XXL Nutrition

Oost Europeanen werken wél

Bezoekers in dit topic

Eh ja, Ghandi. Zelda en Ghandi. En Robbie Williams uiteraard, een begenadigd clubje.

Goed je gaat dus verder niet inhoudelijk in op enig argument?

Heb je zelf eigenlijk door hoe sneu dat is? Als i kzo'n onzin uitkraam moet dat toch eenvoudig te weerleggen zijn?
 
Ik heb deze hele week posts van beginnerbb gelezen weet je hoeveel pijn dat aan de oogbollen oplevert? ik was niet weer van plan om naast die paar lappen vol met vergelijkbare cirkelredeneringen en slecht beargumenteerde aannames in dit topic van je de volledige productie door te nemen. Ik kijk wel uit man!
 
Voor relatief eenvoudige (vaak seizoensgebonden) werkzaamheden wordt steeds meer
een beroep gedaan op werknemers uit de Europese Unie (EU). Zowel de behoefte aan
flexibiliteit als de geringe attractiviteit van de sector voor jonge autochtonen werken dat
in de hand. We zagen in paragraaf 3.3 al dat in de praktijk een groot deel van het
seizoen- en piekwerk in de agrarische sector door inleenkrachten wordt uitgevoerd en
dat met name de nieuwe, zeer grote glastuinbouwbedrijven al hun eenvoudige
werkzaamheden laten verzetten door inleenkrachten, die bijna allemaal afkomstig zijn
uit Polen. Het aantal werknemers uit Midden en Oost-Europa (MOE-landen) is
inmiddels gestegen tot 21%, terwijl het aandeel van allochtone Nederlanders in de
agrarische sector is gedaald van 16% in 2004 tot 6% in 2006 (Ecorys, 2007). In dit

hoofdstuk schetsen we een impressie op hoofdlijnen aan de hand van de drie juridische
hoofdvormen via welke MOE-landers worden ingeschakeld: inleenarbeid; buitenlandse

werknemers in loondienst en ZZP’ers.

Nogmaals dan maar omdat het klaarblijkelijk niet doordringt. Die daling is er niet voor niks en je kan dan wel stellen dat die allochtoon zich moet inspannen om een baan te vinden maar die liggen toch echt niet het oprapen. Zeker niet als in diverse sectoren de hand wordt gelicht met de regelgeving wat betreft het aantrekken van werknemers.

Laten nou net de niet Westerse allochtoon en de MOE-ers in dezelfde pool graaien qua banen. Dan is het toch niet zo vreemd dat de werkloosheid onder niet Westerse allochtonen oploopt als een gedeelte van hun banen worden ingenomen door Oostblokkers die genoegen met minder op alle gebieden.

Maar goed volgens Zelda moet je dan maar als een soort van nomade door Nederland gaan reizen, op zoek naar die carrierekans in de champignons, paprika's, pijpfitterij etc.

Notoire uitkeringstrekkers moet je keihard aanpakken maar de werkloosheid van niet Westerse allochtonen of welke werkloosheid ook is niet alleen terug te voeren op luiheid alleen. Nuances aanbrengen kost geen tig A4-tjes, dat lukt best in enkele zinnen.
 
Nogmaals dan maar omdat het klaarblijkelijk niet doordringt. Die daling is er niet voor niks en je kan dan wel stellen dat die allochtoon zich moet inspannen om een baan te vinden maar die liggen toch echt niet het oprapen. Zeker niet als in diverse sectoren de hand wordt gelicht met de regelgeving wat betreft het aantrekken van werknemers.

Laten nou net de niet Westerse allochtoon en de MOE-ers in dezelfde pool graaien qua banen. Dan is het toch niet zo vreemd dat de werkloosheid onder niet Westerse allochtonen oploopt als een gedeelte van hun banen worden ingenomen door Oostblokkers die genoegen met minder op alle gebieden.

Maar goed volgens Zelda moet je dan maar als een soort van nomade door Nederland gaan reizen, op zoek naar die carrierekans in de champignons, paprika's, pijpfitterij etc.

Notoire uitkeringstrekkers moet je keihard aanpakken maar de werkloosheid van niet Westerse allochtonen of welke werkloosheid ook is niet alleen terug te voeren op luiheid alleen. Nuances aanbrengen kost geen tig A4-tjes, dat lukt best in enkele zinnen.

Dus min of meer zijn de MOE'ers de nieuwe Niet Westerse allochtonen. Er zijn nu 3 rangen: Nederlands-Niet Westerse allochtonen-MOE'ers en in omgedraaide vorm worden de banen verdeeld.
De niet Westerse allochtonen weten wat hun sociale rechten zijn en buiten deze mogelijkheden uit terwijl MOE'ers al blij zijn met 3 euro per uur en een slaapbunker met 20 anderen.
 
Dus min of meer zijn de MOE'ers de nieuwe Niet Westerse allochtonen. Er zijn nu 3 rangen: Nederlands-Niet Westerse allochtonen-MOE'ers en in omgedraaide vorm worden de banen verdeeld.
De niet Westerse allochtonen weten wat hun sociale rechten zijn en buiten deze mogelijkheden uit terwijl MOE'ers al blij zijn met 3 euro per uur en een slaapbunker met 20 anderen.

Zo ongeveer wel ja en de eerste tekenen van overlast tekenen zich al af in de grote steden. Het zijn niet alleen Oostblokkers die hier legaal verblijven, genoeg die hier illegaal verblijven en lak hebben aan alle regels. Enige wat ze kan overkomen is een warme cel die vergeleken met hun thuissituatie een 5-sterren hotel is.
 
Nogmaals dan maar omdat het klaarblijkelijk niet doordringt. Die daling is er niet voor niks en je kan dan wel stellen dat die allochtoon zich moet inspannen om een baan te vinden maar die liggen toch echt niet het oprapen. Zeker niet als in diverse sectoren de hand wordt gelicht met de regelgeving wat betreft het aantrekken van werknemers.

Laten nou net de niet Westerse allochtoon en de MOE-ers in dezelfde pool graaien qua banen. Dan is het toch niet zo vreemd dat de werkloosheid onder niet Westerse allochtonen oploopt als een gedeelte van hun banen worden ingenomen door Oostblokkers die genoegen met minder op alle gebieden.

Maar goed volgens Zelda moet je dan maar als een soort van nomade door Nederland gaan reizen, op zoek naar die carrierekans in de champignons, paprika's, pijpfitterij etc.

Notoire uitkeringstrekkers moet je keihard aanpakken maar de werkloosheid van niet Westerse allochtonen of welke werkloosheid ook is niet alleen terug te voeren op luiheid alleen. Nuances aanbrengen kost geen tig A4-tjes, dat lukt best in enkele zinnen.

Natuurlijk is het niet vreemd dat de MOE mensen banen verdringen van anderen. Of dat nou allochtonen of autochtonen zijn boeit me niet zoveel dat is weer een andere discussie. Kennelijk zijn de uitkeringen dus te hoog anders was men wel gebleven in die functie.

Waar het om gaat is waarom die mensen hier in the first place zijn. Ze zijn hier gekomen omdat je in Nederland als werk je niet aanstaat kan kiezen om dan maar gewoon niets te doen. Als je alleen een uitkering zou krijgen als je echt geen werk kan krijgen was er hier nauwelijks een markt voor Oostblokkers.

Als ik een Pool ergens zie schilderen (voor een prima loon) vraag ik me gewoon af goh wat raar dat die man 1500 km heeft gereisd om hier te komen schilderen terwijl mijn buurman zegt dat er hier geen werk is en dat hij daarom op de bank zit.

Is schilderen voor een marktconform loon echt zoiets vreselijks dat we dat niet kunnen overlaten aan iemand die nu bijstand krijgt?

Zo'n gekke gedachte is dat toch niet?
 
Er valt echt niet doorheen te komen, ik geef het op.

Denk je nou serieus dat die verdrongen allochtonen er zelf voor gekozen hebben dat ze niet meer aan hun pauperbaantjes kunnen komen. De luxe van een uitkering zoals jij het voorstelt is nog altijd minder luxe dan een inkomen uit zo'n pauperbaantje en veel van die allochtonen stonden voor dag en dauw op om die baantjes te vervullen. Gedeeltelijk nog steeds, de busjes die hier af en aan rijden met Turkse of andere opdruk zijn het bewijs (zij het plaatselijk). Maar een gedeelte van de allochtonen is gewoon verdrogen door de MOE-ers die genoegen nemen met minder. Om nog maar niet te spreken over de beunhazerij met illegalen wat de markt nog verder kapot maakt voor lager opgeleiden alochtonen en autochtonen.

Schilderen vereist een opleiding en zoals in het begin van de thread heb ik al aangegeven dat er ook nog een opleidingsbarriere is. In combi met lage lonen MOE-ers wordt het dan wel lastig om aan een baan te komen.

Er is geen enkel excuus om in een uitkering te blijven hangen maar volgens mij heb jij het idee dat iedere uitkeringstrekker uit luxe een uitkering geniet.
 
Laatst bewerkt:
Er valt echt niet doorheen te komen, ik geef het op.

Denk je nou serieus dat die verdrongen allochtonen er zelf voor gekozen hebben dat ze niet meer aan hun pauperbaantjes kunnen komen. De luxe van een uitkering zoals jij het voorstelt is nog altijd minder luxe dan een inkomen uit zo'n pauperbaantje en veel van die allochtonen stonden voor dag en dauw op om die baantjes te vervullen. Gedeeltelijk nog steeds, de busjes die hier af en aan rijden met Turkse of andere opdruk zijn het bewijs (zij het plaatselijk). Maar een gedeelte van de allochtonen is gewoon verdrogen door de MOE-ers die genoegen nemen met minder. Om nog maar niet te spreken over de beunhazerij met illegalen wat de markt nog verder kapot maakt voor lager opgeleiden alochtonen en autochtonen.

Schilderen vereist een opleiding en zoals in het begin van de thread heb ik al aangegeven dat er ook nog een opleidingsbarriere is. In combi met lage lonen MOE-ers wordt het dan wel lastig om aan een baan te komen.

Er is geen enkel excuus om in een uitkering te blijven hangen maar volgens mij heb jij het idee dat iedere uitkeringstrekker uit luxe een uitkering geniet.

Armoedeval EricR
 
"Pauperbaantje" klinkt wel heel denigrerend. Eng-rechts zelfs...
 
"Pauperbaantje" klinkt wel heel denigrerend. Eng-rechts zelfs...

Een wereldbaan is het natuurlijk niet, Nederlanders trekken hun neus er in ieder geval voor op en willen net zo goed dat werk niet doen als ze een uitkering hebben. Niet westerse allochtonen wel maar die worden langzaam maar zeker verdrukt door een nieuwe golf migranten.
 
Er valt echt niet doorheen te komen, ik geef het op.

Denk je nou serieus dat die verdrongen allochtonen er zelf voor gekozen hebben dat ze niet meer aan hun pauperbaantjes kunnen komen. De luxe van een uitkering zoals jij het voorstelt is nog altijd minder luxe dan een inkomen uit zo'n pauperbaantje en veel van die allochtonen stonden voor dag en dauw op om die baantjes te vervullen. Gedeeltelijk nog steeds, de busjes die hier af en aan rijden met Turkse of andere opdruk zijn het bewijs (zij het plaatselijk). Maar een gedeelte van de allochtonen is gewoon verdrogen door de MOE-ers die genoegen nemen met minder. Om nog maar niet te spreken over de beunhazerij met illegalen wat de markt nog verder kapot maakt voor lager opgeleiden alochtonen en autochtonen.

Schilderen vereist een opleiding en zoals in het begin van de thread heb ik al aangegeven dat er ook nog een opleidingsbarriere is. In combi met lage lonen MOE-ers wordt het dan wel lastig om aan een baan te komen.

Er is geen enkel excuus om in een uitkering te blijven hangen maar volgens mij heb jij het idee dat iedere uitkeringstrekker uit luxe een uitkering geniet.

Ik denk dat Zelda een beetje probeert aan te geven dat er een stuk luiheid bij N-WA (nee niet de band) is ingeslopen. Een stuk berusting dat de MOE'ers hun banen inpikken omdat deze wel zo idioot zijn om voor een appel en ei te gaan werken.
Hierdoor krijg je klaagzang vanuit 2 lagen, de Nederlanders die nu werkeloos thuis zitten leggen de oorzaak bij de N-WA'ers en MOE'ers en de N-WA'ers zoeken de oorzaak bij de MOE'ers.
Een bedrijf of organisatie kiest nu in veel gevallen voor een lagere loonsom om de kosten dermate te drukken dat ze wel de productie kunnen blijven draaien.
De arbeidsproblematiek in vooral de lager of ongeschoolde banen bestaat al veel langer.

Straks zien we een nog groter probleem de kop opsteken en dat is het gebrek aan goed technisch personeel. Ik zou voorstander zijn van een grote groep werklozen omscholen richting de technische branche. Maar dat is weer een hele andere discussie.
 
Er valt echt niet doorheen te komen, ik geef het op.

Denk je nou serieus dat die verdrongen allochtonen er zelf voor gekozen hebben dat ze niet meer aan hun pauperbaantjes kunnen komen. De luxe van een uitkering zoals jij het voorstelt is nog altijd minder luxe dan een inkomen uit zo'n pauperbaantje en veel van die allochtonen stonden voor dag en dauw op om die baantjes te vervullen. Gedeeltelijk nog steeds, de busjes die hier af en aan rijden met Turkse of andere opdruk zijn het bewijs (zij het plaatselijk). Maar een gedeelte van de allochtonen is gewoon verdrogen door de MOE-ers die genoegen nemen met minder. Om nog maar niet te spreken over de beunhazerij met illegalen wat de markt nog verder kapot maakt voor lager opgeleiden alochtonen en autochtonen.

Schilderen vereist een opleiding en zoals in het begin van de thread heb ik al aangegeven dat er ook nog een opleidingsbarriere is. In combi met lage lonen MOE-ers wordt het dan wel lastig om aan een baan te komen.

Er is geen enkel excuus om in een uitkering te blijven hangen maar volgens mij heb jij het idee dat iedere uitkeringstrekker uit luxe een uitkering geniet.

Laat ik het zo zeggen: Ik ben er een groot voorstander van dat mensen die echt geen werk kunnen krijgen, danwel door ziekte of gebrek aan banen, goed worden verzorgd. Maar ik ga er wel van uit dat er niets mis is met werk dat aan de regels voldoet. Als dus blijkt dat er Polen moeten komen om hier legaal werk te doen is er dus iets niet in de haak aan de reden waarom mensen thuis zitten. Kun je me echt niet volgen?
 
Laat ik het zo zeggen: Ik ben er een groot voorstander van dat mensen die echt geen werk kunnen krijgen, danwel door ziekte of gebrek aan banen, goed worden verzorgd. Maar ik ga er wel van uit dat er niets mis is met werk dat aan de regels voldoet. Als dus blijkt dat er Polen moeten komen om hier legaal werk te doen is er dus iets niet in de haak aan de reden waarom mensen thuis zitten. Kun je me echt niet volgen?

Natuurlijk wel maar nu de problematiek komt voort vanuit de vraag uit het bedrijfsleven.
Bedrijf A heeft een productie te draaien van 100.000 stuks per dag. Daar kun je 5 man opzetten die tegen het minimum uurloon werken of 5 man welke 14 uur per dag voor 3 euro per uur minder aan het werk zijn en daardoor 20.000 stuks meer kunnen draaien.
De problematiek komt dus voort uit een stuk financieel eigenbelang (en terecht) van het bedrijfsleven.
 
Laat ik het zo zeggen: Ik ben er een groot voorstander van dat mensen die echt geen werk kunnen krijgen, danwel door ziekte of gebrek aan banen, goed worden verzorgd. Maar ik ga er wel van uit dat er niets mis is met werk dat aan de regels voldoet. Als dus blijkt dat er Polen moeten komen om hier legaal werk te doen is er dus iets niet in de haak aan de reden waarom mensen thuis zitten. Kun je me echt niet volgen?


Niet echt nee omdat je niet kan of wil inzien dat een gedeelte van die niet Westerse allochtonen niet uit luxe thuis zit. Die zijn verdrongen door een gedeelte legale werknemers maar net zo goed door semi-legale of illegale werknemers. De semi-legalen zijn degenen die hier door het omzeilen van de regelgeving als ZZP-er aan de bak gaan en werken onder het minimum. Iets wat volgens jou waarschijnlijk marktconform is dan en die luie niet Westerse allochtoon moet verder niet zo zeuren en verkassen naar een andere regio waar hij of zij als ZZP-er ook voor een absoluut hongerloontje aan de bak kan gaan.

Verder ga je er aan voorbij dat een gedeelte technisch werk betreft en je niet zomaar iedere niet westerse allochtoon voor bepaalde werkzaamheden kan inzetten. Dan heb je nog het probleem van seizoenswerk en regiogebonden werkzaamheden, maar wat jou betreft los je dat op door te verhuizen. Dat die verhuizing veel kosten met zich meebrengt vergeten we dan maar.

Inmiddels draaien we dus in cirkeltjes en komt het er in feite op neer dat de niet Westerse allochtoon er bij gebaat is dat hij of zij een zo hoog mogelijke opleiding volgt zodat de kansen op de arbeidsmarkt vergroot worden. Wat ook weer een cirkeltje is, de reeds genoemde opleidingsbarriere die niet binnen enkele jaren geslecht is maar wel qua kloof met de autochtonen wel steeds kleiner wordt. De arbeidsparticipatie van die niet Westerse allochtoon neemt in ieder geval toe en dat lijkt mij het belangrijkste.
 
Niet echt nee omdat je niet kan of wil inzien dat een gedeelte van die niet Westerse allochtonen niet uit luxe thuis zit. Die zijn verdrongen door een gedeelte legale werknemers maar net zo goed door semi-legale of illegale werknemers. De semi-legalen zijn degenen die hier door het omzeilen van de regelgeving als ZZP-er aan de bak gaan en werken onder het minimum. Iets wat volgens jou waarschijnlijk marktconform is dan en die luie niet Westerse allochtoon moet verder niet zo zeuren en verkassen naar een andere regio waar hij of zij als ZZP-er ook voor een absoluut hongerloontje aan de bak kan gaan.

Verder ga je er aan voorbij dat een gedeelte technisch werk betreft en je niet zomaar iedere niet westerse allochtoon voor bepaalde werkzaamheden kan inzetten. Dan heb je nog het probleem van seizoenswerk en regiogebonden werkzaamheden, maar wat jou betreft los je dat op door te verhuizen. Dat die verhuizing veel kosten met zich meebrengt vergeten we dan maar.

Inmiddels draaien we dus in cirkeltjes en komt het er in feite op neer dat de niet Westerse allochtoon er bij gebaat is dat hij of zij een zo hoog mogelijke opleiding volgt zodat de kansen op de arbeidsmarkt vergroot worden. Wat ook weer een cirkeltje is, de reeds genoemde opleidingsbarriere die niet binnen enkele jaren geslecht is maar wel qua kloof met de autochtonen wel steeds kleiner wordt. De arbeidsparticipatie van die niet Westerse allochtoon neemt in ieder geval toe en dat lijkt mij het belangrijkste.

Als je je laat verdringen verdiende je dus kennelijke ruim meer dan het minimumloon en wilde je niet met minder genoegen nemen. Waarschijnlijk mede omdat die uitkering niet eens zoveel lager is. Nogmaals ik ga er dan wel even vanuit dat het om legaal werk gaat.

En waarom heb je het eigenlijk steeds over de niet westerse werkeloze? Ik vind dat onderscheid verder niet zo relevant. Ben het trouwens helemaal met je eens wat betreft beter opleiden. Wel triest dat het grotendeels gaat om mensen die hier zijn opgegroeid, en er dus bewust voor hebben gekozen al die prachtige kansen tot gratis opleidingen niet te benutten.

Man in de rest van de wereld droomt men van zulke gratis opleidingen.
 
Als je je laat verdringen verdiende je dus kennelijke ruim meer dan het minimumloon en wilde je niet met minder genoegen nemen. Waarschijnlijk mede omdat die uitkering niet eens zoveel lager is. Nogmaals ik ga er dan wel even vanuit dat het om legaal werk gaat.

Diepe zucht, zelfs voor het minimumloon komen sommigen niet aan de bak en je kan er dan wel vanuit gaan dat het legaal werk is maar dat was het in veel gevallen niet. Dat stuk over die champignonkwekers spreekt boekdelen en dat is een markt van honderden miljoenen.

En waarom heb je het eigenlijk steeds over de niet westerse werkeloze? Ik vind dat onderscheid verder niet zo relevant. Ben het trouwens helemaal met je eens wat betreft beter opleiden. Wel triest dat het grotendeels gaat om mensen die hier zijn opgegroeid, en er dus bewust voor hebben gekozen al die prachtige kansen tot gratis opleidingen niet te benutten.

Man in de rest van de wereld droomt men van zulke gratis opleidingen.

Wie begint er nou om het verschil tussen de MOE-ers en niet Westerse allochtonen te duiden? Jijzelf toch, ook al haal jij er twee specifieke groepen uit. De strekking van deze thread is toch gewoon, zij zijn k*t en die anderen zijn een stuk beter? Dat die anderen ook echt anders zijn op veel gebieden en vaak d.m.v. gare regelgeving aan hun laagbetaalde baantje komen vergeten we dan maar even. Hadden die verdomde k*t Marokkanen maar gewoon voor het minimum moeten gaan werken, het liefst nog daaronder als dat marktconform is.

Begin bijna sympathie te krijgen voor Klaaswitz, bijna dan.
 
Laatst bewerkt:
Diepe zucht, zelfs voor het minimumloon komen sommigen niet aan de bak en je kan er dan wel vanuit gaan dat het legaal werk is maar dat was het in veel gevallen niet. Dat stuk over die champignonkwekers spreekt boekdelen en dat is een markt van honderden miljoenen.



Wie begint er nou om het verschil tussen de MOE-ers en niet Westerse allochtonen te duiden? Jijzelf toch, ook al haal jij er twee specifieke groepen uit. De strekking van deze thread is toch gewoon, zij zijn k*t en die anderen zijn een stuk beter? Dat die anderen ook echt anders zijn op veel gebieden en vaak d.m.v. gare regelgeving aan hun laagbetaalde baantje komen vergeten we dan maar even. Hadden die verdomde k*t Marokkanen maar gewoon voor het minimum moeten gaan werken, het liefst nog daaronder als dat marktconform is.

Begin bijna sympathie te krijgen voor Klaaswitz, bijna dan.

Nee en dat heb ik al eerder uitgelegd. Pool, Marokkaan, Nederlander, het maakt mij niet uit. Als ze maar werken als er werk is. Punt. Als ik in de bijstand kom ga ik ook schilderen ofzo, alles beter dan m'n hand op te houden.

En ook nogmaals: ik ben ervoor dat illegale arbeid keihard wordt aangepakt.
 
Nee en dat heb ik al eerder uitgelegd. Pool, Marokkaan, Nederlander, het maakt mij niet uit. Als ze maar werken als er werk is. Punt. Als ik in de bijstand kom ga ik ook schilderen ofzo, alles beter dan m'n hand op te houden.

En ook nogmaals: ik ben ervoor dat illegale arbeid keihard wordt aangepakt.

Maar tegelijkertijd ga jij er vanuit dat een arbeidsmigrant iets wel kan wat een andere niet kan terwijl een gedeelte van die arbeidsmigranten gewoon iets kan omdat hij of zij met minder genoegen neemt. Handje ophouden is verkeerd maar regelgeving omzeilen of zelfs overtreden is net zo fout.

Niet iedere arbeidsmigrant pikt een baan in van de hier residerenden maar ook niet iedere werkloze heeft de situatie aan zichzelf aan te danken. Die arbeidsmigrant heeft het voordeel dat hij veel flexibeler is qua standplaats, werktijden en eventueel beloning, welke keuze denk jij dat een werkgever dan zal maken? Of vind jij dat die werkloze die hier reeds woont ook maar zo flexibel moet worden. Lekker stapelen met tien man in een verkrot pandje en Pools bier zuipen met je maten, even gechargeerd uitgedrukt.
 
Back
Naar boven