XXL Nutrition

Olympische stang..met kogellagers??

JuggerNaut

Ripped Bodybuilder
Waardering
4
Noodgedwongen wegens failissement van mijn oude sportschool train ik nu op een andere sportschool. De faciliteiten op zich zijn goed. Maar waar ik nog steeds niet aan kan wennen zijn de stangen..

deze hebben dezelfde olympische afmetingen..enkel zijn ze met kogellagers uit gevoerd. Het gedeelte waar je de gewichten opschuift roteert dus.

Straps gebruiken is niet mogelijk..want je kunt ze maar aan 1 zijde strak zetten..

Herkenbaar?

Ik weet niet beter of alle Olympische stangen hebben kogellagers ???

Zou beter zijn bij cleans enzo dacht ik. Straps aanzetten word dan wel moeilijk ja, misschien dat iemand ff die stang voor je kan vasthouden?

Of gewoon met je blote klauwe pakke :hedbang: HARDCORE :hedbang:

Olympische halters moeten toch gelagerd zijn :D

Het probleem met de straps ken ik niet. Je kunt juist door de as te draaien ze strakker zetten.

heb dat ind. ook gehad bij een sportschool. Vond dat schuiven van die stang erg k*t.

JuggerNaut zei:
Straps gebruiken is niet mogelijk..want je kunt ze maar aan 1 zijde strak zetten..

Gaat perfect hoor. Eerst de ene kant strak trekken, vasthouden en dan de andere kant.

Is normaal toch??
Bij ons draaien de stang t.o.v. de uiteinden ook gewoon allemaal.

Snap je ook niet helemaal, op elke sportschool waar ik ooit getraind heb met olympische stang kon het uiteinde draaien ten opzichte van de stang.
Met straps gaat ook prima. Ik doe ze eerst beide een beetje losjes en dan draai ik de stang tot hij strak zit. Het lukt mij juist niet om eerst een strak te doen en dan de ander. Gewoon effe oefenen.

• Topic Starter Topic Starter
Dan heb ik dus blijkbaar die 5 jaar op mijn oude sportschool geen echte olymp.stangen gehad :o

Maar wat die straps betreft...Nu kan ik enkel mijn rechterhand/strap muurvast zetten/draaien..wil ik de linker doen dan draai ik mijn rechter weer los..
Eens kijken of ik de strap andersom erop kan draaien dan...

Andersom erop kan draaien?? Als je de strap de verkeerde kant om de stang doet dan heeft ie geen effect.

g-men zei:
Andersom erop kan draaien?? Als je de strap de verkeerde kant om de stang doet dan heeft ie geen effect.

Ik riep maar wat..train al jaren met straps :o :D

Het klote van die stang is ook nog eens dat hij niet glad is maar gekartelde handgrepen heeft..wat er dus voor zorgt dat ik die linker strap er niet overheen kan schuiven/draaien

JuggerNaut zei:

Het klote van die stang is ook nog eens dat hij niet glad is maar gekartelde handgrepen heeft..wat er dus voor zorgt dat ik die linker strap er niet overheen kan schuiven/draaien

Je bedoelt gewoon het ruitjes motief in de stang voor de grip toch?Dat is toch alleen maar beter een afgesleten gladde stang is niets.

Ik zou zeggen ga je grip aanpakken dan heb je ook het probleem met de straps opgelost.:)

JuggerNaut zei:

Dat vind ik juist beter als er wat "profiel" opzit zeg maar. Als ik ga bankdrukken met een gladde stang schuiven mijn handen steeds verder naar buiten. Dat is echt irritant.

Begrijp ik..maar ik ga nu even uit van een deadlift situatie. Door de karteling krijg ik mijn strap er niet makkelijk en strak omheen gedraaid

denk dat ik maar op ga badminton ga...*zucht*

Je moet je handen in de zelfde greep houden dus bovenhands en niet om en om he want dat wil niet zo goed....
Bij deadliften,shrugs, dus bovenhands, zonder straps om en om, om het rollen tegen te gaan...

Wees tevreden, nu train je met echte oly-stangen. Gelukkig maar dat het midden en de uiteinden gemakkelijk draaien tov elkaar. Heb 1 keer gecleaned met een stang waar dit bijna niet het geval was, dat voelde ik wel vlug aan m'n polsen...
Owja als het echte oly-stangen zijn zullen ze ook makkelijker plooien en maken ze meer lawaai als je ze es laat vallen. :D

@ juggernaut

de vorige gym van je had olympische stangen zonder draaiende uiteinden?? kun je misschien NOG beter vertellen wat het dan misschien wel was ben wel benieuwd namelijk!!

1 van de vele voordelen van draaiende as is dat je je straps nog strakker kunt zetten door de stang te draaien!! dus het moet juist een voordeel voor je zijn!

ja bij ons hebben ze ook nie allemaal een draaiend uiteinde hoor o.O - maar wegen wel allemaal even zwaar (hoop ik) :x

Senti zei:
ja bij ons hebben ze ook nie allemaal een draaiend uiteinde hoor o.O - maar wegen wel allemaal even zwaar (hoop ik) :x
Bij ons draaien ze ook niet allemaal. De gewichthefstangen wel maar die zijn maar belastbaar tot 400kg. En die zijn ook meer gekarteld. De powerliftingstangen draaien niet maar zijn tot 900kg belastbaar. :eek: :D

stangen bij ons draaien ook gewoon mee is dach ik toch overal zo???

Voor mij absoluut niet herkenbaar, ik train thuis (met een oldschool 25mm stang). Heeft iemand een plaatje waar die kogellagers zitten op een stang, ik kan me er niks bij voorstellen, wij hebben gewoon een BB (en DB's) met een soort vierkant/ruit patroon voor grip en dan een klem aan het eind, thats it, lagers zitten op m'n fiets maar dat is alles.
Welk voordeel en nadeel hebben deze lagers dan trouwens?

Terug
Naar boven