Fitness Seller

Openbare Bassisschool geeft Islamles

Peoples

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
239
Lengte
1m86
Massa
116kg
Openbare basisschool De Vuurtoren in Lelystad gaat zijn leerlingen wekelijks een half uur onderwijzen over de islam. De lessen zijn alleen bedoeld voor leerlingen die dat willen (van hun ouders mogen). De school telt 260 leerlingen, waarvan er relatief veel van allochtone komaf zijn. Van hen zullen 70 de lessen gaan volgen. Ook zeven Nederlandse kinderen doen hieraan mee. De Vuurtoren staat in de Zuiderzeewijk en daar wonen relatief veel moslims

Verantwoordelijk wethouder Tjeerd van der Zwan (PvdA) zegt dat de lessen in het Nederlands worden gegeven door een leraar die daarvoor speciaal wordt aangesteld. Het gaat volgens de wethouder niet om religieus onderwijs: ''De rol van de islam, waarden en normen en het zelfbeeld van kinderen zijn enkele onderdelen die worden behandeld. Er worden géén koranverzen voorgelezen en er wordt ook niet gebeden. Het woord van de profeet wordt genoemd, maar er wordt niet ingegaan op de verschillende interpretaties.''

Basisschool de Vuurtoren wil met de islamlessen tonen dat elke leerling, ongeacht afkomst of religie, welkom is. Op deze school leren kinderen al over het protestants-christelijk geloof. De school heeft ook de behoefte voor humanisme gepeild, maar daar bestond weinig animo voor. Het islamitisch vormingsonderwijs, zoals de islamitische lessen worden genoemd, is vooraf met de ouders besproken en door hen goedgekeurd. Over een jaar wordt bekeken of de lessen definitief zullen worden ingevoerd.

Het is een beetje een fok dag vandaag.

Ik vind dit wel een goed initiatief, kunnen we ons ook wat meer verdiepen in de Islam, het is wel een van de grootste (al dan niet DE grootste) religie van de wereld.

Ben er nog niet helemaal over uit wat ik hiervan moet denken eerlijk gezegd.

Ja ach, het is niet eens verplicht. En eens wat meer van elkaar te weten komen is op zijn tijd ook niet verkeerd denk ik zo.

"Verantwoordelijk wethouder Tjeerd van der Zwan (PvdA)"

typisch...

Ach ja hangt er van af hoe ze het aanpakken, ik vind dit eerder een manier van bekeer je tot dit want het is beter. Het zijn eerder de Islamieten die eens wat over het christelijk geloof/waarden zouden mogen leren imo. De wereld op zen kop weer dus.

Ik heb vroeger op de (niet christelijke) middelbare school het vak "cultuur-geschiedenis van het christendom" gehad, niks mis mee.... doe maar bij het vak maatschappijleer in of zo, ieder kwartaal een andere religie (en dan graag ook een kwartaal atheisme). Er is niks mee met leren wat je medemens beweegt.

Inderdaad, laat basisschoolleerlingen maar wat leren over élk geloof, en niet alleen maar de islam of alleen maar het christendom. En vooral benadrukken dat elke religie gelijk is, en dat je ook kan kiezen niet te geloven in een god.

beetje belachelijk
vorm van positieve discriminatie
vindt dat er over alle geloven wel iets moet worden geleerd
en niet alleen islam maar ook christendom enzv
eigenlijk helemaal niet nu ik erover nadenk
de naam openbare basischool staat er niet voor niks
zoals zelda al zei
in een ander vak meebrengen

Ik heb erover nagedacht...

Ik vind dat school en geloof gescheiden moet blijven zodat de ouders
zelf kunnen bepalen met welk geloof of geen zij hun kinderen willen opvoeden.

Ik denk dat het een goed initiatief is, maar net zoals spiertje zegt wel eenzijdig. Aangezien het de gemoederen nu zo bezig houdt is het denk ik erg goed als de kids hun informatie uit een (hopelijk) objectieve bron kunnen krijgen en zo hun eigen beeld vormen.

allereerst vind ik dat het bijzonder onderwijs niet meer gesubsidieerd moet worden. Vervolgens vind ik dat op elke basisschool godsdienst les gegeven moet worden waarin de verschillende godsdiensten aan bod komen (en dan een btje samenlevingsgericht, al die schijtverhalen zoek je maar lekker zelf op) én dus inclusief het atheïsme

LangeMan zei:
Ik heb erover nagedacht...

Ik vind dat school en geloof gescheiden moet blijven zodat de ouders
zelf kunnen bepalen met welk geloof of geen zij hun kinderen willen opvoeden.
Ik ben het eens met LangeMan. Gewoon helemaal geen godsdienstles op school. Godsdienst is iets waar je mensen niet ongevraagd lastig mee moet vallen. Als iemand er interesse in heeft, kan ie dat lekker zelf op gaan zoeken.
Groet Robert

Peoples zei:
Openbare basisschool De Vuurtoren in Lelystad gaat zijn leerlingen wekelijks een half uur onderwijzen over de islam. De lessen zijn alleen bedoeld voor leerlingen die dat willen (van hun ouders mogen). De school telt 260 leerlingen, waarvan er relatief veel van allochtone komaf zijn. Van hen zullen 70 de lessen gaan volgen. Ook zeven Nederlandse kinderen doen hieraan mee. De Vuurtoren staat in de Zuiderzeewijk en daar wonen relatief veel moslims

Verantwoordelijk wethouder Tjeerd van der Zwan (PvdA) zegt dat de lessen in het Nederlands worden gegeven door een leraar die daarvoor speciaal wordt aangesteld. Het gaat volgens de wethouder niet om religieus onderwijs: ''De rol van de islam, waarden en normen en het zelfbeeld van kinderen zijn enkele onderdelen die worden behandeld. Er worden géén koranverzen voorgelezen en er wordt ook niet gebeden. Het woord van de profeet wordt genoemd, maar er wordt niet ingegaan op de verschillende interpretaties.''

Basisschool de Vuurtoren wil met de islamlessen tonen dat elke leerling, ongeacht afkomst of religie, welkom is. Op deze school leren kinderen al over het protestants-christelijk geloof. De school heeft ook de behoefte voor humanisme gepeild, maar daar bestond weinig animo voor. Het islamitisch vormingsonderwijs, zoals de islamitische lessen worden genoemd, is vooraf met de ouders besproken en door hen goedgekeurd. Over een jaar wordt bekeken of de lessen definitief zullen worden ingevoerd.

Het is een beetje een fok dag vandaag.

Ik vind dit wel een goed initiatief, kunnen we ons ook wat meer verdiepen in de Islam, het is wel een van de grootste (al dan niet DE grootste) religie van de wereld.

Aangezien er veel moslims en allochtonen in die buurt wonen is het volgens mij beter om er een halfuurtje extra les te geven over de westerse cultuur en westerse normen en waarden, verder denk ik dat het beter is dat school en religie gescheiden blijven.
Wat betrefd het verdiepen in de islam, dat zouden meer mensen moeten doen, dan weten ze pas hoe groot de dreiging is

Greetzz

Ik denk dat het beste voorbeeld vroeger mijn school was : Een uur les godsdienst per week, en men mog kiezen tussen :

a-islam
b-helemaal nix, dus alternatieve tijdverprutsing in de klas.

mensen moeten vrij zijn in wat zij wel of niet willen volgen. Maar als ze mensen willen bijleren over het geschiedenis van islam, dan zou dat nog moeten gaan volgens mij. We hebben vroeger zoveel onnodig kennis vergaard over de romeinse rijk. Nu kunnen ze tenminste wat achtergrond info hebben over mensen waarmee ze samenleven.
Het zou dan ook beter in een les geschiedenis kunnen gegeven worden.

Big_T zei:
"Verantwoordelijk wethouder Tjeerd van der Zwan (PvdA)"

typisch...

Ach ja hangt er van af hoe ze het aanpakken, ik vind dit eerder een manier van bekeer je tot dit want het is beter. Het zijn eerder de Islamieten die eens wat over het christelijk geloof/waarden zouden mogen leren imo. De wereld op zen kop weer dus.
daar leren ze ook over vanuit de koran:cool: lekker op de hoogte weer:thumbs:

Sport2000 zei:
daar leren ze ook over vanuit de koran:cool: lekker op de hoogte weer:thumbs:

O jullie die geloven, neem de joden en de christenen niet tot vrienden; zij zijn vrienden van elkaar. En diegenen van jullie die hen tot vrienden neemt, is inderdaad één van hen.

Idd:p

twjunk zei:
O jullie die geloven, neem de joden en de christenen niet tot vrienden; zij zijn vrienden van elkaar. En diegenen van jullie die hen tot vrienden neemt, is inderdaad één van hen.

Idd:p
:D er staat meer dan dat alleen:D

vind het eerlijk gezegd niet zo'n goed alternatief.

Zoals gezegd werd, is in een buurt waar veel allochtonen wonen.

Vraag me af of die wel allemaal fatsoenlijk Nederlands spreken, dat ze daar maar wat extra lesuren in stoppen. Correct en beschaafd Nederlands spreken!!

Tja als er al veel moslims op die school zitten vind ik het niet vreemd. Hoe anders zou dit zijn als er zulke lessen zouden komen op een openbare basisschool met veel Nederlandse leerlingen. Dan lijkt het humanistische-christelijke of R.K. geloof heel wat op de achtergrond te raken. Het is belangrijk dat kinderen wat leren over het eigenlijke geloof in het land waar ze opgroeien.

Terug
Naar boven