Fitness Seller

Nu bulken of cutten (18%BF)

chillouh

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
113kg
Vetpercentage
19%
Hallo beste DBB'ers,

Een tijdje zit ik te twijfelen of ik zal bulken of doorgaan met cutten.
Ik ben nu ongeveer een maandje of 1,5 aan het cutten geweest en ben vanuit de 20/21% naar de 18% gedaald.

Nu weten jullie dat het bulk seizoen weer begint voor de meesten.

Nou is mijn vraag of ik ook zal cleanbulken, of dat ik gewoon doorga met het cutten tot in onder de 15% zit.

Graag hoor ik jullie meningen hierover.

m.v.g

chillouh

ik zou cutten tot onder de 15 percent

Cutten tot single digit.

fotos?

• Topic Starter Topic Starter
Ik zal morgen even wat before & after posten van mijn progressie. De foto's van nu heb ik nog niet gemaakt.

zoizo eerst cutten.
18% is teveel om een bulk te beginnen + elke % vet die je dan bijkomt ga je je enkel slechter voelen en toch willen cutten.
single digit is absoluut niet nodig

procent of 12 is droog zat imo.

Naja ik bied mijn excuses aan, wat is je doel eigenlijk? Als bodybuilder raad ik wel aan single digit te gaan. Maar als je powerlifter bent of strongman, dan blijft men 9/10 keer boven de 10 a 15%.

Als bodybuilder zal ik gewoon de discipline op brengen om te leren single digit te gaan. Dit is een win win situatie voor korte termijn en lange termijn. Op korte termijn profiteer je hiervan door als je gaat bulken, het veel langer duurt om weer boven de double digits te komen, mits je het verkeerd aanpakt. Tevens zal dit dan weer makkelijker worden met het cutten na het bulken.

Op lange termijn, als je te veel vet aankomt. Zul je ook meer vetcellen creëren, vetcellen kun je niet kwijtraken.

Zo even een voorbeeld, de afstand tussen 9% bf en 18% is meer dan 15%. Verschil tussen 15% en 18% is maar 3% dat is bijna niks. En 15% is nog te veel.

Maarja is maar advies, je kan ook gewoon tot 10% gaan ofso.

2/3 maand cutten tot 12 en bulken tot 15 en dan weer cutten

.. little daddy was me voor... :P maar zo als hij zegt na 12% dan clean bulken 14-15% dan naar 10-11% gaan ( gelijkelijk opbouwen

ik begon op 22% en zit nu op 11%, wil nog door tot onder de 10%. Het kost tijd maar is te doen, en vervolgens heb je een buffer waardoor je als je zelfs 5% stijgt je nog steeds onder de 15% zit.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie reacties. Tijd heb ik niet echt gehad om foto's te schieten, maar ik beloof dat ze eraan komen.
Wat ik nu doe is een low-carb dieet, waarbij ik heel weinig koolhydraten eet. Rond de 100g per dag. Dat is mij al aardig de goeie kant aan het opduwen, tot nu toe heb ik geen spiermassa verloren (volgens een professioneel weegschaal zelfs 100g gegaind, maar dat betwijfel ik). Ik heb alles dus zonder cardio gedaan.

Als jullie naar mijn andere topic kijken kunnun jullie precies zien wat voor een voedingsschema ik volg, natuurlijk zijn de tijdstippen niet altijd exact, omdat ik op verschillende tijden pauze heb op school (i hate it >.<)

Nog een vraagje, is het goed haalbaar om binnen 2/3 maanden rond de 13/14% te komen te zitten? Hebben jullie nog enige tips? Want volgens mij heb ik een mix van een endo en een meso lichaam, heb namelijk wel een hele brede rug, maar van voor steken mijn zwembandjes er weer uit.

Alle tips en suggesties zijn welkom en worden zeer gewaardeerd!

makkelijk. ik ben nu in 2mnd van 17% naar 12-13% gegaan.

Hoe heb jij dat aangepakt, zou handig zijn voor iedereen met een hoge bf die ook streeft naar een lage bf.

niks bijzonders eigenlijk, 500kcal onder mn onderhoud eten, gewoon hard door blijven trainen, met een ekv verhouding van 40/30/30.

Terug
Naar boven