Fitness Seller

raar spul dat oestrogeen

Miss Deadlift

Competitive Bodybuilder
Waardering
59
Lengte
1m68
Massa
65kg
Wel vaag dit.Normaal wordt er toch vanuitgegaan dat oestrogenen je vetter maken.Maar hieruit blijkt dus dat iemand helemaal zonder oestrogenen,pas echt vet zou zijn.

In het "Prince Henry's Institute of Medical Research" hebben ze de zogenaamde "Aromatase Knock-out" muis gecreëerd. Deze muis mist het enzym aromatase en is daardoor volledig oestrogeen vrij. De "Aromatase Knock-out" muis heeft een fenotype van overmatige vetopstapeling en een toename van het lichaamsgewicht. Toediening van oestrogenen herstelt het fenotype van overmatige vetopstapeling en doet het lichaamsgewicht afnemen. Doordat de muis oestrogeen vrij is vormt zij het ideale voorbeeld voor postmenopausale vrouwen.
bron:Saal van Zwanenberg Stichting

Hoe kan dat? Is er een ideaal oestrogeen gehalte,wat je nodig hebt om niet vet te worden (en voor nog wat andere zaken maar daar kijken we maar even niet naar:rolleyes:) maar als je meer hebt wordt je wel weer vetter???

• Topic Starter Topic Starter
Stond er dus niet in...
Maar ik heb er net nog even naar gezocht,en zelfs wat gevonden:
(de meest relevante informatie vind je onder "abstract")

Aromatase-deficient (ArKO) mice have a phenotype of increased adiposity

Als ik het goed begrijp,is de stofwisseling zonder oestrogeen lager,werken oestrogenen blijkbaar toch mee aan meer vetvrije massa,hoewel natuurlijk lang niet zoveel als testosteron (helaas:() en is het ook belangrijk voor insuline gevoeligheid en cholesterolhuishouding.
Dus,niet teveel aromatase remmers nemen jongens ;)

Wie zei dan dat oestrogenen vet maken? Estradiol/oestrogeen zorgt voor vrouwelijk vet, het verhoogt niet het vet. Dat is iets totaal anders. Ook maakt oestrogeen de huid zachter doordat er meer water/vocht gaat zitten.

Vrouwen die ouder worden, worden vetter, juist doordat ze minder oestrogeen gaan produceren, ook de vertraagde stofwisseling voegt toe aan dit probleem.

Het probleem bij mannen is dat als oestrogeen hoog wordt, dit meestal samenhangt met een verminderd testosteron. En dat geeft dan als resultaat dat ze er vrouwelijker uit gaan zien (zachter, ronder) oa omdat DHT dan ook lager is. Wellicht komt hier de mythe vandaan dat oestrogeen vet maakt?

Big Cat heeft vroeger ook al eens gewezen op de vetverbrandende werking van oestrogeen, maar ik denk niet dat mannen hier baat bij hebben.

Wie zei dan dat oestrogenen vet maken? Estradiol/oestrogeen zorgt voor vrouwelijk vet, het verhoogt niet het vet. Dat is iets totaal anders. Ook maakt oestrogeen de huid zachter doordat er meer water/vocht gaat zitten.

Vrouwen die ouder worden, worden vetter, juist doordat ze minder oestrogeen gaan produceren, ook de vertraagde stofwisseling voegt toe aan dit probleem.

Het probleem bij mannen is dat als oestrogeen hoog wordt, dit meestal samenhangt met een verminderd testosteron. En dat geeft dan als resultaat dat ze er vrouwelijker uit gaan zien (zachter, ronder) oa omdat DHT dan ook lager is. Wellicht komt hier de mythe vandaan dat oestrogeen vet maakt?

Big Cat heeft vroeger ook al eens gewezen op de vetverbrandende werking van oestrogeen, maar ik denk niet dat mannen hier baat bij hebben.

:scratch: idd hoe kom ik er eigenlijk bij dat oestrogenen vet maken?
toch wordt het wel gezegd...
Het blijft dan wel de vraag waar het dan wél aan ligt dat vrouwen van nature een hoger bf% hebben dan mannen.Moet toch iets met hormonen te maken hebben....shit,dat ik dat niet weet! :duh:
Iemand anders,misschien? :o

Dat heeft twee redenen:

- vrouwelijke vetcellen zijn 5x groter, hebben 2x meer enzymen die vet opslaan en de helft minder die het loslaten. Dit komt puur door evolutie en genen.
- vrouwen hebben minder spiermassa en verbranden dus minder energie. Onrechtstreeks is testosteron dus een sterke fatburner.

edit,geen commentaar op dat laatste dat had ik wel gewild maar laat maar zitten:o

Het zijn dus die enzymen,die heb je niet die maak je aan,onder invloed van de gen expressie die weer onder invloed staat van ?? ja,wat?
Op het Y chromosoom liggen bijna geen genen,oftwel die genen die de mannen hebben die hebben vrouwen hoogstwaarschijnlijk ook maar ze komen blijkbaar anders tot expressie.Er moet iets zijn wat daar voor verantwoordelijk is,iets dat invloed kan uitoefenen op de gen expressie en specifiek is voor mannen of vrouwen.Toch weer hormonen misschien ?:p

Ik ben trouwens ook wel nieuwsgierig naar die post van Big Cat over oestrogeen als vetverbrander,al verwacht ik er zelf ook geen baat bij te hebben ;)
Heb je die nog ergens?

Van het Y chromosoom is dus geen sprake bij de vrouw. Vrouw heeft XX en man XY. X draagt zeker DNA met erfelijke informatie mbt vetcellen.

Je hebt het over hormonen, maar die worden bepaald door de chromosomen. Bijv. het Y chromosoom zorgt voor de hoge testosteron afgifte in de baarmoeder zodat mannelijke kenmerken vormen. Als dit ontbreekt dan speelt alleen het X chromosoom en alle erfelijke kenmerken dat het draagt in het DNA.

Die post zit ergens maar waar he, volgens mij was het niet echt veel, een bronvermelding en wat uitleg.

Terug
Naar boven