Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Verder is het natuurlijk mogelijk dat vele personen dezelfde vraag gesteld wordt en dan ben je in feite gewoon medeplichtig aan genocide als de groep knopdrukkers maar groot genoeg is.

ik zou je wel eens willen zien staan voor die knop....
een goed mens is ook zo lekker relatief![]()
Klets toch niet zo onzinnig man, het is een hele natuurlijke setting dat je soortgenoten (mensen) van meer waarde acht dan andere soorten. Vooral soorten die ver weg staan van je eigen soort (mug? lol).
Het indrukken van de knop is misschien verwerpelijk, maar in het algemeen typisch menselijk gedrag.
.
.Wel hilarisch, sommigen hier stellen het leven van een vlieg of een plant zelfs gelijk aan dat van een mens... Wat een psychopaten lopen er toch rond op deze wereld...
.Wel hilarisch, sommigen hier stellen het leven van een vlieg of een plant zelfs gelijk aan dat van een mens... Wat een psychopaten lopen er toch rond op deze wereld...
Soms verbaast het me dat er niet meer seriemoordenaars en zelfmoordterroristen zijn als de doorsnee DBB'er er al zulke rare gedachten op nahoudt...
Kan ook het woord egoïsme gebruiken als je dat liever hebt.
Is het typisch menselijk ? Ligt het aan onze natuur ? Wat doet de overgrote deel en onder welke voorwaarden zouden mensen wel of niet drukken. Dat zijn 1 type vragen.
Of het moreel te rechtvaardigen is, dat is een ander type vraag.
Ik heb de indruk dat sommigen hier redeneren van: Omdat het typisch menselijk is, maakt dat het minder erg. Of erger, omdat het natuurlijk is, maakt dat het minder erg.
Een cel opzich is ook al leven. Ik zou zelfs meer durven beweren: een virus is een levend wezen.elk object dat leeft ademt en cellen heeft is een levend wezen, mens of geen mens.
Hm neej voor geen geld wil ik geen dood op mijn geweten hebben. Reken maar dat je er niet van kunt genieten (tenzij je een psychopaat bent die het aan inlevingsvermogen ontbreekt)
Ik heb er ook nog een paar.
-Heinz dilemma
http://herberg.teraa.eu/wp-content/uploads/2008/10/kohlberg-dilemma-herberg.pdf
En deze 3
![]()
a) Verzet je de hendel van het spoor, zodat je het leven van 5 mensen kan redden, maar iemand anders zal dood gaan?
b) Duw je iemand over de brug?
(je zou ook de vraag kunnen stellen: zou je zelf durven te springen? om zo het leven van de anderen te redden)
c) duw je iemand uit het bootje - of zou je de rest redden door zelf er uit te springen?

Jinsu, de ene moment probeer je de discussie over te kantelen naar het dierenrijkdom waar je niemendalle van afweet, nu ga je 'oorlogen' betrekken waar jij en ik ook niemendalle van afweten. Wat moet ik daarop eigenlijk antwoorden ? Welk argumentatie voer je daar eigenlijk ? Er is overal oorlog, dus mens is gewelddadig ? En...euhm...dus dat maakt het knop indruk situatie....jah, wat eigenlijk ?
Als je het verwerpelijk vindt, maar het toch doet, dan geldt mijn punt nog steeds: ja stemmers zijn minder ethisch dan nee stemmers.
Ik zou roepen: "hey mensen, er komt een trein aan!"Hm neej voor geen geld wil ik geen dood op mijn geweten hebben. Reken maar dat je er niet van kunt genieten (tenzij je een psychopaat bent die het aan inlevingsvermogen ontbreekt)
Ik heb er ook nog een paar.
-Heinz dilemma
http://herberg.teraa.eu/wp-content/uploads/2008/10/kohlberg-dilemma-herberg.pdf
En deze 3
![]()
a) Verzet je de hendel van het spoor, zodat je het leven van 5 mensen kan redden, maar iemand anders zal dood gaan?
b) Duw je iemand over de brug?
(je zou ook de vraag kunnen stellen: zou je zelf durven te springen? om zo het leven van de anderen te redden)
c) duw je iemand uit het bootje - of zou je de rest redden door zelf er uit te springen?
Ik zou roepen: "hey mensen, er komt een trein aan!"
Waarom zou je trouwens in godsnaam iemand bij 'b' van de brug duwen? Omdat 6 doden een mooi even getal is?
Puur theoretisch, trein remt eerder af vanwege een eerder obstakel.

een trein stop je niet zomaar, dan gaan die andere 5 maar 0,004 seconde later doodPuur theoretisch, trein remt eerder af vanwege een eerder obstakel.