XXL Nutrition

Push-pull ipv UB/LB

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Ben gisteren voor het eerst van start gegaan met een push-pull schema of eigenlijk heel simplistisch: voor /achterkant.
'k Zou eens willen peilen wat andermans ervaringen hiermee zijn.
In elk geval merkte ik al dat het anders was dan een UB/LB training waar ik bijv bankdrukken superset met bb bent over row.
Deze keer heb ik bent over row gesuperset met Romanian DL. Voelde compleet anders aan.

Eén van de redenen was ook dat benen trainen onevenredig zwaar is en ik 't idee had veel te licht op de UB-dag te trainen en juist net te zwaar op benen dag. Dan liever elke dag benen trainen, vandaar.

Iemand die uit persoonlijke ervaring kan putten mbt dit soort split?

NEEN, IK VRAAG NIET NAAR ERVARING MET PUSH-PULL-BENEN want da's een 3-split. Echt alleen naar een dubbelsplit met PUSH/PULL en dus elke training beenoefeningen!
 
Heb zo al een tijdje getraind. Ik vond het goed aanvoelen om deads te combineren met rows en chins. Idd wel zwaar op core maar als je daar tegen kan dan mag dat geen probleem geven.
 
Het voelt gewoon anders aan dan het supersetten van echte antagonisten, waar je kortere rustpauzes kan hanteren. Nu wachtte ik al vrij snel even lang als ik zou doen met gewone sets die direct op elkaar volgen.
'k Blijf zweren bij supersets omdat je zo niet 1 spiergroep te veel bevoordeelt boven een andere. En stomtoevallig (had er niet op gelet) had ik ook exact hetzelfde gewicht gebruikt voor beide oefeningen.
Gevolg was wel dat ik aanmerkelijk minder hh er uit haalde dan ik had verwacht voor de RDL, vandaar dat ik vermoed dat de onderrug toch een belangrijker rol speelt bij de RDL dan ik voorheen dacht.
 
ik denk dat het eerder aan jouw gebrek aan algehele uithoudingsvermogen ligt dan aan het feit dat je je onderrug ook veel belast met RDL. Ook vanwege het feit dat je redelijk lange rust er tussen had, moet het niet veel uitmaken.
 
Vond het in elk geval vreemd.. nu gebruik ik feitelijk wel al bijna 3/4 jaar ons eigen sportdrankje tijdens de training en ik had het voor het eerst vergeten. En sinds 2 weken was ik ook met creatine begonnen.

Nu is het ook zo dat ik geëindigd was met een cyclus waarin ik op het eind alles met plm 3hh voor de zware en 8-10 hh voor de 'lichte' oefeningen deed. Misschien was 6 dagen pauze net te kort? Woensdag 19 april voor het laatst getraind en gisteren 26 april weer opnieuw getraind ...
Kan dat er iets mee te maken hebben?
 
moet niet zoveel uitmaken. Als je echt vooruitgang wilt boeken. Stel ik je voor om ook een log te beginnen. Zo kun je alles goed bijhouden en krijg je feedback van gasten die er verstand van hebben ;)
 
Ik vond het goed aanvoelen om deads te combineren met rows en chins.
Verrek, je brengt me op een idee, ook omdat ik voorafgaand aan de RDLs en de BB BORs gechind heb en me geadviseerd werd om langere pauzes te nemen voor het chinnen.
't Lijkt me dat chinnen minder inwerkt op je onderrug dan BORs.
 
Smoothmold zei:
moet niet zoveel uitmaken. Als je echt vooruitgang wilt boeken. Stel ik je voor om ook een log te beginnen. Zo kun je alles goed bijhouden en krijg je feedback van gasten die er verstand van hebben ;)
Hmpff ja, die log in B&F levert niet zoveel commentaar op, miss ook mijn schuld omdat ik zo lang van stof ben :(.
Maar ben echt serieus met alles bezig, de vooruitgang gaat alleen fokking traag .. blijf emmeren met die KH. Veel KH = wat meer spiergroei en explosieve kracht (zeker icm creatine), maar KH is ook: meer gewrichtsklachten en DOMS en eveneens minder uithoudingsvermogen.
 
Kijk eens naar de logs van gasten hier op het forum. Moet je kijken wat voor volume ze draaien en welke oefeningen ze na elkaar doen. En dat een paar keer in de week....... En die hebben het ook niet over ik pak minder gewicht omdat ik....... etc etc

Kijk uit voor overtraining hoor!! :rolleyes: zucht
 
Esperantisto zei:
Hmpff ja, die log in B&F levert niet zoveel commentaar op, miss ook mijn schuld omdat ik zo lang van stof ben :(.
Maar ben echt serieus met alles bezig, de vooruitgang gaat alleen fokking traag .. blijf emmeren met die KH. Veel KH = wat meer spiergroei en explosieve kracht (zeker icm creatine), maar KH is ook: meer gewrichtsklachten en DOMS en eveneens minder uithoudingsvermogen.

nog nooit van gehoord.....
 
Dan hoor je het nu :D.
Serieus: gewrichtsklachten en DOMS verdwijnen als sneeuw voor de zon als je laag in de KH zit. Feitelijk ben ik dan ook even sterk.. nadeel is dat je hersteltijd ook tot in de eeuwigheid duurt, vandaar het nut van extra KH tijdens de training.
 
nou, ik zit in de cut denk ik hoger in mijn kh dan jij ooit hebt gezeten en ik heb never nooit ergens last van gehad. En DOMS, krijg door de negatieve beweging langzaam uit te voeren. Wat imo, waardeloos is en het herstel benadeelt. Daarnaast pak je hierdoor lagere gewichten waardoor de load lager wordt, wat resulteert in minder krachttoename dus ook massatoename.
 
Jij weet niet hoe hoog ik nu ziet :D. Althans, op mijn hoge dagen.

Nee, echt.. ik heb serieus meer last van mijn gewrichten en DOMS dan ik ooit van mijn leven gehad heb. Maar ik fiets dan ook helemaal niet meer, kortom heb het hele duursportgebeuren bijna vaarwel gezegd.
Het frappeert me enorm hoe ik in de tijd van mijn ketodieet ooit eens 80 sets fluitend heb gedaan.. wel allemaal met 15-20hh in circuitvorm maar dat kon ik gewoon moeiteloos volhouden. Spiergroei nul natuurlijk vanwege overmatig cortisol.

Maar we dwalen af... Ik ga dit gewoon een eerlijke kans geven en er 10 '8-daagse weken' mee aan de slag.. (dwz. 4 trainingen = 8 dagen ipv 1 week).
Het voelde gewoon vreemd aan. Supersetten van chins en RDL is bij nader inzien ook niet handig omdat het juist zoveel tijd bespaart de BORs tegelijk te doen.. (zelfde gewicht), een tri-set zou ook nog kunnen.
 
Tweede training ging aardig beroerd qua benen. Die RDLs ook al waren ze mijn ahum 'lichte' training hakten er flink in qua DOMS zodat de 1-benige leg presses niet uit de verf kwamen. Ook cardio had er onder te lijden, zette op de loopband de slechtste prestatie in lange tijd neer. Was gewoon doodop.. had vast ook te maken met een tig aantal andere factoren, waaronder 'tijd van de maand' en voedselindigestie (te veel gluten of lactosehoudende zuivel?). Borsttraining ging wel goed, logisch eigenlijk want die was niet belast de vorige keer.
Vooralsnog lijkt het erop dat ik mogelijk het aantal sets voor benen moet beperken of anders de HIIT-cardio om niet overtraind te raken.

Zoals gezegd.. ga hiermee door en over een paar weken meld ik het eindresultaat weer.
 
Vandaag de laatste training van de nieuwe split gehad. Conclusie: het is 3x niks zo'n push-pull split. Mijn benen worden elke training te zwaar belast om nog wat serieus aan gewichten te verzetten de keer erop. Dus ja, dan schiet je het doel helemaal voorbij om de belasting gelijkmatiger te verdelen. Zeker als je al geen puf meer overhoudt voor je geliefde intervalcardio.

Met ingang van de volgende training en dat is morgen al ivm 5 mei ga ik dus weer mooi terug naar mijn oude vertrouwde UB/LB split. Kan ook meespelen dat ik weer wat met zuivel aan het experimenteren ben.. geloof nu dat ik echt geen weipoeder verdraag, hoe voortreffelijk van kwaliteit deze ook is.. sowieso krijg ik megahonger van weipoeder op zichzelf.
Hoe dan ook, de split bevalt niet.. beter gelijk beslissen dat het niks is dan nog wekenlang aanmodderen. Sorry, want ik had eerst gedacht om dit schema wat langer een eerlijke kans te geven. Maar dit trek ik gewoon niet en dat vind ik zonde van mijn tijd & inspanning.
 
Back
Naar boven