XXL Nutrition

Na hoeveel tijd breken spieren weer af?

Ik heb ergens gelezen dat, wanneer je 3 maanden niet zou trainen, dit niet hoeft te leiden tot spierafbraak, mits je je eiwit inname wel op minimaal 2 gram per kilo lichaamsgewicht houdt. Ik neem wel eens een weekje of 2 rust en ga dan wel goed in mijn voeding zitten. Dit doet mijn lichaam eerder goed dan kwaad, gewoon eens proberen.

Spierafbraak begint direct na de piek van supercompensatie. Waneer deze piek is word bepaald door je manier en intensiteit van trainen maar zit ergens tussen de 24h en 7dgn (voor sommigens zelfs langer)

Ik denk niet dat je je lichaam zonder training nog 3 maanden op peil kan houden, ook niet met extra eiwit.

Ik merk bij mezelf dat na 1.5-2 weken totale rust afmetingen afnemen.(eigenlijk al eerder maar dat is gewoon de "pomp" die bij constante training constant aanwezig is)

Wat dit aangaat s je lichaam echt "Use it or lose it"

dit is bodybuilding horror :( :mad:

Ach, zo een vaart loop het allemaal niet. 3 heeft wel een punt dat het al redelijk snel kan beginnen werken, maar in welke mate is erg persoonsafhankelijk, en natuurlijk speelt voeding een rol. Daarbij is er nog spiergeheugen, dat vooral bij redelijk korte pauzes je snel op hetzelfde niveau brengt. Als je nu een jaar uit roulatie bent daarentegen ... :D

Ik neem nu ook even een weekje rust qua krachttraining. Ga wel 2x hardlopen, m'n conditie weer op peil brengen voor de voetbal :)
Volgende week verwacht ik echt nog niet achteruit te zijn gegaan (qua kracht) en zo ja?
dan knapt er iets in m'n hoofd, wordt ik gek en mat ik mezelf zo af dat ik wel weer sterker MOET zijn geworden de volgende keer (dit alles in combinatie met veel eten :D )

heb nu door omstandigheden 2 weken me benen niet getraind en het lijkt wel of het allemaal iets minder wordt.

gelukkig ga ik deze week weer gewoon keihard knallen

ik heb door een blessure ongeveer 3 maanden niet getraind. Ben gister weer voor het eerst geweest. Heb toch niet veel massa verloren. M'n armen en benen zijn iets dunner, maar voor de rest zie ik eigenlijk geen verschil, ben ik wel blij mee :D

• Topic Starter Topic Starter
The Rock zei:
ik heb door een blessure ongeveer 3 maanden niet getraind. Ben gister weer voor het eerst geweest. Heb toch niet veel massa verloren. M'n armen en benen zijn iets dunner, maar voor de rest zie ik eigenlijk geen verschil, ben ik wel blij mee :D

Wow 3 maanden! Wat voor een blessure was dat dan?

Ook al verlies je na stoppen van trainen altijd wel wat massa hoeft dat geen groot probleem te zijn. Door spiergeheugen ben je redelijk snel weer op peil, zelfs na jaren van niet trainen. En ik spreek uit ervaring, tussen eind 1999 en half 2002 totaal geen krachttraining meer gedaan maar de progressie was vrij goed nadat ik weer begon met training half 2002. Dat terwijl ik toen nog herstellende was van een hersenschudding, tegelijkertijd ook nog eens begon met 3 tot 5 keer week fietsen en na 2 1/2 maand trainen werd aangereden. Dus tijdens de snelle progressie nog een keer een break.

Daarna in 2003 en 2004 ook weer amper krachttraining gedaan aangezien ik me meer richtte op conditie voor twee vakanties naar Nepal. Nu weer begonnen sinds een maandje en de progressie is weer als vanouds, ook qua massa. Dus maak je niet al te grote zorgen over massa verlies, als je ooit goed op een redelijk niveau hebt getraind dan is dat zelfs na jaren weer haalbaar.

Hangt er ook vanaf hoe lang je traind je lichaam laat je spieren minder snel gaan als je heel lang traind, na een paar jaar verlies je veel minder snel

Ik denk dat het inderdaad verschilt van de ene persoon naar de andere persoon.
Ikzelf heb ook 10 maand stil gelegen doordat ik te kampen had met 2 gebroken dijbenen en een ernstige enkelbreuk die te wijten was aan een zwaar verkeersongeval vorig jaar in november.
Eerlijk gezegd spookte het voordurent door mijn hoofd dat mijn spieren gingen wegteren en ik weer van nul af aan ging moeten beginnen.
Nu, natuurlijk was er wel iets weg van mijn spiermassa en was er vet in de plaats gekomen. Maar nu ik weer terug de draad heb opgenomen moet ik zeggen dat je lichaam vlugger z'n oude vorm weer krijgt dan dat je zou denken.
Dat natuurlijk met de nodige persoonlijke inzet en motivatie.

(Bericht aan "The Rock": Zo te lezen heb je karakter en ben je gemotiveerd, je zal met deze 2 samen zeker geraken waar je wil geraken! That's the way to go! :thumbs: )

tnx Bert'n :) welkom op dit forum trouwens!

Kevin levrone stopt een half jaar met trainen en gaint alles weer terug in 3 maanden :)

sanniejj zei:
Kevin levrone stopt een half jaar met trainen en gaint alles weer terug in 3 maanden :)

Hehe ja..mja..die heeft wat meer geld/tijd/middelen ter beschikking dan wij hebben :D
Ben trouwens wel blij dat ik naturel ben, ik zie mannetjes op de gym die komen 3 weken niet en zijn 2 keer zo smal als eerst lijkt het wel :rolleyes:

Tjibbe zei:
Hangt er ook vanaf hoe lang je traind je lichaam laat je spieren minder snel gaan als je heel lang traind, na een paar jaar verlies je veel minder snel

tjibbe heeft een punt.

het trainingseffect begin je echter al na 1 week te verliezen.

op langere termijn behoud je als ervaren athleet wel meer dan iemand die niet zo lang traint.

Deejay_Spike zei:
tjibbe heeft een punt.

het trainingseffect begin je echter al na 1 week te verliezen.

op langere termijn behoud je als ervaren athleet wel meer dan iemand die niet zo lang traint.

klopt inderdaad, ik ben eens 2 maanden uit the running geweest en toen heb ik vrij weinig ingeleverd aan massa aan kracht wel iets meer. Maar ook dat was binnen 2 weken op en top weer terug.

Terug
Naar boven