Fitness Seller

NU OP NED1: Verkiezingsdebat

Nou er zijn wel wat voorbeelden in het buitenland te vinden en ook veel onderzoeken die concluderen dat strengere straffen direct resulteren in escalatie van vergrijpen.

Ik ben geen fan van voorbeelden uit het buitenland halen...maar deze staan in direct verband met het onderwerp.

een voorbeeld:
In de VS kan je bijvoorbeeld de levenslang krijgen voor een gewapende overval met dodelijke resultaten. Toch vinden er veel gewapende overvallen plaats. Omdat te beteugelen heeft Bush toen besloten dat gewapende overvallen ook resulteren in levenslang....met als gevolg dat er nu een fikse stijging is te zien in het aantal gewapende overvallen met dodelijke afloop. Het aantal gewpaende overvallen is verder niet afgenomen.

tweede voorbeeld:
Wederom de VS. De strafmaat voor diverse vergrijpen is verhoogd en zwaarder geworden. Mensen krijgen nu dus veel zwaardere straffen. Het aantal vergrijpen neemmt echter niet af, maar toe. Ook het aantal gevangenen en daarmee de kosten voor de huisvesting ervan. Er zitten nu ontzettend veel gevangen per hoofd van de bevolking in de VS. Volgens mij heeft dat land meer gevangenen per hoofd van de bevolking dan welk ander land dan ook. In California leidt dit direct tot problemen met de staats begroting.

Volgens mij is het probleem niet dat je zwaarder moet straffen....het probleem ligt hem vooral in de pakkans en de tijd die verstrijkt tussen gepakt worden en het straffen/verantwoording afleggen ervoor.

Dat proces neemt nu maanden en in extreme gevallen meer dan een jaar in beslag. En dat is belachelijk.

Verder wordt er te wienig gedaan om maatschappelijke oorzaken weg te nemen en te voorkomen. Preventief beleid is er nauwelijks...en het enige waar we mee komen is camera toezicht en preventief fouilleren (wat een walgelijke inbreuk is op de privacy en leidt tot complete criminalisering van de gehele maatschappij)
Probleem is dat je de VS niet kan gebruiken als proefkonijn/voorbeeld voor hoe iets gaat werken bij ons. De verschillen zijn te groot op allerlei vlak. Hun hele houding tegenover wapens bijvoorbeeld.

Maar je hebt gelijk in die zin dat de pakkans veel belangrijker is dan veel langer straffen. Procedures moeten ook sneller verlopen.

Roepen dat Wilders een gevaar is voor de maatschappij of voor Nederland is natuurlijk wel een vorm van demoniseren.
Het punt is ook dat de politiek dit als tactiek lijkt te gebruiken.

Je zou dan kunnen zeggen dat Wilders hetzelfde doet, maar dat Wilders zware kritiek heeft over wat mensen uit een boekje/koran geloven lijkt mij wel gegrond gezien de extremiteiten van sommige moslims.

Zo maakte ik eens een grapje naar iemand via een chat in de trend van wens me succes, bid voor me dat het lukt.
Toen kreeg ik dus te horen ik mag niet bidden volgens de islam voor ongelovigen.
Zo zijn er tig voorbeelden te noemen dat aantoont dat de islam gebreken toont (net als elke religie) en zich niet aanpast aan onze samenleving.

Volgens mij is het gewoon een constatering van de feiten die weldegelijk inhoudelijk onderbouwd kan worden. Dat van de ISlam niet omdat er geen eenheid is in de Islam en tussen moslims...de PVV is wel een politieke eenheid.

Daarbij heeft Wilders zijn pijlen ook gericht op "links"....

Ik vind het geen probleem dat mensen niet mogen bidden voor anderen met een ander geloof....Protestanten (sommige) geloven dat ongeboren kinderen rechtstreeks naar de hel gaan....net zoals kinderen die net geboren zijn en geen wilsovertuiging hebben kunnen afleggen. Dus wat is je punt?

---------- Toegevoegd om 13:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:42 ----------

Probleem is dat je de VS niet kan gebruiken als proefkonijn/voorbeeld voor hoe iets gaat werken bij ons. De verschillen zijn te groot op allerlei vlak. Hun hele houding tegenover wapens bijvoorbeeld.

Maar je hebt gelijk in die zin dat de pakkans veel belangrijker is dan veel langer straffen. Procedures moeten ook sneller verlopen.

nee dat klopt....de VS is maatschappelijk, economisch en juridisch heel anders. Ik gebruik het alleen om aan te tonen dat soms zwaardere straffen een heel averechts effect kunnen hebben....of heel onbedoelde gevolgen.

Volgens mij is het gewoon een constatering van de feiten die weldegelijk inhoudelijk onderbouwd kan worden. Dat van de ISlam niet omdat er geen eenheid is in de Islam en tussen moslims...de PVV is wel een politieke eenheid.

Daarbij heeft Wilders zijn pijlen ook gericht op "links"....

Ik vind het geen probleem dat mensen niet mogen bidden voor anderen met een ander geloof....Protestanten (sommige) geloven dat ongeboren kinderen rechtstreeks naar de hel gaan....net zoals kinderen die net geboren zijn en geen wilsovertuiging hebben kunnen afleggen. Dus wat is je punt?

Een onderbouwing dat Wilders een gevaar zou zijn lijkt me niet aanwezig.
Wilders geeft bepaalde problemen aan die andere niet willen zien en daar maakt ook hij onjuistheden en doet soms uitspraken die nergens op slaan.
Dit is natuurlijk heel wat anders dan een gevaar voor een land vormen.

Ik vind dat wel een probleem als een geloof verbied te bidden voor andere.
Je zou het zelfs discriminatie kunnen noemen en het creeeren van groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Dit zou iets moeten zijn wat een ieder voor zichzelf bepaalt en niet verboden mogen worden door een geloof.
Dit is dus mijn punt.

Laatst bewerkt:
Een onderbouwing dat Wilders een gevaar zou zijn lijkt me niet aanwezig.
Wilders geeft bepaalde problemen aan die andere niet willen zien en daar maakt ook hij onjuistheden en doet soms uitspraken die nergens op slaan.
Dit is natuurlijk heel wat anders dan een gevaar voor een land vormen.

Ik vind dat wel een probleem als een geloof verbied te bidden voor andere.
Je zou het zelfs discriminatie kunnen noemen en het creeeren van groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Dit zou iets moeten zijn wat een ieder voor zichzelf bepaalt en niet verboden mogen worden door een geloof.
Dit is dus mijn punt.

Wilders zijn verkiezingsstandpunten en "partijprogramma" zijn weldegelijk inhoudelijk een aanleding om hem als gevaar aan te merken.

Het eroderen van de rechtsstaat,
Het creeren van rechtsongelijkheid,
Het verhogen van de inkomens verschillen en het vergroten vd kloof tussen rijkeren en armeren in de samenleving,
Het inperken van de vrijheid van meningsuiting,
Het inperken van democratische rechten,
Het inperken van rechtsbescherming van werkenden,
Het doorvoeren van dde marktwerking in de zorg,
Het verkapt doorvoeren van belasting verlaging voor rijkeren en dus de staatsinkomsten verminderen waardoor die lasten indirect gedragen worden door die mensen die meer afhankelijk zijn van ondersteuning
Het eroderen van het recht op privacy
Het democratisch bestel conformeren naar meerderheids rule en het wegnemen van checks and balances.
Het willen vastleggen van religieuze normen en waarden in de grondwet

Wilders zijn verkiezingsstandpunten en "partijprogramma" zijn weldegelijk inhoudelijk een aanleding om hem als gevaar aan te merken.

Het eroderen van de rechtsstaat,
Het creeren van rechtsongelijkheid,
Het verhogen van de inkomens verschillen en het vergroten vd kloof tussen rijkeren en armeren in de samenleving,
Het inperken van de vrijheid van meningsuiting,
Het inperken van democratische rechten,
Het inperken van rechtsbescherming van werkenden,
Het doorvoeren van dde marktwerking in de zorg,
Het verkapt doorvoeren van belasting verlaging voor rijkeren en dus de staatsinkomsten verminderen waardoor die lasten indirect gedragen worden door die mensen die meer afhankelijk zijn van ondersteuning
Het eroderen van het recht op privacy
Het democratisch bestel conformeren naar meerderheids rule en het wegnemen van checks and balances.
Het willen vastleggen van religieuze normen en waarden in de grondwet

Hier heb je een heel goed punt, maar het ging mij erom dat hij als gevaarlijk werd gezien door zijn kritieken die hij uit naar de islam.
Zo word hij neergezet door partijen voor eigen gewin.

Wat sommige van je punten betreft zie ik Wilders ook als gevaar.
Ik zal hier niet te diep op in gaan omdat ik je eerlijk zal zeggen me ook nog niet zo diep in politiek verdiept heb.

Maar een flaktax vind ik wel zo eerlijk.

Dat iemand gestudeerd heeft en dus een betere baan in veel gevallen zou niet bestraft mogen worden met meer belasting betalen.

Wat nu gebeurd is dat mensen die ergens voor gaan gestraft worden en dus niet eerlijk behandelt naar mijn inziens, verschil tussen 37.5 % en 52% belasting.
iemand die meer verdient betaald automatisch al meer belasting omdat het bedrag hoger ligt, een hoger percentage is dan belachelijk.

Los van dit denk ik ook niet dat het echt de economie zou stimuleren, integendeel zelfs.

Laatst bewerkt:
Hier heb je een heel goed punt, maar het ging mij erom dat hij als gevaarlijk werd gezien door zijn kritieken die hij uit naar de islam.
Zo word hij neergezet door partijen voor eigen gewin.

Die indruk had ik niet uit het debat overigens....

Wat sommige van je punten betreft zie ik Wilders ook als gevaar.
Ik zal hier niet te diep op in gaan omdat ik je eerlijk zal zeggen me ook nog niet zo diep in politiek verdiept heb.

Is niet erg.

Maar een flaktax vind ik wel zo eerlijk. Dat iemand gestudeerd heeft en dus een betere baan in veel gevallen zou niet bestraft mogen worden met meer belasting betalen.

Jij ziet belasting als een straf? Ik zie het als bijdrage aan de maatschappij waar je zelf van profiteerd. In de klassieke oudheid was belasting een privilege...voorbehouden aan de rijksten. Die betaalde belasting en de rest MOCHT geen belasting betalen. Als persoon WILDE je graag belasting betalen omdat dat betekende dat je welgesteld was.

Wat nu gebeurd is dat mensen die ergens voor gaan gestraft worden en dus niet eerlijk behandelt naar mijn inziens, verschil tussen 37.5 % en 52% belasting. iemand die meer verdient betaald automatisch al meer belasting omdat het bedrag hoger ligt, een hoger percentage is dan belachelijk.

Los van dit denk ik ook niet dat het echt de economie zou stimuleren, integendeel zelfs.

Een flattaks wil zeggen dat de druk van de staat direct en indirect komt te vallen op de schouders die het het minst kunnen dragen.

Dat wil dus ook zeggen dat er gewoon veel minder geld beschikbaar is om te zorgen dat de samenleving op een sociaal gezond peil blijft functioneren.

Even een voorbeeld. Met een flattax (voorstel ligt nu op 34%) gaat iemand met een inkomen van 100.000 euro dus 34.000 euro belasting betalen. Iemand met een inkomen van 2000 euro gaat dus 780 belasting betalen. Maar die laatste persoon heeft dus geen geld voor bijvoorbeeld gezondheidszorg. Dus die persoon is nu afhankelijk van geld dat door de overheid ter beschikking wordt gesteld. Dat geld is er dan niet meer.

Een flattax zal dus direct inhouden dat mensen met een laag inkomen nog veel en veel minder in staat zijn om de vruchten te plukken van de samenleving waar zij wel onevenredig veel aan bijdragen in verhouding tot hun capaciteiten.

Kortom...een flattax zal de tweedeling in de maatschappij vergroten en daardoor volgens het pareto principe een grote maatschappelijke onderklassse laat ontstaan die niet mee kunnen komen in de maatschappij en die niets hebben om op terug te vallen.

Dat is eveneens niet eerlijk.

Die indruk had ik niet uit het debat overigens....

Oh die heb ik niet gekeken, want die zender doet het bij mij niet, misschien wat onduidelijk van me maar basseer me op het hele plaatje Wilders.

Jij ziet belasting als een straf? Ik zie het als bijdrage aan de maatschappij waar je zelf van profiteerd. In de klassieke oudheid was belasting een privilege...voorbehouden aan de rijksten. Die betaalde belasting en de rest MOCHT geen belasting betalen. Als persoon WILDE je graag belasting betalen omdat dat betekende dat je welgesteld was.

Een flattaks wil zeggen dat de druk van de staat direct en indirect komt te vallen op de schouders die het het minst kunnen dragen.

Dat wil dus ook zeggen dat er gewoon veel minder geld beschikbaar is om te zorgen dat de samenleving op een sociaal gezond peil blijft functioneren.

Even een voorbeeld. Met een flattax (voorstel ligt nu op 34%) gaat iemand met een inkomen van 100.000 euro dus 34.000 euro belasting betalen. Iemand met een inkomen van 2000 euro gaat dus 780 belasting betalen. Maar die laatste persoon heeft dus geen geld voor bijvoorbeeld gezondheidszorg. Dus die persoon is nu afhankelijk van geld dat door de overheid ter beschikking wordt gesteld. Dat geld is er dan niet meer.

Een flattax zal dus direct inhouden dat mensen met een laag inkomen nog veel en veel minder in staat zijn om de vruchten te plukken van de samenleving waar zij wel onevenredig veel aan bijdragen in verhouding tot hun capaciteiten.

Kortom...een flattax zal de tweedeling in de maatschappij vergroten en daardoor volgens het pareto principe een grote maatschappelijke onderklassse laat ontstaan die niet mee kunnen komen in de maatschappij en die niets hebben om op terug te vallen.

Dat is eveneens niet eerlijk.

Flaktax wilt zeggen dat het % voor een ieder gelijk is.
Dan zal de inderdaad meer last op de schouders van armere hangen, maar qua percentage gelijk, dus geen voortrekkerij, wat ik dus eerlijk vind.

Het hangt dan meer af van je eigen prestatie en kunnen en ja ik zie het inderdaad als straf dat iemand een hoger % betaald omdat hij meer verdient.
Is natuurlijk niet zomaar dat iemand meer verdient, actie = reactie.
Kortom rijkere mensen behalen dit niet zomaar maar door bijv hard te studeren.
Ik geloof dan ook heilig dat rijk worden een keuze is (in de meeste gevallen).

is iets wat (bijna) iedereen kan zolang je er maar voor gaat, er is altijd een weg.

Die "privelege" was dus een bewijs dat mensen goed verdiende, of ze nou zo blij waren met die belasting kan ik me niet voorstellen.
Overigens vind ik dat je 1 kant van het verhaal hier verteld, want volgens andere theorieen is het wel degelijk ontstaan uit jaloezie en dus straf.
Denk trouwens dat dit ook niet aan te tonen valt wat de reden hier vroeger van geweest zijn, tussen zeggen en denken zit een verschil.

Je moet voor de grap is gaan rekenen en kijken wat er gemiddeld aan belasting betaald word voor een gemiddelde burger.
Neem een 52% belasting op het loon, een 19% die je meestal betaald op producten, benzine, water, gas licht en ook het milieu word hier vaak voor misbruikt.
Ik denk dat je dan wel op zo'n 80 % belasting komt van wat je allemaal betaald op jaarbasis, maar dit schat en speculeer ik.

Feit blijft dat het van de zotte is.
Nu draag ik graag me steentje bij aan de maatschappij omdat ik erook gebruik van maak, maar wat je aan(verborgen)belasting betaald is natuurlijk van de zotte en legale afpersing als je het mij vraagt.

Als je dan ook nog eens kijkt hoe onzorgvuldig dat belastinggeld besteed word in alle opzichten.

Wegenbelasting bijv ook, volgens onderzoek kwam ook naar voren dat maar 11% daadwerkelijk voor de wegen besteed word.
De overige 89 % gaat dus de algemene schatkist in.

Ik dwaal wat af merk ik, maar punt blijft dat flaktax eerlijker is een gelijk percentage.

Laatst bewerkt:
Flaktax wilt zeggen dat het % voor een ieder gelijk is.
Dan zal de inderdaad meer last op de schouders van armere hangen, maar het is wel eerlijker. Het hangt dan meer af van je eigen prestatie en kunnen en ja ik zie het inderdaad als straf dat iemand een hoger % betaald omdat hij meer verdient.
[/quote]

Het is alleen eerlijker afhankelijk van wat jouw definitie is en insteek punt van de beoordeling van eerlijker.

Jij stelt dat het eerlijker is om evenredig naar inkomen te betalen en ik stel dat het eerlijker is om op basis van draagkracht af te dragen.

En dat is het natuurlijk ook...aangezien je op basis van capaciteit ongelijk beloond wordt voor je werk en dan op basis van capaciteit ongelijk moet bijdragen aan de samenleving.

In jouw voorstel wordt je op basis van capaciteit ongelijk beloond en moet je gelijk afdragen en wordt je dus onevenredig zwaar belast op basis van capaciteit.

En je maakt als verdiener nog steeds onderdeel uit van de samenleving waarin je verdient. Je verdient dus aan die mensen die naar draagkracht het grootste deel van de belasting betalen.

Je zou dus ook kunnen zeggen; de samenleving stelt je in staat om in verhouding veel meer te verdienen en dus moet je er ook in verhouding veel meer aan bijdragen. Lijkt me veel eerlijker.

De vraag is natuurlijk dan gelijk gesteld en beantwoord: hoe eerlijk is de maatschappij. Niet dus. En als dat volgens jouw redenatie wordt doorgetrokken dan dient de wet dus om de rijkeren te beschermen tegen de aremren en de armeren te onderdrukken.

volgens jouw redenatie is de samenleving dus eerlijker als je rijker bent en verdien je dus meer kansen. Echter is het dus ook zo dar diezelfde invloedrijken de smaenlevings regels opstellen en dus de situatie in standhouden dat er weinig to geen opwaartste trend mogelijk is en dat altijd het griootste gedeelte van de samenleving onderaan zal bungelen.

Als daar de staatssteun uit wordt weggezogen dan is het dus uiteindelijk de logische conclusie dat die situatie alleen onder dwang kan worden gehandhaaft om revolutie te voorkomen.

Als het te snel gaat moet je het zegggen.

Die "privelege" was dus een bewijs dat mensen goed verdiende, of ze nou zo blij waren met die belasting kan ik me niet voorstellen.
Overigens vind ik dat je 1 kant van het verhaal hier verteld, want volgens andere theorieen is het wel degelijk ontstaan uit jaloezie en dus straf.
Denk trouwens dat dit ook niet aan te tonen valt wat de reden hier vroeger van geweest zijn, tussen zeggen en denken zit een verschil.

Belasting is geen straf...is ook nooit zo geweest en zal ook nooit zo zijn. Ik wil heel graag de onderbouwing voor dat argument zien...want je kan natuurlijk ook zeggen dat de lucht groen is.

Belasting is de bijdrage die je als burger moet leveren aan de samenleving waar je deel vanuit maakt. Als je geen of minder belasting wenst te betalen dan wil je dus eigenlijk zeggen dat je geen deel wil uitmaken van de samenleving.

Dat er een getrapt belastingstelsel is heeft te maken met het feit dat de kosten voor die samenleving gedragen moeten worden op basis van draagkracht omdat anders onhoudbare en zeer onwenselijke situaties ontstaan.

Aangezien de grootverdiener afhankelijk is voor zijn inkomen van rust en stabiliteit in de samenleving en maatschappij lijkt het me dan ook eerlijker als zij die rust en stabiliteit ook gewoon in stand houden.

If you get my meaning.

Je moet voor de grap is gaan rekenen en kijken wat er gemiddeld aan belasting betaald word voor een gemiddelde burger.
Neem een 52% belasting op het loon, een 19% die je meestal betaald op producten, benzine, water, gas licht en ook het milieu word hier vaak voor misbruikt.
Ik denk dat je dan wel op zo'n 80 % belasting komt van wat je allemaal betaald op jaarbasis, maar dit schat en speculeer ik.

Ben ik met je eens.

Om maar te zwijgen van het feit dat verschillende overheden dubbelbelasten voor hetzelfde onderwerp.

Feit blijft dat het van de zotte is.

Ben ik met je eens.

Nu draag ik graag me steentje bij aan de maatschappij omdat ik erook gebruik van maak, maar wat je aan(verborgen)belasting betaald is natuurlijk van de zotte en legale afpersing als je het mij vraagt.

Ben ik nog steeds met je eens.

Als je dan ook nog eens kijkt hoe onzorgvuldig dat belastinggeld besteed word in alle opzichten.

Ben ik ook nog compleet met je eens.

Wegenbelasting bijv ook, volgens onderzoek kwam ook naar voren dat maar 11% daadwerkelijk voor de wegen besteed word.
De overige 89 % gaat dus de algemene schatkist in.

Idd...ben ik ook compleet met je eens.

Ik dwaal wat af merk ik, maar punt blijft dat flaktax eerlijker is een gelijk percentage.

Dat ben ik dus compleet niet met je eens

Een uniform tarief voor inkomstenbelasting is in zoverre eerlijk dat degene die meer verdienen nog steeds meer betalen, enkel niet progressief meer. Bovendien worden hogere inkomens ook al gekort op diverse inkomensafhankelijke subsidies en toelagen, dit in combinatie met oplopende inkomstenbelasting tarieven snijdt dus dubbel in de hogere inkomens. Precies hoeveel kan je als overheid verhalen op de (vaak) hardst werkenden?

Een uniform tarief voor inkomstenbelasting is in zoverre eerlijk dat degene die meer verdienen nog steeds meer betalen, enkel niet progressief meer. Bovendien worden hogere inkomens ook al gekort op diverse inkomensafhankelijke subsidies en toelagen, dit in combinatie met oplopende inkomstenbelasting tarieven snijdt dus dubbel in de hogere inkomens. Precies hoeveel kan je als overheid verhalen op de (vaak) hardst werkenden?

Ik vind dus niet dat hardwerken in een lijn door te trekken is met meer verdienen. Dat is dus het probleem dat ik heb met ons hudiige loonstelsel.

Ik zie niet precies waar de bankdirecteur nu harder of minder hard zou werken als een bouwvakker.

Dus wat een flattax inhoudt is dus progressief meer verdienen en evenredig afdragen. Lijkt mij nou niet eerlijker.

Het is alleen eerlijker afhankelijk van wat jouw definitie is en insteek punt van de beoordeling van eerlijker.

Jij stelt dat het eerlijker is om evenredig naar inkomen te betalen en ik stel dat het eerlijker is om op basis van draagkracht af te dragen.

En dat is het natuurlijk ook...aangezien je op basis van capaciteit ongelijk beloond wordt voor je werk en dan op basis van capaciteit ongelijk moet bijdragen aan de samenleving.

Ik ben het met je eens dat beide punten zijn eerlijkheid heeft van zowel evenredig en draagvlak.

Neem nu bijv bedrijfskosten wat bestaat uit constante kosten en variabele kosten.
Je laat zo'n (handels)bedrijf die meer eigen vermogen/totaal vermogen heeft ook niet meer voor producten betalen, alleen omdat hun totaal vermogen hoger ligt.
Zo komt dat een beetje op me over die verschillende belasting percentages.
Hij heeft meer geld dus betaald hij ook maar meer, komt niet erg eerlijk op mij over.

Misschien geen goed voorbeeld, maar wellicht snap je dan wel mijn punt.

De volgende uitspraak van me is dan misschien wat gedurfd in sommige ogen.
Ik vind dat mensen die weinig verdienen dit meestal aan hunzelf te danken hebben.
Dit vind ik een doorslaggevend punt overigens.

De vraag is natuurlijk dan gelijk gesteld en beantwoord: hoe eerlijk is de maatschappij. Niet dus. En als dat volgens jouw redenatie wordt doorgetrokken dan dient de wet dus om de rijkeren te beschermen tegen de aremren en de armeren te onderdrukken.

Dit is een interpretatie wat zowel jouw punt als mijn punt kan bevestigen.

Vergeef me als ik niet op als je punten ben ingegaan dit was dan onbewust door het formaat van de text.

Oftopic: Misschien ken je het boek, rich dad poor dad.

Een must read vind ik, geeft ook een mooie kijk op zaken, of je het ermee eens bent of niet het zet je zeker aan het denken.

Laatst bewerkt:
Ik vind dus niet dat hardwerken in een lijn door te trekken is met meer verdienen. Dat is dus het probleem dat ik heb met ons hudiige loonstelsel.

Ik zie niet precies waar de bankdirecteur nu harder of minder hard zou werken als een bouwvakker.

Dus wat een flattax inhoudt is dus progressief meer verdienen en evenredig afdragen. Lijkt mij nou niet eerlijker.

En als ik nu zeg dat die bouwvakker dan maar bankdirecteur had moeten worden?

Deze opmerking heb ik vaker gehoord en raakt eigenlijk kant noch wal.
Buiten het feit dat de maatschappij niet uit alleen maar bankdirecteuren kan bestaan is dit ook niet voor iedereen haalbaar of überhaupt wenselijk.

Ik ben het met je eens dat beide punten zijn eerlijkheid heeft van zowel evenredig en draagvlak.

Neem nu bijv bedrijfskosten wat bestaat uit constante kosten en variabele kosten.
Je laat zo'n (handels)bedrijf die meer eigen vermogen/totaal vermogen heeft ook niet meer voor producten betalen, alleen omdat hun totaal vermogen hoger ligt.
Zo komt dat een beetje op me over die verschillende belasting percentages.
Hij heeft meer geld dus betaald hij ook maar meer, komt niet erg eerlijk op mij over.

Misschien geen goed voorbeeld, maar wellicht snap je dan wel mijn punt.

Aangezien het bedrijf de mogelijkheid heeft die kosten door te brekenen aan haar klanten en die kosten dus mee worden genomen en verrekend in de inkomsten van de organisatie....lijkt het me helemaal geen goed voorbeeld.

En ik neem aan dat ik bniet hoef uit te leggen dat er een heel groot verschil is tussen bedrijven die faillite gaan omdat ze hoge kosten en hebben en mensen die niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien of de rest van hun leven aan de onderkant van de samenleving bungelen.

De volgende uitspraak van me is dan misschien wat gedurfd in sommige ogen.
Ik vind dat mensen die weinig verdienen dit meestal aan hunzelf te danken hebben.
Dit vind ik een doorslaggevend punt overigens.

Ik niet....ik denk dat ze dat vooral te danken hebben aan de maatschappij die op deze manier is ingericht.

Maar ik zou je het graag zien onderbouwen natuurlijk ;)

Dit is een interpretatie wat zowel jouw punt als mijn punt kan bevestigen.
Vergeef me als ik niet op als je punten ben ingegaan dit was dan onbewust door het formaat van de text.

Dat is niet erg, maakt me ookniet uit.

Oftopic: Misschien ken je het boek, rich dad poor dad.

Een must read vind ik, geeft ook een mooie kijk op zaken, of je het ermee eens bent of niet het zet je zeker aan het denken.

Ik zal er eens naar kijken. Heb je een korte, hele korte samenvatting?

---------- Toegevoegd om 17:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:29 ----------

Dan zeg ik dat hij daarvoor dan wel de kans had moeten krijgen.

En laten we welwezen...wat de meetset financiele instellingen de laatste tijd hebben gepresteerd en dat je dus voor broddelwerk en ronduit belachelijke zaken dus miljoenen bonus kan vangen lijkt me natuurlijk de hele discussie dat een flattaxz eerlijker zou zijn gelijk ondergraven.

Deze opmerking heb ik vaker gehoord en raakt eigenlijk kant noch wal.
Buiten het feit dat de maatschappij niet uit alleen maar bankdirecteuren kan bestaan is dit ook niet voor iedereen haalbaar of überhaupt wenselijk.

Dat vind ik dus van deze reactie. :)

Waarom zou de bankdirecteur meer belasting moeten betalen omdat de bouwvakker geen capiciteiten heeft om bankdirecteur te worden.
Kortom waarom moet het de probleem van de bankdirecteur worden?

Waarom zou de bankdirecteur meer belasting moeten betalen omdat de bouwvakker geen capiciteiten heeft om bankdirecteur te worden.

omdat de bankdirecteur verdient doordat hij in deze maatschappij woont en dus van de maaatschappij de gelegenheid heeft gekregen:

1). te studeren
2). de functie te bekleden
3). er op deze wijze voor beloont mag worden
4). beloont wordt door geld te vangen van mensen die dus minder verdienen en dus naar draagkracht meer afdragen
5). de rvuchten van deze maatschappij onevenredig plukt door allerlei voordelen die deze maatschappij aan meer verdienenden ter beschikking stelt
6). Niemand er wat aan kan doen dat hij zo belachelijk buitenproportioneel verdient.

Als het hem niet bevalt kan hij natuurlijk altijd bankdirecteur in Estland worden...daar hebben ze flattax. En Estland is echt een heel goed voorbeeld van een goed draaiende maatschappij waar alles zo fantastisch loopt.

Rusland...nog zo'n land met een flattax.

Laatst bewerkt:
omdat de bankdirecteur verdient doordat hij in deze maatschappij woont en dus van de maaatschappij de gelegenheid heeft gekregen:

1). te studeren
2). de functie te bekleden
3). er op deze wijze voor beloont mag worden
4). beloont wordt door geld te vangen van mensen die dus minder verdienen en dus naar draagkracht meer afdragen
5). de rvuchten van deze maatschappij onevenredig plukt door allerlei voordelen die deze maatschappij aan meer verdienenden ter beschikking stelt
6). Niemand er wat aan kan doen dat hij zo belachelijk buitenproportioneel verdient.

Als het hem niet bevalt kan hij natuurlijk altijd bankdirecteur in Estland worden...daar hebben ze flattax. En Estland is echt een heel goed voorbeeld van een goed draaiende maatschappij waar alles zo fantastisch loopt.

Rusland...nog zo'n land met een flattax.

De bouvakker leeft toch precies in zelfde maatschappij?
De bouwvakker had ook kunnen kiezen om te studeren en al het andere dat nodig is om kans te maken op zo'n functie.
Dit is dus een bewuste keuze.

Het lijkt me niet dat Estland of Rusland door een flaktax zo fantastisch loopt.
daar zijn vele meer factoren die meespelen.
Kijk dan ook eens naar hoe Poetin aan zijn olievelden kwam.

Ik zal straks op je andere punten in gaan even eten etc.

De bouvakker leeft toch precies in zelfde maatschappij?
De bouwvakker had ook kunnen kiezen om te studeren en al het andere dat nodig is om kans te maken op zo'n functie.
Dit is dus een bewuste keuze.

Het lijkt me niet dat Estland of Rusland door een flaktax zo fantastisch loopt.
daar zijn vele meer factoren die meespelen.
Kijk dan ook eens naar hoe Poetin aan zijn olievelden kwam.

Ik zal straks op je andere punten in gaan even eten etc.

Ik vraag me af of de bouwvakker uberhaupt in staat was om te studeren en om welke gelegenheid.

Wat je dus iemand aanrekent is zijn genetische beperking. Eigenlijk is dat dus zeggen dat de ene mens feitelijk meer waard is dan de andere.

Maar laat ik het even anders stellen:

Die bouwvakker bouwt de bank, die wegwerker legt de weg aan, de monteur maakt een auto, een pen, de computers....

allemaal van die ene verdomde bankdirecteur die dan een plek heeft om uberhaupt bankdirecteur te zijn, een manier heeft om op zijn werk te komen, zijn werk uit te voeren en zijn inkomen te verzamelen.

Waarom zou de bankdirecteur dan naar draagkracht minder hoefen bij te dragen aan de samenleving en al die mensen die die bankdirecteur verwezenlijken onevenredig worden geacht bij te dragen aan de maatschappij op basis van draagkracht.

En de tweedeling in Estland is alleen maar groter geworden en de situatie voor de onderste lagen van de bevolking alleen maar schrijnender sinds de invoer van de flattax daar.

Dat er een tweedeling is is niet de schuld van de lfattax...dat die is vergroot en versterkt kan je mede op conto van de flattax schrijven.

Dit kan je net zo goed omdraaien. Waarom moet het het probleem van de bouwvakker worden dat hij minder kansen heeft om bankdirecteur te worden.
Buiten dat is een bouwvakker natuurlijk even hard nodig als een bankdirectuer, of misschien bijna even hard. De vraag is meestal wel meegerekend in hun loon. Dus als er meer vraag is naar bankdirecteuren zullen deze meer gaan verdienen enz.
Punt blijft dat je ze allebei nodig hebt in de maatschappij en om dan de ene te gaan benadelen lijkt me niet erg positief.

Die discussie over belastingen is in een dusdanige provinciale orde en boerse platitude vervallen dat de kloof tussen politiek en burger inmiddels is geconverteerd tot een vallei. Het is een statement die de verdediging van enkele zelf redzame individuen voert. Een enkelvoudige kolom van een veel grotere geld balans die bestuurd dient te worden krijgt volop bekommernis.

Het feit dat het over enkele kolommetjes gaat geeft des te meer aan hoe politici lobbyisten zijn geworden in plaats van brede maatschappelijke volksvertegenwoordigers die durven te zeggen in welke hevige mate er geschaafd dient te worden om niet langer een financiële schuld te dragen.

Dit land wordt bestuurd vanaf een sjabloon en zij onder de Nederlandse bevolking die alle campagne disputen nog steeds als en deskundige autoriteit zien hebben een klont boter op hun hoofd van vanjewelste.

Terug
Naar boven