MuscleMeat

Optimale lengte en indeling trainingsblokken

Bezoekers in dit topic

Is er dan zoveel evidentie omtrent het effect van volume op hypertrofie, en intensiteit voor kracht?
Bij een hoge intensiteit belast je (ongeacht aantal herhalingen) toch ook quasi alle spiervezels? Ik wist/weet niet of je het zo zwart-wit mag bekijken?
 
Is er dan zoveel evidentie omtrent het effect van volume op hypertrofie, en intensiteit voor kracht?
Bij een hoge intensiteit belast je (ongeacht aantal herhalingen) toch ook quasi alle spiervezels? Ik wist/weet niet of je het zo zwart-wit mag bekijken?
Ja en nee. Ja, je belast alle vezels ook als je tot failure gaat met lichte gewichten. Alleen moeten we opletten dat we dat niet verwarren met sterker worden. Dat zal bij een absolute beginner nog wel werken, maar kracht heeft een zeer groot CNS component. De spiervezels kunnen individueel wel sterker worden met trainen op 30%, maar de intra- en intermusculaire coordinatie die nodig is om een hoog percentage te tillen wordt verwaarloosbaar getraind op 30%.
 
Is er dan zoveel evidentie omtrent het effect van volume op hypertrofie, en intensiteit voor kracht?
Bij een hoge intensiteit belast je (ongeacht aantal herhalingen) toch ook quasi alle spiervezels? Ik wist/weet niet of je het zo zwart-wit mag bekijken?

Er is een algemene consensus m.b.t de stelling:

Intensiteit bepaalt of er (uberhaupt) een response is en volume bepaalt de magnitude van deze response.

Dit is absoluut niet iets waar je zwart/wit kunt bekijken, maar het is eerder een soort optimum-kromme, waarbij bij een te hoge intensiteit de factor volume te weinig inbreng heeft en vice versa.

Zelf vind ik dit een verhelderend plaatje:

rep-range.jpg


Het gaat dus om het afstemmen van de combinatie van deze 2 factoren (volume en intensiteit) om tot een soort 'sweetspot' te komen.


"What actually happens" laat het idee van een optimum range goed zien, maar ook dat het geen zwart/wit iets is maar een glijdende schaal.
Trainen met hoge intensiteit, maar een relatief laag aantal reps per set heeft wel degelijk zin heeft als het gaat om hypertrofie.
Helemaal als kracht én hypertrofie ten bate van die kracht gaat.
 
Traint hij intussen al wat langer? Zo ja, hoe verloopt zijn progressie nu?
Ik ben wel benieuwd naar of iemand die al vrij snel heel sterk is deze snelheid qua progressie daarna ook heeft en of zijn limiet veel verder ligt dan die van anderen.

Ik moest effe zoeken, was z'n naam kwijt.

Het gaat hier om Jani Murtomäki, van team Gometal (ano turtiainen)

Hij heeft daar het gym record van 385kg (equipped)

METAL Gym Juva Bench Press Records - GOMETAL.COM


Daarnaast kwam ik wat filmpjes tegen uit 2016, RAW bench press 265 e.d.

Dus ja, wel een talentje zeg maar.
 
Back
Naar boven