XXL Nutrition

Opdracht school--->Spierkrachttesten e.d.

Thezz

Cool Novice
Waardering
0
Ik ben voor school bezig met een gezondheids project( ik doe sportopleiding) ik moet de gezondheidstoestand van de gemiddelde student weergeven en daarna een blessure preventieplan schrijven.

hier heb ik ook flink wat informatie nodig.ik heb al flink wat literaire bronnen maar hoor tog ook graag jullie visie hier over.

hier heb ik dus wat vraagjes voor julli: :help:

- De principes van krachttraining/krachtuithoudingsvermogen/explosieve kracht en snelkracht

-Wat de fysiologische en anatomische effecten van krachttraining

-hoe de 1 rm, 6 rm of 10 rm de spierkracht meten

- welke methode van spierfunctie training bij welke dtrainingsdoelstelling hoort en welke apparatuur je kunt gebruiken ter spierfunctietraining.

-de validiteit en betrouwebaarheid,sensitiviteit/specificitetit, voorspellend vermogen van de 1 rm,6 of 10 rm

alvast bedankt......als er onduidelijkheden zijn....vraag me het

Thezz,

ik zal een poging doen te helpen. Maar eerst wil ik een kritische noot plaatsen door op te merken dat voor een gemiddelde student een blessurepreventieplan niet te maken is. Je zult niet verder komen dan opmerkingen als "goed opwarmen voor je begint te sporten". Nog afgezien van de vraag waarnaar je een student middelt... Je zult dus duidelijke groepen moeten onderscheiden op basis van relevante kenmerken, en zowel je gezondheidsplan als je blessurepreventieplan per groep moeten maken.

Een belangrijke definitie bij het onderscheiden van soorten kracht is:
POWER = FORCE/TIME
Oftewel, kracht is iets anders dan power. Een single bij het deadliften is voorbeeld van power, een vrachtwagen trekken bij Sterkste Man is een voorbeeld van kracht. Hoe sneller een bepaalde weerstand wordt overwonnen hoe groter de benodigde power. Ik denk dat deze definitie meer inzicht geeft in de achterliggende natuurkundige verschijnselen dan definities als explosieve kracht of snelkracht.

Je vraagt hoe de 1RM of 6RM te meten. De meest betrouwbare methode (en met het meeste voorspellend vermogen, volgt uit definitie van methode) is om iemand gewoon een zo zwaar mogelijk gewicht te laten tillen voor het gewensde aantal herhalingen. Er zijn onzekere factoren, zoals ervaring, kunde om met een bepaald aantal herhalingen te werken en vorm van de dag. Er zijn andere methoden waarbij je data uit een tabel haalt.Deze methoden hebben dezelfde nadelen, maar daar bovenop nog eens vele extra, met als belangrijkste dat ze niet gelden voor individuele personen. Je mag hierbij al snel rekenen op een betrouwbaarheidsinterval van 10%.

• Topic Starter Topic Starter
@ th79
je hebt gelijk dat een blessure preventie plan niet te maken is voor een gemiddelde student. dit vroeg ik mij dus ook al af. maar na flink wat kantoortjes en 10 x zoveel leraren en leidingevenden te hebben bezocht kwam het er op neer dat wij gewoon alle testen moesten ervaren. gewoon het hele plan doorlopen.dus uiteindelijk schrijven we het blessure preventieplan voor onszelf en een klein groepje proefpersonen. het klinkt simpel en dat is het ook.
iig bedankt voor je commentaar. ik denk dat ik er wel wat mee kan!

Thezz ik denk dat ze op die school van jou wel een bieb hebben....
Zo ja, dan moet je even zoeken naar het volgende boek:
Titel: Trainingsleer en inspanningsfysiologie voor de
paramedicus.
Auteur: J.L.M. van Gestel en C.M.C. hoeksema-Bakker
ISBN: 90 313 2034 X

Hier staat echt werkelijk alles in wat je maar wilt weten. Ik hoop je op deze manier voldoende geholpen te hebben.

Succes,
The_Oak

thnx voor de info. zoek het boek gelijk ff op

ik heb het boekje gevonden. en er staat idd erg veel informatie in.
thnx dude

Terug
Naar boven