AndroidHealthClinic

Pijn in onderrug tijdens BOR

Denk dat mensen idd eerder hun onderrug vernken met staande curls ed dan met DL op zich

Jou mening.

Je zal in je praktijk legio mensen tegen komen die met DL hun rug verziekt hebben, maar ik ken ze niet. Ken daarin tegen wel zat mensen die na een leker potje gooi&smijtwerk bij bv biceps dagenlang lopen te ongetwijfeld klagen over hun rug.

Laatst bewerkt:
Jou mening.

Je zal in je praktijk legio mensen tegen komen die met DL hun rug verziekt hebben, maar ik ken ze niet. Ken daarin tegen wel zat mensen die na een leker potje gooi&smijtwerk bij bv biceps dagenlang lopen te ongetwijfeld klagen over hun rug.

Inderdaad. Gymz, door zijn beroepsactiviteit, komt enkel in contact met mensen die een kwetsuur hebben opgelopen.
Mensen die ernstig met hun sport bezig zijn, en geinteresseerd raken in deadliften, leren die vaak aan in een gym, en krijgen dit aangeleerd, door mensen die weten hoe het moet.
Standing barbell curls, dat doet iedere idioot zodra die in de zaal binnenstapt en omdat hun ego groter is dan de maan nemen ze veel te zwaar, spannen ze hun core niet op en beginnen maar te zwaaien en met hun rug te trekken.

Ik train nu al ongeveer 12 maand mijn lichaam met de deadlift en mijn rug is nog nooit zo sterk geweest. Standing barbell curl ben ik nu veel zwakker in dan vroeger, maar vroeger had ik soms pijn als ik barbell curls deed.
Wel is het zo denk ik dat als je je deadlift slecht uitvoert met een zwaar gewicht, de gevolgen erger kunnen zijn dan als je een curl eens slecht uitvoert.

Ik vind de deadlift nou niet bepaald een first choice om iets aan een zwakke onderrug te doen. Sterker nog, dat zou mijn laatste zijn.

Gewoon barbell goodmornings 2 x pw doen en wat weighted/bands hypers en het komt allemaal goed.

Ik vind de deadlift nou niet bepaald een first choice om iets aan een zwakke onderrug te doen. Sterker nog, dat zou mijn laatste zijn.

Gewoon barbell goodmornings 2 x pw doen en wat weighted/bands hypers en het komt allemaal goed.

Je weet wellicht meer over het menselijk lichaam maar ik kan enkel zeggen dat ik, toen mijn onderrug nog heel veel pijn deed en heel zwak was, ik een goodmorning niet kon uitvoeren; dat was gewoon onmogelijk. Een deadlift met een lege barbell daarentegen lukte wel/ Een maand later met 40 kilo en na een paar maanden 60 a 70. Toen kon een goodmorning wel af en toe.

sinds ik fatsoenelijk DL nooit meer last van onderrug gehad, eerst ook vaak met BOR last. DL en buikspieren trainen deed het voor mij

Jou mening.

Een paar dagen lage rugpijn na slechte biceps curls kan je niet vergelijken met chronische lage rugpijn die je kan veroorzaken met slecht uitgevoerde deadlifts. Alle oefeningen die slecht worden uitgevoerd zijn mogelijk schadelijk, dat klopt. Maar ik zie liever een leek een slechte reeks biceps curls doen dan een slechte reeks deadlifts.

Deadlift is complexer op vlak van beweging en uitvoering dus ook meer punten waarbij je foutjes kan maken. Iemand een goede uitvoering van een compound aanleren is niet zo makkelijk. Isolatie daarentegen wel omdat je op minder moet letten en meestal minder gewicht neemt ivm compound. Bovendien ben je de target spier foutief aan het belasten. Als je 80 kilo DL fout uitvoert trek je 80 kilo verkeerd op je lage rug. Als je 15 kilo fout curled ga je niet al het gewicht vanuit je rug trekken. Het belangrijkste punt is misschien nog het dynamisch karakter van de beweging in de lage rug bij DL. Je maakt een beweging, terwijl het bij biceps curls vaak over een slechte houding gaat in je lage rug. Met name hol trekken. De ROM van de foutieve beweging is een pak kleiner.

Er zijn zeker ook een pak mensen die correct trainen en met een goede techniek een sterke lage rug maken met DL. Je moet elk geval apart bekijken. Een globale uitspraak als 'DL is slecht voor je lage rug' kan je nooit maken. Bij sommige problemen is DL sterk aan te raden, bij anderen sterk af te raden. Jammer genoeg zijn er nog te weinig mensen die beseffen (of willen inzien) dat rug gezondheid vooral voorkomt uit sterke buikspieren en niet sterke rugspieren. Je moet uiteraard een goed evenwicht hebben maar zwakke buikspieren zijn in veel gevallen de oorzaak van (chronische) lage rugpijn.

Je weet wellicht meer over het menselijk lichaam maar ik kan enkel zeggen dat ik, toen mijn onderrug nog heel veel pijn deed en heel zwak was, ik een goodmorning niet kon uitvoeren; dat was gewoon onmogelijk. Een deadlift met een lege barbell daarentegen lukte wel/ Een maand later met 40 kilo en na een paar maanden 60 a 70. Toen kon een goodmorning wel af en toe.

Snap ik, maar jij bent ontzettend bezig met je uitvoering. Bij een gedegen advies moet je rekening houden met de stupiditeit van een ander.
Daarom zou ik nooit en te nimmer de deadlift als oefening voor de onderrug aanbieden. Dat gaat vaker fout dan goed namelijk.

Snap ik, maar jij bent ontzettend bezig met je uitvoering. Bij een gedegen advies moet je rekening houden met de stupiditeit van een ander.
Daarom zou ik nooit en te nimmer de deadlift als oefening voor de onderrug aanbieden. Dat gaat vaker fout dan goed namelijk.

Daar ben ik het volledig mee eens.

Kan jij me natuurlijk wel even uitleggen dat je onderrug niet meer belast word.
Tuurlijk werkt het lekkerder, maar je zal altijd je onderrug belasten met en bor, evenals je voeten(wat er veder vrijwel niks mee te maken heeft, want die zullen altijd evenveel belast worden)

Kan jij me natuurlijk wel even uitleggen dat je onderrug niet meer belast word.
Tuurlijk werkt het lekkerder, maar je zal altijd je onderrug belasten met en bor, evenals je voeten(wat er veder vrijwel niks mee te maken heeft, want die zullen altijd evenveel belast worden)

lulkoek

Terug
Naar boven