MuscleMeat

Opleidings advies gevraagd

In ieder geval niet techniek. Daarvan wordt al jaren gezegd dat er een tekort is en vervolgens lees je op internet overal verhalen van afgestudeerde technici die geen werk vinden. Tenzij je wo doet natuurlijk, dan liggen de bonussen voor het oprapen.

Overigens is het sowieso niet zo relevant wat je kiest met betrekking tot kansen op werk, op vrijetijdskunde ofzo na, want de komende jaren gaan alle babyboomers met pensioen.

Ik doe nu uni maar heb zelf ook hbo gedaan en zag echt in een klas met mbo mong*len. Ik kom zelf van het vmbo-t dus mag dat zeggen heh. HBO is echt powerpointjes, in groepjes werken godsgandse tijd die alleen de makkelikste willen en alles pas op het laatste doen. En dan gaan ze janken als ze niet mee mogen doen met tentamens. Ik zat echt in klassen met gasten, i kzeg niet dat ze dom waren, maar deden gewoon geen ene reet en mij werd nog afgeraden door de mentor om naar mijn propedeuse naar de uni te gaan.
Ik heb die man zo hard uitgelachen, want het stelde echt geen reet voor. Hij zei van er zijn maar 2 van de tien die de uni ook echt redden. Ja het is veel werken en veel leren, maar zeker te doen de uni, echt niet onmogelijk. En ik kom van vmbo naar havo naar hbo naar uni. Als ik aan mijn klassen denk: iedereen achter zijn smartphone elke t*ring dag weer, alsof we op mbo zaten en praten jongen niet normaal. Iedereen bleef maar praten tijdens uitleg van docent. Wat heb ik een hekel aan hbo. We hadden maar 1 keer in de week hoorcollege en de les waren lessen waar we de opdrachten gingen bespreken waar ik thuis uren in had gestoken en dus ook al kende, elke les was stof die ik al kende. Maar aangezien niemand huiswerk deed was het wel nuttig voor hen. Wat een zooi zeg.

En we hadden maar drie keer per week les geen eens hele dagen en serieus, mensen hadden nog het lef dat we te vroeg begonnen omdat ze niet uit Amsterdam kwamen... t*ring zeg wat een lef. En janken dat er te veel huiswerk was terwijl het niks voorstelde.

Voel ik daar een beetje frustratie :D

Wil je niet weten, ik kookte elke les weer van binnen, al die Turken, Anitas en boeren werd ik helemaall geeste ziek van.

je bent iig geen nederlands gaan studeren ofwa jonguhh

Ik zit in het 3e jaar van CE maar het klopt wel dat er erg veel studenten zijn die die opleiding doen verder is het zoals al gezegd is erg breed.

• Topic Starter Topic Starter
je bent iig geen nederlands gaan studeren ofwa jonguhh

:roflol:

Ik zit in het 3e jaar van CE maar het klopt wel dat er erg veel studenten zijn die die opleiding doen verder is het zoals al gezegd is erg breed.

Ja, denk dat dat wel geld voor de meeste economische opleidingen.
Ben op 3 februari klaar met mijn laatste MBO stage, en wil het liefst daarna meteen beginnen met HBO omdat anders ik 8 maanden lang vakantie heb...

Denk dat mijn keuze bedrijfseconomie zal worden, maar... lastig beslissen.

Moet zeggen dat voor mijn huidige opleiding (Administrateur niv4 versneld) het juist andersom is bij mij.

Op school wordt nog veel met de hand gedaan waarbij veel fouten gemaakt kunnen worden waar je van leert. Bij een bedrijf is het allemaal zo geautomatiseerd dat ik af en toe het gevoel heb dat een aap het nog wel kan doen. Zal wel verschillen per opleiding uiteraard. Hoop daarom op HBO ook een grotere uitdaging tegemoet te gaan.

Idd, ik snap eigenlijk ook niet waarom je een opleiding moet doen voor administrateur. Het is gewoon dingen overnemen, je kan er bijna een robot neerzetten

Ja, denk dat dat wel geld voor de meeste economische opleidingen.
Ben op 3 februari klaar met mijn laatste MBO stage, en wil het liefst daarna meteen beginnen met HBO omdat anders ik 8 maanden lang vakantie heb...

Denk dat mijn keuze bedrijfseconomie zal worden, maar... lastig beslissen.

Tja, ga je je keuze baseren op ratio of op gevoel? Met ratio bedoel ik: het toekomstperspectief/marktontwikkelingen in de sector waar jij wil gaan studeren. Dan moet je niet Bedrijfseconomie gaan doen, helaas ...

Natuurlijk moet je een opleiding gaan doen die het dichtst bij je talent, plezier en gevoel zit ... maar laat je alsjeblieft goed voorlichten wat je diploma (en je CV) straks waard is!

Kies de juiste school, zet je voor 110% in, leen zo min mogelijk geld en probeer de juiste balans tussen studie (-motivatie) & plezier te vinden. ;)

Succes!

Als automonteur (noem maar wat) zit je zowat vast gebeiteld aan hetzelfde vak. Als je financiën op gaat... tja, zijn miljoenen banen te noemen die daarmee te maken hebben en anders kun je nog altijd een eigen bedrijf beginnen.

Gast, denk je nou echt dat je met een technische HBO opleiding automonteur wordt? :o Dat is bij het MBO misschien het geval maar bij de technische opleidingen op het HBO leer je echt niet hoe je aan een auto moet sleutelen. In de economische sector is op het moment gewoon te veel aanbod.... en dat komt ook gewoon omdat HBO economie geen ruk voorstelt.

Tja, ga je je keuze baseren op ratio of op gevoel? Met ratio bedoel ik: het toekomstperspectief/marktontwikkelingen in de sector waar jij wil gaan studeren. Dan moet je niet Bedrijfseconomie gaan doen, helaas ...

Natuurlijk moet je een opleiding gaan doen die het dichtst bij je talent, plezier en gevoel zit ... maar laat je alsjeblieft goed voorlichten wat je diploma (en je CV) straks waard is!

Kies de juiste school, zet je voor 110% in, leen zo min mogelijk geld en probeer de juiste balans tussen studie (-motivatie) & plezier te vinden. ;)

Succes!

Je hebt wel een punt. 90% zegt hier dat je niet de economische kant op moet gaan... Op school/werk krijg ik juist precies het tegenovergestelde te horen. :rolleyes:

Zou een richting als Human Resources meer toekomst kunnen bieden dan?

Gast, denk je nou echt dat je met een technische HBO opleiding automonteur wordt? :o Dat is bij het MBO misschien het geval maar bij de technische opleidingen op het HBO leer je echt niet hoe je aan een auto moet sleutelen. In de economische sector is op het moment gewoon te veel aanbod.... en dat komt ook gewoon omdat HBO economie geen ruk voorstelt.

Nee, 'tuurlijk snap ik dat je met HBO geen automonteur wordt... Dat wordt je nog niet eens met MBO niveau 4. Ik zei toch ook 'Ik noem maar wat' puur om een voorbeeld naar voren te brengen.

Maar... Iedereen die schijnt hier de economische kant flink af te kraken.
Wat zijn dan de juiste opleidingen om te kiezen die toch een beetje deze richting op liggen? Noem wat technische opleidingen?
Er is gewoon zoveel keus maar tegelijkertijd ook zo weinig... Je ziet gewoon door de bomen het bos niet meer.

Je moet de technische kant op, daar is al een tekort aan en dat wordt nog veel groter de komende jaren.

Edit: En daar bedoel ik niet mee "Technische Bedrijfskunde" etc etc want daar komt geen enkel technisch aspect aan bod volgens mij..

Je moet de technische kant op, daar is al een tekort aan en dat wordt nog veel groter de komende jaren.

Edit: En daar bedoel ik niet mee "Technische Bedrijfskunde" etc etc want daar komt geen enkel technisch aspect aan bod volgens mij..

Zal er wel over nadenken, maar het gaat lastig worden. Altijd wel goed geweest met wiskunde en natuurkunde, maar had er tegelijkertijd ook een hekel aan. Spreekt me niet echt aan. Daarnaast heb ik nu al een mooi begin gemaakt met MBO in de economische kant. Om nu weer vakken als natuur- & scheikunde op te pakken die ik al jaren niet meer gehad heb...

Financiën heb ik altijd wel interessant gevonden. Naast het feit dat het aanbod misschien erg groot is, heb ik er wel vertrouwen in dat ik, nadat ik afgestudeerd ben, snel een baan gevonden heb. Noem het naïef, maar door al die stages van MBO en de stage in het 3e jaar van het HBO BE en je afstudeerstage, is er heus wel een bedrijf bij die verder met mij wilt gaan. Is voor het bedrijf voordelig en ik krijg werkervaring wat, na mijn weten, de grootste opstart probleem is voor de meeste.

Gast... volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van de studie Accountancy, een paar vragen...

1. Wat is Accountancy volgens jou dan precies?

2. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van 'controle werk' van een Accountant, kun je mij vertellen wat het is volgens jou?

Btw.. er is zat werk in de economie hoor, werkgevers zijn alleen wat kritischer bij het aannemen van personeel.. Veel en gericht netwerken brengt je snel binnen, relevante werkervaring is een must, verder houden ze van iemand die in het buitenland heeft gestudeerd. Cijferlijsten zijn nieteens heel belangrijk.

Laatst bewerkt:
Gast... volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van de studie Accountancy, een paar vragen...

2. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van 'controle werk' van een Accountant, kun je mij vertellen wat het is volgens jou?

Btw.. er is zat werk in de economie hoor, werkgevers zijn alleen wat kritischer bij het aannemen van personeel.. Veel en gericht netwerken brengt je snel binnen, relevante werkervaring is een must, verder houden ze van iemand die in het buitenland heeft gestudeerd. Cijferlijsten zijn nieteens heel belangrijk.

Oh kijk de cijfers-maken-niet-uit-het-gaat-om-je-cv-mythe. De beter werkgevers kijken daar écht wel na, de topwerkgevers vinden 90e percentiel vaak eerder een vereiste dan een positief punt...

Oh kijk de cijfers-maken-niet-uit-het-gaat-om-je-cv-mythe

Ik heb verschillende mensen bij de Big Four (PwC, E&Y, Deloitte en KPMG) gesproken, en daar maakt het niet uit nee. Tijdens een diepte-interview met twee partners komt echt wel aan het licht of je voldoende kennis hebt of niet.

Die testen (intelligentie en persoonlijkheid) hechten ze meer waarde aan dan een cijferlijst.

Laatst bewerkt:
Er wordt hier in sommige gevallen wel heel licht gesproken over bepaalde economische opleidingen vind ik. Het ligt ook gewoon aan de persoon die je bent, als jij in een sollicitatie ook echt laat zien dat je ontzettend veel ambitie en persoonlijkheid hebt en daarbij bijvoorbeeld een economische studie op WO niveau hebt afgerond, zonder hele hoge cijfers of andere uitmuntende dingen op je CV, kan ik me niet voorstellen dat je jaren zit te trutten voor een baan op niveau.

Oh kijk de cijfers-maken-niet-uit-het-gaat-om-je-cv-mythe. De beter werkgevers kijken daar écht wel na, de topwerkgevers vinden 90e percentiel vaak eerder een vereiste dan een positief punt...

Bij IB is het wel van belang, maar de meeste werkgevers kijken niet naar cijfers.

Terug
Naar boven