Dit doe ik omdat mijn vader zelf systeemtherapeut is en zelf heeft gewerkt met onder andere zware criminelen en hardcore drugsverslaafden.
Soms komt er wel eens een oud ''patient'' bij ons thuis op bezoek en geven altijd aan dat het straffen niets werkt maar de begeleiding de oplossing is. Het probleem waarom begeleiding soms niet werkt omdat bepaalde criminelen weigeren ervoor open te staan en op vrije voeten komen voor een behandeling, hetgeen dikswijls herhaling veroorzaakt.
als het op dit onderwerp aankomt heb ik het geluk op te groeien in een gezin waarin ik de problemen hoor en de oplossingen zie,ook heb ik toegang tot rapporten waaruit simpelweg blijkt dat zwaar straffen simpelweg niet werkt en dit zeer simpel te redeneren is.
Ik ben het met je eens.
Er zijn 4 belangrijke factoren betrokken bij de behandeling van misdadigers.
1. heropvoeding, het genezen van de maatschappelijke 'ziekte'
2. bescherming van de maatschappij door isolatie van de misdadiger.
3. angst inboezeming die moet leiden tot conformatie aan het sociaal contract.
4. voldoening rechtvaardigheidsgevoel van het slachtoffer.
Het is aangetoond dat de angst die door straffen wordt ingeboezemd en zo een morele barriere vormt, bij veelplegers maar weinig effect heeft. Zwaardere straffen hebben vrijwel geen afname in misdaad ten gevolge. Het zwaarder straffen bij toename van misdrijven heeft daarom vooral een sociale functie, het sussen van de gemeenschap. Laten zien dat de overheid actie onderneemt of deze actie de gewenste gevolgen heeft of niet.
Bij de behandeling van misdadigers staat in Nederland punt 1 al erg op de voorgrond ten opzichte van sommige andere landen/naties zoals Amerika.
Toch denk ik dat vooral de jeugdinstituties en opvang in Nederland nog erg tekort schieten in dit opzicht.
De containerwoningen vervullen direct al 1 belangrijke functie. Ze nemen de geplaagde gemeenschap in bescherming. Dit is zeker van belang, of zij nu enkel de symptomen bestrijd of niet. De burger moet worden beschermt.
Naast deze isolatie uit de samenleving moeten echter lange termijn maatregelen worden genomen in de vorm van rehabilitatie en heropvoeding.
Daarnaast moet naar andere oorzaken van het probleem worden gezocht.
Een deel van deze functie wordt misschien al verricht door het feit dat de veelplegers het kamp pas kunnen verlaten wanneer zij studeren of werk hebben gevonden. Zij moeten echter in dit proces worden begeleid en mogelijk andere begeleiding en counseling ontvangen.
Hierbij moet dan wel het economische aspect van de zaak in oog genomen worden. Hoe lucratief is heropvoeding in deze zin voor de samenleving als geheel? Is deze wel uit te drukken in economische zin of is de 'sociale gezondheid' van de samenleving 'priceless'?