Ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar ik kan het wel begrijpen. Wat die irakezen met hun gevangenen doen is nog veel erger dan iemand een beetje nat maken, en niet laten slapen.
Wat kanje begrijpen, Dat men mensen gevangen houdt, terwijl dat iet de opdracht was, Men moest ze uileveren aan de Irakezen of de Britten? Toen halsema de minister vroeg of de Nederlandse militairen hn werk doen zoals het moet, en,..., zei hij dat er geen problemen waren. Daarna hopuden ze ze niet alleen gevangen maar verhoren ze.
En zeg tevens aub niet dat iemand 160 uur uit zijn slaap houden, terwijl je hem kletsnat spuit in de kopude terwijl je extreem luid geruis op hem afstuurt en met extreem fel licht in de ogen schint nar 2 dagen een donkere skibril te hebben aangehad, gen martelen is he. Want wat ik beschrijf is wat er officieel is gebeurd. Zullen we maar hopen dat er niks erger is gebeeurd. Let op mijn woorden . er zullen ergere getuigenissen komen.
die smeerlap van de vvd gisteren die bij pauw en witteman sprak van "mogelijk wangedrag" maar zeker geen marteling, we zouden hem dat eens moeten aandoen; Skibril op, gedurende twee dagen en hemm twee dagen natspuiten met ijskoud water en hem dus 100 tot 160 uur keihard ondervragen en dan die bril afdoen en met fel licht in de ogen schijnen , en dit alles terwijl men heel hard en luid geruis laat horen. Zal hij dan nog, als hij werkelijk uitgeput en kapot zal zijn, nog zeggen dat het wangedrag is en geen marteling?
De internationale wetgeving is heel duidelijk. Heel duidelijk: geen wrede of vernderdende behandeling en geen druk uitoefenen tijdens ondervragingen.
Ik kan begrijpen dat militairen soms onder groepsdruk, of door gebrek aan mentale sterkte hun boekje te buiten gaan, maar daarom zou er een kolonel of een overste alles in de gaten moeten houden en streng aanpakken. Zoals in abu graib zijn er smerige dingen gebeurd. In abu ghraib waren de oversten op de hoogte, (rumsfeld had zijn handtekening op het document gezet die dit toeliet) maar ik denk niet dat dit nu het geval was. HOPELIJK.