Fitness Seller

N-VA

• Topic Starter Topic Starter
Elio Di Rupo: 'N-VA is zeer gevaarlijk'
Volledige Interview

Premier Elio Di Rupo blijft achter de inhoud van de kerstboodschap van de koning staan. In zijn eerste reactie op de politiieke commotie na de speech van de koning zegt Di Rupo: 'De N-VA is een zeer gevaarlijke partij'.

Premier Elio Di Rupo blijft achter de inhoud staan van de kerstboodschap van koning Albert II. "Met zijn waarschuwing voor het populisme citeerde hij niemand en viseerde hij niemand", zegt de eerste minister in De Zondag.

Onafhankelijk Vlaanderen

Di Rupo betreurt naar eigen zeggen dat de N-VA - een "zeer gevaarlijke" partij - elke mogelijkheid aangrijpt om electoraal te scoren en een nieuwe stap te zetten richting hun doel, namelijk een onafhankelijk Vlaanderen.

Economische realiteit

Premier Di Rupo betreurt de inhoud van de kersttoespraak van de koning "helemaal niet". Hij merkt op dat het discours van het staatshoofd "voor 90 procent was geconcentreerd op de economische realiteit" en dat de koning met zijn waarschuwing voor het populisme niemand in het vizier nam.

"Ik onthoud de volledige tekst van de koning, anderen onthouden slechts een deeltje, enkel wat ze willen onthouden".

Di Rupo noemt in het interview met De Zondag de N-VA ook een "erg gevaarlijke" partij. "N-VA is een separatistische partij en dus zeer gevaarlijk voor ons land", luidt het.

Regeerakkoord

Diezelfde N-VA wil het debat over de de rol van de koning voeren, maar de premier zit niet op dezelfde golflengte. Daarover staat niets in het regeerakkoord, stelt de eerste minister, volgens wie de koning in een complex land als België een extreem belangrijke rol speelt.

Staatshervorming

De premier blikt ook vooruit naar het werk dat de komende maanden op de regeringstafel ligt, zoals asiel en migratie, justitie, de tweede fase van de staatshervorming en de NMBS. Hij verwacht dat er nog "één of maximaal twee kernkabinetten" nodig zijn om de
herstructurering van de NMBS rond te krijgen.

Di Rupo wil dat zijn regering dit jaar beter communiceert. "Het ontbrak ons aan tijd om een duidelijke uitleg te geven. We moeten daaraan werken", aldus de premier, die voorts zegt inspanningen te blijven leveren om zijn Nederlands te verbeteren.

Bron

Elio Di Rupo: 'Niet de eerste keer dat Bart De Wever domme dingen zegt'

Premier Elio Di Rupo reageert op de kritiek van Bart De Wever dat hij geen voeling zou hebben met de Vlamingen. 'De Wever zegt wat hij wil. Het is niet de eerste keer dat hij domme dingen zegt'

Di Rupo: N-VA is zeer gevaarlijk: Lees hier exclusief online het volledige interview
Nadat de premier in een interview in De Zondag stevig uithaalde naar de N-VA en haar voorzitter Bart De Wever - de premier zie dat de N-VA "een separatistische partij is" en "dus zeer gevaarlijk voor ons land" - reageert hij in Metro op de kritiek van De Wever na de kersttoespraak van de koning dat hij "geen voeling zou hebben met de Vlamingen: "De Wever zegt wat hij wil. Het is niet de eerste keer dat hij domme dingen zegt.

In het interview met Metro wil premier Elio Di Rupo (PS) "een boodschap van steun én vertrouwen" meegeven. "Steun niet enkel aan de mensen die het moeilijk hebben, maar ook aan de bedrijven die proberen het hood boven water te houden. Vertrouwen omdat België zijn geloofwaardigheid heeft teruggevonden op internationaal vlak." De reden daarvoor ziet de premier in de "structurele hervormingen" en relancemaatregelen van zijn regering.

Elio Di Rupo grijpt het interview ook aan om nogmaals te waarschuwen voor de splitsingsdrang van federale oppositiepartij N-VA. Het confederalisme, door N-VA-ondervoorzitter Ben Weyts naar voren geschoven als alternatief voor het separatisme waarvoor nog "onvoldoende draagvlak bestaat bij de Vlamingen", is volgens de premier "een soort voorportaal op het separatisme. Het eerste artikel van de N-VA-statuten luidt nog steeds dat het eerste doel van de partij een onaghankelijk Vlaanderen is. Pas als ze dat artikel ook veranderen, kan ik misschien rekening houden met hun standpunten over confederalisme." Met dat confederalisme wil N-VA haar separatisme "verhullen", omdat "ze weten dat de meerderheid van de Vlamingen dat eigenlijk niet wil".

Elio Di Rupo: 'Ik heb gevochten voor stabiliteit in dit land'

Di Rupo benadrukt dat het "gewoon catastrofaal" zou zijn voor de Belgische economie, "maar in het bijzonder ook voor de Vlaamse bedrijven", mocht er opnieuw een periode van onzekerheid aanbreken. "Ik heb gevochten voor de stabiliteit van dit land, en ik zal die stabiliteit blijven garanderen." Di Rupo geeft wel toe dat de regering met een imagoprobleem kampt: "Het is inderdaad waar dat we misschien beter en meer uitleg moeten geven bij alles wat we doen."

Elio Di Rupo: 'Geen voeling met Vlaanderen? Het is niet de eerste keer dat Bart De Wever domme dingen zegt'

De kritiek van N-VA-voorzitter Bart De Wever na de kersttoespraak van koning Albert II dat Di Rupo geen voeling heeft met Vlaanderen, doet de premier af: "De Wever zegt wat hij wil. Het is niet de eerste keer dat hij domme dingen zegt. De koning heeft willen waarschuwen voor populisme, zonder iemand met de vinger te wijzen. Het is niet omdat De Wever iets zegt, dat we hem ook moeten volgen." Of De Wever die uitspraken van de koning nu politiek wilde recupereren of niet, zo sluit de premier af; "Hij is uit op de splitsing van het land. Ik doe nederig mijn werk, respecteer ieder individu en diens mening, maar ik ben helemaal tegen de ideeën van N-VA."

Bron

Laatst bewerkt:
Bart De Wever: '2013 wordt het jaar om het confederalisme voor te bereiden'

De N-VA wil het komende jaar gebruiken om het confederalisme voor te bereiden dat de partij na de verkiezingen van 2014 wil realiseren. Dat heeft partijvoorzitter Bart De Wever gezegd op het druk bijgewoonde nieuwjaarsfeest van de N-VA. De Wever haalde...

• Over ACW: 'Winstbewijzen van Belfius op zak houden en de miljardenschuld van het Dexia-debacle doorschuiven naar de belastingbetaler, je moet het maar durven.'
  • Over het confederalisme: "2013 is het ideale jaar om ermee aan de slag te gaan. Want wat krijg je als je de cijfers van 2013 door elkaar gooit? Juist, 1302".
  • Over de verkiezingen van 2014: "Gaan we met N-VA voor de noodzakelijke verandering of gaan we met Di Rupo naar het steeds verder uitpersen van de hardwerkende mensen? "
  • Over zichzelf: 'Ik ga dit jaar fundamenteel vrolijk blijven. Want wie klaagt, is een Calimero en wie reageert op aanvallen is verzuurd.'

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De N-VA wil het komende jaar gebruiken om het confederalisme voor te bereiden dat de partij na de verkiezingen van 2014 wil realiseren. Dat heeft partijvoorzitter Bart De Wever gezegd op het druk bijgewoonde nieuwjaarsfeest van de N-VA.

De Wever haalde ook zwaar uit naar de christelijke arbeidersbeweging, omdat die de arco-spaarders meegesleurd heeft in de val van Dexia.

De uithaal naar het ACW kwam er niet zomaar. Voor aanvang van het feest protesteerde de christelijke bediendenbond voor de deur tegen het economisch programma van de N-VA. Dat programma zou te weinig oog hebben voor kwetsbare mensen.

Die kritiek klopt niet, zei De Wever. "Koeken bakken en dan de koek verdelen, dat is het beleid dat de N-VA wil, maar wat Di Rupo en de
PS blokkeren. Er valt geen koek te verdelen als je de bakker wegjaagt".

De christelijke arbeidersbeweging heeft zelf boter op het hoofd in het Dexia-debacle, zei de N-VA-voorzitter. "Winstbewijzen van Belfius op zak houden en de miljardenschuld van het Dexia-debacle doorschuiven naar de belastingbetaler, je moet het maar durven. En dan hier komen zeggen dat de N-VA het niet goed voor heeft met de mensen".

De N-VA wil in 2014 de omslag maken naar het confederalisme en zal daarvoor in 2013 haar aanbod aan de kiezer uitwerken. "2013 is het ideale jaar om ermee aan de slag te gaan. Want wat krijg je als je de cijfers van 2013 door elkaar gooit? Juist, 1302".

De keuze in 2014 zal voor de Vlaamse kiezer duidelijk zijn, zei De Wever. "Gaan we met N-VA voor de noodzakelijke verandering of gaan we met Di Rupo naar het steeds verder uitpersen van de hardwerkende mensen? "

De N-VA is na de succesvolle gemeenteraadsverkiezingen, die de partij uiteindelijk 59 burgemeesters, 286 schepenen, 43 OCMW-voorzitters en meer dan 1.800 lokale mandatarissen opleverde, in goede doen. Naar het nieuwjaarsfeest in het Antwerpse bouwcentrum kwamen duizenden leden afgezakt.

De Wever zelf neemt zich alvast voor om in 2013 "fundamenteel vrolijk" te blijven. "Want wie klaagt, is een Calimero en wie reageert op aanvallen is verzuurd. Laat de honden maar blaffen, onze karavaan trekt verder".

Bron

Beke: "Maar we zijn 7 januari 2013. Laat ons er geen verkiezingscampagne van anderhalf jaar van maken, aub, merkt de CD&V-voorzitter op."

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130107_007

Inderdaad echt belachelijk hoe sommigen meer focussen op N-VA in kwaad daglicht te stellen, en blijkbaar vergeten dat er ook nog geregeerd moet worden.

Jean-Marc Nollet (Ecolo) schuift model voor toekomstig België naar voren

media_xll_5445996.jpg

Waals viceminister-president Jean-Marc Nollet (Ecolo) schetst in de krant Le Soir zijn visie op een toekomstig België. "Ik stel voor van een leeg blad te vertrekken en een België op te bouwen dat uit vier componenten bestaat op territoriale basis: Wallonië, Vlaanderen, Brussel en de Duitstalige kantons", legt Nollet uit. De groene kopman in de Waalse regering voegt eraan toe dat de banden tussen de vier gewesten zouden worden gedefinieerd "volgens een verklaring van onderlinge afhankelijkheid".

Elk van de vier entiteiten zou volgens Nollet "voor haar verantwoordelijkheid moeten worden geplaatst, aan gewetensonderzoek moeten doen over het parcours dat ze wil volgen. Ze moet haar project bepalen en een routemap vastleggen. In Wallonië doen we dat met Horizon 2022. De Brusselaars moeten hetzelfde doen voor hun gewest", vindt de Ecolo'er.

Geprivilegieerde partners

In het voorstel van Nollet zouden de 'verklaringen van onderlinge afhankelijkheid' "een normatieve waarde hebben, dus voor iedereen gelden". "In het territoriaal model dat ik voorstel, moet elke entiteit één of meer geprivilegieerde partners kiezen. Wallonië en Brussel zouden bijvoorbeeld samen bevoegdheden kunnen uitoefenen die ze in gemeenschappelijk akkoord hebben vastgelegd", preciseert hij. "Samengevat: alles bij de gewesten en nadien wordt beslist op welke vlakken men samenwerkt".

Bron

SOS België!

Vind dat het eindelijk eens tijd is geworden om de Oostkantons terug aan Duitsland te verkopen. Nederland deed dit al vijftig jaar geleden.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De vraag is ofdat de mensen in de Oostkantons het zelf willen.

En als België splits gaan ze bij Wallonië (willen) blijven? Dan zit de aangeleerde zelfhaat nog altijd diep.

De EU zou wel weer dwars liggen bij deze geste. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Vlaanderen bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk, Oostkantons bij Duitsland, Brussel zoals Vaticaanstad.

Probleem opgelost.

Hoe kan het eigenlijk dat zowel de mp als de vice-mp waals zijn?

Kwestie van vijf Minuten politieke moed... :twitch:

(dacht dat je tegen hereniging met Nederland was)
Moed in België = als onderdanige slaafjes toegeven aan franstaligen.

Maakt mij nog weinig uit, beide opties hebben een toekomst, maar je zou ook een confederatie kunnen overeenkomen.

Ik zag hem vandaag weer eens in de krant staan, ook met een strikje zoals Elio, maar dan met een soort dubbele strik (trok op niks in elk geval). Zie je maar weer eens wat een infantiel persoon het is, hij probeert zelfs het schattige strikje van Elio te overtreffen.

Ik zag hem vandaag weer eens in de krant staan, ook met een strikje zoals Elio, maar dan met een soort dubbele strik (trok op niks in elk geval). Zie je maar weer eens wat een infantiel persoon het is, hij probeert zelfs het schattige strikje van Elio te overtreffen.

Je beseft ondertussen dat inhoudelijk proberen reageren een hopeloze zaak is?

Alle politici zijn infantiel Cor, Di Rupo met zijn persoonlijke aanvallen sowieso ook.

tja, het is niet de eerste keer dat Di Rupo domme dingen zegt :P

Di Rupo domme dingen? Ik dacht het niet..

Je beseft ondertussen dat inhoudelijk proberen reageren een hopeloze zaak is?

Hmm, nee?

Alle politici zijn infantiel Cor, Di Rupo met zijn persoonlijke aanvallen sowieso ook.

Mja, wie is er begonnen..

En Elio heeft zoveel meer stijl dan Bart. Herinner me bv nog iets van de krant dat De Wever eens zij dat hij een Di Rupo'ke gedaan had ofzo.. Zegt ook weer genoeg imo.

Laatst bewerkt:
Di Rupo domme dingen? Ik dacht het niet..

Hmm, nee?

Mja, wie is er begonnen..

En Elio heeft zoveel meer stijl dan Bart. Herinner me bv nog iets van de krant dat De Wever eens zij dat hij een Di Rupo'ke gedaan had ofzo.. Zegt ook weer genoeg imo.

Meer stijl dan Bart
Corleoné plz, het is geen fashion shoot. Kan mij dat nu wat schelen hoe ze erbij lopen, dat laat ik over aan Armani en Boss.
Het feit is dat Di Rupo met de vinger naar NVA wijst en hen viseert als 'hét kwaad'.
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) relativeerde de uitspraken van Di Rupo. "Ik heb begrepen dat de PS al snel mensen gevaarlijk vindt", zei hij in De Zevende Dag (één). Peeters herinnerde eraan dat PS-boegbeeld Laurette Onkelinx destijds CD&V-kopstuk Yves Leterme een "zeer gevaarlijk man" had genoemd.
Trololol.

Het is Di Rupo die de toespraak van de koning had goedgekeurd. Overal zeggen ze dat ze niemand viseerden maar nog geen week later wijst Di Rupo naar de NVA en Bart De Wever als gevaarlijk... My ass niemand viseren.

Meer stijl dan Bart
Corleoné plz, het is geen fashion shoot. Kan mij dat nu wat schelen hoe ze erbij lopen, dat laat ik over aan Armani en Boss.
Het feit is dat Di Rupo met de vinger naar NVA wijst en hen viseert als 'hét kwaad'.
Trololol.

Haha mja, politiek is toch ook net zoals mode een kwestie van smaak.. En Elio zegt toch de waarheid, voor het voortbestaan van België is De Wever gewoon een zeer gevaarlijk man. Maar niet alleen voor het voortbestaan van België, voor het geluk van de Vlamingen is hij dat (hoe hij nu is) imo ook. & zo intelligent is hij ook niet btw, Elio is een stuk knapper.

Terug
Naar boven