AndroidHealthClinic

Overkill in de cut?

New kid

Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
73kg
Vetpercentage
10%
Hallo allemaal,

Ik ben vrij intensief aan het sporten de laatste tijd, met het onderstaande schema ben ik nu al 3 weken bezig. Ik merk echter niet dat ik oververmoeid raak, dus ik vind het wel prima zo. Echter, heb ik veel gelezen over overkills die in mijn situatie wellicht ook zou kunnen plaatsvinden.

Trainingsschema 6-day split op explosiviteit, per training 4 oefeningen: 15-15-15:
1: Borst:
2: Bovenrug:
3: Benen + onderrug:
4: borst
5: bovenrug
6: benen + onderrug
vervolgens 1 dag rust en daarna de cyclus opnieuw.

Cardio per week:
- Minstens 4 keer in de week 's morgens op een lege maag crosstrainer, 30 minuten, hartslag: 120-135
- 2x hardlopen met vrienden
- Naar school fietsen retour +/- 20 km per dag

Eetschema is niet precies berekend, maar ik eet 6 maaltijden per dag, deze maaltijden zijn 400 kcal, muv avondeten = 600 kcal. K/E/V: 30-40-30

Dit schema hanteer ik alleen gedurende tijdens de zomerstop van voetbal.
Ik pak gemiddeld na 5 weken een week rust in de zomer ivm vakantie.

Mijn vraag, is dit overkill.. ook als ik er zelf geen hinder van ondervind? Kleine kanttekening: ik ben het hele jaar sportief, de ochtend cardio pak ik vaker en fietsen doe ik het hele jaar naar school. Voetballen is nu vervangen door hardlopen.

Grootste verschil is: Meer krachttraining vs minder KCAL.

Ik mis de schouders en armen?

@New kid,

Waarschijnlijk zal straks wel een of anderen wijsneus zeggen dat het overkill is. Overkill kan je nooit vertellen langs een forum als je niet weet hoe iemand fysiek in elkaar steekt zen overige arbeid op de dag is en zen voedingsinname + rust is.

Zelf denk ik dat het aardig veel voor een cut sessie + je vergeet spiergroepen. In de cut/wedstrijd voorbereiding is bedoeling dat je vet verliest maar ook spiermassa behoud. Dit doe je door of gewoon door krachttraining te doen en je voedingsschema goed aan te passen of door wat te minderen in kracht (maar wel genoeg om niet al te veel te verliezen) en je focus meer op de cardio sessie te leggen.

Hier een voorbeeld filmpje van een workout die zowel op kracht als op fatburning is bedoel. 3 grote compound oefeningen 20 reps.

http://www.youtube.com/watch?v=iY2paIdfSK4&feature=player_embedded

Misschien dat je dat wat lijkt (denk wel dat je dan 1 a 2 dagen minimaal rust nodig hebt naar deze workout, maar je kan die rust dagen ook gebruiken voor cardio sessie)

Terug
Naar boven