XXL Nutrition

Nieuwsysteem, ASrock MB gaat op de testbank

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.658
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Eindelijk een nieuw systeem aangeschaft, heb het vele malen uitgesteld. Omdat ik nog geen nieuwe videokaart aanschaf heb ik het Asrock Dual Sata Mobo gekocht, deze is voorzien van zowel AGP als PCI-E slot. Voor gaming heb ik de PC niet direct nodig aangezien ik voldoende heb aan mijn Xbox360.

Het systeem ziet er als volgt uit :

AMD X2 3800 processor http://www.zercom.nl/index.php?p=35&f=1&a=9635
Asrock Dual Sata Mb http://www.zercom.nl/index.php?p=35&f=1&a=7503
Samsung Spinpoint 250 Gb HD http://www.zercom.nl/index.php?p=35&f=1&a=3500
Corsair 2 Gb 550 Mhz geheugen CL 2,5 http://www.zercom.nl/index.php?p=35&f=1&a=14345
Antec TX1050B Soho Case http://www.zercom.nl/index.php?p=35&f=1&a=9279

Het geheugen is snel genoeg om de 3800 naar de 2,4 Ghz te brengen zonder al te veel problemen. Doel is echter de 2,6 Ghz te halen, met opvoeren voltage en wat sleutelen aan de memory timings moet dat haalbaar zijn. Volgende week eens zien wat er uit dit systeem gehaald kan worden.

Videokaart komt nog, wil eerst zien wat Nvidia als antwoord heeft op de X1900XTX van ATI.

yes eindelijk weer overclockers :P

hoe ga je die proc koelen ?
heeft die asrock instelbare dividers ?

leuk om te zien dat je ook voor een spinpoint hebt gekozen

• Topic Starter Topic Starter
Gewoon boxcooler, die zijn niet beter of slechter dan een Zalman of andere cooler. Dividers zijn instelbaar, gaat toch 25x.

Big_T zei:
leuk om te zien dat je ook voor een spinpoint hebt gekozen

Las er goede berichten over en Maxtor heeft de laatste tijd wel vaker problemen met mainboards. Vooral Nforce4, maar ik neem het zekere voor het onzekere.

Gekozen voor Zercom omdat ze als 1 van de weinigen het Corsair geheugen op voorraad hebben. Geheugen is vrij lastig verkrijgbaar, zelfs Corsair heeft het nog niet op de site staan.

EricR zei:
Gewoon boxcooler, die zijn niet beter of slechter dan een Zalman of andere cooler. Dividers zijn instelbaar, gaat toch 25x.

is inderdaad niks mis met een boxcooler tenopzichte van een zalman.

echter.. op het moment dat je de voltage dusdanig gaat opschroeven zal de boxkoeler het toch wel warm krijgen.

ik weet niet wat jouw proc doet qua standaard voltage.
vroeger stape ik van box af op het moment dat ik hoger ging dan 1.85v (meestal de max van een beetje OC bord uiteraard daarna bord voltmodded)
en toen kwam er waterkoeling :D

ben benieuwd wat je eruit weet te persen voordat ie instabiel wordt

Ik moet het systeem nog binnen krijgen, volgend week begint het overklokfeest. Ik ben meestal vrij conversatief, als ik straks tot 2,5 Ghz kom ben ik al tevreden. Geheugen is in ieder geval niet de limiterende factor. Als ik de multiplier op 9 zet haal ik 2,475 Ghz. De 10 zal op het randje zijn denk ik voor een proccie on air.

zijn tegenwoordig de proc multiplier unlocked?

ik ben al eventjes uit het overclock circuit, maar vroegah zat je met tippex en potlood of geleidende koelpaste te kloten om je proc te unlocken (AMD XP series, en de voorloper de thunderbird)

2.5 Ghz is netjes voor een air machine, dan blijft het overlast van geluid ook nog enigzins binnen de perken.

ooit koop ik nog een vapochill :D

Multiplier is inderdaad locked, foutje van mij. Ben er ook te lang uit geweest ;) Kwestie van klooien met de Frontside bus en HT in dat geval. En natuurlijk de latencies van je geheugen. Maar goed daar kom ik wel uit.

als je die proc hebt ben ik ook wel benieuwd naar de stepcode.
eens kijken wat de marges van die X2's zijn en welke stepcode nu lekker loopt

****erde****, gisteren alles nog op voorraad bij Zercom behalve het mainboard. Vandaag op eens twee weken levertijd voor het geheugen en HD. Bestelling is pas definitief als geld binnen is, dat was dus vandaag.

Ze hebben daar volgens mij per artikel maar enkele zaken op voorraad, logisch bij een webshop. Maar van 1 dag levertijd naar 2 weken vind ik toch wel extreem. Het overklokken moet dus even wachten.

uhhm.. EricR.. ik weet niet of je al bestelt hebt bij zercom.. maar de service van hun is niet echt "je van het" lees maar eens op tweakers.net de shop survey.

echt rare dingen hebben ze daaro hoor.. ik heb een router gekocht en een laptop omdat het zo goedkoop was.. maar toen ik t gekocht had stond op de factuur: "producten kunnen ingeruild worden mits het onverpakt wordt teruggebracht"

was een kerel op GoT, had een stereo set gekocht dat gewoon BAGGER was.. slecht geluid etc etc.

hij terug naar de winkel.. kreeg zn geld niet terug en mocht em niet inruilen ! hij moest Creative maar bellen .. k*t winkel.

dus.. do some research first ;)

Had ik al gedaan, vond het op zich wel meevallen. Zoveel shops die een aantal slechte beoordelingen hebben. Op het totaal valt dat wel mee. Als ik alle shops moet schrappen op een aantal slechte beoordelingen kom ik uit bij shops die niet alles hebben wat voor mijn configuratie wil kopen.

Ik heb ze al gemaild, wil eerst weten wat meer dan 2 weken levertijd betekend. Als dat te lang is dan mogen ze het geld terug storten.

Ik zou me geld nog niet spenderen aan een x2 processor. Kan je niet beter wachten totdat vista uitkomt en dan je processor upgraden? Volgens mij ondersteunen nog niet veel programmas het.

edit, ik zie dat prijs niet veel verschilt van een normale 3800+ processor.

En ik zou me besturingssysteem en films enzo wel op verschillende schijven zetten of partities aanmaken.

En waarom koop je niet 2 harde schijven van 120 en die in Raid 0 laten draaien? Wordt je systeem ineens veel sneller van.

- 2 gig geheugen is wel fijn inderdaad.
- Heb zelf een Antec lifestyle kast en een zalman cooler erin. Het goedje is bijna geluidsloos.

Met Zercom contact gehad, levertijden zijn korter dan opgegeven. 2 weken geven ze door omdat ze zelf niet direct weten hoe lang ze moeten wachten op hun leveranciers. Ze waren in ieder geval bereid om tot een oplossing te komen en vroegen terwijl ik aan de lijn was direct de werkelijke levertijden aan.

@BadMF, 120 Gb heb ik niet veel aan. Dat is bij mij binnen een maand weer vol, dan kan ik blijven ruimen. Raid is prettig, maar Raid 0 is niet zo prettig als 1 van je schijven crashed. Dan heb ik toch liever 1 schijf los die kaduuk gaat, die valt nog te redden.

Heb nog 3 schijven liggen en een externe HD van 250 Gb. Totale opslagruimte van 900 Gb straks. Daar moet ik voorlopig wel weer even mee vooruit kunnen.

Raid 0 werkt hier best ok, maar dat is wel 2X250GB, 500GB netto, voor veel minder moet je het niet doen.

ik wil nu eigenlijk wel waf van de raid 0, blijf prutsen met raid drivers die dan weer in ubuntu niet herkend worden, XP 64 zijn er geen drivers voor en drivers voor vista voor de raidcontroller is al helemaal bagger.

Hightpoint 378, had wel meer van verwacht.

ontopic : 2 weken levertijd :eek: dat is niet grappig.. cancellen en ergens anders halen. zou ik doen dan.

2 weken is al herroepen, dat is hun aanduiding voor levertijden die niet direct bekend zijn. Ze hebben het vrij netjes uitgelegd en ze zijn 1 van de weinigen die DDR550 aanbieden voor die prijs. Bij de meeste leveranciers mag je blij zijn als je 1 Gb hebt op die snelheden en voor die prijs.

Geheugen wordt Mushkin Extreme Performance Black. Na wat research er achter gekomen dat het Corsair geheugen niet bestaat in die snelheden, althans niet voor een 2 Gb kit. Een 2 x 512 Mb kit bestaat wel op 4400 snelheden, maar Zercom bood dus 2 Gb aan. Met hun afgesproken om het geld voor het geheugen te crediteren, onduidelijke levertijden van niet bestaand geheugen zit ik niet op te wachten.

Geheugen van Mushkin wordt hier o.a. gerieviewed :

http://www.mvktech.net/content/view/2310/

Snelle reepjes voor de prijs en in principe kan ik goed uit de voeten met geheugen dat 250-260 Mhz draait. Mocht ik de 260 x 10 halen dan kom ik tot 2,6 Ghz voor de X2 3800.

Goede review.

inderdaad aparte heatspreaders. ben benieuwd wat ze werkelijk doen.
Heb altijd wel goede ervaring gehad met mushkin.

Denk dat ze max 270 halen, had liever Corsair 4000 PT gehad maar dat is zeer slecht leverbaar. Dat haalt de 285 in veel gevallen. Maar goed ik heb maar 260 Mhz nodig om 2600 Mhz te halen voor de processor. Daar boven ga ik zeker niet en heb ik op het MB ook geen voorziening voor omdat het voltage maar tot 1,45 volt gaat. Alles boven de 2400 Mhz is al meegenomen, geheugen zal de bottleneck niet zijn.

Echt lastig om 2 x 1 Gb kits te kopen momenteel, alle kits met goede timings en hoge ratings (>= 4000) zijn alleen leverbaar met levertijden van 5 of meer werkdagen. Nu maar op Ebay een kitje gekocht.

Terug
Naar boven