XXL Nutrition

Nieuw hier!

CrimsonGuard

Novice
Waardering
0
Lengte
1m91
Massa
98kg
Mijn naam is Marc, 36 jaar en ik kom uit Groningen. In het verleden heb ik verscheidene keren mij aangemeld bij een sportschool, maar ben ik na een paar maanden steeds weer afgehaakt door verschillende redenen. Ik ben momenteel niet sportief bezig en merk dat ook echt aan mijn lichaam. Hoog tijd dus om het over een andere boeg te gooien.
Ik heb me sinds gisteren opnieuw ingeschreven bij een sportschool en ben van plan het nu anders aan te pakken. Dat wil zeggen, meer ritme en een duidelijk doel voor ogen: Hoeveel kan ik groeien in 1 jaar!
Bij wijze van experiment heb ik mijzelf voorgenomen om tenminste 1 jaar lang ieder week 3 tot 4 keer te sporten en daarnaast alles uit de kast te trekken qua voedingsschema's en aanvullende supplementen om te kijken wat ik binnen 12 maanden kan bereiken.
Na die twaalf maanden zal ik de balans op maken. Mocht ik er dan nog steeds plezier in hebben dan ga ik gewoon lekker door. En zo niet, dan ga ik op zoek naar iets anders.

Ik ben me momenteel aan het inlezen over voeding en heb dinsdag een afspraak op de sportschool om een persoonlijk schema op te stellen. Ik heb ook een flinke zak XXL Nutrition - Perfect Whey Protein besteld en verder heb ik even geen idee wat ik nog meer kan doen momenteel. Tips zijn dus altijd welkom!

Welkom,

Van supplemeneten moet je het niet hebben hoor.
Probeer zoveel mogelijk alles uit je voeding te halen.
Mocht je dan nog eiwitten te kort komen dan kun je dat aanvullen idd met bijv. whey.

Heb je je onderhoudsbehoefte al uitgerekend ?

• Topic Starter Topic Starter
Met supplementen bedoelde ik ook vooral de whey :) Onderhoudsbehoefte uitrekenen is een van de dingen die ik dus nog moet doen. Ik ben er al een aantal maal iets over tegengekomen maar het blijft voor een beginner ingewikkelde materie. Zijn er ook websites waar je een overzichtelijke uitleg kunt vinden? (vast wel natuurlijk, maar ik heb het nog niet gevonden)

en deze nog even

Probeer hier eens wat mee. .;)

even een oude post van mezelf. Hier kan je vast wel wat verder mee.

je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvalen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

Bijlagen

Bedankt voor de tips! Ik heb weer even wat leesvoer :)

Wat betreft die energiebehoefte calculator, ik neem aan dat ik uit moet gaan van de optie "Licht: typen, les geven, rustig wandelen" en dan dan 500 calorieën bij het eindresultaat moet optellen? (2763 wordt dan 3263 calorieën in totaal).

pak blad 1 van de sheet in de bijlage.
pak 1,55 als activiteiten factor voor 3-4x sporten

Is er een verschil Marina in uitkomst als je de sheet pakt of de energiebehoeftecalculator ?

Anders idd gewoon licht nemen TS
Dat weet ik niet. Maar ik gebruik deze sheet eigenlijk altijd :o

Ik heb de sheet ook ingevuld met de gegevens van topic starter en lichte activiteit (1-3x sport per week) en kom dan op onderhoud van 2913 kcal uit.
Dus het maakt wel verschil.

Maar evengoed.. je onderhoud kan je alleen bepalen door een xxxx aantal kcal te eten en zien wanneer je stabiel blijft in gewicht.
Het blijven berekeningen die je doet om een indicatie te krijgen.

• Like
Waarderingen: Inb4
Idd de praktijk wijst het uit.

Op de calculator zou hij op 2763 komen, scheelt 150 Kcal's.
:)

Post je sportschool-trainingsschema ook eens hier, als je het hebt? Is vaak ook wel het eea op aan te merken.

• Like
Waarderingen: Inb4
Ik heb net even naar dat xcel bestand gekeken maar krijg het idee dat ik iets verkeerd doe. Ik gebruik Open Office om hem te openen en vul op de eerste tab zonder problemen mijn gegevens in.
Als ik echter op de derde tab de voedingsmiddelen en de hoeveelheid grammen per product invul dan gebeurd er verder niks. Nu ben ik geen excel-kenner maar ik had verwacht dat het document zelf de calorieën en vetten en dergelijke zou invullen. Doe ik iets fout?

Excel nemen als programma. ;)
open office pakt niet alle automatische processen van de excel mee helaas

welkom en heelveel succes

Terug
Naar boven