AndroidHealthClinic

Nederlandse militairen martelden in Irak

a) er kan nooit betrouwbare informatie uit een gemarteld persoon verkregen worden

b) wat zegt dat dan over ons? wij zijn de bevrijders toch?

A. correct.

B. De missie is wel begonnen om bevrijding van het westen zelf. Hehe, iedereen die gelooft dat amerika is begonnen met die oorlog omdat ze Hussein zo'n kneus vonden en daar de democratie wilden laten zegevieren moet zich even na laten kijken...
Dat hebben ze er later hooguit van proberen te maken.
Pure economische belangen en persoonlijke hooghartigheid van de heren bestuurders.

Dan nog, de dictatuur van Hussein wordt als beestachtig bestempeld, is het ook, maar dat is geen excuus om het zelf ook te gaan doen.

Als het gaat om situaties op een slagveld. oke. Daar zal ik zeker niet zo gauw mn mond over open trekken. Die situatie is zo'n gigantische ver van mn bed show (en dat ga ik ook zo houden), dat ik daar geen oordeel over kan vellen. Maar een al gevangen persoon, die door een overmacht wordt bevraagd, op zo'n manier... Daar zit geen ratio meer achter. Al ben ik bang dat er niks aan te doen is en dat soort dingen altijd zullen gebeuren, aangezien niemand een slagveld 100% overleeft en je altijd een zware tik meekrijgt. Ook al kom je lichamelijk ongeschonden uit de strijd.

Niet zo links man.
Beetje harder optreden is niks mis mee. Zouden ze ook hier op straat moeten doen.
Geweld op straat: Gelijk een knuppel in de nek en meeslepen naar het bureau! Niks praten. Praten doen ze maar op bureau!
Aanpakken.

Precies, lekker hard optreden in Irak. Een gevangenisschandaaltje hier, een Guantanamobaytje daar, wat Irakeze burgers verkrachten en neerknallen zo.....

En wel gaan lopen janken als er wat Amerikaanse soldaten worden gelynched, verbrand en aan een brug worden opgehangen, want dat is in strijd met de Conventie van Geneve :thumbup:

De verwijt de ketel...

Ok we kapen wat vliegtuigen en we vliegen een zandhut in?

Je hebt gelijk..

Op dat niveau zitten we nu al..

Mensen zijn we toch? Rationeel enzo?...

t*ring

fl**ker toch op met je martelen...

beetje nat spuiten moet kunnen! :D

nounou blootstellen aan fel licht en hard geluid.

Alsof irakezen lieverdjes zijn..

Idd gaat nergens over, ze zoeken nu 'zwakke plekken' bij elkaar.

Wat is er nou weer mis met spuiten? ???

:bukkake: :bj: :facial: :suckit:

DEN HAAG - Nederlandse officieren hebben in 2003 tientallen Iraakse gevangenen gemarteld in de Zuid-Iraakse provincie al-Muthanna. Leden van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) zijn tijdens verhoren buiten hun boekje gegaan, ze voerden zogenoemde hardhandige tactische ondervragingen uit. Dat schrijft de Volkskrant vrijdag.

Het ministerie van Defensie bevestigt dat de militaire inlichtendienst bij verhoren over de schreef is gegaan, schrijft de krant. "Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie", aldus een woordvoerder.

De Irakezen zouden zijn blootgesteld aan fel licht en lawaai en ook zouden Nederlandse militairen hen langdurig uit de slaap hebben gehouden door hen nat te spuiten. De misstanden zijn nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM), aldus de Volkskrant.

Zwarte bril

Bij de verhoren was geen juridisch adviseur aanwezig en de verdachten zouden tijdens de ondervraging gedwongen zijn een zwarte bril te dragen, waardoor ze niets zagen. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie zegt dat de bataljonscommandant dit gemeld heeft aan de marechaussee.

Ook heeft hij melding gemaakt van het voorval, maar het is niet duidelijk op "welk niveau" dat in Den Haag terecht is gekomen. Ook is onduidelijk of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. "We zijn nu druk bezig alle feiten op een rij te zetten," aldus de woordvoerder.

Vakbond

De militaire vakbond AFMP gaat er van uit dat het ministerie van Defensie al langer op de hoogte is geweest van de mogelijke martelingen. "Leidinggevenden hadden destijds meteen moeten ingijpen," aldus voorzitter Wim van den Burg vrijdag op Radio 1. Dat ze dat niet hebben gedaan, is volgens hem nog het meest schokkend.

"Het was blijkbaar bekend", aldus Van den Burg. "Dit kan niet hebben plaatsgevonden zonder dat leidinggevenden op de hoogte waren. We vragen ons af wat precies de rol geweest is van de Koninklijke Marechaussee, de politieke leiding en dan met name minister Henk Kamp van Defensie."

Van den Burg is benieuwd waarom de kwestie nooit is gerapporteerd aan de Tweede Kamer. De AFMP-voorzitter geeft aan dat zijn bond tot donderdag niet op de hoogte is gebracht van mogelijk wangedrag door Nederlandse officieren in Irak in 2003.

Nu.nl

Ohh, wat erg! Ze hebben die arme mensen nat gespoten! En uit hun slaap gehouden!
Wat haat ik GroenLinks toch tot in mijn botten. Een parlementaire enquete! Rot toch op.

ze hebben wel wat meer gedaan dan dat he. en het wren gevangenen die nog niet veroordeeld waren, dus dat is een ware schande.

tuurlijk moet er een parlementaire commissie komen.

En wel gaan lopen janken als er wat Amerikaanse soldaten worden gelynched, verbrand en aan een brug worden opgehangen, want dat is in strijd met de Conventie van Geneve :thumbup:

De verwijt de ketel...
Onzin, er is nogal een verschil tussen iemand natspuiten/wakker houden en iemand lynchen/in de fik steken/het hoofd afzagen.

fl**ker toch op met je martelen...

beetje nat spuiten moet kunnen! :D

Leading Dutch daily Volkskrant said intelligence officers had abused dozens of prisoners by hosing them with water to keep them awake

das niet gewoon natspuiten he, maar met ijskopud water in afghanistan en het is daar verschrikkelijk koud. en heb je al eens dagen en weken niet geslapen terwijl je dagenlang hardhandig ondervraagd wordt.?
, exposing them to bright light and blasting them with noise during heavy-handed interrogations. Tis geen muziek he maar verschikkelijk hoge tonen en geruis die je gek maakt!

Ik vind het walgelijk dat dat dit goedgepraat wordt.

Onzin, er is nogal een verschil tussen iemand natspuiten/wakker houden en iemand lynchen/in de fik steken/het hoofd afzagen.

Het zijn verdachten en dan nog. tis niet omdat een gek dat doet dat wij rationele mensen, die de verlichting hebben doorgaan, om mensen te martelen;

en ze zijn daar om de vrede te bewaren, dus wat doen ze verdomme met die gevangenen?
Dutch soldiers are currently involved in a NATO peacekeeping mission in Afghanistan, and this year it was agreed more would be sent to the area after a protracted parliamentary debate.

zo gaat het altijd, als je militairen te veel macht heeft en te weinig controle dan worden ze machtsgeil en doen ze de meest gruwelijke daden.

Die ondervragingsmethoden zijn allang bekend, en die krijgt iedereen die bij de speciale eenheden zit gewoon aangeleerd.
Geweld, onthouden van slaap, en liegen zijn de meest gebruikte ondervragingstechnieken van de commando's uit NL.

Het zijn verdachten en dan nog. tis niet omdat een gek dat doet dat wij rationele mensen, die de verlichting hebben doorgaan, om mensen te martelen;

en ze zijn daar om de vrede te bewaren, dus wat doen ze verdomme met die gevangenen?
Dutch soldiers are currently involved in a NATO peacekeeping mission in Afghanistan, and this year it was agreed more would be sent to the area after a protracted parliamentary debate.

zo gaat het altijd, als je militairen te veel macht heeft en te weinig controle dan worden ze machtsgeil en doen ze de meest gruwelijke daden.

Dat is met ieder mens zo, niet alleen militairen. Ik ga wat deze militairen hebben gedaan niet goed praten, maar ik zou ook niet weten of ik me anders zou gedragen, wanneer ik in dezelfde situatie zou zitten. Dat geldt overigens voor ieder mens, dat daar zit. Het begint met een klein beetje water door 1 lid en dat wordt snel uitgebreid.
Iedereen, die zegt, dat hij dat nooit zou doen in groepsverband en tevens in een dergelijke situatie, geloof ik voor geen meter.

Dat is met ieder mens zo, niet alleen militairen. Ik ga wat deze militairen hebben gedaan niet goed praten, maar ik zou ook niet weten of ik me anders zou gedragen, wanneer ik in dezelfde situatie zou zitten. Dat geldt overigens voor ieder mens, dat daar zit. Het begint met een klein beetje water door 1 lid en dat wordt snel uitgebreid.
Iedereen, die zegt, dat hij dat nooit zou doen in groepsverband en tevens in een dergelijke situatie, geloof ik voor geen meter.

Inderdaad een goede nuancering. Maar net daarom moet je eeen overste hebben die dit in de gaten houdt en die zich daar niet toe laat verleiden. Ik ben zeker dat je daar mee akkkord gaat.

Ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar ik kan het wel begrijpen. Wat die irakezen met hun gevangenen doen is nog veel erger dan iemand een beetje nat maken, en niet laten slapen.

Terug
Naar boven