MuscleMeat

Nieuwsysteem, ASrock MB gaat op de testbank

Heb je tijdens het primen je htt-link op 3X gezet,zou kunnen dat het op 4X (250) te hoog is en voor errors in prime zorgt.
Ik heb dat ook al aan de hand gehad.

• Topic Starter Topic Starter
Heb ik ook gedaan, maar op 3x knallen mijn benchscores omlaag. Heb nu een stuk of 10 keer mijn bios moeten resetten d.m.v. een jumper, voorlopig laat ik het er even bij. Proccie heeft meer volt nodig denk ik.

Geheugen is overigens ook geen extreme overklokker. Op 9x260 kom nog net aan posten toe, daarboven niet meer. 10 * 240 scoort beter, tot een vcore mod blijf ik op 2400 Mhz draaien.

Nog meer Prime tests gedaan, 2400 nog steeds niet volledig stabiel. Na iets meer dan 8 1/2 een fout, die overigens in eerder stadium na een langere run niet voorbij kwam. Terug geklokt naar 2350 Mhz en nu 18 uur Prime stable. Proccie trekt dus 2350 op standaard voltage, op zich nog netjes maar ietwat tegenvallend. Met een Vcore mod moet de 2500 wel haalbaar zijn, ik kan namelijk nog posten met 2650 Mhz en Windows opstarten.

Is wel echt geweldig werken zo'n X2. (heb zelf een X2 4800+, ben met overklokken nog niet verder gegaan dan de 10% standaard overklok, is genoeg voor in het begin)

Het werkt zeker lekker, ik Par nog al vaak. Is normaliter een zware belasting, nu kan ik alles er naast blijven doen. Zeker bij een grote reparatie is het handig dat je de affinity kan instellen.

CPU heeft nu overigens een temperatuur van 26 graden non stressed. Maximaal stressed ligt het constant rond de 40. Daar zit dus nog ruimte in. Voltmod ga ik over een week of 2 eens doen, eerst wat oefenen op een oude printplaat.

Eric / WID, waar haal je die informatie vandaan over hoe je je geheugen in moet stellen? ik heb me pc overgeclockt dmv een standaard setting op me Asus a8n sli; gewoon standaard op 5% overclock gezet (bios optie), bij 8% blijft hij hangen bij het opstarten van windows.

Hangt van je geheugen af en de mogelijkheden op je MB.

Je hebt je latency TCL op 3 bv, je tRCD op 4, je tRP op 3 en je tRAS op 8 Dat is dan 3-4-3-8 geheugen. Je moet dus even weten wat voor geheugen je hebt, dan kan je dat in je bios instellen. Maar als je daar niet uitkomt dan zou ik er niet aan prutsen, het is namelijk zo dat je een niet bootend systeem kan krijgen als je het verkeerd instelt. Ik heb al 20 keer mijn bios moet resetten d.m.v. een jumper.

Vergeet ook niet dat je cool 'n quiet, spread spectrum moet uitzetten.

Meeste info is te vinden op sites als :

http://forums.extremeoverclocking.com/
http://forums.anandtech.com/default.aspx?nocookies=yed
http://gathering.tweakers.net/

Zijn nog vele andere tweaksites, daar kan je voorbeelden vinden voor jouw mainboard. Maar nogmaals, begin er alleen als je weet wat je doet het om zeep helpen van je systeem is snel gebeurd. Een instabiel systeem kan je Windows installatie slopen of de bestanden op je HD.

Overklokken moet je altijd testen met een programma als Prime95, liefst een dag lang :

http://www.mersenne.org/freesoft.htm

Als je een dag lang kan primen is je systeem stabiel, anders moet je settings veranderen. Lagere kloksnelheid, andere timings geheugen en soms ook nog instellingen voor je HTT of FSB (naamgeving verschilt per bios).

Ben over het goedkope Asrock trouwens ergens tevreden. Het heeft wat minder instelmogelijkheden dan bijvoorbeeld DFI, maar voorlopig kan ik doorblijven draaien met mijn AGP-kaart. Overklok mogelijkheden zijn te verruimen met een voltmod die ik zeker nog ga uitvoeren. Bied geen garantie op een hogere snelheid voor de CPU, maar het is het proberen waard.

Voor onder de € 60,- een aanrader voor degenen die nog een AGP-kaart hebben die in games nog redelijk meekan. Scheelt toch weer een behoorlijke uitgave voorlopig. Zelf wacht ik op de 79xx serie van Nvidia, die kom uit over een maand. Prijzen zullen initieel hoog zijn, maar een GT versie is al aangekondigd. Als die richting de € 300,- gaat is het moment voor mij daar om over te stappen naar Pci-express.

Kickerdekick, De Opteron 165 ingebouwd en gelijk op pijnbank gelegd. Zoals de verkoper aangegeven had loopt deze processor als een zonnetje op 2600 Mhz en stock voltage.

Als ik mijn waterkoeling binnen heb ga ik dat ding nog meer onder vuur leggen. Het Asrock moederbord heeft in ieder geval genoeg opties tot overklokken, zeker omdat de HT bij een Opteron 165 zeker tot 322 opgevoerd kan worden. 9 x 322 = 2898 Mhz.

Processor blijft idle ook wat koeler, maar dat is vooral omdat een Opteron standaard met minder volt af kan.

EricR zei:
Kickerdekick, De Opteron 165 ingebouwd en gelijk op pijnbank gelegd. Zoals de verkoper aangegeven had loopt deze processor als een zonnetje op 2600 Mhz en stock voltage.

Als ik mijn waterkoeling binnen heb ga ik dat ding nog meer onder vuur leggen. Het Asrock moederbord heeft in ieder geval genoeg opties tot overklokken, zeker omdat de HT bij een Opteron 165 zeker tot 322 opgevoerd kan worden. 9 x 322 = 2898 Mhz.

Processor blijft idle ook wat koeler, maar dat is vooral omdat een Opteron standaard met minder volt af kan.

Gaaf, maar is het nu echt sneller op deze speeds als je X2??
Een collega twijfelt tussen een x2 4400 en een dergelijke opteron, maar een redelijk overgeklokte opteron lijkt niet echt zoveel sneller dan een opgefokte 4400. Wellicht dat dit anders is als je op >2.6 Ghz speeds gaat zitten?

Die Opterons hebben meer potentie. De X2 4400 heeft daarentegen weer een betere multiplier, 11x tegen 9x voor mijn Opteron 165.

Opteron 165 met een goede stepping moet je goed voor zoeken, meestal alleen tweedehands zekere overklokkers te koop. Ik had de mijne via Tweakers.net, maar op Ebay komen ze ook regelmatig voorbij.

Het echte verschil merk je niet bij dagelijks gebruik, je moet het gewoon leuk vinden om te overklokken. Met mijn waterkoeling kit moet deze processor nog verder kunnen, misschien wel 2800+.

Processor is in ieder geval wel sneller dan mijn X2 3800, ook al kan het zijn dat die werd tegengehouden door niet optimale aanbreng van thermische pasta. Volgende keer doe ik het maar weer zelf. Heb ik nu bij de Opteron ook gedaan.

EricR zei:
Die Opterons hebben meer potentie. De X2 4400 heeft daarentegen weer een betere multiplier, 11x tegen 9x voor mijn Opteron 165.

Opteron 165 met een goede stepping moet je goed voor zoeken, meestal alleen tweedehands zekere overklokkers te koop. Ik had de mijne via Tweakers.net, maar op Ebay komen ze ook regelmatig voorbij.

Het echte verschil merk je niet bij dagelijks gebruik, je moet het gewoon leuk vinden om te overklokken. Met mijn waterkoeling kit moet deze processor nog verder kunnen, misschien wel 2800+.

Processor is in ieder geval wel sneller dan mijn X2 3800, ook al kan het zijn dat die werd tegengehouden door niet optimale aanbreng van thermische pasta. Volgende keer doe ik het maar weer zelf. Heb ik nu bij de Opteron ook gedaan.

Heb nu zelf al een tijdje de X2 3800+ @ 2.4 Ghz lopen, 1 core werkte @ 2.4, de ander op 2.5 Ghz. Zwakste schakel idee.
Heb je niet het idee dat de harde schijf de langzaamste schakel is? Ik heb nog een IBM 120 gig 7200 rpm waar OS e.d. op draait. De rest draait op andere ATA 7200 rpm schijfjes. Ik ga nu ws voor een Maxtor 300 gig Diamondmax 10 o.i.d. , de 400 gigs willen niet zo in prijs zakken. Kan anders altijd nog Raid0 gaan proberen.

Harde schijf is altijd de langzaamste schakel, maar pure rekenkracht telt ook mee. Kan er altijd nog een raid configuratie inhangen, board ondersteunt het. Maar het gaat mij eigenlijk meer om de lol van het overklokken.

Red devil zei:
Heb nu zelf al een tijdje de X2 3800+ @ 2.4 Ghz lopen, 1 core werkte @ 2.4, de ander op 2.5 Ghz. Zwakste schakel idee.
Heb je niet het idee dat de harde schijf de langzaamste schakel is? Ik heb nog een IBM 120 gig 7200 rpm waar OS e.d. op draait. De rest draait op andere ATA 7200 rpm schijfjes. Ik ga nu ws voor een Maxtor 300 gig Diamondmax 10 o.i.d. , de 400 gigs willen niet zo in prijs zakken. Kan anders altijd nog Raid0 gaan proberen.

Je kan ook voor een raptor 10K rpm schijfje kiezen om je OS op te zetten,zijn wel prijzig maar het verschil merk je wel.
Ik heb zelf een 74G raptor en ben er zeer tevreden over,vooral games laden razend snel.

@EricR: De opterons zouden ook betere memory controller hebben,merk je daar iets van?

Hoe zou ik een betere memory controller moeten merken? Aan de geheugen bandbreedte scores? Ik draai op 2T, vooral omdat 1T toch amper verschil maakt in real life applicaties. Voor benchen wil ik nog wel eens op 1T overschakelen, maar mijn MB heeft een nare eigenschap om op 1T te rebooten bij bepaalde acties. Bekend probleem met dit Mobo, verder een prima MB.

Heb vandaag al geboot met 2800 Mhz, maar dat doe ik met die stock cooler maar niet te lang. Idle blijven de temperaturen laag (<35), maar denk onder stress dat de temperaturen doorknallen naar 70+.

Eerst de waterkoeling binnen, daarna ga ik die processor echt stressen.

EricR zei:
Hoe zou ik een betere memory controller moeten merken? Aan de geheugen bandbreedte scores? Ik draai op 2T, vooral omdat 1T toch amper verschil maakt in real life applicaties. Voor benchen wil ik nog wel eens op 1T overschakelen, maar mijn MB heeft een nare eigenschap om op 1T te rebooten bij bepaalde acties. Bekend probleem met dit Mobo, verder een prima MB.

Heb vandaag al geboot met 2800 Mhz, maar dat doe ik met die stock cooler maar niet te lang. Idle blijven de temperaturen laag (<35), maar denk onder stress dat de temperaturen doorknallen naar 70+.

Eerst de waterkoeling binnen, daarna ga ik die processor echt stressen.

De opterons zouden beter met 2G ram overweg kunnen (beter getest),je zou dus een hogere freq kunnen halen en of strakkere timmings.
Maar dat is natuurlijk gewoon leuk voor de benches.

Timings kan ik gewoon op standaard houden, dat geheugen kan ik nu toch niet meer 1:1 mee laten lopen met de CPU. Als ik het probeer dan is het blue screen of een zeer slecht bootend systeem. 290 Mhz en hoger vind mijn geheugen duidelijk niet leuk. Dan maar een 5/6 divider.

Heb je zelf een WC setje samengesteld?
Ben benieuwd naar de resultaten ervan,wil namelijk ook graag op water overschakelen.

Nee ik heb een Thermaltake Bigwater 745 aangeschaft. 1 radiator met 2 fans en 1 radiator met 1 fan. Die radiator met 2 fans zou al voldoende zijn, tweede radiator hoef je dus niet aan te sluiten.

Kan de vergelijking aan met duurdere setjes, maar je kan met zelfbouw wel een beter presterend setje krijgen. Maar met WC ga ik liever niet experimenteren, 1 keer een fout maken en je hebt water in je kast.

Terug
Naar boven