AndroidHealthClinic

Nederlandse militairen martelden in Irak

je denkt er te zweverig over kerel.

ghandi is iemand die nooit en te nimmer geweld zal gebruiken - maar soms is het gebruik van geweld simpelweg noodzakelijk.

Het doet er allemaal niet toe of het nu een beetje erg was of heel erg;
Het feit blijft dat de Neerlanders daar waren onder bepaalde voorwaarden. ze zouden geen gevangenen nemen en ze ook niet ondervragen.

Nu blijkt dat zee dat wel hebben gedaan, dat de minister het wist en er eoer gelogen heeft, en dat men dus de internationale wergeving heeft overtreden.

En dan willen wij de Irakezen respect voor de wet en de democratie bijbrengen?

er is een wereld van verschil tussen aanslagen plegen op onschuldige mensen en zelfs eigen bevolking en peace enforcing = met geweld vrede afdwingen voor een humanere situatie

er is een wereld van verschil tussen aanslagen plegen op onschuldige mensen en zelfs eigen bevolking en peace enforcing = met geweld vrede afdwingen voor een humanere situatie

inderdaad.

Ik zeg gewoon dat er weinig terrorisme was toen saddam was verdreven; maar toen de amerikanen het geld naar het buitenland sluisden, en de economie bleef slabakken en de Irakezen geen electriciteit meer hadden, noch olie, kregen de terroristen steeds meer aanhang. (terwijl de gemiddelde irakees de amerikanen best wel zal aanvaarden als hij daardoor maar eten op de plank kan krijgen .

je denkt er te zweverig over kerel.

ghandi is iemand die nooit en te nimmer geweld zal gebruiken - maar soms is het gebruik van geweld simpelweg noodzakelijk.

dat gebeurt wel eens door studiedeformatie die optreedt waardoor ik een tunnelvisie heb door mijn vakgebied

gaap, zelf weleens daar geweest?

Niet houd je bek er dan over, zelfde gelul als die Wijckersloot die wel even ging bepalen of ie nu wel of niet expres had geschoten.

De meeste reacties worden hier gegeven vanuit een luie bureaustoel, lekker warm met een kop warme choco naast je.

Jullie hebben echt geen idee hoe het er daar aan toe gaat.......

gaap, zelf weleens daar geweest?

Niet houd je bek er dan over, zelfde gelul als die Wijckersloot die wel even ging bepalen of ie nu wel of niet expres had geschoten.

De meeste reacties worden hier gegeven vanuit een luie bureaustoel, lekker warm met een kop warme choco naast je.

Jullie hebben echt geen idee hoe het er daar aan toe gaat.......

sorry hoor maar ik kan iemand die een smurf als avatar heeftmaar moeilijk serieus nemen

Ik zou wel eens willen weten wie wel in Irak of Afghanistan heeft gezeten.

ik toevallig...

SFOR 10 in Bosnie,
ISAF in Afghanistan
en SFIR 3 in Irak,

daar nooit problemen gehad met moslims. Zag de slechteriken toen ook niet als moslims maar als terroristen. Niet alle moslims zijn dat natuurlijk.
Er waren altijd zat goede moslims die ons wilden helpen en aan onze kant stonden. Echt heel goed volk heb ik daar gezien in elk land wel.

Maar het zijn de terroristen die het er op laten lijken dat het moslim tegen Westerse wereld is en ze doen er alles voor om de groepen tegen elkaar op te steken. En het lukt ze aardig moet ik zeggen...

ben benieuwd of je dat ook zou zeggen als er een nederlandse militairen werden gevangen gehouden en gemarteld op deze manier..
zeg je dan ook, je moet niet snel oordelen mischien hebben de militairen wat ergs gedaan..
of als er een auto ontploft in bagdad? vraag je je wel is 1 keer af waarom iemand zichzelf en anderen erbij zou opblazen? terwijl je denkt dat hij een domme extremist is die de westerse mensen weg wilt hebben, moet je ook den ken waarom hij dat zou willen? hij heeft het nu toch beter dan voor de westerse militairen er waren, maar had geen zelfmoordacties in gedachten toen maar nu wel? waarom??

Als militair of lid van de AIVD wordt je getraind in ondervragings technieken en echt alle regels worden besproken. Wat mag wel en wat mag vooral niet.
Daar zijn duidelijk afspraken over. Ga je daar buiten moet je wel de gevolgen weten en dragen.

Maar of ze buitensporig geweld o.i.d. hebben gebruikt kan ik nu echt niet weten. Laat ze het maar onderzoeken en dan oordelen.
Maar die zaken die ik tot nu toe heb gehoord, dat valt nog reuze mee.

Ben zelf een keer gegijzeld als oefening en dan word je behandeld als stront, niks anders. En dat is logisch. Je krijgt een zak over je kop en moet in allerlei rare ongemakkelijke posities staan waar je niet vrolijk van wordt. En ja, bij sommigen hadden ze warm water over de benen gespoten waardoor het leek alsof ze onder gepist werden. En dat geluidje van een gulp erbij, je weet wel. En dat is nog maar oefening!
En het is zoeken naar het moment dat je 'breekt'. En dat hebben ze in Irak ook gedaan.

edit; en echt een belachelijke titel voor dit topic!!!!!!!!

ik toevallig...

SFOR 10 in Bosnie,
ISAF in Afghanistan
en SFIR 3 in Irak,

daar nooit problemen gehad met moslims. Zag de slechteriken toen ook niet als moslims maar als terroristen. Niet alle moslims zijn dat natuurlijk.
Er waren altijd zat goede moslims die ons wilden helpen en aan onze kant stonden. Echt heel goed volk heb ik daar gezien in elk land wel.

Maar het zijn de terroristen die het er op laten lijken dat het moslim tegen Westerse wereld is en ze doen er alles voor om de groepen tegen elkaar op te steken. En het lukt ze aardig moet ik zeggen...

jij hebt mijn zegen man!
word! repect! je hebt het helemaal begrepen; eindelijk ieand die kan oordelen op basis van wat hij werkelijk heeft megemaakt.

• Topic Starter Topic Starter
ze hebben wel wat meer gedaan dan dat he. en het wren gevangenen die nog niet veroordeeld waren, dus dat is een ware schande.

tuurlijk moet er een parlementaire commissie komen.

Zelfs de ambassadeur van Irak moest er om gniffelen toen zijn mening werd gevraagd.

Dit is gewoon verkiezingspraat, en je laat je wel erg kennen door er in te trappen.

sorry hoor maar ik kan iemand die een smurf als avatar heeftmaar moeilijk serieus nemen

Tja , jammer dat je afgaat op uiterlijk !! :D ( jk )

Daar komt bij ook dat hij volkomen gelijk heeft.
Mensen die daar niet zijn geweest en zulke tafrelen niet hebben meegemaakt mogen daar hun mening over geven maar niet resoluut over oordelen , naar mijn mening !

Ik denk dat je , als je daar zit en idd je word beschoten en bekogeld met granaten dat je, mocht je 1 vd daders pakken wel ff goed zal laten weten dat dit dus niet getolereerd word, en ja ze zitten daar om de vrede te handhaven , maar soms zal dit wel degelijk samen gaan met "nood gedwongen geweld " !!

Zoals gezegd is "ons vuur enkel een antwoord op hun vuur" en dat vind ik niet meer dan logisch in een dergelijke situatie ,.... dan ga je niet vriendelijk om met iemand die je net heeft proberen te vermoorden.

Mijn mening

Mensen die daar niet zijn geweest en zulke tafrelen niet hebben meegemaakt mogen daar hun mening over geven maar niet resoluut over oordelen , naar mijn mening !

Ik denk dat je , als je daar zit en idd je word beschoten en bekogeld met granaten dat je, mocht je 1 vd daders pakken wel ff goed zal laten weten dat dit dus niet getolereerd word, en ja ze zitten daar om de vrede te handhaven , maar soms zal dit wel degelijk samen gaan met "nood gedwongen geweld " !!

Zoals gezegd is "ons vuur enkel een antwoord op hun vuur" en dat vind ik niet meer dan logisch in een dergelijke situatie ,.... dan ga je niet vriendelijk om met iemand die je net heeft proberen te vermoorden.

Mijn mening

oke, dus die Nederlandse randdebielen in Noorwegen hadden het recht om de hele boel en civiele burgers kort en klein te slaan omdat hun tolerantie het kookpunt had bereikt na een woordenwisseling/ klein akkefietje.. JUIST bij beroepen die geweldsmonopolie hebben, daarop rust altijd een hele zware zorgplicht en incasseringsvermogen..
je bent militair, je bent onderwezen in volken-, humanitair- en militairrecht, en als militair moet je je altijd houden aan de beroepscode die in het leger geldt, zeker in het leger waar mensen snel vatbaar zijn voor het schenden van mensenrechten..
als je dan naar irak vertrekt, en je kunt niet garanderen dat je je aan het militaire beroepscode, en allerlei conventies en verdragen kunt houden, dan moet je gewoon thuisblijven
btw ik heb als zevenjarige kind een burgeroorlog meegemaakt, en niet vanuit een dik pantserwagen en een onaantastbaar fort zoals waarschijnlijk de smurf die heeft meegemaakt..

Laatst bewerkt:
en daar ben ik het mee eens, als we gaan wijzen naar wat irakezen doen is het einde zoek, dan kunnen we het rechtsysteem wel vergeten

oke, dus die Nederlandse randdebielen in Noorwegen hadden het recht om de hele boel en civiele burgers kort en klein te slaan omdat hun tolerantie het kookpunt had bereikt na een woordenwisseling/ klein akkefietje.. JUIST bij beroepen die geweldsmonopolie hebben, daarop rust altijd een hele zware zorgplicht en incasseringsvermogen..
je bent militair, je bent onderwezen in volken-, humanitair- en militairrecht, en als militair moet je je altijd houden aan de beroepscode die in het leger geldt, zeker in het leger waar mensen snel vatbaar zijn voor het schenden van mensenrechten..
als je dan naar irak vertrekt, en je kunt niet garanderen dat je je aan het militaire beroepscode, en allerlei conventies en verdragen kunt houden, dan moet je gewoon thuisblijven
btw ik heb als zevenjarige kind een burgeroorlog meegemaakt, en niet vanuit een dik pantserwagen en een onaantastbaar fort zoals waarschijnlijk de smurf die heeft meegemaakt..

Ik vind niet dat je dit mag vergelijken met wat er in Noorwegen gebeurd maar goed ,

Over het gedeelte dat je als je er niet tegen kan thuis moet blijven , ben ik het wel met je eens , echter weet je dat natuurlijk nooit 100% zeker totdat je er bent geweest, je kan hier in je trainingen nog zo goed zijn maar toch doorslaan als je daar de elende meemaakt

en daar ben ik het mee eens, als we gaan wijzen naar wat irakezen doen is het einde zoek, dan kunnen we het rechtsysteem wel vergeten

Dat mogen we idd zeker niet doen , alleen naar de terroristen daar, waardoor onze jongens worden aangevallen

Mijn mening

dus als ee politieagent een aantal bankrovers achterna zit dan en er wordt wat heen en weer geschoten dan mag de politieagent de verdachte effe keihard verhoren en gedurende 160 uur: kletsnat spuiten, blind maken maken met skibril en daarna fel licht en niet laten slapen,...

tevens, dar gaat het weer eens helemaal niet op. Ze hadden een opdracht gekregen, ze moesten gevangenen uitleveren aan de britten of de irakezen en geen verhoren afnemen.
volgens het internationaal recht is er wel degelik sprake geweest van marteling!

ander punt: ik zag gisteren een documentaire van een Nederlandse reporter die iN afghanistan in een "ambush" terechtkwam samen met Nederlandse militairen. hoedje af voor die kerels daar. en echt heel vreemd hoe een modern leger het zo zwaar kan hebben tegen een paar "woestijnratten". Die talibanstrijders zijn echt geen simpele kerels hoor. De plaatselijke bevolking is zo bang van hen dat ze niks lossen aan de militairen. Ik vrees dat als de internationale gemeenschap niet 1000 keer meer geld stopt in die oorlog tegen die monsters, dat de plaatselijke bevolking nooit overtuigdd zal raken dat de taliban ooit kan verliezen en ze zullen dus blijven de taliban helpen uit vrees voor represailles van de taliban eens de legertjes weg zijn. men mag niet vergeten dat die kerels gewoon zijn van dagdagelijks in die omsandigheden te leven, die afghanen en talibanstrijders zijn keihard en kennen de streek beter dan ik mijn eigen huis ken. En ze hebben geen schrik om te sterven. Het vreemde er aan is dat japanners indertijd werden gerespecteerd voor dat (kamikaze) maar dat we nu iemand als gek bestempelen als hij zijn leven heeft voor zijn zaak. ALs de zaak iets mooi is is het idd een prachtige daad maar dus niet in het geval van de Taliban.

het vreemde er aan is: afghanistan is een dorre droge woestenij, wie wil daar wonen? Ik snap dat niet. Als ik afghaan was, zou ik al lang naar pakistan vertrokken zijn en daar gebleven.
Laten we hopen dat over heel de wereld de ISlamitsiche landen allemaal een beetje worden als Casablanca n Marokko: modern, gematigd en vrijheid om je religie te beleven zoals je wil, zonder druk of invloed van de regering of medemens. Ik zou ook kunnen zeggen Dubai of de verengde arabische emiraten ware het niet dat ik spug op die overheden daar ze toekijken hoe moderne slavernij hun land opbouwt. een ware schandvlek in de islamitische wereld.

@Thinky,

Vind een bankovervaller niet echt een vergelijking met een talibanstrijder ( of zoals jij ze noemt " monsters " ) maar goed des al niet te min vind ik dat wat er gebeurd is niet te extreem is !! en deden ze dit maar een keer bij een bankovervaller dat zou misschien wat respect voor de politie opleveren en ervoor zorgen dat ze wel 2x nadenken voordat ze een bank overvallen.

Wat mij betreft hebben die misdadigers gewoon geen of bijna geen recht op een vriendelijke behandeling Dat recht vergooien ze wat mij betreft op het moment dat ze de misdaad/moord poging begaan !!!!.
Met aardig of vriendelijk of zoals jullie linkse rakkers :D het noemen humanitair behandelen bereik je bij dit soort mensen niks , deze mensen zweren bij hun doel , zijn bereid daarvoor dood te gaan en breken echt niet zomaar !!

Daarbij komt dat als je 1 gevangene hebt die waarschijnlijk een link kan zijn naar veel meer gevangenen en evt kopstukken dat ik het vrij logisch vind deze het vuur aan de schenen te leggen om zo info over de " schuilplaatsen " van andere te komen , ook denk ik dat Irak of engeland meer heeft aan of tevreden is met een grotere groep of een kopstuk van een organistaie , je kan ze natuurlijk ook direct uitleveren maar tegen de tijd dat ze dan goed en wel uitgeleverd zijn en ondervraagd zijn dan zijn de andere al lang weer weg van waar ze zaten terwijl als je direct ondervraagt je misschien nog een kans hebt om de rest ook te kunnen pakken .

Maar goed dit is mijn mening en die is opgebouwd uit ervaringen van bekende die daar gezeten hebben en niet een mening die opgebouwd is door enkel naar het nieuws te luisteren.

2e stuk van je tekst heb je wel gelijk in , laten we hopen dat het idd beter word en zeer veel respect voor onze jongens daar !!!

Terug
Naar boven