MuscleMeat

Mythe: Vet omzetten in Spier?!

WesleyBBB

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Nu zou ik dit weleens uit de lucht willen. Ik heb hier met vrienden veel discussies over gehad.

Is het nu een mythe : 'Vet wordt omgezet in Spier' ?
Ja of Nee ? + argumenten.

Op de board praten we altijd over het feit dat je een keuze moet maken tussen "cutten" en "bulken". Dat er eigenlijk geen echte tussenweg is.

Toch hoor je altijd dat de dikke mensen makkelijk hun vet om kunnen zetten in spier.

Wat vinden jullie nu hier van ?
Laat het graag horen,

Kan niet!
De energie opgeslagen in je vet kan wel als energiebron gebruikt worden voor je spieren. En in die zin klopt het wel een klein beetje.

WesleyBBB zei:
Nu zou ik dit weleens uit de lucht willen. Ik heb hier met vrienden veel discussies over gehad.

Op de board praten we altijd over het feit dat je een keuze moet maken tussen "cutten" en "bulken". Dat er eigenlijk geen echte tussenweg is.

Toch hoor je altijd dat de dikke mensen makkelijk hun vet om kunnen zetten in spier.

Laat het graag horen,
Het is een mythe.
Het feit waarom dikke mensen makkelijk vet verliezen en spieren aanzetten is omdat ze meestal tot dan weinig aan sport hebben gedaan. Metabolisme stijgt, ze verbruiken meer en... vetverlies kan optreden.
Als je dan beginner bent kan je het geluk hebben dat je tegelijkertijd spier aanmaakt.
Maar er treedt geen een of ander chemisch proces op waardoor je vetcellen opeens veranderen in spiercellen zoals wel eens beweerd wordt.

WesleyBBB zei:

Laat het graag horen,
Vet kan niet omgezet worden naar spier. Vet kan gebruikt worden als energiebron voor spieren.

Dikke mensen kunnen als ze net beginnen met een KT/dieet programma kort én vet verliezen én spieren winnen. Dit is heel ingewikkeld en een uitleg zou 2 a4 tjes in beslag nemen. Kortgezegd hebben dikke mensen meer lipiden in het bloed, waardoor de opbouw van spierweefsel verloopt op hetzelfde moment als de vetverbranding.

Kan vet omgezet worden naar spier? Nee. Kan vet afgebouwd en spier opgebouwd worden op hetzelfde moment? Ja, voor een beperkte periode en enkel aan een hoog vet%.

Is net zo goed mogelijk als een konijn omzetten in een kip.

Christus nee dat kan niet, natuurlijk niet. Een spiercel bestaat uit eiwit en wat water en vet veranderd niet in eiwit. :)

Het is geen chemisch proces zoals Santoz al zegt. Het is meer een figuurlijke betekenis; je valt af en je kweekt spieren. Van buitenaf zegt met men vaak dat je vet omzet in spieren. Klopt geen hout van natuurlijk, maar ik begrijp wel een beetje wat er mee bedoelt wordt. Ik heb de discussie ook regelmatig moeten voeren.

Natuurlijk kan het.

Spier bevat ook intramusculair vet. Als je dus een manier vind om het "losse" vet (intra abdominaal, subdermaal) de spiercel in te "trekken" betekend dit een toename van de spiermassa

:D

Ik wist dat iemand hier vroeg of laat mee zo komen :D

3XL zei:
Natuurlijk kan het.

Spier bevat ook intramusculair vet. Als je dus een manier vind om het "losse" vet (intra abdominaal, subdermaal) de spiercel in te "trekken" betekend dit een toename van de spiermassa

:D
Iedere keer knockt hij ons zo hard tegen de grond, het is niet eerlijk :D

wat ik wel raar vind is dat je indien je groter wilt worden flink moet bulken (en dus vet aan moet gaan zetten) om er uiteindelijk groter doog uit te komen!!

Kan iemand mij dit uitleggen.

Ik ben nu best wel wat vet aan het aanzetten omdat ik aan het bulken ben.
In september ga ik mijn vet weer terug brengen en hoop hier uiteindelijk wel een paar schone kg mee te winnen. Wat is het dan ???

spirosz zei:
wat ik wel raar vind is dat je indien je groter wilt worden flink moet bulken (en dus vet aan moet gaan zetten) om er uiteindelijk groter doog uit te komen!!

Kan iemand mij dit uitleggen.

Ik ben nu best wel wat vet aan het aanzetten omdat ik aan het bulken ben.
In september ga ik mijn vet weer terug brengen en hoop hier uiteindelijk wel een paar schone kg mee te winnen. Wat is het dan ???

Om spiermassa aantezetten moet je meer kcal innemen dan je er verbruikt. Het is dan ook (bijna) onvermijdelijk dat er vetmassa word aangezet. Maar in principe kan je droger gaan ogen als je meer spiermassa aanzet, in verhouding met de voorgaande gewichtsverdeling van vet en spier.

M@rsel zei:
Om spiermassa aantezetten moet je meer kcal innemen dan je er verbruikt. Het is dan ook (bijna) onvermijdelijk dat er vetmassa word aangezet. Maar in principe kan je droger gaan ogen als je meer spiermassa aanzet, in verhouding met de voorgaande gewichtsverdeling van vet en spier.

Snap niet helemaal wat je nu zegt hoor ???

"droger gaan ogen als je meer spiermassa aanzet, in verhouding met de voorgaande gewichtsverdeling van vet en spier" ???

stel ik heb 7 % vet bij een gewicht van 78 kg
Ik ga bulken tot 15 % bij een gewicht van 90 kg
Nu wil ik weer cutten naar 7 % en hoop dan uit te komen op een schoon gewicht van ongeveer 83 kg.

Dit is alleen mogelijk wanneer je flink bulkt naar mijn mening.
Ik heb vanalles geprobeerd met voedingsschema's gebaseerd op onderhoudsniveau, maar na 5 jaar training bleef ik toch echt steken en zonder bulken kwamen er geen kg meer bij.

Ik snap best dat je vet niet om kan zetten in spieren, maar hoe kun je dan verklaren dat je uiteindelijk alleen maar spiermassa aan kunt zetten door te bulken en te cutten?

spirosz zei:
Ik snap best dat je vet niet om kan zetten in spieren, maar hoe kun je dan verklaren dat je uiteindelijk alleen maar spiermassa aan kunt zetten door te bulken en te cutten?

Goeie vraag, waarom is dat eigenlijk zo? Waarom kun je niet groeien terwijl je op onderhoud eet?

Dikke mensen hebben zoiezo wel uit zichzelf al een redelijk hoge VVM, omdat de spieren goed ontwikkeld zijn door het constant dragen van het overtollige lichaamsgewicht. Dus als ze vermageren krijg je een atletisch gebouwd lichaam. Voordien vet, nadien relatief gezien gespierd, dus volgens onwetenden is dat vet omgezet in spieren.

Mijn theorietje :D

MonsterStrength zei:
Dikke mensen hebben zoiezo wel uit zichzelf al een redelijk hoge VVM, omdat de spieren goed ontwikkeld zijn door het constant dragen van het overtollige lichaamsgewicht. Dus als ze vermageren krijg je een atletisch gebouwd lichaam. Voordien vet, nadien relatief gezien gespierd, dus volgens onwetenden is dat vet omgezet in spieren.

Mijn theorietje :D

nice maar neem hier geen genoegen mee ;)

Zelda zei:
Goeie vraag, waarom is dat eigenlijk zo? Waarom kun je niet groeien terwijl je op onderhoud eet?

lijkt me toch een duidelijke zaak? Als je op onderhoud eet, dan betekend dat dat je lichaam precies voldoende voedingstoffen binnenkrijgt om je lichaam in "vorm" te houden. Dus er blijft niets over om te laten groeien.

Terug
Naar boven