AndroidHealthClinic

Net nieuw hier en heb een paar vragen!

Waardering
3
Lengte
1m68
Massa
59kg
Vetpercentage
18%
Hallo allemaal!

Ik ben een meisje van 19 en ik train nu 1 maand intensief in de sportschool..
Daarvoor heb ik altijd gesport, veel verschillende sporten, drie jaar geleden ben ik een half jaar naar de sportschool geweest maar had destijds geen doel en vond het sporten in de sportschool daarom saai!
Nu begin ik het echter heel leuk te vinden!:cool:

Me gewicht/lengte/postuur: Ik weeg 58 kilo, ben 168 cm lang en heb een slank postuur.

Hoe ik eet: Ik was al langer bezig met op mijn voeding letten, wat ik denk ik redelijk goed doe, maar vast nog niet perfect.. Ik eet elke dag wel eieren en neem soms als tussendoortje een blikje tonijn, helaas hou ik niet zoveel van vlees dus eet daar niet heel veel van. Ook wil ik eiwit shakes gaan nemen omdat ik nu te weinig eiwitten binnenkrijg.

Hoe ik train: Ik train ong 5x per week. Dag 1 benen en buik, dag 2 schouders armen en rug en dan een rustdag. En dan weer opnieuw.. Eerst deed ik de krachttraining en daarna 45 minuten cardio, maar omdat iemand zei dat ik dan me spieren verbrand doe ik nu altijd 20 minuten! :o

Hoe ziet mijn leven eruit: Ik heb nu geen baan, dus ik breng een groot deel van de dag zittend door,(met vriendinnen tijd door brengen doen we eigenlijk ook zittend kletsend) wel ga ik bijna elke dag naar de sportschool en moet ook boodschappen doen om de 3 dagen :P En ik ga soms lekker wandelen..

Mijn vragen:

Hoeveel calorieen moet ik nou binnenkrijgen? Iedereen zegt wat anders.. De ene 1500, de ander 2000..
Mijn doel is gespierder worden en ik zou graag het kleine laagje vet op mijn buik weg willen trainen zodat ook die spieren zichtbaar zijn!

Train ik op de goede manier? Daar bedoel ik mee dag 1 benen buik, dag 2...... en is 20 minuten cardio inderdaad het beste?

Na hoelang zie ik resultaat? Vast een veelgestelde vraag.. haha..

Heeft iemand nog meer tips voor me? (even naar me doel kijkend hihi)>>>>> Mijn doel is gespierder worden en ik zou graag het kleine laagje vet op mijn buik weg willen trainen zodat ook die spieren zichtbaar zijn! Ik sport dus niet om af te vallen ofzo:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Je wil niet afvallen maar wel het laagje vet op je buik weghebben? Hoe denk je dat dat vet weg gaat dan? Lees misschien eerst even de stickies, al je vragen worden daar beantwoord.
Je zegt dat je je eten goed doet. Wat eet je precies op een dag? Eiwitten zitten niet alleen in vlees, maar ook in vis bijvoorbeeld.
Onderhoud kan je uitrekenen via een aantal manieren, google maar eens op "BMR berekenen"

• Topic Starter Topic Starter
Je wil niet afvallen maar wel het laagje vet op je buik weghebben? Hoe denk je dat dat vet weg gaat dan? Lees misschien eerst even de stickies, al je vragen worden daar beantwoord.
Je zegt dat je je eten goed doet. Wat eet je precies op een dag? Eiwitten zitten niet alleen in vlees, maar ook in vis bijvoorbeeld.
Onderhoud kan je uitrekenen via een aantal manieren, google maar eens op "BMR berekenen"

Ik bedoelde: ik sport niet voornamelijk om af te vallen, voor veel meiden is het doel namelijk wel alleen afvallen en die willen geen spieren, maar ik wil juist gespierder worden.

Wat zijn stickies? Ik heb het veelgestelde vragen topic voor beginners al helemaal doorgelezen als je dat bedoeld.

Ik eet wel vlees, maar niet veel, gewoon 1 stuk bij me avondeten. Ik bedoel puur dat ik daarmee niet voldoende eiwitten mee ga binnen krijgen. Ook niet met vis. Vandaar dat ik erbij zette dat ik eiwitshakes wil gaan nemen.

En ik had daar al naar gezocht op dit forum en vond een berekening daarvoor. Daarbij kwam uit dat ik 1420 caloerien ofzo moet binnenkrijgen wat me erg weinig leek. En omdat ik van iemand van de sportschool hoorde dat ik er 2000 nodig heb vraag ik me af wie nou gelijk heeft. Want iedereen zn doel is ook anders, dus moet ik nou veel eten (2000 cal) zodat me spieren kunnen groeien of..? Want als ik veel eet komt er toch ook vet bij?

---------- Toegevoegd om 16:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:32 ----------

Dankjewel:rolleyes:

Dit is een stukje wat ik daar lees:
Waar moet je mee beginnen als je de cut gaat voorbereiden?
Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorieën. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!

Hoe kan ik dat berekenen? ???

Wat jij hebt berekend is je BMR. Dus de energie die je nodig hebt als je absoluut niets doet en alleen maar op bed ligt. Dus puur om je lichaam draaiend te houden.
Dit moet je nog vermenigvuldigen met je activiteiten factor.
1,2 Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,75 Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
1,9 Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of
twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etc.

Gezien je 5 x per week traint is die factor 1,55 en je onderhoud is 1,55*1420 = ca. 2200 kcal.

Als je wil afvallen moet je hieronder gaan zitten (als je geen cardio doet). Maar als je al zo vaak cardio doet kan je ook gewoon op onderhoud eten en het tekort met je cardio maken.
Wil je spieren aankomen ( dus opbouwen) moet je meer dan je onderhoud eten. En indien je dan nog cardio doet moet je het tekort wat je daarmee weer creeert opvullen door meer eten. Dus bij bulken eet je boven onderhoud (250-500 kcal) zonder cardio of je eet boven onderhoud e vult ook de kcal van de cardio nog aan. wat betekend nog meer eten.

En je moet een keuze maken. Of je gaat cutten om vet te verliezen. of je gaat bulken om aan te komen en uiteraard gaat dat wel gepaard met wat vet aankomen. maar als je cleanbulkt kan je dat aardig beperken.

Wat jij hebt berekend is je BMR. Dus de energie die je nodig hebt als je absoluut niets doet en alleen maar op bed ligt. Dus puur om je lichaam draaiend te houden.
Dit moet je nog vermenigvuldigen met je activiteiten factor.
1,2 Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,75 Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
1,9 Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of
twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etc.

Gezien je 5 x per week traint is die factor 1,55 en je onderhoud is 1,55*1420 = ca. 2200 kcal.

Als je wil afvallen moet je hieronder gaan zitten (als je geen cardio doet). Maar als je al zo vaak cardio doet kan je ook gewoon op onderhoud eten en het tekort met je cardio maken.
Wil je spieren aankomen ( dus opbouwen) moet je meer dan je onderhoud eten. En indien je dan nog cardio doet moet je het tekort wat je daarmee weer creeert opvullen door meer eten. Dus bij bulken eet je boven onderhoud (250-500 kcal) zonder cardio of je eet boven onderhoud e vult ook de kcal van de cardio nog aan. wat betekend nog meer eten.

En je moet een keuze maken. Of je gaat cutten om vet te verliezen. of je gaat bulken om aan te komen en uiteraard gaat dat wel gepaard met wat vet aankomen. maar als je cleanbulkt kan je dat aardig beperken.

Beetje late reactie, maar bedankt voor deze info!

Als ik jou was zou ik de stickys in de sectie oefeningen & trainingsschema's en programma's ook nog eens goed doorlezen. Je traint geen borst?

borst trainen zorgt ervoor dat je borsten groter lijken en beter op je frame staan in plaats van te hangen. lijkt me wel leuk voor een vrouw :)

Ik mis borst en schouder oefeningen.. Wat is daar de reden van?

Hoe weet je dat je te weinig eiwitten binnen krijgt? Ik zou alles even in een schema gieten en vandaar uit kijken.

Op al je vragen kan je hier antwoorden vinden, gewoon wat doorlezen. Daar leer je het meeste uit.

Sorry, borst train ik ook gewoon! Even vergeten erbij te zetten!

Schouders stond er trouwens wel bij hoor hihi :)

En ik weet dat ik te weinig eiwitten binnen krijg omdat k 2 eieren at en een stukje vlees en soms een blikje tonijn. daar zitten gewoon te weinig eiwitten in, of ik zou er heel veel meer van moeten gaan eten, maar dan neem ik liever shakes..

Laatst bewerkt:
Gebruik je wel zuivel?
kwark, yoghurt, melk etc ?

Terug
Naar boven