MuscleMeat

op weg helpen

jeroen 1998

Novice
Waardering
1
Lengte
1m79
Massa
59kg
Vetpercentage
10%
Hallo allemaal,

Ik ben Jeroen (13 jaar oud) en ik wil graag beginnen met de sport body builden, ik heb toch een paar vragen over hoe het body builden begint, ik zou graag weten hoe ik een voedingsschema moet maken voor het bulken, ik heb ook een paar vragen over het bulken in het algemeen.

ten eerste zou ik graag weten of ik op 13 jarige leeftijd al wel aan bulken zou moeten beginnen. ik zou ook graag weten of ik nu al zou moeten bulken of cutten, ik heb een vet percentage van 9,6% (dit is genomen als 18 jarige leeftijd aangezien 13 jaar geen optie was) ik heb een erg dun laagje vet op mijn buik (zou ik dit misschien eerst weg moeten cutten?). en dan zou ik graag ook willen weten hoe het bulken (of cutten) precies in zijn werk gaat.

als je als 13 jarige behoorlijk slank bent (en dat ben je) moet je volgens mij niet gaan cutten omwille van een klein laagje kindervet... dat gaat vanzelf wel weg ;)

wat betreft je voeding kan je best kijken naar een goed gevarieerd, gezond eet patroon. Je moet nog groeien en wel op verschillende vlakken. Gewoon door je leeftijd, en door je training.
Je moet dus zorgen dat je ruim voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Echt bulken zou ik het niet noemen.
Verder hoef je nog niet zo strikt te zijn, uiteindelijk komt alles neer op calorieën in versus calorieën uit.
Maak je schema zo dat je ongeveer elke 3 uur eet.
s'ochtends brinta of havermout
mee naar school 2-3 broodmaaltijden met vlees/ kaas/ pindakaas met melk
16.00 rijst/ groente/ kip
avondeten met het gezin veel groente/ mager vlees/ kip/vis
voor het naar bed gaan kwark

eet niet te veel koek/ snoep/ ships
drink niet te veel frisdrank

zorg dat je voldoende eiwitten binnen krijgt, 2-3 gr per kg lichaamsgewicht, dat zou je een paar keer kunnen uitrekenen, gewoon alles wat je eet kijken hoeveel eiwitten er in zitten en dat bij elkaar optellen.
Dat is volgens mij het belangrijkste op jouw leeftijd.

Intussen kan je proberen de voedingsstickies te lezen en begrijpen.

Je kan beter gaan bulken.. Kijk hoeveel kcal je nu eet, tel daar 300-500 kcal boven op, vervang alles voor gezond eten (op forum is zat te vinden wat goed is en wat niet) en voila voedingsschema :P .

Daarna moet je gewoon bij blijven houden of je progressie maakt, val je af dan moet je meer eten en kom je veel vet aan dan moet je wat minder veel eten. Meestal is het gewoon een kwestie van experimenteren hoeveel je daadwerkelijk moet eten.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reactie allebij, ik ga beiden suggestie's voor een maandje of 3/4 uitproberen denk ik. Ik begin nu eerst met de suggestie van Dinky Toy.

is het een probleem als ik de kwark 's avonds om wissel voor een bakje vanile yoghurt met musli ofzo? Aangezien we dat altijd in huis hebben.

Even een paar vragen over de oefeningen, bij mijn sportschool hebben ze 3 verschillende delen met apparaten en dingen, de eerste zijn gewoon cardio apparaten, hoe lang zou ik per training moeten cardio'en? De tweede en derde zijn voor de kracht training. Het eerste deel daarvan zijn vooral de apparaten met van die gewichten waar je zo'n pinnetje in doe en dat je dan een bepaalde beweging doet terwijl je iets vashoudt of iets dergelijks. Het tweede deel daarvan is de "pure strenght zone" hier staan de krachttrainings apparaten zoals die van de bench press en zo, dus die me van die ronde gewichten die je eraan hangt. Ik vraag me af of ik het red met puur de 'normale' apparaten want ik wil best wel naar de "pure strenght zone" gaan, et enige nadeel is dt daar nooit kinderen bezig zijn. Is het dus aanteraden dat ik daar wel de apparaten ga gebruiken zoals de benchpress en de barbells om te sqauten?

Kwark eet je voor de trage eiwitten.. Dus yoghurt zal niet voldoen..

Zelf zou ik max 2x per week 30 min cardio doen buiten het gewone opwarmen, cardio belemmert spiergroei namelijk dus te veel is ook niet goed.

En ik zou wel zoveel mogelijk met barbells/dumbbells doen.. Als je je gewoon netjes gedraagt en flink je best doet krijg je vast wel respect van de andere lui.

Bedankt voorde snelle reactie :)

Is goed, dan weet ik dat, dan zal ik morgen even een bak of pak kwark kopen.

Dat klinkt ook goed voor mij, ben zelf ook niet zo onwijs van de cardio, is 4x per week een kwartiertje ook goed?

Dit zal ik ook doen, ik zal dan de volgende keer even iemand aan spreken die daar werkt om te vragen of hij even kan uitleggen hoe ik een squat of iets dergelijks goed uitvoer.

Ik denk toch ook wel dat 4 keer in de week naar de sportschool gaan en daar dan ongeveer 1 1/2 tot 2 uur bezig zijn voldoende is?

1.5-2 uur?

Ik ben meestal max een uurtje bezig met mijn routine... Geen idee hoe t bij anderen zit maar 5 min warming up, 30-50 min KT en ff paar min trainen om te fietsen.

En op youtube staan zat filmpjes hoe je de uitvoering doet :)

Ja anderhalf tot 2 uur,

Dan kan ik weer naar mijn normale tijden, ik heb mijn tijden namelijk aan gepast aan mijn moeder die 2 uur op de sportschool bleef omdat zei ook heel lang cardio deed, nu train ik alleen of soms met een vriend, en door mijn tijden nemen we dus vrij lang pauzes tussen de sets ofzo, ik weet ook niet precies hoe ik de tijd volmaak...

Maar 4 keer per week 15 min cardio is dus ook oed?

Ja is prima.. Doe dan 5 min voor je training en 10 min er na

Harstikke bedankt voor de reacties! Ik ga nu de komende tijd gewoon met alle info aan het werk.

Ik heb nog 1 laatste vraag, ivm de voeding. mijn vader was zojuist mijn nieuwe voeding aan het tegenwerken (ik heb geen idee waarom) en toen probeerde hij het bakje rijst met kip tegen te werken om 16:00, het is toch niet zo heel erg als het gebakken inplaats van gekookte kip is? Ik ben namelijk niet zo van de gekookten kip :$

Je kan beter gaan bulken.. Kijk hoeveel kcal je nu eet, tel daar 300-500 kcal boven op, vervang alles voor gezond eten (op forum is zat te vinden wat goed is en wat niet) en voila voedingsschema :P .

Daarna moet je gewoon bij blijven houden of je progressie maakt, val je af dan moet je meer eten en kom je veel vet aan dan moet je wat minder veel eten. Meestal is het gewoon een kwestie van experimenteren hoeveel je daadwerkelijk moet eten.

Dit is gewoon bullshit natuurlijk ;) Ooit van onderhoud gehoord?

Dus als ie, stel, 1500 kcal eet dan zeg jij dat ie bulkt als ie daar gwn 500 kcal bijtelt? Nope, dan zit ie met die stats nog onder onderhoud.

En dat van 'voila voedingsschema' is ook gwn onzin ;). Misschien zelf nog eens de stickies doornemen?

Verder is TS pas 13.. Als hij nu begint met zich degelijk in te lezen en met die kennis aan de slag gaat, is ie op zn 20ste een monster.

Laatst bewerkt:
Dit is gewoon bullshit natuurlijk ;) Ooit van onderhoud gehoord?

Dus als ie, stel, 1500 kcal eet dan zeg jij dat ie bulkt als ie daar gwn 500 kcal bijtelt? Nope, dan zit ie met die stats nog onder onderhoud.

En dat van 'voila voedingsschema' is ook gwn onzin ;). Misschien zelf nog eens de stickies doornemen?

Verder is TS pas 13.. Als hij nu begint met zich degelijk in te lezen en met die kennis aan de slag gaat, is ie op zn 20ste een monster.

True, maar hij is 13.. Dus om nou gelijk onderhoud zooi voor te gaan schotelen rent hij gillend weg. Meeste mensen eten gewoon waar ze stabiel op blijven dus redelijk op onderhoud. Als je dan 500 kcal er boven gaat eten zou je wel progressie moeten zien. Als je dat niet ziet ophogen tot je wel aankomt.

Als jij aankomt met onderhoud berekenen, activiteitsfactor enz dan is hij zo de weg kwijt. Daarnaast zijn die formules bedoeld voor volwassenen dus of hij er uberhaupt wat aan heeft het uit te gaan rekenen..

Daarnaast is het veel makkelijker te begrijpen 'zakken/gelijkblijven gewicht -> meer eten. Stijgen in gewicht = goed, stijgen in gewicht met veel vet -> minder veel eten' :P

Hmm ik wil geen monster worden :p gewoon mooi gespierd, in goede verhoudingen vind ik voldoende.

Trouwens, als onderhoud hetzelfde is als energie beoefte dan snap ik het nog :) want dan is de formule die ik in een sticky heb gelezen oke toch? ; 88,362 + (gewicht_in_kg X 13,397) + (lengte_in_cm X 4,799) - (leeftijd_in_jaren X 5,677). Al haak ik bij activiteitfactor al weer af.. Als je me een link naar een sticky geeft waar dit instaat dan zal ik me ook daar even in verdiepen.

Die formules zijn voor volwassenen bedoeld volgens mij :p

Daarnaast is het ook afhankelijk van externe factoren zoals snelheid stofwisseling, stress enz.. ;)

Uiteindelijk kun je uitrekenen wat je wilt maar het blijft altijd een kwestie van proberen. Zelf moet ik bijna 1000 kcal meer eten dan volgens die formules..

Maar goed, hier staat het aardig uitgelegd :)

http://www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte

Op jouw leeftijd moet je zoiezo goed eten omdat je van een jongetje in een kerel gaat veranderen binnen een paar jaar.

Ik zou gewoon een paar dumbbells aanschaffen, een optrekstang in je kamer monteren en een paar opdruk steunen.
Wel een echte optrek stang waar je Wide Gripp pullups kunt doen.

Optrekken, opdrukken er zijn echt zat variaties mogelijk bij deze oefeningen, zat waarbij jij ook andere spiergroepen meepakt.
Doe verder tricep, bicep en schouder oefeningen met de dumbbells en je komt er voorlopig wel.

Na een paar jaar ben je behoorlijk sterk en kun je de sportschool in op je 16e.

Weer ontzettend bedankt xyzyx! Ik wil namelijk niet almijn kennis zo aangegeven krijgen, ik wil er ook zelf graag wat tijd in steken :) het moet toch wel een beetje een uitdaging blijfen buiten alleen het sporten om :p.

En el hombre zoals xyzyx al heeft aangegeven ging ik inderdaad al met mn ma mee, nu ga ik meestal alleen naar de sportschool en soms met een jongen uit mn klas ;)

Haha als je die instelling nog 5 jaar volhoud ben je de nieuwe jeff seid :P

Dat zou wel leuk zijn al ben ik niet van plan om binnen nu en een paar jaar supplementen of AAS (wat dan het verschil moge zijn) te gaan gebruiken, ik wil het eigenlijk volledig naturel doen :)

True, maar hij is 13.. Dus om nou gelijk onderhoud zooi voor te gaan schotelen rent hij gillend weg. Meeste mensen eten gewoon waar ze stabiel op blijven dus redelijk op onderhoud. Als je dan 500 kcal er boven gaat eten zou je wel progressie moeten zien. Als je dat niet ziet ophogen tot je wel aankomt.

Als jij aankomt met onderhoud berekenen, activiteitsfactor enz dan is hij zo de weg kwijt. Daarnaast zijn die formules bedoeld voor volwassenen dus of hij er uberhaupt wat aan heeft het uit te gaan rekenen..

Daarnaast is het veel makkelijker te begrijpen 'zakken/gelijkblijven gewicht -> meer eten. Stijgen in gewicht = goed, stijgen in gewicht met veel vet -> minder veel eten' :P

Ok, waar. Maar dat wilt nog niet zeggen dat je hem advies moet geven dat kant nog wal raakt ;). Want als hij doet wat jij zegt, gaat ie nog niet veel zien veranderen en vraagt ie zich af waar ie mee bezig is, en dan is ie ook weg.

Ben het verder wel ergens met je eens hoor, versta me niet verkeerd. Zoals ik al gezegd heb is het gewoon belangrijk dat ie een beetje weet waar ie mee bezig is en daarom is inlezen het beste wat je kan doen voordat je ergens aan begint :). Had ik op mn 16/17de geweten wat ik nu weet, zag ik er wel wat anders uit dan op mn avatar :(. Snap je wat ik wil zeggen :)? Verder vind ik persoonlijk dat het gewoon een deel is van deze sport dat het nog interessanter en boeiender maakt. Het is een heel ander aspect dan het trainen op zich. Maar misschien dat ik in vorige posts mijn eigen persoonlijke mening iets te veel aan de man wilde brengen, excuses daarvoor ;).

Maar als de jongeman gelukkig is met jou advies, wie ben ik dan om em tegen te spreken :D? Succes ermee, TS ;)!

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven