AndroidHealthClinic

Opleidings advies gevraagd

Het paradoxale is natuurlijk dat:

1. In beta-branches je cijfers wel van belang zijn, en je andere vaardigheden weer wat minder (alhoewel dat tegenwoordig ook anders is ...);

2. In alpha-branches en ook in de economie (want economie = psychologie grotendeels) er meer wordt gekeken naar je persoonlijkheid, je EQ en of je bij de 'organisatie past', dan naar je cijferlijst.

Waar je je altijd op kunt onderscheiden, is je presentatie en voorkomen tijdens een gesprek, en je CV natuurlijk. Alhoewel ik ook wel eens heb gehoord dat sommige mensen hun CV 'opleuken' ... ;)

• Topic Starter Topic Starter
Gast... volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van de studie Accountancy, een paar vragen...

1. Wat is Accountancy volgens jou dan precies?

2. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van 'controle werk' van een Accountant, kun je mij vertellen wat het is volgens jou?

Btw.. er is zat werk in de economie hoor, werkgevers zijn alleen wat kritischer bij het aannemen van personeel.. Veel en gericht netwerken brengt je snel binnen, relevante werkervaring is een must, verder houden ze van iemand die in het buitenland heeft gestudeerd. Cijferlijsten zijn nieteens heel belangrijk.

Accountancy...
Jaarrekeningen controleren of opmaken (administratie uitvoeren voor een ander bedrijf) en adviseren.
Controle jaarrekening uitvoeren voor grote bedrijven... Tja, wat is daar nou aan toe te voegen? De hele jaarrekening controleren, kijken of alle cijfers die erop staan wel juist zijn. Accountantsverklaring eronder zetten.
Administratie van kleinere bedrijven opmaken of controleren. Correctie boekingen maken indien nodig. Jaarrapportage maken waarin je de liquiditeit, solvabiliteit, rentabiliteitsratio’s en dergelijke bespreekt.

We hebben het op school gehad. Uiteraard zal het wel wat breder zijn op HBO niveau maar... Vind het werk te ééntonig en te droog.

Sowieso is de vraag op dit moment niet of ik BE,Acc of FE wil gaan doen... Want deze keuze hoef ik pas te maken na 1 jaar op HBO mocht ik deze richting uit willen. Ben momenteel gewoon iets meer te spreken over BE, maar mocht dit veranderen kan ik na 1 jaar nog steeds prima naar Accountancy of Fiscale economie.

Accountancy...
Jaarrekeningen controleren of opmaken (administratie uitvoeren voor een ander bedrijf) en adviseren.
Controle jaarrekening uitvoeren voor grote bedrijven... Tja, wat is daar nou aan toe te voegen? De hele jaarrekening controleren, kijken of alle cijfers die erop staan wel juist zijn. Accountantsverklaring eronder zetten.
Administratie van kleinere bedrijven opmaken of controleren. Correctie boekingen maken indien nodig. Jaarrapportage maken waarin je de liquiditeit, solvabiliteit, rentabiliteitsratio’s en dergelijke bespreekt.

We hebben het op school gehad. Uiteraard zal het wel wat breder zijn op HBO niveau maar... Vind het werk te ééntonig en te droog.

Sowieso is de vraag op dit moment niet of ik BE,Acc of FE wil gaan doen... Want deze keuze hoef ik pas te maken na 1 jaar op HBO mocht ik deze richting uit willen. Ben momenteel gewoon iets meer te spreken over BE, maar mocht dit veranderen kan ik na 1 jaar nog steeds prima naar Accountancy of Fiscale economie.

Inderdaad groot voordeel dat je nog kan switchen van opleiding.

Ik dacht dat je een ander beeld erbij kreeg omdat ik juist vind dat het niet ééntonig is; als RA veel wisseling van klanten, werk is steeds anders aangezien de AO van iedere organisatie anders is vereist dit dus steeds een andere aanpak, steeds verschillende teams waarin je werkt, mogelijkheid om in verschillende sectoren te controleren.

Hoor van veel accountants die ik spreek dat het werk totaal niet eenzijdig is, maargoed ik wil het dan ook graag :)

Succes met je keuze nog

:roflol:
Ik heb verschillende mensen bij de Big Four (PwC, E&Y, Deloitte en KPMG) gesproken, en daar maakt het niet uit nee. Tijdens een diepte-interview met twee partners komt echt wel aan het licht of je voldoende kennis hebt of niet.

Die testen (intelligentie en persoonlijkheid) hechten ze meer waarde aan dan een cijferlijst.

Ja sterk verhaal.Vriend van mijn ouders is partner bij Deloitte, ex-huisgenoot werkt bij PwC. Beide zeggen dat cijfers uiteraard een graadmeter bij het uitnodigen voor een gesprek zijn.

Ja sterk verhaal.Vriend van mijn ouders is partner bij Deloitte, ex-huisgenoot werkt bij PwC. Beide zeggen dat cijfers uiteraard een graadmeter bij het uitnodigen voor een gesprek zijn.

Ik ben op gesprek geweest zonder cijferlijst en aangenomen ;) Misschien wordt er alleen naar gevraagd wanneer ze twijfelen over een persoon oid, of verschilt het per functie.

Maakt verder ook niet uit, de TS wil nieteens accountant worden. /discussie

Terug
Naar boven