AndroidHealthClinic

nieuwe kijk op maaltijden indelen, slechts drie keer per dag! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Waar zijn de wetenschappelijke bronnen waar ze het in de beginpost over hebben? Iig niet onder het originele artikel. Zegt dit iets over de betrouwbaarheid van het hele concept of artikel??? Vul dat zelf maar in.

Ik wil ook wel eens wat wetenschappelijke publicaties zien inderdaad.

Vooralsnog kan ik vooral studies vinden die positiever zijn over meerdere maaltijden per dag.

Nibbling versus gorging: metabolic advantages of increased meal frequency

We studied the effect of increasing the frequency of meals on serum lipid concentrations and carbohydrate tolerance in normal subjects. Seven men were assigned in random order to two metabolically identical diets. One diet consisted of 17 snacks per day (the nibbling diet), and the other of three meals per day (the three-meal diet)
Conclusie:

..during the nibbling diet the mean serum insulin level decreased by 27.9 +/- 6.3 percent (P less than 0.01) and the mean 24-hour urinary C-peptide output decreased by 20.2 +/- 5.6 percent (P less than 0.02). In addition, the mean 24-hour urinary cortisol excretion was lower by 17.3 +/- 5.9 percent (P less than 0.05) at the end of the nibbling diet than at the end of the three-meal diet.
De totale hoeveelheid insuline is dus minder bij een meer continue voeding (6 maaltijden > 3 maaltijden), evenals C-peptide (iemand meer informatie hierover?) en cortisolspiegel (lagere cortisolspiegel heeft natuurlijk veel voordelen).

Het lijkt mij dat, als er wordt gekozen voor 3 maaltijden per dag, het nog belangrijker is dat er complexe koolhydraten (lagere GI), gecombineerd met eiwitten en vetten en met veel vezels worden gegeten om de opname te vertragen.

Metabolic effects of continuous feeding

To study the metabolic effects of slowing absorption, as a possible mechanism for the blood glucose and lipid-lowering effects of soluble fiber and low glycemic index (GI) foods, seven healthy men consumed a liquid formula diet either as three equal meals at 4-hour intervals, or by continuously sipping the same amount of formula over the 12-hour study period.
The total integrated insulin area was reduced by 32% on sipping (P less than .01), but this was not explained by the 16% (NS) reduction in serum C-peptide response. Mean serum free fatty acid (FFA) and cholesterol levels were reduced by 20% and 2.6%, respectively (P less than .01)
It is concluded that the reduced glycemic responses seen after soluble fiber-enriched meals and low GI foods can be explained by slow absorption. Although the overall mean daily blood glucose levels may not be reduced by slowing carbohydrate absorption in nondiabetic subjects, this is achieved at considerably lower ambient serum insulin concentrations.
Samenvattend kunnen we wel zeggen dat de bloedsuikerspiegel dus gelijk blijft onafhankelijk van maaltijdfrequentie, maar dat een lager aantal maaltijden gepaard gaat met hogere insulinepieken en een grotere totale hoeveelheid insuline (oppervlak onder de insulineresponsgrafiek).
Vrij triviaal resultaat, maar omdat een hogere insulineproductie gepaard gaat met een hogere vetopslag lijkt mij dat cutters meer voordeel hebben van meerdere maaltijden per dag. Ook de lagere cortisolspiegel kan van belang zijn voor bodybuilders/sporters in het algemeen. Correct me if i'm wrong.
 
Maaltijd frequentie heeft geen effect op je metabolisme (in tegenstelling tot wat veel mensen nog steeds denken). Voordat je stofwisseling plat ligt ben je op z'n minst enkele dagen (zonder voeding) verder..

bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=3592618&dopt=Abstract

en: http://www.uwlax.edu/urc/JUR-online/PDF/2003/goodman-larson-et-al.pdf

Miste even dit onderzoek, dit spreekt de onderzoeken uit de post hierboven gedeeltelijk tegen (met name over de cholesterolspiegels).
 
@ Temuijn

Goede post hoor. Toch valt me op dat de verschillen waartoe wordt geconcludeerd niet heel groot zijn. Cortisollevels en insulinelevels waarbij het verschil rond de 5 % ligt, terwijl er in het ene geval wel 17 eetmomenten zijn, en bij het andere maar 3...

Vraag ik me af of je in de praktijk op dat gebied veel zult merken van eens een keer 4 maaltijden te nemen ipv 6. Ik denk dat het in de praktijk allemaal niet zo nauw luistert, en dat men zich echt niet zoveel zorgen hoeft te maken als men eens een paar keer niet te mogelijkheid heeft te eten (door werk of vakantie). In dat geval zou men dan die gemiste maaltijd net zo goed bij een later eetmoment erbij kunnen gooien.
 
voor de mensen die stevig aan het bulken zijn 5000kcal + zal het lastig zijn om dit aantal in 3 maaltijden te proppen dus vandaar dat ze het verdelen over meerder porties 6-8.

@wazzup, wat is jou visie hierop. stel dat je rond 18:00 uur traint en je werkt van 8-16:30. zou dit dan een eet window kunnen zijn?

12:30 eten.
15:00 eten
17:00 warme maaltijd (PRE)
18:00 trainen
19:00 PWO (bijv 0,5l chocomel + kwark)

Uiteindelijk gaat het toch om het totale kcal plaatje op een dag. maar omdat Martin aanraadt om +- 80% van je kcal PwO te nemen.....

Dit is uiteraard geen voldoende PWO: 0,5l chocomel + kwark

Waarom niet


15:00 eten
17:00 warme maaltijd (PRE)
18:00 trainen
19:00 PWO (bijv 0,5l chocomel + kwark)
21:00 eten

of zelfs

17:00 warme maaltijd (PRE)
18:00 trainen
19:00 PWO (bijv 0,5l chocomel + kwark)
21:00 eten
23:00 eten

(en dan meer carbs in je PWO)

dan zit je zeker op 80% na je workout
 
Vrij triviaal resultaat, maar omdat een hogere insulineproductie gepaard gaat met een hogere vetopslag lijkt mij dat cutters meer voordeel hebben van meerdere maaltijden per dag. Ook de lagere cortisolspiegel kan van belang zijn voor bodybuilders/sporters in het algemeen. Correct me if i'm wrong.

Je weet toch dat vet ook opgeslagen kan worden zonder insuline hoop ik ?

Leuk stukje over insulin levels en fat loss: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/insulin-levels-and-fat-loss-qa.html
 
Je weet toch dat vet ook opgeslagen kan worden zonder insuline hoop ik ?

Leuk stukje over insulin levels en fat loss: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/insulin-levels-and-fat-loss-qa.html

Interessant stuk, en het is inderdaad nog maar de vraag in hoeverre insulinerespons uiteindelijk van belang is voor vetverlies. Ik ben er nog niet uit in ieder geval.
Het mooiste zou natuurlijk een studie zijn waarbij een klein aantal maaltijden met een groot aantal vergeleken wordt (gelijke energie-inname), met de meting van lichaamssamenstelling. Geen idee of zo'n studie ooit is uitgevoerd.
Bedankt voor de website in ieder geval, daar staan een hoop goede artikelen zo op het oog.
 
@ Temuijn

Goede post hoor. Toch valt me op dat de verschillen waartoe wordt geconcludeerd niet heel groot zijn. Cortisollevels en insulinelevels waarbij het verschil rond de 5 % ligt, terwijl er in het ene geval wel 17 eetmomenten zijn, en bij het andere maar 3...

Dat is niet helemaal juist volgens mij, zo geeft een verschil van 27.9 +/- 6.3 percent aan dat het verschil in insulineniveau gemiddeld 27,9% is, een aanzienlijk verschil. De 6.3 is volgens mij de standaardafwijking (maar pin me er niet op vast). Ook de tweede studie constateert een verschil in de totale insuline-afgifte van rond de 30%.
 
Back
Naar boven