- Waardering
- 2.652
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
De Morgen: Buitenland - Zeven procent moslims verdedigt aanslagen 9/11 (185781)Ongeveer zeven procent van de moslims wereldwijd verdedigt de terreuraanslagen van 11 september 2001 in New York en Washington. Dat blijkt uit een opinieonderzoek van het Amerikaans researchinstituut Gallup waarvoor 50.000 mensen in 35 overwegend moslimlanden werden bevraagd.
Vrees
Ze doen dat evenwel niet uit religieuze overtuigingen, maar uit vrees voor veronderstelde Amerikaanse plannen om de islamitische wereld te overheersen, luidt het in de studie. "Politiek en niet de vroomheid, onderscheidt de gematigden van de radicalen in de islamitische wereld", aldus Dalia Mogahed, directeur van Gallup. "Sympathisanten van terrorisme haten onze vrijheid niet, ze willen onze vrijheid".
Hervormingen
Daarentegen veroordeelt 93 procent van de bevraagden de aanslagen. Een grote meerderheid van de bevraagden is voorstander van democratische hervormingen in hun land. Slechts de helft van de moslims is van mening dat de Verenigde Staten oprechte bedoelingen hebben om de democratie binnen de islamitische wereld te brengen.
De grote meerderheid van de moslims bewondert weliswaar de technologische verworvenheden en de liberale democratie in de Verenigde Staten, maar is bezorgd over het "moreel verval" in de VS. (belga/bdr)
Verneukeratieve kop natuurlijk maar blijkbaar werkt een kop met slecht nieuws beter. Zal nu wel weer gepost worden dat het onderzoek niet klopt en op zijn minst 99,9% het goedkeurt en die 99,9% crimineel is en alle ellende in deze wereld veroorzaakt.
**** them radicals maar uit deze enquete blijkt maar weer eens dat de meeste moslims helemaal niet zo radicaal zijn.
Ik hoop dat de roep om democratie niet wordt afgedwongen door Westerse mogendheden. We zien wat dat heeft opgeleverd in Irak.
Oh en die 93% hoeft natuurlijk niet dagelijks die 7% de les te lezen. Niemands is een anders broeder hoeder. Ik ga ook niet degenen die op het verkeerde pad zijn de les lezen en ik denk eerlijk gezegd dat er hier weinig zijn die criminelen, radicalen etc van eigen bodem proberen te overtuigen van hun ongelijk. Buiten dan op fora, want dat kost niet al te veel moeite.