AndroidHealthClinic

nieuwe kijk op maaltijden indelen, slechts drie keer per dag!

Bezoekers in dit topic

Omdat je na 8+ uur slapen in een katabole situatie zit. Als dan ook nog eens 8 uur gaat werken zit je in totaal 16 uur zonder eiwit. In die tijd had je lichaam spiermassa kunnen opbouwen, maar omdat je geen energie hebt zal je lichaam in plaats daarvan spiermassa, glycogeen en vet verbranden om te kunnen draaien. En dan mag je dus hopen dat het voornamelijk vet en glycogeen is, want zonder eiwitten zit je lichaam niet bepaald in een spierbesparende situatie. Dus dan ben je thuis, en in het gunstigste geval geen gram spiermassa lichter maar wel zonder glycogeen. Handig als je cardio wil gaan doen, maar voor krachttraining moet je toch echt glycogeen in je lichaam hebben. Het verteren in de maag duurt ongeveer 1 uur voor de meeste complexe khs, en vervolgens moet het nog je darmstelsel door. Dan ben je minimaal 3 uur verder voordat je lichaam weer de glycogeenvoorraad heeft opgebouwd en dan kun je eindelijk gaan trainen. Dat is nogal tegenstrijdig lijkt me.

verteringstijd van kip is 7 uur, als ik nu voor het slapen gaan kip eet komen die eiwitjes pas in de ochtend vrij, dus je zit dan helemaal geen 16 uur zonder, eet gevarieerd en je lichaam heeft de hele dag door wel iets voorhanden. Daarom begrijp ik ook niet dat 16 uur vasten, je lichaam heeft wel degelijk voedsel om te verbruiken, alleen je maag is leeg!?
misschien kan iemand even opheldering geven
 
Omdat je na 8+ uur slapen in een katabole situatie zit. Als dan ook nog eens 8 uur gaat werken zit je in totaal 16 uur zonder eiwit. In die tijd had je lichaam spiermassa kunnen opbouwen, maar omdat je geen energie hebt zal je lichaam in plaats daarvan spiermassa, glycogeen en vet verbranden om te kunnen draaien. En dan mag je dus hopen dat het voornamelijk vet en glycogeen is, want zonder eiwitten zit je lichaam niet bepaald in een spierbesparende situatie. Dus dan ben je thuis, en in het gunstigste geval geen gram spiermassa lichter maar wel zonder glycogeen. Handig als je cardio wil gaan doen, maar voor krachttraining moet je toch echt glycogeen in je lichaam hebben. Het verteren in de maag duurt ongeveer 1 uur voor de meeste complexe khs, en vervolgens moet het nog je darmstelsel door. Dan ben je minimaal 3 uur verder voordat je lichaam weer de glycogeenvoorraad heeft opgebouwd en dan kun je eindelijk gaan trainen. Dat is nogal tegenstrijdig lijkt me.

(spier)Glycogeen is echt niet op. En daarnaast heb je zoiets als pre-workout voeding. Die zorgt voor voldoende carbs in je systeem (bl;oedsuikers) voor een training. Leverglycogeen is sowieso al niet een probleem (mede dankzij pre-workout voeding). Zwaar en lang trainen zonder pre-workout voeding, dat kon wel eens niet optimaal zijn inderdaad.

En spiermassa verbranden valt reuze mee... je zit rustig achter een bureau (nou ja ik dan)... ik ben geen viaducten met de hand aan het verplaatsen ofzo. Dus dat spier-verbranden lijkt me nogal mee te vallen.

Sterker nog, van alle mensen die IF doen heb ik er nog niet 1 horen klagen over spierverlies. Zelfs mensen die 2 keer in de week 24 uur vasten hebben er geen last van. Zelf ben ik 15 kilo lichter geworden op deze manier zonder krachtsverlies (in tegendeel eigenlijk) dus erg veel krachts- en spierverlies heb ik niet kunnen ervaren.

Of dit een optimaal dieet is om naar wedstrijddroogte te gaan ... dat kon wel eens te veel van het goede zijn, maar wedstrijddroogte is op zichzelf al iets te veel van het goede en zal onherroepelijk leiden tot spierverlies (tenzij op AAS, maar dan geldt geen enkele wet die voor sterfelijken geldt ;))
 
(spier)Glycogeen is echt niet op. En daarnaast heb je zoiets als pre-workout voeding. Die zorgt voor voldoende carbs in je systeem (bl;oedsuikers) voor een training. Leverglycogeen is sowieso al niet een probleem (mede dankzij pre-workout voeding). Zwaar en lang trainen zonder pre-workout voeding, dat kon wel eens niet optimaal zijn inderdaad.

En spiermassa verbranden valt reuze mee... je zit rustig achter een bureau (nou ja ik dan)... ik ben geen viaducten met de hand aan het verplaatsen ofzo. Dus dat spier-verbranden lijkt me nogal mee te vallen.

Sterker nog, van alle mensen die IF doen heb ik er nog niet 1 horen klagen over spierverlies. Zelfs mensen die 2 keer in de week 24 uur vasten hebben er geen last van. Zelf ben ik 15 kilo lichter geworden op deze manier zonder krachtsverlies (in tegendeel eigenlijk) dus erg veel krachts- en spierverlies heb ik niet kunnen ervaren.
Of dit een optimaal dieet is om naar wedstrijddroogte te gaan ... dat kon wel eens te veel van het goede zijn, maar wedstrijddroogte is op zichzelf al iets te veel van het goede en zal onherroepelijk leiden tot spierverlies (tenzij op AAS, maar dan geldt geen enkele wet die voor sterfelijken geldt ;))

welk punt van de dag train jij? hoe zit dat met mensen die in de ochtend trainen midden in het vasten?
 
hoe zit dat met mensen die in de ochtend trainen midden in het vasten?

Het wordt als ideaal gezien om ca. 80% van je kcal post-workout te nemen. Dus daar moet je óf je eating window óf je trainingstijd op aanpassen lijkt mij.
 
welk punt van de dag train jij? hoe zit dat met mensen die in de ochtend trainen midden in het vasten?

niet trainen midden in het vasten.

Oh en ik train om 12:00
(11:00 op zondag)
 
maar wat is er mis met gewoon 6 keer per dag eten dan?
 
Niets, ieder zijn eigen manier. Voor sommige mensen werkt dit goed ivm de planning en het volhouden van een cut-voedingsschema, zes maaltijden kan lastig zijn.

Meerdere wegen naar Rome denk ik..
 
verteringstijd van kip is 7 uur, als ik nu voor het slapen gaan kip eet komen die eiwitjes pas in de ochtend vrij, dus je zit dan helemaal geen 16 uur zonder, eet gevarieerd en je lichaam heeft de hele dag door wel iets voorhanden.

Juist
 
Kan iemand mij uitleggen welke vorm van IF het beste is ivm met vetverlies en toch behoud van spieren? 1. De 24 u - 24 u vasten of 16/8 vasten? Ik heb me nu een beetje ingelezen op dit soort van voeding en ik ben heel erg benieuwd naar deze vorm. Als je de 2de vorm zou nemen (16/8) wnr moet je dan je workout doen, in de vast periode of wnr je eet? Oh ja zou je me alle details kunnen geven ivm met deze vormen van eten, of me naar een handige link verwijzen?

Alvast bedankt :)
 
Ben wel benieuwd naar het verdwijnen van het hongergevoel. Als ik 16 uur niets eet barst ik van de honger. Ook na een paar maanden cutten heb ik nog steeds dat hongergevoel...dus gewenning aan het gevoel sluit ik uit.
 
Oh ja zou je me alle details kunnen geven ivm met deze vormen van eten, of me naar een handige link verwijzen?

Alvast bedankt :)

16/8 is denk ik het beste om mee te beginnen, sowieso beter dan 24 off en 24 on vind IK.

Informatie genoeg:

bodybuilding forum thread (het is veel maar ik heb alles gelezen, zeer interessant):
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=3587831

de site van martin berkshan die IF promoot:
http://www.leangains.com/

ervaringen van anderen:
[Link niet meer beschikbaar]

wat er gebeurd tijdens een fast:
http://www.fitnessspotlight.com/200...to-your-body-when-you-fast-energy-production/


Ben wel benieuwd naar het verdwijnen van het hongergevoel. Als ik 16 uur niets eet barst ik van de honger. Ook na een paar maanden cutten heb ik nog steeds dat hongergevoel...dus gewenning aan het gevoel sluit ik uit.

Ja dat gevoel blijft omdat je steeds een klein beetje eet. Ik denk dat het gaat wennen, bij mij tenminste wel. In het begin is het nog even rond 11u het hongergevoel, maar niet langer dan 10 minuten. Ik eet dan vanaf rond 13u en dat hou ik makkelijk vol. Nu heb ik helemaal geen honger meer.

(trouwens liever even 's ochtends dan de hele dag, vind ik)
 
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/intermitent-fasting-118433/

als je een dag de tijd hebt, moet je dit eens doornemen:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=3587831

Het is geen wondermiddel, maar helpt om de juiste hoeveelheden te eten zonder honger te hebben of te over eaten. Ik vind het fantastisch en ben er na een aantal weken volledig aan gewend, 's ochtends voel ik met fit en scherp, kracht blijft op peil en beter worden, vet% zakt + niet meer de hele dag honger en hoeven te plannen qua maaltijden. Wat wil je nog meer?

(er zijn trouwens ook veel gezondheidsvoordelen verbonden aan vasten, google maar eens)

Hoe kun je Nu geen honger hebbe? Je vast 16 uur.. Ik zou dit niet ue, ik heb altijd zo' honger smorgens!
 
Hoe kun je Nu geen honger hebbe? Je vast 16 uur.. Ik zou dit niet ue, ik heb altijd zo' honger smorgens!

Dat dacht ik ook, ik was een echt ontbijt mens. Maar guess what, het zit tussen m'n oren. Ik probeerde het en toegegeven het is even wennen, maar bevalt goed. Honger is overrated, misschien dat ik het 's ochtends even voel maar als je bezig bent (werk, studeren, wat dan ook) is het direct weg. (en dan heb ik het echt over maximaal enkele minuten)
 
Wat een onzin, je moet goed ontbijten, je hebt brandstof nodig voor loodzware trainingen.
 
Nummer vijf:
Gedurende de periode die je vast, draait je metabolisme juist een tandje harder. Dit lijkt onlogisch in eerste instantie, maar bekeken vanuit evolutionair perspectief is het eigenlijk logisch: als je lichaam geen eten heeft moet je juist scherper en energieker zijn om weer eten te vinden zodat je niet verhongert.
Nummer zes:
Als je IF gewend bent, heb je geen of nauwelijks honger meer gedurende de dag, en dit is zeker een prettige bijkomstigheid als je aan het dieeten bent. Op die manier loop je niet de hele dag met een hongergevoel rond, en heb je ’s avonds nog steeds behoorlijke maaltijden.

Spreken elkaar tegen, maat!

Als je metabolisme een tandje harder (hoger) staat, dan heb je juist meer honger. Maar jij zegt dat je geen honger meer hebt, dat komt namelijk omdat je stofwisseling langzamer gaat: oftewel "the starvation response". Je lichaam gaat super zuinig doen en je stofwisseling komt helemaal plat te liggen.
 
Maaltijd frequentie heeft geen effect op je metabolisme (in tegenstelling tot wat veel mensen nog steeds denken). Voordat je stofwisseling plat ligt ben je op z'n minst enkele dagen (zonder voeding) verder..

The heat production calculated by indirect calorimetry was not significantly different with either meal frequency. Water, sodium and potassium balances were not different. The plasma concentrations of cholesterol and uric acid were not influenced by meal frequency, glucose and triglycerides showed typical behaviour depending on the time interval to the last meal. The results demonstrate that the meal frequency did not influence the energy balance.
bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=3592618&dopt=Abstract

en: http://www.uwlax.edu/urc/JUR-online/PDF/2003/goodman-larson-et-al.pdf
 
maar wat is er mis met gewoon 6 keer per dag eten dan?

Voor sommige mensen niks. Voor anderen is het lastig. Weinig pauzes op het werk of whatever, of gewoon te veel moeite.

Verder is in een dieet 6 maal een lullig klein beetje lang niet zo bevredigend voor sommige mensen als 3 keer een redelijke hoeveelheid.... als dat je beter bevalt.... Bottom line is 6 keer heeft geen meerwaarde over 3 (voor calorie-tellers) maar ook andersom, 3 keer is ook niet beter dan 6.

althans niets significants.
 
voor de mensen die stevig aan het bulken zijn 5000kcal + zal het lastig zijn om dit aantal in 3 maaltijden te proppen dus vandaar dat ze het verdelen over meerder porties 6-8.

@wazzup, wat is jou visie hierop. stel dat je rond 18:00 uur traint en je werkt van 8-16:30. zou dit dan een eet window kunnen zijn?

12:30 eten.
15:00 eten
17:00 warme maaltijd (PRE)
18:00 trainen
19:00 PWO (bijv 0,5l chocomel + kwark)

Uiteindelijk gaat het toch om het totale kcal plaatje op een dag. maar omdat Martin aanraadt om +- 80% van je kcal PwO te nemen.....
 
Waar zijn de wetenschappelijke bronnen waar ze het in de beginpost over hebben? Iig niet onder het originele artikel. Zegt dit iets over de betrouwbaarheid van het hele concept of artikel??? Vul dat zelf maar in.
 
Wat ingewikkeld allemaal weer... Eet toch gewoon joh :)
 
Back
Naar boven