AndroidHealthClinic

Na veel proberen radeloos!

enilnoyak

Novice
Waardering
0
Hayhay

Ik zit met een aardig probleem. Ik heb te veel vet en heb daar veel geprobeerd aan te werken, weinig tot geen resultaat vrees ik.
Ik heb vele sticky topics hier gelezen voor tips en ideeen maar ik kom er niet meer uit, vandaar mn hulpvraag! ;)

Even wat achtergrond info voor het gemak:
Ben vrouw, 20 jaar, vroeger veel aan sport gedaan. 13 Streetdancen op wedstrijdniveau nationaal, 5 jr turnen, 10 jr volleyball, vanaf 15e begonnen met fitness (daarvoor kon het niet wegens leeftijd vandaar de overige sporten). Op mn 15e lengte van 1.76 met 64,7 kg(inclusief spieren van jarenlange intensieve sporten), bmi en vetpercentage kende ik toen nog niet dus weet ik ook niet.
Sinds 15e ook aan medicatie waardoor mn stofwisseling overhoop lag, mn eetlust ongekend omhoog ging en dus de kilo's eraan vlogen. Dieeten mocht niet baten, noch de dietiste, heb gezonde eetgewoontes wel aangehouden met minimaal onnatuurlijke suikers en weinig vet. Veel vezels, eiwitten, vitamines. Geen alcohol, drink voldoende vocht (alhoewel het echt geen 2 liter water per dag is, dat komt me de spuigaten uit ;) Veelal water met citroen of een klein scheutje ranja, fruitsap, ipv melk optimel, etc etc).

Wegens blessures ook niet meer in staat de oude sporten op te pakkken om weer op te bouwen tot oude niveau. Heb een nek-wervel die er regelmatig uitschiet wat tot gevolg heeft dat alles klem kom te zitten. Heb geprobeerd mijn nek/schouderspieren en alles daaromheen langzaamaan te trainen (o.b.v instructeur/fysio) in de hoop dat deze de uitschietende nekwervel een beetje terug konden veren.
Ik heb minder pijn in mn nek, maar bewegen zit er nog niet veel in, op fietsen na. Met tot gevolg dat alle schema's die hier staan ook helaas weinig nut voor me zullen hebben!
Kan er simpelweg lichamelijk gezien niet aan beginnen.

Heb ook gekeken naar supplementen e.d. Zag veel waaronder stackers en dergelijke en allerlei andere fatburners of preparaten voor spiermassa. Zit er voor mij dus ook niet in icm met mijn medicatie!

Eventueel zouden groene thee, chroom e.d. wel kunnen, maar de vraag is of dat effect zou hebben in het algemeen icm de context!

Dokter weet zich geen raad meer, dietiste ook niet. 'Mee leren leven' krijg je te horen maar dat weiger ik te accepteren, alleen al voor het lichamelijke aspect. Kan geen 10 km fietsen of ik ben al buiten adem.
Ben zelfs gestopt met roken om zo gezond mogelijk te zijn!

Mijn exacte vraag: zijn er, naar dat jullie misschien weten, toch mogelijkheden in deze omstandigheden om mijn oude maatje 36 weer terug te krijgen?
Ik hoef echt niet persé ongelofelijk veel spiermassa te hebben en ik hoef ook geen modellenlichaam, maar ik zou wel graag een gezond vetpercentage willen en een gezond BMI want die van mij neigen naar diabetes en allerlei andere enge kwaaltjes die ik niet op mijn 20e wil hebben.

En aangezien dit forum openstaat voor vragen dacht ik: wie niet waagt... :rolleyes:

Ik hoop dat jullie me misschien op de goeie weg kunnen helpen met tips of dergelijke!

Groetjes

als je kan fietsen zou ik zeggen: erg veel doen. Inbouwen als ochtendcardio, dus wat BCAA nemen direct na opstaan en dan 40 min fietsen, daarna pas eten.
Het weinig beetje fitness dat je kan doen toch zo vaak mogelijk doen. Daarna nog een sessie op de fiets.
Eten aanpassen zeker niet vergeten, is essentieel voor een dieet. Er staan genoeg voedingsschema's op het forum om te cutten. Mijn voorkeur gaat naar een keto dieet, zoek daar maar eens naar.
succes

Welkom!

Neem eens onder de loep wat je exact eet, en bereken nu eens wat je echt allemaal nodig hebt!
Als je dit weet, kun je een mooi voedingsschema maken, hierin vele variaties mogenlijk.

Dus goed dat je hier bent gekomen, en vragen staan idd vrij..., maar speur ook eens in de voedings secties!
Hier kun je veel leren mbt schema's en behoeften.

Succes! :thumbs:

Lees het boek BFFM.

Een tip daaruit; eet 's ochtends en 's middags al je koolhydraten (brood, rijst, brinta etc.) en 's avonds groene groeten in plaats van aardappelen e.d.
Idee is om 's avonds je cardio te doen, na het eten (zonder aardappelen, rijst dus) om daarna op je vetverbranding door te slapen.

Dit werkt voor mij in ieder geval erg goed!

• Topic Starter Topic Starter
Hmm ja!

Ik heb inderdaad mijn eetgewoontes nog een keer onder de loep genomen. Ze waren naar maatstaven al gezond, maar ik denk dat ze nu nog gezonder zullen zijn, en ik heb die tip van jou, William, aangenomen. Dus voornamelijk de koolhydraten vroeger op de dag dan later, ik vind aardappelen, rijst, en pastaproducten toch ongelofelijk vies dus dat komt mooi uit ;)

Maar als ik dan mijn cardio s avonds doe, ik heb gelezen dat je dan eerst 1,5 uur moet wachten zodat je niet meteen je koolhydraten maar je lichaamsvet aanspreekt. Klopt dat?
En hoe bedoel je: om daarna op je vetverbranding door te slapen? Dat snap ik niet.

Met die tip van jou, Ironmind, heb ik ook die topics van VVM en dagelijkse energie behoefte e.d. erbij gepakt, en heb nu mijn energiebehoefte over mijn VVM berekend en dan kun je inderdaad al een heleboel laten staan...!
Het zal ook totaal geen probleem zijn om mijn eetgewoontes hierop aan te passen, maar zit er geen risico aan dat het dan te snel gaat? Ik bedoel, snel is fijn, maar als ik later dan een costmetisch chirurg aan moet gaan spreken omdat het té snel ging... haha, get the point?

Gallius, die tip van jou is ook erg goed, ware het niet dat ik het al uitgeprobeerd heb en ik te vaak van m'n stokje ging!
Het weinige beetje fitness dat ik kan doen zou ik idd ook gewoon kunnen doen, altijd beter iets dan niets.

Laatst bewerkt:
Hmm ja!

Ik heb inderdaad mijn eetgewoontes nog een keer onder de loep genomen. Ze waren naar maatstaven al gezond, maar ik denk dat ze nu nog gezonder zullen zijn, en ik heb die tip van jou, William, aangenomen. Dus voornamelijk de koolhydraten vroeger op de dag dan later, ik vind aardappelen, rijst, en pastaproducten toch ongelofelijk vies dus dat komt mooi uit ;)

Maar als ik dan mijn cardio s avonds doe, ik heb gelezen dat je dan eerst 1,5 uur moet wachten zodat je niet meteen je koolhydraten maar je lichaamsvet aanspreekt. Klopt dat?
En hoe bedoel je: om daarna op je vetverbranding door te slapen? Dat snap ik niet.

Met die tip van jou, Ironmind, heb ik ook die topics van VVM en dagelijkse energie behoefte e.d. erbij gepakt, en heb nu mijn energiebehoefte over mijn VVM berekend en dan kun je inderdaad al een heleboel laten staan...!
Het zal ook totaal geen probleem zijn om mijn eetgewoontes hierop aan te passen, maar zit er geen risico aan dat het dan te snel gaat? Ik bedoel, snel is fijn, maar als ik later dan een costmetisch chirurg aan moet gaan spreken omdat het té snel ging... haha, get the point?

Gallius, die typ van jou is ook erg goed, ware het niet dat ik het al uitgeprobeerd heb en ik te vaak van m'n stokje ging!
Het weinige beetje fitness dat ik kan doen zou ik idd ook gewoon kunnen doen, altijd beter iets dan niets.

Beter concentreer je op je behoefte, inname en verbruik!
Dit icm cardio (voor verhoogd metabolisme) zal je helpen de vetreserves aan te breken :)
Staar je dus niet blind op direct vet verbranden, maar op inname + verbruik!

En te snel gaan hoeft niet, stel je behoefte is 2000kcal per dag en je eet 2200kcal en je doet er dagelijks een cardio sessie bij, waarbij je 500kcal verbruikt, dan eindig je dus op 1700kcal, 300kcal te weinig dus, dit compenseerd je lichaam door vetten te verbranden.

Zorg dat je niet TE hoog in de min komt, dit zal je stofwisseling vertragen, een yoyo effect vermijden word dan moeilijk.

Beter concentreer je op je behoefte, inname en verbruik!
Dit icm cardio (voor verhoogd metabolisme) zal je helpen de vetreserves aan te breken :)
Staar je dus niet blind op direct vet verbranden, maar op inname + verbruik!

En te snel gaan hoeft niet, stel je behoefte is 2000kcal per dag en je eet 2200kcal en je doet er dagelijks een cardio sessie bij, waarbij je 500kcal verbruikt, dan eindig je dus op 1700kcal, 300kcal te weinig dus, dit compenseerd je lichaam door vetten te verbranden.

Zorg dat je niet TE hoog in de min komt, dit zal je stofwisseling vertragen, een yoyo effect vermijden word dan moeilijk.

Ok, even concreet dan:

Mn behoefte 1500-1700 kcal per dag.
Ik kan hier dus een voedingsschema bij zoeken/maken ook van 1500-1700 kcal per dag.
Als ik dan een cardiosessie van 300 kcal doe, kom ik op 1200-1400 kcal, per dag 300 te kort dus, dat zijn er alweer 2100 in de week. Lijkt me voldoende om mee te beginnen?

Ja! Pas op met gebruik van boter ed, ikzelf gebruik liever PAM COOCKING SPRAY bv, dit omdat hier geen kcals in zitten.
JE kunt wel boter gebruiken, vergeet dit niet mee te calculeren in je schema!
Verder is 300kcal per sessie goed idd, zeker om mee te beginnen, later kun je dit opbouwen.

Succes!

Ik heb de boter meegerekend ja, ik werk graag met olijfolie, nooit meer dan een eetlepel.

Ik ga dan eens een week of 2 aankijken hoe dat gaat met het voedingsschema en de cardio-sessies! Ik hoop dat het effect gaat hebben.

In ieder geval al heel erg bedankt voor je hulp!
Als je wilt hou ik je wel op de hoogte.

Ik heb de boter meegerekend ja, ik werk graag met olijfolie, nooit meer dan een eetlepel.

Ik ga dan eens een week of 2 aankijken hoe dat gaat met het voedingsschema en de cardio-sessies! Ik hoop dat het effect gaat hebben.

In ieder geval al heel erg bedankt voor je hulp!
Als je wilt hou ik je wel op de hoogte.

YW!

Ja, maak nu een 'before pic' en fotografeer jezelf regelmatig, hiermee kun je beter je progressie bekijken, dan alleen de spiegel, je stelt het beeld van jezelf immers altijd iets bij.
Stel je bent 8kg vet verloren, duidelijk zie je er beter uit, zelf vind je het meevallen allemaal, dat demotiveert!
En een 'after pic' dan zie je over een jaar waar je harde werk heeft gezeten :)
Dus foto's maken!

Of je plaatst je before pic in je foto album, nu ga je jezelf nog meer motiveren om je fysiek te verbeteren, is een soort van stok achter de deur :P

Houdt je doel goed in ogen, en laat je door niemand van je pad af brengen, in het begin is het zwaar, maar het went snel :)

GL

Terug
Naar boven