Fitness Seller

Recht bovenlichaam

Bezoekers in dit topic

Hokaatje

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
6 nov 2013
Berichten
98
Waardering
45
Lengte
1m70
Massa
60kg
Vetpercentage
11%
Hallo allen,

Het lukt mij niet om mijn bovenlichaam recht te houden in het dagelijkse leven.
Als ik er bewust van ben, krijg ik het recht om vervolgens weer als een zak aardappels
erbij te zitten.

Welke spieren kan ik trainen om ze sterker te maken zodat het rechtop blijven zitten/staan
straks vanzelf gaat?
 
Je core sterker maken is key. Verder is het een kwestie van oefening baart kust en als je het maar vaak genoeg doet, dan wordt het vanzelf gewoon.
 
Rechten staan/zitten is meer houding dan iets dat je door trainingen fixt. Zoals Vonk aangeeft is je core verder wel belangrijk.
Als het in je verzekering zit zou ik gewoon eens een paar keertjes langs een fysio gaan, die kunnen daar wel goed advies over geven.
 
Ik liep vroeger ook behoorlijk voorover met mijn schouders en kreeg ook een hangende houding.
Voor mij heeft het lopen met m'n handen achter op m'n rug echt geholpen klinkt stom maar voor mij werkte het.
 
Heb hetzelfde :(.
Met mijn core is echt niets mis.

Maar wat Punjab zegt. Er op blijven letten, iedere keer weer recht gaan staan, en er op blijven letten.

nb. Had ik al gezegd dat je er op moet blijven letten?!
 
Zoals hierboven staat, er op letten en blijven letten totdat het vanzelf gaat. Met een opgeheven hoofd lopen en schouderbladen niet voorover laten hangen. Zorg dat je in een goede stevige stoel zit en de rugleuning helemaal rechtop staat. Eventueel kan een rugsteun helpen. M.n. in de auto krijg ik ook de neiging in te zakken doordat mijn autostoel er toe 'uitnodigt' (mijn achteruitkijkspiegel hoog afstellen attendeert mij erop rechtop te blijven zitten).

Compounds zoals Deadlifts en Squats zijn altijd goed om in je schema te houden. Eventueel kun je wat specifieke core oefeningen toevoegen, maar daar zal 'm de oorzaak niet in zitten.
 
Hallo allen,

Het lukt mij niet om mijn bovenlichaam recht te houden in het dagelijkse leven.
Als ik er bewust van ben, krijg ik het recht om vervolgens weer als een zak aardappels
erbij te zitten.

Welke spieren kan ik trainen om ze sterker te maken zodat het rechtop blijven zitten/staan
straks vanzelf gaat?

Zit het probleem bij je midsectie of meer thv bovenrug/ schouders?

Beiden kunnen trouwens ontstaan zijn door onbalans tussen buik/erector en/of borst/rug (upper cross syndrome)
 
Borstbeen vooruit, schouders naar achter!

Zelf onlangs naar de fysio geweest voor rugklachten en dat lag puur aan mijn postuur/houding. Let er vooral op als je aan een bureau zit, of zit in het algemeen. Succes.
 

Lees je ook eens in over de big three van Stuart McGill!

Waaronder planks.. goede oefening om dagelijks dan wel wekelijks te doen! Voor je core oa.
 
Zit het probleem bij je midsectie of meer thv bovenrug/ schouders?

Beiden kunnen trouwens ontstaan zijn door onbalans tussen buik/erector en/of borst/rug (upper cross syndrome)

Midsectie.
 
Je rugwervel(s) in het midden is waarschijnlijk wat krom gaan staan, daardoor moet zowel je bovenrug als onderrug veel compenseren, alsook je spieren eromheen. Daar komt vaak de pijn vandaan. Probeer ook eens wat licht roeiwerk (cable rows met een goede houding en lange holds), ook pulldowns met de borst vooruit kunnen helpen!

Sowieso is krachttraining, mits goed uitgevoerd, essentieel voor een goed postuur, sterke botten en spieren. Ik zou zeker gaan deadliften, rowen, pullups/chinups toevoegen in je training, indien je dat nog niet doet. :thumb:
 
Bedankt voor de reactie's!
 
Koop ook een goede bureaustoel als je veel zittend werkt, en maak zo nu en dan eens een wandeling, of ga staan (tijdens het werk). Altijd goed, zowel voor de houding als de doorbloeding.
 
Je rugwervel(s) in het midden is waarschijnlijk wat krom gaan staan, daardoor moet zowel je bovenrug als onderrug veel compenseren, alsook je spieren eromheen. Daar komt vaak de pijn vandaan. Probeer ook eens wat licht roeiwerk (cable rows met een goede houding en lange holds), ook pulldowns met de borst vooruit kunnen helpen!

Sowieso is krachttraining, mits goed uitgevoerd, essentieel voor een goed postuur, sterke botten en spieren. Ik zou zeker gaan deadliften, rowen, pullups/chinups toevoegen in je training, indien je dat nog niet doet. :thumb:

Pijn heb ik gelukkig niet, alleen geen rechte rug.
Cable row zit in mn schema, maar dan wel zittend.
Deadlift, roeien in diverse houdingen (als het goed is is mijn techniek goed, heb bij een goede pt getraind)
Pull ups en chin ups zitten er nog niet in omdat de kracht in mn armen nog ontbreekt.
 
Koop ook een goede bureaustoel als je veel zittend werkt, en maak zo nu en dan eens een wandeling, of ga staan (tijdens het werk). Altijd goed, zowel voor de houding als de doorbloeding.

Helaas werk ik momenteel niet, wel staand werk gedaan. Wandelen doe ik ook regelmatig met de hond.
Dank voor je reactie.
 
Pijn heb ik gelukkig niet, alleen geen rechte rug.
Cable row zit in mn schema, maar dan wel zittend.
Deadlift, roeien in diverse houdingen (als het goed is is mijn techniek goed, heb bij een goede pt getraind)
Pull ups en chin ups zitten er nog niet in omdat de kracht in mn armen nog ontbreekt.
Goedzo! De pijn kan overigens later nog komen als je houding echt heel krom wordt, ik spreek uit ervaring. Stekende pijntjes zijn dan echt irritant.

Beter voorkomen dan genezen.. ;)

Wat betreft de pullups en chinups, daar moet de kracht voornamelijk uit je rug komen (als primary mover)! Je armen helpen weliswaar, maar dat is niet de insteek van die oefeningen, probeer het eens met bands, negatives of op een assisted apparaat. Zie ook dat topic van laatst hierover. Moet wel toegeven dat vrouwen zich vaak minder snel kunnen optrekken dan mannen, met ongeveer hetzelfde lichaamsgewicht/BMI. Is gewoon bepaald door moeder natuur, maar dat betekent niet dat je het niet kan verbeteren.
 
Back
Naar boven