Fitness Seller

Nieuw + beginner + vragen

Zilla

Novice
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
63kg
Hallo allemaal,

Ik wil mij graag verdiepen in sport (voornamelijk kracht training) + gezonde voeding om uiteindelijk een top lichaam te krijgen. ;) Ik ben echt een beginner wat dat betreft dus ik doe vast vanalles fout maar ik wil graag leren. Mijn kennis komt tot nu toe uit boekjes en internet artikels :rolleyes:

Ik ben 23 jaar, 173 cm en weeg 63 kilo (2 kilo afgevallen deze maand). Een paar jaar geleden ben ik een lange tijd veel te licht geweest door horeca werk en slecht eet patroon (niet mooi bij mijn bouw), inmiddels heb ik een baan op kantoor en merk ik de laatste 2 jaar dat het nu de andere op gaat, er is zowaar vet laagje ontstaan. Ook niet goed :D

Ik ben dus begonnen met een paar kilo afvallen maar ik wil zeker niet terug naar het lichaam wat ik had in mijn te lichte periode. Veel sporten dus! Maar moet ik nou afvallen om van dat vet laagje af te komen of moet ik gewoon spieren kweken voor het ideale lichaam?

Ik ben begonnen met afvallen deze maand en dit is wat ik ongeveer eet, al eet ik in het weekend wel wat rijst of brood.

Sochtends
Afslank eiwit shake bf shop mageremelk
Banaan

Tussendoor
Rijstwafel

Lunch
Afslank eiwit shake bf shop magereyoghurt
Appel
Tomaatjes of komkommer of gekookt ei

Tussendoor
Rijstwafel

Diner
Kipfilet of ander mager vlees
Warme groente's (best veel)
Rauwkost

Savonds
Magere yoghurt met fruit

Resultaat van 65 naar 63 kilo. Misschien iets te drastisch?

Ik sport 4 keer in de week thuis. 1 dag op de crosstrainer en 3 dagen kracht training en andere oefeningen of de mat.

Juist ik doe dus maar wat. :o

Wat is jullie advies? De kilo's hoeven er dus eigenlijk niet af te vliegen maar ik wil wel van dat oh zo schattige laagje buikvet af! Gewoon een strak en gezond lichaam is mijn doel dus ;)

Welkom Zilla,

Tja afvallen om vet kwijt te geraken zul je cardio voor nodig hebben. En hoe meer kracht in combinatie met voldoende rust en de juiste voeding zal je meer rondingen geven en meer vorm. Zelf vind ik een vrouw met een klein beetje vetjes over mooi gevormde spieren het mooist. Dus dat je de spiervormen wel kunt zien, maar geen aderen ofzo.

Het makkelijkst voor een beginner is om een keus te maken, wil ik eerst de vetjes welke ik too much vind kwijt? Of wil ik eerst wat massa en daardoor vormen creeeren, om daarna indien nodig nog de vetjes eraf te sporten dmv cardio.

Persoonlijk zou ik voor de 2e optie gaan, omdat je als beginner al vrij snel resultaat boekt, sneller denk ik dan met het verbranden van vet. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je voeding en doorzettingsvermogen. Dit werkt denk ik een stuk motiverender :)

Anyway je zult je eigen manier vast wel vinden, vooral in het begin is het erg zoeken naar de juiste balans en wat je leuk vind.

Succes igg!

Een kant en klaar antwoord hebben wij hier niet voor jou.
Eigenlijk is dit een BB forum dus de mensen hier willen spieren en die zie je het beste als je niet te veel vet hebt.
Spieren opbouwen is de beste methode om meer vet te verbranden maar te weinig eten is weer niet goed voor spieropbouw.
Wat ik hier zie is een crashdieet waarbij je snel kg verliest maar zodra je gewoon gaat eten komt het er dubbel zo hard bij.
Advies is om goed en schoon te eten
Je kan best 4 tot 6x op een dag iets eten en zonder dat je moddervet wordt.
Trainen met gewichten is goed voor spieropbouw (nee jij zal geen BB figuur als een man krijgen) je oogt strakker en slanker als je dat doet.
Trek daarvoor wel een jaar uit want in een paar weken bereik je niets.
Een goed fit figuur krijg je door een goede levensstij waarbij je de balans vind tussen goede voeding en sporten.
Lees hier eerst wat informatie bij de voedingssectie om te zien wat je het beste kan eten. Daarnaast een trainingsschema maken voor je zelf waarbij je rekening moet houden met het materiaal wat je in huis hebt. (anders naar een sportschool)
succes

What he said.
Ik zou de tip geven om aan kracht training te doen in combinatie met gezond eten, en niet te weinig.Ga je je beter van voelen en er beter uit zien.
Wat je wel echt moet doen is doelen stellen, dan kunnen we je bij die doelen helpen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie reacties!

Crashdieet, tja eigenlijk had ik dat antwoord ook verwacht en misschien heb ik dat antwoord ook even nodig ter bevestiging dat dit idd niet de juiste manier is. I know.. Maar toch te verblind en te simpel begonnen met enkel in het hoofd 'die paar vetjes teveel moeten eraf en wel nu!!' Om vervolgens daarna pas na te denken :rolleyes:

Punjab, wat jij omschrijft vind ik zelf ook het mooist, spieren kunnen zien maar toch vrouwelijk. Spieren zijn er nog wel maar nu op sommige plekken te verborgen. Terwijl een aantal jaren terug enkel spieren en hier en daar botten zichtbaar waren ook niet mooi dus. Ik wil daar tussen in zitten maar mijn grote vraag is idd hoe. Cardio vind ik persoonlijk echt niet leuk vandaar dat ik dat min of meer geschrapt hebt naar 1 dag per week, het gevoel van krachttraining vind ik daar in tegen wel echt leuk en lekker ook (al beperkt dat zich nu maar tot basic oefeningen zoals de oefeningen die in het stikcy zijn aagegeven) maar is dat wel effectief voor mijn doel.

Grosje, probleem ligt ook idd bij mijn voeding. Ik heb jarenlang alles kunnen eten en nooit aangekomen tot ik nu een kantoor baan heb. Eigenlijk heb ik dus nooit een perfect voedingsschema gehad. Nu sla ik dus veel te ver om. Thuis heb ik een crosstrainer, bank met gewichten en dergelijken en een mat en zo'n buikspier geval. Ik doe nu de oefeningen met gewichten die hier in het schema voor beginners zijn beschreven. Ik wil ook naar de sportschool maar had iets van eerst even kijken hoe ik dit thuis vol hou voordat ik aan een abbonement vast zit en het niks vind.

Anyway ik ga me beter inlezen en meer tips zijn welkom ;)

Edit:
Zapharael ook bedankt voor jou reactie. Doelen stellen is een goeie ik zie het doel voor me in mijn hoofd haha, maar hoe dat er in cijfers uit ziet weet ik eigenlijk niet. Dat moet ik idd vaststellen.

Laatst bewerkt:
welkom Zilla.
Ik wordt er altijd een beetje blij van als ik een vrouw zie die bewust de keuze maakt om zichzelf een gezond voedingspatroon aan te leren.
Al die crash diëten waar we mee doodgegooid worden, en waar niemand blij van wordt ...

Maak voor jezelf eens een goed voedingsschema volgens de richtlijnen hier op het forum, Begin op onderhoudsniveau, kan je later altijd nog aanpassen. Ik denk dat als jij echt spieren gaat ontwikkelen, dat laagje vet misschien heel erg mee zou kunnen vallen, want eigenlijk zit je qua gewicht al behoorlijk laag. Ik zou dus zeggen, eerst trainen en spieren ontwikkelen en zo nodig daarna aan dat laagje vet gaan werken.

Maak ook een trainingsschema, zodat je beter weet waar je mee bezig bent en waar je naartoe aan het werken bent, geeft zoveel meer voldoening als je progressie ziet.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Starting strenght of Strong lifts... programma's die voor beginners gemaakt zijn en waarbij je voortdurend vooruitgang boekt. Heel motiverend!
Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Dinkytoy bedankt voor je bericht:)

Volgens mij zit mijn Bmr op 1473 en mijn onderhoud op 2025 kcal. Mijn zelf ondoordachte voedingsschema zit gemiddeld genomen rond de 1350 kcal. Oeps. :o

Ik kan dus beter een voedingsschema maken op basis van 2025 kcal plus een trainingschema om na een poos de resultaten te bekijken en zien of de kcal naar beneden of misschien zelfs wel naar boven moeten? Klinkt logisch.

Bedankt voor je tips mbt tot de progamma's ik ga ze gelijk eens opzoeken. Ik merk wel na vandaag veel te hebben gelezen in het voedings gedeelte dat ik door de bomen het bos niet zie, misschien moet ik voor echt een goed schema toch hulp inroepen. Is het aan te raden om dat bij een sportschool voor te leggen of is dat ook niet altijd alles?

Ik moet trouwens wel bekennen dat ondanks dat dit nu een crashdieet en zeker niet juist is ik het wel fijn vind dat er een soort regelmaat in zit waardoor ik er eigenlijk totaal geen moeite mee heb (regelmaat wat ik eerder nooit had, ja om voor te schamen zo erg..). Dat in elk geval kunnen behouden is zeker fijn.

Dinkytoy bedankt voor je bericht:)

Volgens mij zit mijn Bmr op 1473 en mijn onderhoud op 2025 kcal. Mijn zelf ondoordachte voedingsschema zit gemiddeld genomen rond de 1350 kcal. Oeps. :o

Ik kan dus beter een voedingsschema maken op basis van 2025 kcal plus een trainingschema om na een poos de resultaten te bekijken en zien of de kcal naar beneden of misschien zelfs wel naar boven moeten? Klinkt logisch.

Bedankt voor je tips mbt tot de progamma's ik ga ze gelijk eens opzoeken. Ik merk wel na vandaag veel te hebben gelezen in het voedings gedeelte dat ik door de bomen het bos niet zie, misschien moet ik voor echt een goed schema toch hulp inroepen. Is het aan te raden om dat bij een sportschool voor te leggen of is dat ook niet altijd alles?

Ik moet trouwens wel bekennen dat ondanks dat dit nu een crashdieet en zeker niet juist is ik het wel fijn vind dat er een soort regelmaat in zit waardoor ik er eigenlijk totaal geen moeite mee heb (regelmaat wat ik eerder nooit had, ja om voor te schamen zo erg..). Dat in elk geval kunnen behouden is zeker fijn.

Er zijn hier op het forum in de sticky's ook schema's te vinden in excel, deze kun je downloaden en helemaal naar wens aanpassen. Dit werkt erg gemakkelijk en bijna alles staat er wel in qua voeding. Zo kun je ook heel makkelijk sleutelen weer aan je schema, want je ziet er ook meteen de waardes en verhoudingen van eiwitten, vetten en kh's.

regelmaat kan erg handig zijn inderdaad.
Er doet hier op het forum een leeg excel schema de ronde. Moet te vinden zijn in de voedingssectie.
Is erg handig inderdaad, zoals Punjab al zegt.
Persoonlijk vind ik het heel fijn om mijn eetschema aan te houden volgens het principe van 3 hoofdmaaltijden, 3 tussen maaltijden
Ontbijt met brinta of havermout
tussendoor; kwark met fruit of rijstwafels+ pindakaas+ whey (als ik getraint heb)
middagmaal; brood met zalm+ kipfilet en glas melk
tussendoor; kwark met fruit
diner: rijst+ groente+ kip
avond: kwark met fruit en noten

is maar een ideetje natuurlijk en hoeveelheden moet je zelf ff aanpassen, want mijn schema is opgebouwd rond 1800 cal (ben ook een stuk kleinen dan jij ;) )

Succes

Je lijkt me wel gemotiveerd.. Succes er mee!

Een aantal tips:
- Probeer je eiwitshake niet als maaltijd te zien maar als toevoeging :)
- Ik eet zelf geen banaan.. Maar daar zijn de mening over verdeeld op dit forum..
- zoals hiervoor al aangegeven.. Maak zelf ff een voedingsschema en bereken hoeveel eiwitten vetten en koolhydraten je binnen krijgt.. Dan kunnen wij je van daar uit tips geven.. Met het trainingsschema idem ditto!

Als je massa opbouwt zal het vet wat je hebt er ook al anders uitzien denk ik! Als ik jou was zou ik ook niet gaan cutten.. Gewoon schoon eten en goed sporten (KT)..

Succes :)

Terug
Naar boven