- Waardering
- 3.208
Probleem is dat je de VS niet kan gebruiken als proefkonijn/voorbeeld voor hoe iets gaat werken bij ons. De verschillen zijn te groot op allerlei vlak. Hun hele houding tegenover wapens bijvoorbeeld.Nou er zijn wel wat voorbeelden in het buitenland te vinden en ook veel onderzoeken die concluderen dat strengere straffen direct resulteren in escalatie van vergrijpen.
Ik ben geen fan van voorbeelden uit het buitenland halen...maar deze staan in direct verband met het onderwerp.
een voorbeeld:
In de VS kan je bijvoorbeeld de levenslang krijgen voor een gewapende overval met dodelijke resultaten. Toch vinden er veel gewapende overvallen plaats. Omdat te beteugelen heeft Bush toen besloten dat gewapende overvallen ook resulteren in levenslang....met als gevolg dat er nu een fikse stijging is te zien in het aantal gewapende overvallen met dodelijke afloop. Het aantal gewpaende overvallen is verder niet afgenomen.
tweede voorbeeld:
Wederom de VS. De strafmaat voor diverse vergrijpen is verhoogd en zwaarder geworden. Mensen krijgen nu dus veel zwaardere straffen. Het aantal vergrijpen neemmt echter niet af, maar toe. Ook het aantal gevangenen en daarmee de kosten voor de huisvesting ervan. Er zitten nu ontzettend veel gevangen per hoofd van de bevolking in de VS. Volgens mij heeft dat land meer gevangenen per hoofd van de bevolking dan welk ander land dan ook. In California leidt dit direct tot problemen met de staats begroting.
Volgens mij is het probleem niet dat je zwaarder moet straffen....het probleem ligt hem vooral in de pakkans en de tijd die verstrijkt tussen gepakt worden en het straffen/verantwoording afleggen ervoor.
Dat proces neemt nu maanden en in extreme gevallen meer dan een jaar in beslag. En dat is belachelijk.
Verder wordt er te wienig gedaan om maatschappelijke oorzaken weg te nemen en te voorkomen. Preventief beleid is er nauwelijks...en het enige waar we mee komen is camera toezicht en preventief fouilleren (wat een walgelijke inbreuk is op de privacy en leidt tot complete criminalisering van de gehele maatschappij)
Maar je hebt gelijk in die zin dat de pakkans veel belangrijker is dan veel langer straffen. Procedures moeten ook sneller verlopen.