XXL Nutrition

Nederlander ziet land afglijden

arnoldfan

Monstrous Giant
Waardering
7
Lengte
1m50
Massa
160kg
Vetpercentage
1%
Driekwart van de Nederlanders vindt dat er te weinig respect voor anderen is. Ook heerst er een gebrek aan solidariteit. Dat meldt het Sociaal en Cultureel Planbureau donderdag op basis van onderzoek naar de tevredenheid van de Nederlander met de samenleving. Bijna twee derde van de twaalfhonderd ondervraagden vindt dat het met Nederland meer de verkeerde dan de goede kant op gaat.

Naast samenleven zijn er nog vier andere terreinen waarop problemen worden gesignaleerd. Het gaat om politiek en bestuur, immigratie en integratie, inkomen en economie en criminaliteit en veiligheid. Lageropgeleiden noemen vaker problemen over inkomen en economie. Mannen vallen meer over politiek en bestuur.

De politieke problemen worden aangeduid met termen als 'Haagse spelletjes' en 'nitwitten in Den Haag'. Bijna zestig procent is van mening dat de landelijke politiek voor de meeste mensen te ingewikkeld is om te begrijpen. De ondervraagden omschrijven de problemen in de categorie inkomen als 'alles wordt duurder, maar inkomen blijft gelijk' en 'dat er voedselbanken zijn in dit land'.

Toch gaan er ook dingen goed in Nederland, vindt een derde van de Nederlanders. Ze noemen verbeteringen in het onderwijs en in de gezondheidszorg en het opknappen van de probleembuurten. Ook Nederlandse vrijheden als die van meningsuiting en religie en rechten zoals abortus, euthanasie en het homohuwelijk worden geprezen.

Een grote meerderheid van 82 procent beschouwt zichzelf als gelukkig. De gelukkigen geven hun vrienden- en kennissenkring en hun dagelijkse activiteiten een ruime 7. De samenleving krijgt een 6,2 en de politiek een 5,1.

Ook meldt het SCP dat 44 procent van de Nederlanders het lidmaatschap van de Europese Unie steunt. Onder hogeropgeleiden zijn meer voorstanders te vinden van het lidmaatschap (58 procent) dan onder lageropgeleiden (36 procent). Achttien procent vindt het lidmaatschap 'geen goede zaak'.

Vermeld de bron er altijd bij, is verplicht.

Stem PVV en het respect komt terug!! Hoe respectvol ze bij die partij zijn zien we bijna ieder debat in de Tweede Kamer, elkaar schofferen is de norm geworden.

Verder hoor ik bij de 1/3 die vind dat het de goede kant opgaat, ook al blijft er altijd wel iets te klagen en vooral de invloed van christen fundi's vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

En die van moslim fundi's niet? Christen fundi's plegen wereldwijd nog altijd geen aanslagen.

Nee die Verdonk dan :roflol: wat een amateuristisch gedoe zeg...kan het goed begrijpen dat mensen politiek niet snappen.

En die van moslim fundi's niet? Christen fundi's plegen wereldwijd nog altijd geen aanslagen.

Moslims fundi's bepalen hier het beleid niet, de invloed van christen fundi's is vele malen groter. Niet vreemd ook omdat het een grotere groep is. De verstokte CDA-er, de geharde CU-er. Bij elkaar heb je dan al een groep die net zo groep is alle moslims bij elkaar, fundi of niet.

De invloed van religie op de politiek lijkt me de grootste bedreiging voor de vrijheden en wat dat betreft komt de dreiging momenteel uit christelijke hoek. Heb nog 0 partijen gezien uit moslimhoek die ook maar een enkele kans maken op 1 zetel in de TK.

Eerlijk gezegd vind ik het ook zorgelijk dat die christenen zo langzamerhand hun religie gebruiken om bepaalde regels door te voeren, zoals embryoselectie.

Mooie van moslimpartijen is hetzelfde als LPF en TON, ruikend naar macht en geld vallen ze al snel door de mand.

De politiek in Nederland is ook een kinderachtig spelletje. Het zou een democratie moeten zijn maar het enige wat je ervan merkt is ikke ikke ikke en hoppa nog meer accijns....waardeloze politiek in dit land.

Moslims fundi's bepalen hier het beleid niet, de invloed van christen fundi's is vele malen groter. Niet vreemd ook omdat het een grotere groep is. De verstokte CDA-er, de geharde CU-er. Bij elkaar heb je dan al een groep die net zo groep is alle moslims bij elkaar, fundi of niet.

Je hebt ook gewoon lieve christenen hoor:D

Maar is dit niet het zoveelste verkapte kijk mij eens depressief zijn topic?!

100% van de nederlanders wil meer respect en solidariteit ontvangen maar slechts weinigen geven het met gulle hand weg. Daarnaast vind ik die ontevredenheid zo ondiep. 3x een goede EK wedstrijd en het blad is om en heel NL happy. Dat zit niet echt diep denk ik dan. NL is veel te labiel dat denk ik wel, een beetje meer stabiliteit en minder van hype naar hype, pieken en dalen zou goed zijn.

Je bedoelt dat jouw reply een kijk mij eens zielig zijn reply is?

Hoezo zielig?
Hier zie je vaak dat er een topic wordt geopend waarin een nieuwsbericht centraal staat dat allochtonen in een kwaad daglicht stelt. Vervolgens gaat iedereen - op een enkele inhoudelijke reactie na - vertellen hoe erg hij/ zij wel niet met dat probleem zit en wat volgens hen de oplossing (??) is.
Ik zie het meer als een vorm van afreageren, depressie uiten.

De invloed van religie op de politiek lijkt me de grootste bedreiging voor de vrijheden en wat dat betreft komt de dreiging momenteel uit christelijke hoek. Heb nog 0 partijen gezien uit moslimhoek die ook maar een enkele kans maken op 1 zetel in de TK.

Dat ben ik met je eens dat het gristengevaar groter is in de politiek. Bovendien zie ik bij het CDA en ook PVDA een proces wat ook wel zelfislamisering genoemd wordt. De affaires, korte broek in Almere, kunst in Huizen, Nekschot, kerst bij het GVB hebben allemaal gemeen dat er preventief rekening gehouden wordt met niet duidelijk geuite gevoelens bij moslims. Vooral het CDA heeft de neiging om moslims te zien als een stelletje apen die gaan zelfontbranden om het minste geringste. Het systeem van normen en waarden van de islam zie je niet door de moslims zelf maar door overbezorgde politci doordringen. Zo ook het wetsvoorstel over godsdienst lastering, dit is om de christelijke politiek te beschermen maar ook om de moslims op een wel heel kinderachtige manier te beschermen. Alsof het kinderen zijn die niet voor zichzelf kunnen spreken. Het typische betutteltoontje van het CDA.

Bekend Westers verschijnsel wanneer het erg goed gaat met een land, ongefundeerde angst voor achteruitgang.

En ach, die christenfundi's. Het CDA heeft zowat altijd in het kabinet gezeten, de nadruk ligt nu nogal op christelijk beleid (althans, gevoelsmatig) doordat de weegschaal momenteel iets te christelijk doorslaat zo met die CU erbij (inclusief de roep vanuit de maatschappij om een aanpak van de 'verruwing'). Kans is niet zo heel groot dat die lui ooit weer in het kabinet komen.

+1

Besturen, raden, verenigingen, bedrijven, overheid etc. Overal zitten de gristeren vuistdiep in het beleid van Nederland. Al sinds Abraham Kuyper met zijn 'Ons Program'. Dit zal niet snel veranderen, helemaal niet hoe het er nu voorstaat.

Interssante vraag trouwens: hoe verklaar je dat er nog steeds geen moslimpartij is in Nederland?

Je komt er nog wel achter als je vol geluk en big smile op je face nergens een poort tegen komt met een of andere ouwe lul ervoor als je de pijp uit bent. En dan zweef je daar en stamp je jezelf voor je hoofd dat je je hele leven hebt geloofd in iets wat niet bestaat.

Ok daar geef ik je wel 100% gelijk in. Het voordeel is dat de gematigde christelijke partijen het geloof wel relatief goed scheiden van de politiek. Gematigd christelijke partijen voeren in veel gevallen een gematigd en redelijk ok beleid. Ik mag er echter niet aan denken wat de gevolgen zijn als de islam doorbreekt als grote politieke formatie.

Terug
Naar boven