MuscleMeat

Oost Europeanen werken wél

Bezoekers in dit topic

Maar tegelijkertijd ga jij er vanuit dat een arbeidsmigrant iets wel kan wat een andere niet kan terwijl een gedeelte van die arbeidsmigranten gewoon iets kan omdat hij of zij met minder genoegen neemt. Handje ophouden is verkeerd maar regelgeving omzeilen of zelfs overtreden is net zo fout.

Niet iedere arbeidsmigrant pikt een baan in van de hier residerenden maar ook niet iedere werkloze heeft de situatie aan zichzelf aan te danken. Die arbeidsmigrant heeft het voordeel dat hij veel flexibeler is qua standplaats, werktijden en eventueel beloning, welke keuze denk jij dat een werkgever dan zal maken? Of vind jij dat die werkloze die hier reeds woont ook maar zo flexibel moet worden. Lekker stapelen met tien man in een verkrot pandje en Pools bier zuipen met je maten, even gechargeerd uitgedrukt.

Is inderdaad wel erg gechargeerd. Maar goed ik begrijp je punt heus wel hoor. En ik ben uiteraard ook niet voor die onophoudelijke toestroom van goedkope arbeidskrachten. Ik ben er echter meer dan jij van overtuigd dat een groot deel van de mensen die nu een uitkering krijgt best kan werken als ze echt willen. Helaas krijgt laaggeschoold werk inderdaad steeds slechter betaald omdat er zoveel nieuwe instroom is. De animo zal dus inderdaad niet toenemen, en dat gaat de betaalbaarheid van de uitkeringen steeds meer onder druk zetten. Dag verzorgingsstaat.
 
Is inderdaad wel erg gechargeerd. Maar goed ik begrijp je punt heus wel hoor. En ik ben uiteraard ook niet voor die onophoudelijke toestroom van goedkope arbeidskrachten. Ik ben er echter meer dan jij van overtuigd dat een groot deel van de mensen die nu een uitkering krijgt best kan werken als ze echt willen. Helaas krijgt laaggeschoold werk inderdaad steeds slechter betaald omdat er zoveel nieuwe instroom is. De animo zal dus inderdaad niet toenemen, en dat gaat de betaalbaarheid van de uitkeringen steeds meer onder druk zetten. Dag verzorgingsstaat.

Als je mijn reacties door de jaren heen leest weet je ook dat ik een gruwelijke hekel heb aan parasieten maar ik vind het wat overdreven om te stellen dat die arbeidsmigranten beter zijn dan bepaalde andere groepen. Het zou er nog bij moeten komen dat die arbeidsmigranten hier naartoe kwamen om iets anders te doen dan werken.

Heb ooit al eens cijfers neergezet van de in en uitstroom van de bijstandsuitkeringen en dat lag toen op 100.000 personen per jaar. Er zijn dus genoeg uitkeringstrekkers die welwillend genoeg zijn om aan een baan te komen. De harde kern van bankzitters mag je niet als volledig verloren beschouwen maar helaas is een groot gedeelte gewoon te dom om te poepen of gewoonweg zo asociaal dat het bijna onbegonnen werk is om ze aan een baan te helpen. Wat je er mee aan moet? Ik zou het ook niet weten, misschien een dagkaart met de NS maar dan wel een enkeltje (Godwin).
 
Als je mijn reacties door de jaren heen leest weet je ook dat ik een gruwelijke hekel heb aan parasieten maar ik vind het wat overdreven om te stellen dat die arbeidsmigranten beter zijn dan bepaalde andere groepen. Het zou er nog bij moeten komen dat die arbeidsmigranten hier naartoe kwamen om iets anders te doen dan werken.

Heb ooit al eens cijfers neergezet van de in en uitstroom van de bijstandsuitkeringen en dat lag toen op 100.000 personen per jaar. Er zijn dus genoeg uitkeringstrekkers die welwillend genoeg zijn om aan een baan te komen. De harde kern van bankzitters mag je niet als volledig verloren beschouwen maar helaas is een groot gedeelte gewoon te dom om te poepen of gewoonweg zo asociaal dat het bijna onbegonnen werk is om ze aan een baan te helpen. Wat je er mee aan moet? Ik zou het ook niet weten, misschien een dagkaart met de NS maar dan wel een enkeltje (Godwin).

Zeg niet dat ze beter zijn he? Alleen dat ze bewijzen dat er weldegelijk werk is.

Wat je met het groepje tuig moet weet ik ook niet. Misschien een kanaal laten graven tussen Wladiwostok en Hoek van Holland ofzo? En dan beginnen in Wladiwostok bij voorkeur.
 
Natuurlijk is er wel werk maar je moet wel diverse factoren in ogenschouw nemen. Als er vandaag in Groningen werk is en ik woon in Den Haag heb ik daar toch weinig aan. Als er morgen werk is voor een loodgieter en ik ben een schilder heb ik daar ook weinig aan. Als overmorgen een tuinder een rits Roemenen 2 euro wil betalen voor paprika's steken heb ik daar ook weinig aan, lekker martkconform je in het zweet werken voor een loon waarvan je nog niets een het OV per dag kan betalen schiet ook niet op.
 
Natuurlijk is er wel werk maar je moet wel diverse factoren in ogenschouw nemen. Als er vandaag in Groningen werk is en ik woon in Den Haag heb ik daar toch weinig aan. Als er morgen werk is voor een loodgieter en ik ben een schilder heb ik daar ook weinig aan. Als overmorgen een tuinder een rits Roemenen 2 euro wil betalen voor paprika's steken heb ik daar ook weinig aan, lekker martkconform je in het zweet werken voor een loon waarvan je nog niets een het OV per dag kan betalen schiet ook niet op.

Nee maar zo erg is het dus echt niet gesteld Eric. Er zal altijd per definitie werkloosheid blijven (frictiewerkloosheid).

Je moet het echter wel een beetje lonend maken om te werken. Nu is het zoals je weet vaak nauwelijks lonend om te gaan werken voor het minimumloon. Je gaat er alles meerekenend vaak maar 100 euro netto per maand op vooruit. Dan kan ik me voorstellen dat je lekker thuis blijft. Als je dan ook nog af en toe zwart een klusje doet heb je het best goed.

Vind je het gek dat veel mensen bewust thuis blijven, ik kan ze nauwelijks ongelijk geven.
 
Dit blijkt uit de vijfde monitor Allochtonen op de arbeidsmarkt die het instituut voor multiculturele vraagstukken Forum vandaag publiceert. Dit voorjaar zat 14 procent van de niet-westerse allochtonen werkloos thuis, tegenover 5,1 procent van de autochtonen. Een jaar eerder had één op de tien allochtonen geen baan. Onder hoogopgeleide allochtonen is de werkloosheid hoger dan onder laagopgeleide autochtonen.

Een iets andere insteek maar 86% (van de arbeidsparticipierenden) werkt dus gewoon wel, nu is dat wel een stuk minder dan de autochtone groep maar de overgrote meerderheid houdt zijn handje niet op. 14% lijkt veel maar is in vergelijking met andere landen nog steeds vrij laag en zeker als je het betrekt op de lager opgeleiden die vooral geraakt worden tijdens een crisis.

Als we dan toch het motto van de thread gebruiken, 'niet Westerse allochtonen werken wel' De meesten althans. Maar ja we moeten ons vooral blijven focussen op alle negatieve zaken in onze maatschappij, het lost net zo weinig of veel problemen als de kop in het zand steken.

Feit blijft dat opleiding en vooral opleiding zorgt voor een grotere arbeidsparticipatie en wat nu nog een probleem is kan bij een ommezwaai in de economische crisis zo weer zorgen voor een rooskleurige situatie. Ook al hebben we met dank aan hebberige consumenten en graaiende bankiers nu wel eens iets groter probleem dan in vorige crisissen.
 
Je blijft maar focussen op niet westerse allochtonen terwijl ik al verschillende keren heb benadrukt dat het me gaat om werklozen in het algemeen. Maar voor de rest positief bericht dat de participatie zo hoog is.
 
Je blijft maar focussen op niet westerse allochtonen terwijl ik al verschillende keren heb benadrukt dat het me gaat om werklozen in het algemeen. Maar voor de rest positief bericht dat de participatie zo hoog is.

Wie opent er met :

En weg was het argument dat Marokkanen, Antillianen etc er niks aan kunnen doen dat ze werkloos zijn wegens taal en cultuurbarrieres

Ik niet in ieder geval. Of was etc bedoeld voor de autochtonen die ook werkloos zijn? Gewoon toeval dat je net twee groepen er uithaalt, zoiets als toen ik Albanie aanhaalde in een andere thread?
 
Wie opent er met :



Ik niet in ieder geval. Of was etc bedoeld voor de autochtonen die ook werkloos zijn? Gewoon toeval dat je net twee groepen er uithaalt, zoiets als toen ik Albanie aanhaalde in een andere thread?

Behalve in de openingspost heb ik het steeds gehad over werklozen in het algemeen.
 
C'est le ton qui fait la musique
 
Een duidelijk voorbeeld dus van 'goalpost shifting'?

Een van de meest waardeloze en banale discussie tactieken die met name voorkomt bij mensen die hun mening niet blijken te kunnen blijven staven met de (door hen) geboden statistieken. De 'shift' was na enkele pagina's duidelijk, maar wat blijft bestaan bij de massa die (alleen) de openingspost leest is 'Antillianen etc.'. Niets nieuws onder de zon, maar wel erg dom en rectificatiewaardig.
 
http://www.nu.nl/economie/2300062/weinig-oost-europeanen-met-ww-of-bijstand.html

Oost Europeanen doen het dus beter dan het gemiddelde wat betreft werkloosheidscijfers. Ik vermoed eigenlijk dat ze het ongeveer hetzelfde doen als autochtone Nederlanders maar dat het gemiddelde omhoog is gegaan door bepaalde welbekende groepen allochtonen.

En weg was het argument dat Marokkanen, Antillianen etc er niks aan kunnen doen dat ze werkloos zijn wegens taal en cultuurbarrieres.

Je zou gelijk hebben als ik naderhand mijn stelling terug zou draaien. Dat heb ik echter niet gedaan. Wat ik een paar keer heb aangegeven is dat niet alleen iets heb tegen allochtone onterechte bijstandstrekkers maar net zo goed tegen autochtonen die dit doen.

Voor de rest sta ik nog steeds achter de stelling dat het grote aantal Oost Europese nieuwe werknemers voorzover die legale arbeid verrichten bewijst dat het heel goed mogelijk is om met taal- en opleidingsachterstand aan de bak te komen.

Omdat ik het niet eerlijk vond om dan de Nederlanders, die überhaupt geen taalachterstand hebben, buiten schot te laten nuanceerde ik de rol van allochtonen iets.

Sowieso een beetje goedkoop om naar aanleiding van die nuancering de discussie zelf te vermijden en jezelf op die manier te ontslaan van de noodzaak een inhoudelijke tegenwerping te geven.
 
Er zijn ook zat Oost-Europeanen die niet werken.

Die een beetje de hele dag in hun trieste grijze flatgebouw in bed liggen te stinken met hun eeuwige oostblok-trainingsbroek nog aan naast een lege fles Wodka. Peinzend hoe aan geld te komen voor een nieuwe dosis alcohol.

Nazdrovije!
 
Back
Naar boven