Fitness Seller

Moraaltest

Peiling Peiling Druk je op de knop? (Zie eerste post.)

• Ja

Stemmen: 206 68,9%
  • Nee

Stemmen: 93 31,1%

• Totaal stemmers
    299
Ik ga maar eens een avondje Lemmings spelen op die oude Amiga van me..

Verder is het natuurlijk mogelijk dat vele personen dezelfde vraag gesteld wordt en dan ben je in feite gewoon medeplichtig aan genocide als de groep knopdrukkers maar groot genoeg is.

Krijg je ook nog eens het gegeven dat bij een grote groep je geld dus ook gelijk 'n stuk minder waard is. Allemaal miljonairs... :(

ik zou je wel eens willen zien staan voor die knop....

een goed mens is ook zo lekker relatief :rolleyes:

Maakt me niet uit. Weet 100% zeker dat ik niet druk, ik zou ff paar seconden de vraagstelling gaan begrijpen en dan niet drukken.

Klets toch niet zo onzinnig man, het is een hele natuurlijke setting dat je soortgenoten (mensen) van meer waarde acht dan andere soorten. Vooral soorten die ver weg staan van je eigen soort (mug? lol).

Na een leven is en blijft een leven, plant/dier/mens. En als je misschien aandachtiger het topic had doorgenomen:

Het indrukken van de knop is misschien verwerpelijk, maar in het algemeen typisch menselijk gedrag.

Als ik nu keihard nee zou zeggen, dan zou ik liegen. We gaan nu uit van een hypothese, mocht je ooit de kans hebben druk je de knop in ja/nee. Op dit moment zou ik ja zeggen, overlevingsdrang misschien ooit van gehoord. Ik sluit niet uit als ik daadwerkelijk de kans heb om er vanaf te zien. Maar mijn instinct zegt op dit moment, ja. Net zoals de mensen die nu keihard nee roepen om uiteindelijk toch push the button te spelen ;) .

Ja hoor "Jinsu", je instinct en overlevingsdrang :roflol:

Wel hilarisch, sommigen hier stellen het leven van een vlieg of een plant zelfs gelijk aan dat van een mens... Wat een psychopaten lopen er toch rond op deze wereld...

Soms verbaast het me dat er niet meer seriemoordenaars en zelfmoordterroristen zijn als de doorsnee DBB'er er al zulke rare gedachten op nahoudt...

Wel hilarisch, sommigen hier stellen het leven van een vlieg of een plant zelfs gelijk aan dat van een mens... Wat een psychopaten lopen er toch rond op deze wereld...

Soms verbaast het me dat er niet meer seriemoordenaars en zelfmoordterroristen zijn als de doorsnee DBB'er er al zulke rare gedachten op nahoudt...

elk object dat leeft ademt en cellen heeft is een levend wezen, mens of geen mens.

Kan ook het woord egoïsme gebruiken als je dat liever hebt :) .

Is het typisch menselijk ? Ligt het aan onze natuur ? Wat doet de overgrote deel en onder welke voorwaarden zouden mensen wel of niet drukken. Dat zijn 1 type vragen.

Of het moreel te rechtvaardigen is, dat is een ander type vraag.

Ik heb de indruk dat sommigen hier redeneren van: Omdat het typisch menselijk is, maakt dat het minder erg. Of erger, omdat het natuurlijk is, maakt dat het minder erg.

Ik zou eerst een heel lang pleidooi houden over hoe het moreel gezien onmogelijk is om op de knop te drukken, dat ieder mens recht heeft op leven en dat ik geen god ben en daar dus niet over kan bepalen. Dan een lang verhaal over dat geld niet gelukkig maakt en dat ik liever wil dat het geld wordt gedoneerd aan arme kinderen in afrika..

daarna zou ik de man die voor me staat met de knop in zijn handen op zijn schouder kloppen en glimlachen...

Waarna mijn hand 'per ongeluk' wegglijdt en vol op de knop ramt.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Is het typisch menselijk ? Ligt het aan onze natuur ? Wat doet de overgrote deel en onder welke voorwaarden zouden mensen wel of niet drukken. Dat zijn 1 type vragen.

Of het moreel te rechtvaardigen is, dat is een ander type vraag.

Ik heb de indruk dat sommigen hier redeneren van: Omdat het typisch menselijk is, maakt dat het minder erg. Of erger, omdat het natuurlijk is, maakt dat het minder erg.

Als ik naar de geschiedenis kijk van de afgelopen 2000 jaar, dan was er volgens mij geen periode dat er geen oorlog gaande was op de aarde.

Knop indrukken verwerpelijk ja, is dat een reden om het niet te doen, nee.

Jinsu, de ene moment probeer je de discussie over te kantelen naar het dierenrijkdom waar je niemendalle van afweet, nu ga je 'oorlogen' betrekken waar jij en ik ook niemendalle van afweten. Wat moet ik daarop eigenlijk antwoorden ? Welk argumentatie voer je daar eigenlijk ? Er is overal oorlog, dus mens is gewelddadig ? En...euhm...dus dat maakt het knop indruk situatie....jah, wat eigenlijk ?

Als je het verwerpelijk vindt, maar het toch doet, dan geldt mijn punt nog steeds: ja stemmers zijn minder ethisch dan nee stemmers.

Hm neej voor geen geld wil ik geen dood op mijn geweten hebben. Reken maar dat je er niet van kunt genieten (tenzij je een psychopaat bent die het aan inlevingsvermogen ontbreekt)

Ik heb er ook nog een paar.

-Heinz dilemma
http://herberg.teraa.eu/wp-content/uploads/2008/10/kohlberg-dilemma-herberg.pdf

En deze 3
25kkac2.jpg

a) Verzet je de hendel van het spoor, zodat je het leven van 5 mensen kan redden, maar iemand anders zal dood gaan?
b) Duw je iemand over de brug?
(je zou ook de vraag kunnen stellen: zou je zelf durven te springen? om zo het leven van de anderen te redden)
c) duw je iemand uit het bootje - of zou je de rest redden door zelf er uit te springen?

A: Tenzij je veroordeelt wilt worden voor moord, laat je de hendel mooi staan :)

Jinsu, de ene moment probeer je de discussie over te kantelen naar het dierenrijkdom waar je niemendalle van afweet, nu ga je 'oorlogen' betrekken waar jij en ik ook niemendalle van afweten. Wat moet ik daarop eigenlijk antwoorden ? Welk argumentatie voer je daar eigenlijk ? Er is overal oorlog, dus mens is gewelddadig ? En...euhm...dus dat maakt het knop indruk situatie....jah, wat eigenlijk ?

Als je het verwerpelijk vindt, maar het toch doet, dan geldt mijn punt nog steeds: ja stemmers zijn minder ethisch dan nee stemmers.

Nou, met de oorlogen wil ik alleen maar aantonen hoe vredelievend de mensheid is. Vandaar dat ik ook de stelling nam dat een mens geweldadiger is als een dier.

En ethiek is helaas niet zwart/wit of goed/fout.

Hm neej voor geen geld wil ik geen dood op mijn geweten hebben. Reken maar dat je er niet van kunt genieten (tenzij je een psychopaat bent die het aan inlevingsvermogen ontbreekt)

Ik heb er ook nog een paar.

-Heinz dilemma
http://herberg.teraa.eu/wp-content/uploads/2008/10/kohlberg-dilemma-herberg.pdf

En deze 3
25kkac2.jpg

a) Verzet je de hendel van het spoor, zodat je het leven van 5 mensen kan redden, maar iemand anders zal dood gaan?
b) Duw je iemand over de brug?
(je zou ook de vraag kunnen stellen: zou je zelf durven te springen? om zo het leven van de anderen te redden)
c) duw je iemand uit het bootje - of zou je de rest redden door zelf er uit te springen?
Ik zou roepen: "hey mensen, er komt een trein aan!"

Waarom zou je trouwens in godsnaam iemand bij 'b' van de brug duwen? Omdat 6 doden een mooi even getal is?

Terug
Naar boven