Methylcobalamine wordt beter oraal opgenomen, dat klopt ja. Kunnen we ook naar foliumzuur gaan zien, wat ook niet de beste vorm is. Folaat heeft dan de voorkeur. Zo kan ik over elke vitamine wel verder gaan om verschillende redenen.
Je snapt toch dat Methylcobalamine in een lab gemaakt word? Ook is het geen natuurlijke vorm zoals in onze voeding (dus artificieel slimmerik) Deze vorm is alleen beter biologisch beschikbaar, niets meer of minder.
Vitamine B12 komt trouwens direct of indirect van bacteriën. De methyl vorm wordt heel uitzonderlijk door bepaalde bacteriën aangemaakt. De meest voorkomende vormen zijn Cyanocobalamine (vreemd he), Hydroxycobalamine, Deoxyadenosylcobalamine (co-enzym B12) en Dimethylbenzimidazol-co-enzym (dibencozide). Een paar worden direct door bacteriën aangemaakt en de rest wordt door dieren omgezet (en gefermenteerd voedsel) en zijn dus de indirecte vormen die wij binnen krijgen.
Methylcobalamin is eerder een omgezette vorm (actieve) net zoals folaat.
Cyanocobalamin is nog altijd de standaard in een Multivit. Dat zal nog wel veranderen met de tijd natuurlijk zoals voor vele vitamines. Met een biologische beschikbaarheid van 25% is het ook niet heel slecht (tov 56% methyl-b12), iets hogere dosis erin en voila.
En die linken gaan dus niet om betere vormen van vitamines, maar over- en onderdoseringen en vervuilingen (zware metalen, toxines, hormonen, enz..). Dat lijkt me iets interessanter gezien het voor je gezondheid is.
---------- Toegevoegd om 02:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 02:03 ----------
Zou kunnen, volledig onderzoek van consumerlab lijkt me handig. Maar een betrouwbare verkoper gaat ook kwaliteit willen verkopen.