MuscleMeat

Nieuw schema na geen resultaat te krijgen

Fitnesser1995

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
75kg
Hallo,

3 maanden lang fitness ik 4-5 dagen in de week met iedere dag 2 spiergroepen te trainen, maar toch na die tijd zie ik nog steeds geen verandering. Ik eet voldoende, ik slaap voldoende en ik train voldoende.

Nu dacht ik ik zal is beginnen met compound oefeningen en full body training 3-4 keer per week.
Is dat een goed idee?
Het gaat er om om meer spiermassa te creëeren, want ik heb namelijk niet veel spiermassa.

Dit zijn de oefeningen die ik 3-4 keer per week doe:
1. Military press
2. Biceps curl
3. Bench press
4. Bent over row
5. Squats
6. Pullover
7. Buikspieroefeningen

Dit schema ga ik 3-4 maanden gebruiken.
Iemand enig idee of dit een goede schema is? Want ik wil direct goed beginnen en liefst toch na een paar maanden resultaat zien.

Fitness is een langdurig proces. Je moet niet verwachten dat je binnen een paar maanden de nieuwe Arnold bent. Mocht je echt niks merken na langere tijd en je traint, volgens eigen zeggen, precies zoals het moet, dan ligt het aan je voeding. Het ene lichaam is het andere niet. (Stukje aanleg, bouw, genen etc). Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar hoe weet je dat je goed traint?

Als je geen tot weinig vooruitgang ziet rust je dus niet voldoende of eet je te weinig (of een combinatie er van) en in jouw geval train je teveel.

3 tot 4 keer per week benchen squatten en pressen is veel te veel. Lees je eens in hoe beginners horen te trainen, en ga gewoon 5x5 doen, want zo te zien heb jij totaal geen kennis om je eigen schema te maken.

En succes met na een paar maanden resultaat zien. Wil je er ook meteen de loterij bij winnen? ;)

Hallo,

3 maanden lang fitness ik 4-5 dagen in de week met iedere dag 2 spiergroepen te trainen, maar toch na die tijd zie ik nog steeds geen verandering. Ik eet voldoende, ik slaap voldoende en ik train voldoende.

Nu dacht ik ik zal is beginnen met compound oefeningen en full body training 3-4 keer per week.
Is dat een goed idee?
Het gaat er om om meer spiermassa te creëeren, want ik heb namelijk niet veel spiermassa.

Dit zijn de oefeningen die ik 3-4 keer per week doe:
1. Military press
2. Biceps curl
3. Bench press
4. Bent over row
5. Squats
6. Pullover
7. Buikspieroefeningen

Dit schema ga ik 3-4 maanden gebruiken.
Iemand enig idee of dit een goede schema is? Want ik wil direct goed beginnen en liefst toch na een paar maanden resultaat zien.

Hiermee kom je er niet.
Als je 4 dagen wilt trainen (na je eerste 3 maanden) kan je het beste kiezen voor een 2 daagse split met een goed compleet schema om mee te beginnen. Zo train je alles 2 x per week en zal je het meeste resultaat zien.

• Topic Starter Topic Starter
Hiermee kom je er niet.
Als je 4 dagen wilt trainen (na je eerste 3 maanden) kan je het beste kiezen voor een 2 daagse split met een goed compleet schema om mee te beginnen. Zo train je alles 2 x per week en zal je het meeste resultaat zien.

Wat bedoel je hier juist mee? Wat voor schema moet ik dan gaan gebruiken?

Zoals hij zegt een tweedaagse split; push/pull of ub/lb zijn in dat geval het beste. Ik zou je persoonlijk een goede fullbody aanraden. Denk dat je met Stronglifts of Greyskull LP flink wat gains kan maken als je voeding goed zit.

Succes!

Een split waarmee je lichaam in 2 delen wordt getraind zoals een upper-lowerbody of een push-pull variant.
Daarmee train je alle spieren en bij het juiste schema ook in goede verhoudingen en balans in de spiergroepen alles 2x per week.

Ik dacht zelf ook aan 5X5 methode, is dat een goed idee?

Je k
Ik dacht zelf ook aan 5X5 methode, is dat een goed idee?

Je kan een aantal compound oefeningen doen met 5x5 en dan de rest in andere repranges of de hele training alles 5x5.
Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een goed compleet schema voor je hele lichaam.

De standaard 5x5 systemen zijn meestal gemaakt voor 3 x per week trainen en meer gericht op kracht in een beperkt aantal oefeningen.

Je k

Je kan een aantal compound oefeningen doen met 5x5 en dan de rest in andere repranges of de hele training alles 5x5.
Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een goed compleet schema voor je hele lichaam.

De standaard 5x5 systemen zijn meestal gemaakt voor 3 x per week trainen en meer gericht op kracht in een beperkt aantal oefeningen.

Ja inderdaad, er zijn slechts 3 oefeningen per trainingen, dan ben ik zeker nog geen uur bezig met de training.
Misschien dat ik zoals je zegt een aantal compound oefeningen erbij kan voegen zodat ik mijn hele lichaam train en 3x per week een ander schema heb.
Maar de vraag is hoeveel sets en reps ik moet doen voor massa en kracht.
Moet ik dan de 5x5 methode toepassen? Of beter gaan voor 4 sets van 8-12 reps?

Ja inderdaad, er zijn slechts 3 oefeningen per trainingen, dan ben ik zeker nog geen uur bezig met de training.
Misschien dat ik zoals je zegt een aantal compound oefeningen erbij kan voegen zodat ik mijn hele lichaam train en 3x per week een ander schema heb.
Je kiest zelf of je 5x5 of 4x8 oid doet, hoger dan 10 reps zou ik persoonlijk niet gaan, behalve voor kuiten dan. Je moet niet per sé letterlijk een schema overnemen. Als je het, weliswaar niet te ingrijpend, aanpast naar je eigen zin is de motivatie ook groter. Maar je moet wel zien dat je geen compleet ander schema krijgt en zeker in het begin kan je het best niet te veel aanpassen. Maar toch, niets moet in principe :)

Je moet je echt even inlezen maar oké

ten eerste als je begint, en met 3 maanden ben je een beginner, loopt ALLES achter dus heeft het totaal geen nut om zoveel oefeningen te doen per spiergroep. Het idee van meer dan 3 oefeningen per spiergroep is bedoeld om spiergroepen aan te spreken die achter lopen, bij jou loopt alles achter. Meer dan 3 oefeningen per spiergroep is voor mensen die al veel langer trainen. Compound oefeningen spreken meer dan genoeg spiervezels aan voor een beginner. Dat is de reden dat er maar zo "weinig" oefeningen in de standaard 5x5 routine zitten.... Als je een paar maanden bezig bent met 5x5 zul je snel genoeg merken dat 3 zware compound oefeningen best een hele boel is.

De tijd die je in de sportschool doorbrengt heeft zeer weinig te maken met je vooruitgang, wanneer je nog een beginner bent hoef je geen uren in de sportschool te hangen want je hebt genoeg aan de compound oefeningen en evt een beetje assistence waarbij je kunt denken aan triceps biceps abs. Niet nodig, kan wel. Bovendien groei je in je rust, niet in de sportschool.

Hoeveel mensen ken jij die sterk zijn en geen spieren hebben? Geen kracht = geen massa. Er is geen magische rep range. Er is een rep range die voor JOU werkt. Dat merk je door dingen uit te proberen. Maar zeker wanneer je begint heb je nog niet de motor skills om de oefeningen boven de 5 correct uit te voeren. Dus ook hier, lekker 5x5 gaan doen. Als je de standaard 5x5 te weinig vind, ga je 5x5 icf doen. Sommige spiergroepen reageren het beste op lage reps andere op hogere reps, maar heeft ook erg veel te maken met wat voor jou werkt.

En in the end moet je het natuurlijk helemaal zelf weten ;)

Dat moet je ook maar net leuk vinden, 90 minuten bijna niks doen.

Ik zou geen ICF 5x5 doen, heb ik ook gedaan is meer voor kracht en niet voor de echte spiermassa.
Ik doe nu een Push/Pull en dat bevalt me veel beter.

Hoe precies is 5x5 meer voor kracht, en hoe precies kan je massa opbouwen als je je kracht nog helemaal niet genoeg ontwikkelt hebt?

De meeste beginners groeien sowieso erg hard in massa en in kracht tegelijk. Dus waarom zou je eerst kracht opgebouwd moeten hebben om massa te bouwen?
Het gaat in bijna alle systemen hand in hand. Bij het ene systeem groeit de massa vlotter en het andere systeem de kracht vlotter. En ook persoonlijke achtergrond en basis bepaalt het een en ander.

De meeste beginners groeien sowieso erg hard in massa en in kracht tegelijk. Dus waarom zou je eerst kracht opgebouwd moeten hebben om massa te bouwen?
Het gaat in bijna alle systemen hand in hand. Bij het ene systeem groeit de massa vlotter en het andere systeem de kracht vlotter. En ook persoonlijke achtergrond en basis bepaalt het een en ander.
Dat was mijn punt inderdaad ;)

Terug
Naar boven