- Waardering
- 1.436
- Lengte
- 1m83
- Massa
- 150kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Goede training geweest dan Wim.
En dan morgen weer al een "lichte" training?
Mooi dat het allemaal volgens planning verloopt.
Hopelijk valt het mee.
Je klinkt niet erg bezorgd eigenlijk.
Beterschap en succes!
, waardoor ik bij een blessure snel kan schakelen. In het verleden 5x mijn borstspier ingescheurd en vandaag kon ik 3x5 90 drukken en weet ik dat het dus niet (volledig) stuk is. Kortom, gisteren net op tijd gestopt (hoop ik). 
Ja, het is natuurlijk een fijnlijntje tussen optimaal/maximaal trainen, en net even te ver gaan en je blesseren.Het is nu zoals het is en wist ik vooraf dat ik op het randje aan het trainen was. Daarbij heb ik de mazzel dat ik een zeer goede "medische staf" heb, waardoor ik bij een blessure snel kan schakelen. In het verleden 5x mijn borstspier ingescheurd en vandaag kon ik 3x5 90 drukken en weet ik dat het dus niet (volledig) stuk is. Kortom, gisteren net op tijd gestopt (hoop ik).
Het is weer een uitdaging om zondag over een week weer voluit te gaan en meer dan 202,5kg te drukken. Het blijft ook een groot mentaalspeltje en dat ga ik graag met mezelf aan![]()

Het is nu zoals het is en wist ik vooraf dat ik op het randje aan het trainen was. Daarbij heb ik de mazzel dat ik een zeer goede "medische staf" heb, waardoor ik bij een blessure snel kan schakelen. In het verleden 5x mijn borstspier ingescheurd en vandaag kon ik 3x5 90 drukken en weet ik dat het dus niet (volledig) stuk is. Kortom, gisteren net op tijd gestopt (hoop ik).
Het is weer een uitdaging om zondag over een week weer voluit te gaan en meer dan 202,5kg te drukken. Het blijft ook een groot mentaalspeltje en dat ga ik graag met mezelf aan![]()
?
?
Ja, het is natuurlijk een fijnlijntje tussen optimaal/maximaal trainen, en net even te ver gaan en je blesseren.
Je ervaring zal je er wel bij geholpen hebben net op tijd te stoppen, en de schade zo te beperken denk ik.
En een "eigen" medische staf hebben is natuurlijk ook niet verkeerd.
Wat dat mentale spelletje betreft wens ik je er veel plezier mee.![]()
Champ heeft het ook altijd over dat je niet zwaar hoeft te trainen om sterker te worden op je max.Wat ik bij jouw bedoelde met te zwaar is dat jij te vaak te hoog heb gezeten, ook al heb je shirt aan. (net onder of op je top) Juist daardoor krijg je een overload en neemt je maximale kracht af, terwijl je fysiek in principe niks mankeert. Ditzelfde is bij Ruud ook gebeurd. Het blijft lastig eea via het forum uiteen te zetten.

Champ heeft het ook altijd over dat je niet zwaar hoeft te trainen om sterker te worden op je max.
Ik heb nog veel te leren, en ik ben al zo oud...
Nou ja, een mens is nooit enz. enz.![]()

Wat ik bij jouw bedoelde met te zwaar is dat jij te vaak te hoog heb gezeten, ook al heb je shirt aan. (net onder of op je top) Juist daardoor krijg je een overload en neemt je maximale kracht af, terwijl je fysiek in principe niks mankeert. Ditzelfde is bij Ruud ook gebeurd. Het blijft lastig eea via het forum uiteen te zetten.
---------- Toegevoegd om 17:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:13 -QUOTE]
Het is inderdaad soms lastig om e.e.a. via een forum uit te leggen...en het klopt inderdaad dat als je meerdere weken achter elkaar maximaal gaat een overload bereikt...ik vind echter niet dat ik dat altijd heb gedaan...in het nieuwe shirt heb ik het "rustig" opgebouwd door b.v. met 3x5x200 te beginnen op een vrij hoog board om het shirt op te rekken...en zo heb ik het rustig aan opgebouwd.
Ik heb goed naar mijn lichaam geluisterd en verder geen krampen gehad in de spieren die actief zijn betrokken bij het bankdrukken.
Het probleem wat ik had was dat ik me niet zeker genoeg voelde in dit nieuwe shirt en een NK voor mij niet geschikt is om iets nieuws uit te proberen. Ik ben daar helaas mentaal te gevoelig voor.
Het shirt zat of te hoog of te laag, waardoor ik er niet optimaal in kon drukken. Het was achteraf gezien dus een gok, en wat mij betreft is zoiets absoluut niet meer voor herhaling vatbaar...of je zou al een goede beurt moeten hebben neergezet en in je laatste beurt iets riskeren.
Hoe dan ook...het uitbommen was absoluut niet prettig, maar ook weer leerzaam...ik erken mijn fouten en zal er aan gaan werken.
Champ heeft ook in het verleden op een programma van mij getraind en is hij een paar keer bij SSS geweest om te trainen
Afgelopen NK buigen 2x2 300 in training 325 goed op wedstrijd (335 helaas afgekeurd). Banken 2x2 190 in training op de wedstrijd 202,5kg en deadliften 2x2 260 en op de wedstrijd 282,5kg.
Ik train omdat ik wedstrijd doe en doe geen wedstrijd omdat ik train. Hierdoor train om die kilo's te halen die ik wil (kan) halen op een wedstrijd. Vele doen het anders om en bestaat de kans dat je de wedstrijd doet in de training.
Dat was ik dus altijd...
Wat ik bij jouw bedoelde met te zwaar is dat jij te vaak te hoog heb gezeten, ook al heb je shirt aan. (net onder of op je top) Juist daardoor krijg je een overload en neemt je maximale kracht af, terwijl je fysiek in principe niks mankeert. Ditzelfde is bij Ruud ook gebeurd. Het blijft lastig eea via het forum uiteen te zetten.
---------- Toegevoegd om 17:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:13 -QUOTE]
Het is inderdaad soms lastig om e.e.a. via een forum uit te leggen...en het klopt inderdaad dat als je meerdere weken achter elkaar maximaal gaat een overload bereikt...ik vind echter niet dat ik dat altijd heb gedaan...in het nieuwe shirt heb ik het "rustig" opgebouwd door b.v. met 3x5x200 te beginnen op een vrij hoog board om het shirt op te rekken...en zo heb ik het rustig aan opgebouwd.
Ik heb goed naar mijn lichaam geluisterd en verder geen krampen gehad in de spieren die actief zijn betrokken bij het bankdrukken.
Het probleem wat ik had was dat ik me niet zeker genoeg voelde in dit nieuwe shirt en een NK voor mij niet geschikt is om iets nieuws uit te proberen. Ik ben daar helaas mentaal te gevoelig voor.
Het shirt zat of te hoog of te laag, waardoor ik er niet optimaal in kon drukken. Het was achteraf gezien dus een gok, en wat mij betreft is zoiets absoluut niet meer voor herhaling vatbaar...of je zou al een goede beurt moeten hebben neergezet en in je laatste beurt iets riskeren.
Hoe dan ook...het uitbommen was absoluut niet prettig, maar ook weer leerzaam...ik erken mijn fouten en zal er aan gaan werken.
Rene, het willen en kunnen liggen nog weleens uiteen bij een atleet. Vaak voelen we ons sterker dan dat we daadwerkelijk zijn. 3x5 200 lijkt niks en geeft toch een enorme druk (het shirt alleen al). Daarnaast heb je volgens mij minimaal in de aanloop van het NK 225-230 meerdere keren op 1 training gedrukt. En dit zie je ook bij Ruud (meerdere keren 250 of meer gedaan). Het lijkt er gewoon op dat jij/jullie dus niet optimaal drukken (technisch gezien), omdat het jullie nog steeds niet lukt om het halter fatsoenlijk op de borst te krijgen. Tuurlijk kan het meespelen dat het shirt te strak zit, maar als het halter 1x op de borst is geweest dan kan het halter ook goed op de borst krijgen. Met 2 tot 3 training moet het halter op de borst kunnen. Zo niet, dan moet je kijken hoe het komt. Als jij 235 wlt drukken op een wedstrijd, dan hoef jij in de training niet hoger dan 220.
---------- Toegevoegd om 17:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:34 ----------
Dat was ik dus altijd...
Iedere dag was een strijd tegen mezelf.
Dat heb ik nog steeds wel eigenlijk.![]()
En dat kost een hoop energie, poeh daar word je moe van (en mogelijk ook blessure gevoelig)![]()
Joh..?En dat kost een hoop energie, poeh daar word je moe van (en mogelijk ook blessure gevoelig)![]()
Ik ben de koning van de blessures, maar ik wil mijn scepter graag overdragen aan een ander.![]()
Joh..?
Ik ben de koning van de blessures, maar ik wil mijn scepter graag overdragen aan een ander.![]()
Ik pas![]()
Rene, het willen en kunnen liggen nog weleens uiteen bij een atleet. Vaak voelen we ons sterker dan dat we daadwerkelijk zijn. 3x5 200 lijkt niks en geeft toch een enorme druk (het shirt alleen al). Daarnaast heb je volgens mij minimaal in de aanloop van het NK 225-230 meerdere keren op 1 training gedrukt. En dit zie je ook bij Ruud (meerdere keren 250 of meer gedaan). Het lijkt er gewoon op dat jij/jullie dus niet optimaal drukken (technisch gezien), omdat het jullie nog steeds niet lukt om het halter fatsoenlijk op de borst te krijgen. Tuurlijk kan het meespelen dat het shirt te strak zit, maar als het halter 1x op de borst is geweest dan kan het halter ook goed op de borst krijgen. Met 2 tot 3 training moet het halter op de borst kunnen. Zo niet, dan moet je kijken hoe het komt. Als jij 235 wlt drukken op een wedstrijd, dan hoef jij in de training niet hoger dan 220.
Ik ben van mening dat het vanachter een pc vrij moeilijk te beoordelen is of iemand al dan niet optimaal traind.
De reden dat Ruud problemen met zijn shirts heeft is dat door zijn lichaamsafmetingen de gangbare maten hem niet goed zitten...een benchshirt is normaal gesproken berekend op een arm tot maximaal 50cm...voor een grotere omvang is het al gebruikelijk om een customer of een shirt op maat te laten maken, wat Ruud nu dus ook heeft besteld.
Als hij een fatsoenlijk passend shirt heeft kan men pas na afloop van een wedstrijd beoordelen of hij al dan niet optimaal getraind heeft.
Als ik in het log van Pjotr kijk zie ik dat hij in training gewichten van ruim 240kg heeft gedrukt...(en ook raw met vrij zware gewichten 5-jes en 3-jes doet) op het NK PL vertaalde dat zich in een 235 op de bank...gisteren was het door technische foutjes dat hij uitbomde.
Ik ga er niet vanuit dat als ik in een training met 220 oefen dat ik op een wedstrijd dan 235 kan drukken. Het klopt inderdaad dat als je een tripple met 220 kunt maken ook wel een single zou moeten aankunnen met 235.
Je vergeet echter het mentale aspect...ik wil dat gewicht al eens "gevoeld" hebben in een training...ik zou er waarschijnlijk van "schrikken" als ik in training niet zwaarder zou gaan dan 220kg en op een wedstrijd "opeens" 235 krijg aangereikt. Wij zijn niet hetzelfde Wim, ik zit heel anders dan jou in elkaar...ik vind mezelf niet zo geweldig en goed...jij zit mentaal daarentegen sterker in je vel en dat is je sterke punt.
---------- Toegevoegd om 18:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:13 ----------
Tuurlijk kan het meespelen dat het shirt te strak zit, maar als het halter 1x op de borst is geweest dan kan het halter ook goed op de borst krijgen. Met 2 tot 3 training moet het halter op de borst kunnen. Zo niet, dan moet je kijken hoe het komt. Als jij 235 wlt drukken op een wedstrijd, dan hoef jij in de training niet hoger dan 220.
Met een maat 54 lukt het me helaas niet om met mijn huidige omvang in 3 trainingen op de borst te komen...met een 56 waarschijnlijk wel
Ik heb dan ook de intentie om sowieso een maat 56 te kopen.
Rene, Pjotr traint ook veel te zwaar en hij weet dat ik daar zo over denk. Voor wat betreft het mentale aspect daarop kan je getraind worden. Doordat je gehoor geeft aan je onzekerheid om de zekerheid op te zoeken, creeer je dus datgeen wat je niet wilt. Dit is een traject wat ik met ieder atleet in ga die ik begeleid. Op het moment dat de atleet zich daar aan overgeeft, stijgt hij/zij boven zichzelf uit. Onzekerheid is de grootste succesfactor om succesvol te zijn. Het jammere in deze is dat sommige de onzekerheid om laat slaan tot passiviteit, terwijl onzekerheid er voor is om alles in jezelf naar boven te halen om het optimale te presteren. Emoties/gevoelens er zijn voor jezelf om je daar te brengen waar jij wilt.
En geloof me: als trainer ben ik heel stellig in het bovenstaande en laten ik de atleten ook voelen als ze niet willen luisteren. Hierdoor kan het gebeuren dat de atleet een hele vervelende/slechte wedstrijd draait en ik dat laat gebeuren, met als doel een stap te maken in zijn/haar ontwikkeling. Voorbeeld in deze: toen Ielja haar 1ste wereldrecord drukte van 180kg was ze niet hoger geweest dan 2x170 in training.

De manier waarop Pjotr traind spreekt me overigens wel erg aan, en herken er veel in...hij is niet alleen in Wilkspunten (550) maar ook in totaal kilo's (870kg) de sterkste powerlifter binnen de NPB.
Hij zal dus niet alles verkeerd doen lijkt me, toch?![]()
Niet verkeerd zou ik denken. Het maakt niet uit er zijn meerdere wegen. Ik ben een voorstander te werken vanuit de onzekerheid die je helpt ipv toe te geven aan je onzekerheid.