Goed, even iets over statisitiek door een beetje onderlegd persoon: Een willekeurige steekproef van 500-1000 personen uit een populatie is door de macht der grote getallen representatief. De kans dat er door toeval een heel andere uitslag uit komt is te verwaarlozen. Daarom gebruiken dit soort onderzoeken ook altijd dergelijke steekproefgroottes. Pas als je onderzoek doet naar zeer zeldzame zaken, bijvoorbeeld in de medische wetenschap, moet de steekproef groter, als je zoekt naar iets dat 0,5% voorkomt dan luistert het wat nauwer, dan is een persoon in de steekproef meer of minder namelijk relatief veel meer van invloed.
Reken anders maar voor de grap uit hoe groot de kans is dat een dobbelsteen 600 keer achter elkaar op hetzefde getal valt. Dat is dus 1/6 tot de zeshonderdste macht. Als je hem 600 keer gooit zal elke kant ongeveer honderd keer boven liggen, met maar een zeer beperkte afwijking. Ik heb geweten hoe je de standaarddeviatie daarvan uitrekent, maar ik heb geen zin dat nu uit te gaan zoeken.
Ik vind het nogal wat hoor: 38% keurt afvalligheid af, 24% zal elk contact met de afvallige verbreken. Zes procent vindt dat ze geweld tegen afvalligen mogen gebruiken. Daar volgt volgens mij ook uit dat rond de 38% van de moslims autochtone Nederlanders ook maar niks vindt. En dat 24% liever niks met ons te maken heeft. En hoeveel van de mensen die zelf geen geweld zeggen te willen gebruiken, zouden het niet erg vinden als anderen dat wél doen? Als je alle kontakt met iemand verbreekt zal je er vaak ook niet wakker van liggen als diegene hardhandig wordt aangepakt.
En die 6% die zegt geweld te zullen gebruiken lijkt me discutabel, juist als je dat echt van plan bent hou je je mond daar wel over. Geldt trouwens ook voor de andere percentages, dit zijn zogeheten self-reporting onderzoeken, en een bekend nadeel daarvan binnen de statistiek is dat mensen dan vaak in plaats van eerlijk te zijn sociaal wenselijke antwoorden geven. Het zou dus zomaar kunnen dat nug veel meer mensen afvalligen afkeuren. Bouwens opmerking over het verschil tussen mensen die zéggen te helpen en mensen die daadwerkelijk iets doen is daar een goed voorbeeld van.