als ik het goed begrijp is het zo dat als ik een quadcore koop die 4x zo snel is als mn huidige pc?
Antec P182
Corsair 620W
ASUS P5K
Intel Core2D Q6600 dit is een dualcore right
2x2048Mb PC2-5400 ValueRAM
GeForce 8800GTX 768Mb
Creative X-Fi XtremeGamer
WD HDD 500GB SATAII 16 WD5000AAKS
NEC ND-7170S
Kort antwoord, nee
Lang antwoord:
eigenlijk heb je nu 4 rekenmachines naast elkaar. Dus een leek denkt al snel dat je dan 4 x zo snel bent. Dat is helaas niet zo. Door de manier waarop de programma's van dit moment (althans de meeste dan) geschreven zijn is het niet mogelijk om het werk van dit programma te verdelen over deze 4 verschillende processoren. Dit betekent dat er dus 1 processor bezig is met dit programma. Er beginnen tegenwoordig wel steeds meer programma's te komen die zo opgebouwd zijn zodat het werk wel over de processoren verdeeld kan worden, dus in de toekomst is een dual core zeker nuttig.
Wat is dan wel het voordeel van dual (of quad) core processoren. Je kunt wel 4 verschillende programma's draaien en dan elk programma door 1 processor laten uitvoeren. Dan heb je duidelijk profijt van een quad core.
Wat jij dan moet doen kan ik je niet vertellen, het beste kun je eens rondkijken op
Tweakers.net - 115.991 bezoekers vandaag! en op het bijbehorende forum.
Met name de Best Buy Guides van tweakers zijn erg handig. Daar staan een aantal systemen in verschillende prijsklassen. Daar kun je dan je keuze op baseren. Dan wordt het misschien wat duidelijker.
Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2007 (4/5) | Tweakers.net
Je kunt dan proberen je systeem hierop te baseren en de dingen die jij niet wilt kun je dan weglaten en eventueel iets extra's toevoegen. Als ik naar jouw wensen kijk lijkt mij het
multimediasysteem best geschikt voor jouw. Daar kun je de TV-kaart, geluidskaart, kaartlezer e.d. weglaten, als je deze niet nodig hebt en eventueel nog iets extra's toevoegen mocht je hier behoefte aan hebben (denk aan een diskettedrive of extra harde schijf oid.)
Ook kun je eens rondkijken naar een andere kast om het geheel in te stoppen.