MuscleMeat

Breaking News Oorlog - Rusland valt Oekraïne binnen

terwijl jouw hele argument 'maar het westen is ook niet zo goed hoor' is.

Er zijn genoeg werkende democraties.
Maar ik snap je punt niet, dat er meer zijn die slechte dingen doen maakt het het nog niet goed als Rusland het doet.
Neen, dat maakt het hypocriet om dat enkel hen toe te schrijven.
Ik mis nogsteeds wat dat uitmaakt in deze situatie? Last time i checked is de NAVO Oekraïne niet binnengevallen?

En wat ze er zouden zoeken? De grondstoffen.
Zoals ik eerder al zei is de wijze waarop dat land in je invloedssfeer getrokken wordt niet zo interessant. Het gaat erom dat het andere machtsblok dat ten alle tijden zal proberen te voorkomen. De EU/NAVO deed (doet) pogingen om het op een diplomatieke manier te doen, Rusland nu op een militaire. Dat is in deze casus wat betreft Rusland geen keuze, maar hun enige optie.

Ik gaf je ook gelijk dat het een complexere kwestie is.
Neen, dat maakt het hypocriet om dat enkel hen toe te schrijven.
Bedoel je dan deze oorlog of het onderdrukken van je eigen bevolking?
Zoals ik eerder al zei is de wijze waarop dat land in je invloedssfeer getrokken wordt niet zo interessant. Het gaat erom dat het andere machtsblok dat ten alle tijden zal proberen te voorkomen. De EU/NAVO deed (doet) pogingen om het op een diplomatieke manier te doen, Rusland nu op een militaire. Dat is in deze casus wat betreft Rusland geen keuze, maar hun enige optie.
Daar ben ik het fundamenteel mee oneens.
Een militaire overname is (in mijn ogen) niet het zelfde als invloed krijgen dmv diplomatiek.

Bedoel je dan deze oorlog of het onderdrukken van je eigen bevolking?
Beiden, al is de term onderdrukken nogal vluchtig.
Daar ben ik het fundamenteel mee oneens.
Een militaire overname is (in mijn ogen) niet het zelfde als invloed krijgen dmv diplomatiek.
Dan maak je er een ethische discussie van, ik kijk puur naar de grote lijnen in het geopolitieke spel. Ik kies dan ook geen partij, maar ben geïnteresseerd in de radertjes van deze situatie. Of Oekraine voortaan Rusland of NAVO wordt kan me eigenlijk geen reet schelen. Ik ben in beginsel gewoon een libertaire communist.

• Topic Starter Topic Starter
Wat ik trouwens wel prachtig vind is hoe al die sukkels opeens perplex staan hoe makkelijk het Rusland vergaat.

De Russen zijn de aanval begonnen met een massale airstrike over heel Oekraïne, waarbij binnen de eerste paar uur alle militaire luchtmachtbasisen van Oekraïne vernietigd zijn, waardoor de Oekraïnse luchtmacht in 1 klap is uitgeschakeld.

Je hoorde het overal op tv, en ook hier op het forum, dat het Russische leger geen drol voorstelde, dat de tanks van ellende uit elkaar vielen, allemaal ouderwetse troep, bla bla bla.

Allemaal arrogantie. En nu? Nu zijn ze verbaast hoe dit toch allemaal zo makkelijk gaat. Iedereen onderschat Putin. Wie is hier nou dom.

Sukkels.

Wat ik trouwens wel prachtig vind is hoe al die sukkels opeens perplex staan hoe makkelijk het Rusland vergaat.

De Russen zijn de aanval begonnen met een massale airstrike over heel Oekraïne, waarbij binnen de eerste paar uur alle militaire luchtmachtbasisen van Oekraïne vernietigd zijn, waardoor de Oekraïnse luchtmacht in 1 klap is uitgeschakeld.

Je hoorde het overal op tv, en ook hier op het forum, dat het Russische leger geen drol voorstelde, dat de tanks van ellende uit elkaar vielen, allemaal ouderwetse troep, bla bla bla.

Allemaal arrogantie. En nu? Nu zijn ze verbaast hoe dit toch allemaal zo makkelijk gaat. Iedereen onderschat Putin. Wie is hier nou dom.

Sukkels.
Moet zeggen dat ik deze Blitzkrieg ook niet verwacht had, terwijl ik Rusland op geen moment onderschat heb. Het lijkt erop dat ze met een beetje doorzetten dit weekend nog heel Oekraïne kunnen annexeren.

Tijd voor filmpjes

Moet zeggen dat ik deze Blitzkrieg ook niet verwacht had, terwijl ik Rusland op geen moment onderschat heb. Het lijkt erop dat ze met een beetje doorzetten dit weekend nog heel Oekraïne kunnen annexeren.
Je wist dat ze vanuit allerlei omliggende gebieden konden komen en dat ze al lang bezig waren, maar dat ze het ook zouden doen, is toch wel een verrassing.

Dat ze het gingen doen was niet echt een verassing na die speech van anderhalf uur van Putin.

En het is een geniale move omdat hij door alle militaire luchthavens uit te schakelen, en de overige civiele over te nemen, Oekraïnes aanvoerroutes voor supplies vanuit het buitenland meteen heeft geblocked. Stel hij ging tot aan Kiev dan kon het westen van Oekraïne geresupplied worden, waardoor het een lange oorlog tegen Westerse wapens was.

En nu is het al redelijk klaar. Binnenkort overgave tekenen.

Dat is andere koek dan 20 jaar Irak en Afghanistan.

Dat ze het gingen doen was niet echt een verassing na die speech van anderhalf uur van Putin.

En het is een geniale move omdat hij door alle militaire luchthavens uit te schakelen, en de overige civiele over te nemen, Oekraïnes aanvoerroutes voor supplies vanuit het buitenland meteen heeft geblocked. Stel hij ging tot aan Kiev dan kon het westen van Oekraïne geresupplied worden, waardoor het een lange oorlog tegen Westerse wapens was.

En nu is het al redelijk klaar. Binnenkort overgave tekenen.

Dat is andere koek dan 20 jaar Irak en Afghanistan.
Overnemen is wel iets anders dan bezet houden, zie Irak en Afghanistan.

"There is no greater danger than underestimating your opponent."

Overnemen is wel iets anders dan bezet houden, zie Irak en Afghanistan.
De Russen willen niet heel Oekraïne bezet houden. Ze hebben al terms of surrender gegeven aan Oekraïne. Oekraïne wordt een bufferland, zonder wapens en zonder toekomstige toetreding tot de Navo en/of EU. In ruil daarvoor trekt Rusland zijn troepen terug.

Slimme deal.

Verstop je moeder, verstop je zus, verstopt je dochter,... De Russen zijn onderweg!
1645734554441.png
>>>>>>>>>
1645734591233.png

Coincidence!??:thinking::thinking::thinking:

Bijzondere spagaat weer dit voor onze populistische vrienden.

Moet je nou primair anti-elitair zijn of anti-globalistisch?

Poetin is ongeveer zo elitair als maar zijn kan met zijn oligarchische kliek om zich heen, dus als je voornamelijk anti-elitaire sentimenten hebt dan kom je niet bij hem uit.

Anti-globalistisch dan maar, eigen volk eerst. En dan in allerlei bochten gaan wringen om uit te leggen hoe dat precies kan rijmen met het binnenvallen van een ander land en hoe ingewikkeld het wel niet allemaal in elkaar zit. Poetin heeft daar mooi op ingespeeld met die fantasierijke geschiedenisles van hem.

Poetin is ongeveer zo elitair als maar zijn kan met zijn oligarchische kliek om zich heen, dus als je voornamelijk anti-elitaire sentimenten hebt dan kom je niet bij hem uit.

Anti-globalistisch dan maar, eigen volk eerst. En dan in allerlei bochten gaan wringen om uit te leggen hoe dat precies kan rijmen met het binnenvallen van een ander land en hoe ingewikkeld het wel niet allemaal in elkaar zit. Poetin heeft daar mooi op ingespeeld met die fantasierijke geschiedenisles van hem.
Ja als je simpel bent dan snap ik wel dat iemand zo'n zeer complexe situatie zo ontzettend zwart-wit benadert.

Maar jullie docenten zullen dan ook wel in een flinke spagaat zitten.
-Oekraïne wordt dan misschien wel aangevallen, maar het is een land vol nazi's. Soort van Russisch/Oekraïns sprekende FvD'ers dus.
-Rusland is de aggresor, maar is wel de heimat van je (docenten) linkse communistische denkbeelden.

Lastig ;)

Laatst bewerkt:

Ik zou graag anti-oorlog en anti-dictatuur willen zijn, tegen welke vorm van onderdrukking of geweld dan ook.

Mag dat? Spagaat lukt me namelijk niet zo goed meer op "mijn leeftijd" ;)

Ja als je simpel bent dan snap ik wel dat je zo'n zeer complexe situatie zo ontzettend zwart-wit benadert.
Wie is er simpel? De situatie is niet zwart-wit, ik had het ook niet over het conflict an sich.
Maar jullie docenten zullen dan ook wel in een flinke spagaat zitten.
-Oekraïne wordt dan misschien wel aangevallen, maar het is een land vol nazi's. Soort van Russisch/Oekraïns sprekende FvD'ers dus.
Oekraïne is een land vol nazi's. Dit lijkt me dan wel weer een gesimplificeerde weergave van de werkelijkheid.
-Rusland is de aggresor, maar is wel de heimat van je linkse communistische denkbeelden.

Lastig

Ik classificeer mezelf niet als links, laat staan als communistisch dus ik ervaar deze strubbelingen persoonlijk niet. Een ander mag dat vinden of denken natuurlijk

Terug
Naar boven