Zoveel emo's op dit forum... Misschien wel logisch ook, onze sport floreert tenslotte door ontevredenheid.
Jarenlang ben ik gepamperd door religie en een opvoeding waarin de warmte Gods als hoogste goed werd beschouwd.
Marky, de vraag wanneer ik voor het eerst begon te twijfelen aan onze levensvorm was de start van mijn puberteit. Nadenken was het enige wat ik destijds deed, zwartgallig en zwaarmoedig. Ik verzette mij hevig tegen alles en iedereen, iets wat ik misschien nog wel doe.
Mensen die niet nadachten over het leven verachtte ik, mensen die alleen maar in christelijke dogma's zwommen verachtte ik (ik begon deze twee soorten mens als synoniemen te zien). Jarenlang was ik overtuigd van het feit dat de mens een rede had en daarmee losstond van het dierlijke. Iemand die de rede niet gebruikte moest wel dom zijn. De kerk als instituut verloor mij.
Metafysica sprak me nog wel aan, het magische wilde ik koesteren en deed mijn zwartgallige buien afwisselen met mystieke transcedente ervaringen die voor mij het leven mysterieus en mooi maakte. Eigenlijk was ik nog lang niet los van een Godsbesef. De dalen waren diep en de pieken hoog.
De dag dat ik mijn geloof geheel in twijfel trok was een dag als alle anderen aan mijn universiteit. Na enkele jaren was mijn geloof zo afgebrokkeld dat je eigenlijk zou verwachten dat ik het niet eens meer zou merken als het weg was. Toch kwam de klap als een donderslag bij heldere hemel. Ik weet nog het onbeschrijfelijke gevoel, de vaste grond was onder mij vandaan. Het kon alle kanten op. Ik was los van religie, geloof was een zelfstandignaamwoord geworden voor irrationeel gedachtegoed.
Hoewel veel mensen dit zullen lezen als zijnde een vrijheid, voelde het destijds tegenovergesteld. Ik was niet meer als voorheen. Dingen die vroeger betekenisvol en vol emotie waren deden mij minder. De kritische empirische grondhouding heeft veel van de gevoelsmens ontnomen. Ik moest eigenlijk opnieuw leren omgaan met het leven, er was geen kapstok meer.
Toch ben ik dankbaar voor de ratio die het me heeft opgeleverd. Veel gedragingen van de mens en hogere doelen op aarde zijn volkomen nutteloos, irrationeel en zelfs stompzinnig. Gevolg is dat je soms een buitenstaander bent en als toeschouwer het leven waarneemt. Je wilt ontkennen dat jij meespeelt maar kan tegelijkertijd niet anders. Met name wiet heeft me dat heel scherp doen inzien. Ik werd meer ''openminded'' en toleranter.
Toch ben ik van mening dat niet iedereen dergelijk besef hoeft mee te maken, het misschien wel beter is voor het levensgeluk van niet. Ongelukkig ben ik niet meer, ik maak van mijn leven wat ik wil en berust op ideeen die tegelijkertijd in mijn cognitie staan beschreven als listig en irrationeel. Ik volg ze omdat ik mens ben, en hoewel ik mij kan verhouden ook bewust ben van het feit dat ik me niet kan onttrekken van dat zijn (tenzij ik stop met leven, maar dat wil ik niet).
Ik laat mij verrassen door het leven dat toch wel een mysterie blijft, hoewel we er zelf een grote hand in hebben. En als ik doodga zal ik opgaan in het leven zoals ik daar uit voort kwam.
Throughout human history, as our species has faced the frightening,
terrorizing fact that we do not know who we are, or where we are going in
this ocean of chaos, it has been the authorities, the political, the
religious, the educational authorities who attempted to comfort us by
giving us order, rules, regulations, informing, forming in our minds their
view of reality. To think for yourself you must question authority and
learn how to put yourself in a state of vulnerable, open-mindedness;
chaotic, confused, vulnerability to inform yourself.
-Timothy Leary