Fitness Seller

Moraaltest

Peiling Peiling Druk je op de knop? (Zie eerste post.)

• Ja

Stemmen: 206 68,9%
  • Nee

Stemmen: 93 31,1%

• Totaal stemmers
    299
Een gemiddeld mens met een jaarsalaris van 25.000 euries doet er 40 jaar over om 1 miljoen bij elkaar te werken, hypothetisch gezien.
Stel zo'n persoon krijgt de kans om de knop te drukken waar jouw leven van afhangt, dan durf ik te wedden dat 9 van de 10 nieteens over na gaat denken om hem te drukken

life is just not fair :)

Zo zit de wereld helaas niet in elkaar.

Blijkbaar wel want op die giro rekeningen die worden geopend bij rampen komen duizenden euro's binnen.

Dus jij geeft alleen steun aan mensen die nuttig voor je zijn/kunnen zijn. Op zich niet een verkeerde gedachte, en zo denken heel veel mensen.

Stel het eens van de andere kant voor. Een of andere dbb'er drukt op de knop waardoor je eigen moeder, zusje, broertje of wie dan ook die je goed kent sterft.. Zou je toch flink van balen en nog velen anderen. En ook al zou diegene dan wat centjes voor je achter laten, daar voel je je dan echt niet beter door.

Dus nee, dank u :)

Stel het eens van de andere kant voor. Een of andere dbb'er drukt op de knop waardoor je eigen moeder, zusje, broertje of wie dan ook die je goed kent sterft.. Zou je toch flink van balen en nog velen anderen. En ook al zou diegene dan wat centjes voor je achter laten, daar voel je je dan echt niet beter door.

Dus nee, dank u :)

That's life...

Heerlijk dit soort topic's

Nee, dan heb je er voor gekozen iemand niet te redden. Er wordt niet iemand door jouw beslissing vermoord.

Maar je moet wel toegeven dat de grens tussen iemand vermoorden en iemand niet redden heel dun is.
Het zou bevoorbeeld ook interessant zijn om na te gaan hoeveel dood en verderf een modaal levenspad van een westers burger met zich mee brengt, ik denk dat je dan snel tot de conclusie komt dat bijna alle reguliere moralen die mensen er concreet op nahouden irrationeel als de pest zijn. Misschien maar goed ook. Want iemand met het zuiverste hart zou nooit kunnen functioneren in een samenleving.
Dus best trek je een sluier van leugens en mooi geconstrueerde idealen op, om jezelf wijs temaken dat je op het goede pad zit, wil je niet bezwijken aan je geweten. (geen verwijten, gewoon vaststellingen, ik bezondig me er ook aan).

En ook jij zou op de knop drukken als je daadwerkelijk de kans zou hebben en dat is waar het hier om gaat.

Praat voor jezelf "Jinsu", ik zou het niet eens kunnen.

---------- Toegevoegd om 19:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:25 ----------

Maar je moet wel toegeven dat de grens tussen iemand vermoorden en iemand niet redden heel dun is.
Het zou bevoorbeeld ook interessant zijn om na te gaan hoeveel dood en verderf een modaal levenspad van een westers burger met zich mee brengt, ik denk dat je dan snel tot de conclusie komt dat bijna alle reguliere moralen die mensen er concreet op nahouden irrationeel als de pest zijn. Misschien maar goed ook. Want iemand met het zuiverste hart zou nooit kunnen functioneren in een samenleving.
Dus best trek je een sluier van leugens en mooi geconstrueerde idealen op, om jezelf wijs temaken dat je op het goede pad zit, wil je niet bezwijken aan je geweten. (geen verwijten, gewoon vaststellingen, ik bezondig me er ook aan).

Wat zou jij doen?

Ik zou niet drukken.

Zwaar moeilijk moreel vraagstuk is het niet. Moorden mag niet.

Praat voor jezelf "Jinsu", ik zou het niet eens kunnen.
Zou het zelf ook niet kunnen denk ik. Denk ook dat veel mensen die nu keihard ''JA'' roepen zich wel terug trekken als ze er ook daadwerkelijk mee geconfronteerd worden in het 4 really life.

Daar kijkt sowieso iedereen anders tegenaan, de mens is geweldadiger als een dier. En ook jij zou op de knop drukken als je daadwerkelijk de kans zou hebben en dat is waar het hier om gaat.

dat heeft niets met ethiek te maken, uit vaststellingen over onze biologische natuur en bestaande menselijke praktijken en moralen (incl wat er in het rechtswetten staat neergeschreven) bouw je geen ethiek op.
Ethiek heeft juist te maken met vrijheid en zelfbeschikking, en **** diegene die het bestaan daar van ontkennen, de conditionering waar je tot je kop bent in ondergedompeld doet het bestaan van een vrije wil niet teniet, ik zou zelfs durven stellen dat het juist een mogelijkheidsvoorwaarde is.

Probeer je er maar weer onderuit te lullen, je weet precies wat ik bedoelde. Tenzij je van spontane IQ-failure last hebt.

Moet ik nu echt serieus op die kinderlijke vraag in gaan dan? En dan, gaan we heel het riedeltje krijgen over emotionele gradaties onder dieren. Die hele ecologistische mikmak, licht groenen en de diepgroenen om dan met allerlei achterlijk geraaskal bij quasi boedistische standpunten te komen. Nee, ik dank daarvoor "Jinsu". Het klonk vast heel interessant in jouw belevingswereld maar ik begon al te gapen.

Laatst bewerkt:
druk op de knop>dood een afrikaan>red met behulp van 500.000 de levens van paar duizend afrikanen> geen schuldgevoel>:trollface:

Sommige gaan wel erg diep graven om op dat knopje te kunnen drukken.

Er zijn vast zat mensen die het zouden doen, maar om hier mensen te gaan overtuigen dat het niks voorstelt. Het is gewoon moord voor wat centen, feiten zijn feiten.

Zou het zelf ook niet kunnen denk ik. Denk ook dat veel mensen die nu keihard ''JA'' roepen zich wel terug trekken als ze er ook daadwerkelijk mee geconfronteerd worden in het 4 really life.

De kans is groot dat ik niet zou drukken mocht ik voor de keuze gesteld worden. Ze moeten het alleen niet vragen als ik net een avond gezopen heb, maar goed dat komt tegenwoordig maar zeer weinig voor. Volledig nuchter zou ik niet iemand om zeep helpen voor een berg munten, net zomin als ik dieren laat slachten voor mijn voedingsbehoefte.

Terug
Naar boven