Fitness Seller

Rel tussen RTBF en Leterme

Masterhit

Monstrous Giant
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
1.032
Leterme: 'RTBF is relict uit het verleden'

BRUSSEL - 'De RTBF is een zender met een eigen politieke agenda, het is een relict uit het verleden.' Yves Leterme haalt in interviews met enkele weekendkranten zwaar uit naar de Franstalige openbare omroep. In een interview met Het Belang van Limburg vergelijkt Leterme de RTBF met Radio Mille Collines. Die Rwandese radiozender riep tijdens de genocide tot haat en geweld tegen de Tutsi's.

Leterme spaart zijn kritiek niet op de Franstalige openbare omroep naar aanleiding van de RTBF-reportage afgelopen woensdag in 'Questions à la Une'. Daarin werd de kijker een blik gegund achter de schermen van het formatieberaad. Journalisten van de Franstalige zender RTBF zijn verbijsterd over de uitlatingen van ex-formateur Yves Leterme (CD&V).

In een persbericht hekelt de vereniging van journalisten bij de RTBF vastberaden de vergelijking van Leterme tussen de RTBF en Radio Mille Collines. De vereniging herinnert eraan dat de RTBF in de politieke berichtgeving alle principes van stiptheid en objectiviteit aan de dag legt in het kader van de journalistieke deontologie.

'Leterme enkel tolk van wat hij hoorde'

In een reactie benadrukt Yves Leterme dat hijzelf de RTBF niet vergeleken heeft met 'Radio Mille Collines'. Hij heeft slechts 'aangegeven dat de programmamakers de effecten in politieke middens niet mogen onderschatten', stelt zijn woordvoerder Peter Poulussen.

In het interview met Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen werd Leterme gevraagd of hij de reportage gezien had. Hij ontkende maar stelde dat anderen ze wel gezien hadden. Yves Leterme is de tolk geweest van wat hij in politieke middens hoorde, aldus nog zijn woordvoerder.

'Reynders heeft me erover gebeld'

'Het is wel zeer jammer hoe bijvoorbeeld de RTBF mij diaboliseert. Ik heb de reportage over de formatie niet gezien - ik kijk bijna geen televisie - maar Didier (Reynders, nvdr) heeft me er over opgebeld. Straf. Als een openbare omroep meent dat het tot zijn core business behoort om mensen angst aan te jagen met uitzendingen als Bye Bye Belgium, waarin de tram stopt omdat Vlaanderen de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen, tja... Ik vind het niet democratisch dat bepaalde kringen in het Brusselse en de media de werkelijkheid zo kunnen vertekenen.'

'Ik heb natuurlijk zelf ook fouten gemaakt. Ik had niet moeten ingaan op vragen van journalisten die me, als ik in zeven haasten de trappen op loop, vragen om de Brabançonne te zingen.'

'Propagandazender van Milquet'

In de RTBF-reportage vertelde Joëlle Milquet dat de onderhandelingen te chaotisch verliepen.

'Onzin,' weet Leterme, 'het probleem van Milquet is dat ze begeleid wordt door een hele groep van medewerkers, dat ze heel onzeker is en dat ze blijkbaar weinig ervaring heeft met onderhandelen'. Verwijzend naar de uitzending zegt Leterme dat de RTBF zich in deze opwierp als 'een propagandazender van Joëlle Milquet'.

(bron : nieuwsblad)

de RTBF zijn al langer dan vandaag een bende oproerkraaiers.
ze geven met hun éénzijdige reportages vaak een verkeerd beeld van de Vlamingen en jutten de Waalse bevolking onnodig op, het lijkt wel een bende haatzaaiers.
ik vraag me soms af wat ze hiermee uiteindelijk willen bereiken.
als ze denken hiermee de Waalse zaak te steunen en het behoud van de staat Belgie een duwtje in de rug te geven zijn ze toch wel heel mis, denk ik.
dit moet toch vroeg of laat zich tegen hen keren.
mooi dat er eindelijk eens kritiek op deze vorm van journalistiek komt, al had ik het nu liever niet uit de mond van Leterme gehoord (met het oog op premierschap).

Yep, dat zei ik al in een ander topic (media verschilt veel met Vlaamse). De RTBF is nog erger dan de VRT in dat opzicht,
neutraliteit en correcte berichtgeving is er ver te zoeken. Geen wonder dat we steeds verder uit elkaar groeien...

Trouwens nog een andere rel:

HLN: Formatie - Reynders woedend op Milquet, oranje-blauw begraven (95844)

Bewijst maar hoe die Milquet gewoon een tweede PS is, altijd maar roet in het eten strooien terwijl een grote meerderheid haar ongelijk geeft. Met zo iemand kan je uberhaupt niet regeren.

zoals deadsmurf aangeeft was het nu zeker niet de moment om zoiets te zeggen. Dat denken mag hij zeker maar zeggen nu niet.

• Topic Starter Topic Starter
Yep, dat zei ik al in een ander topic (media verschilt veel met Vlaamse). De RTBF is nog erger dan de VRT in dat opzicht,
neutraliteit en correcte berichtgeving is er ver te zoeken. Geen wonder dat we steeds verder uit elkaar groeien...

Trouwens nog een andere rel:

HLN: Formatie - Reynders woedend op Milquet, oranje-blauw begraven (95844)

Bewijst maar hoe die Milquet gewoon een tweede PS is, altijd maar roet in het eten strooien terwijl een grote meerderheid haar ongelijk geeft. Met zo iemand kan je uberhaupt niet regeren.

idd met zo'n mens valt niet samen te werken.
politiek is compromissen sluiten, zeker in een land als Belgie.
ze is al even slecht als een Dedecker, een eeuwige dwarsligger dus (begrijp trouwens niet hoe die volgens recente peilingen nog aan populariteit gewonnen heeft).
Reynders daarentegen is een man van rede, die tenminste snapt dat een staatshervorming noodzakelijk is.

zoals deadsmurf aangeeft was het nu zeker niet de moment om zoiets te zeggen. Dat denken mag hij zeker maar zeggen nu niet.

het mocht wel gezegd worden, maar beter niet door Leterme zelf.
daarvoor dient een partijvoorzitter maw Jo Vandeurzen.

dergelijke opruiende journalistiek en eenzijdige berichtgeving mag zeker aan de kaak gesteld worden.

Triest dat rtbf journalisten niet hun verantwoordelijkheid nemen.
Of geven ze enkel maar nieuws, hoe dat het bevolking het graag ziet ?

• Topic Starter Topic Starter
hier, het wordt nog mooier :

Anciaux verwijt Leterme emotionele onvolwassenheid

"De RTBF vergelijken met de Rwandese radio Milles Collines is even verwerpelijk als het banaliseren van de Holocaust omdat Israël een verwerpelijke politiek voert tegenover de Palestijnen. Het zijn vergelijkingen die totaal misplaatst zijn en getuigen van intellectuele en emotionele onvolwassenheid", beweert Bert Anciaux op zijn site. Hij was destijds lid van de onderzoekscommissie die de genocide in Rwanda onderzocht.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Anciaux: "Leterme is niet goed snik"

"Niet goed snik"

"De RTBF is zonder twijfel een geëngageerde omroep. Dat ze de belangen van Franstaligen meer verdedigen dan de visie van de Vlamingen zal wel niet echt bevreemdend zijn. Ook in onze media komt het standpunt van Franstaligen nauwelijks aan bod", aldus Anciaux. Zij die de RTBF echter vergelijken met Radio Milles Collines "die haat en onverdraagzaamheid preekte en zo mee het vuur aan de lont stak" zijn volgens Anciaux "niet goed snik". "Wie dit ook doet, rechtstreeks of onrechtstreeks, speelt echt met vuur".

(bron : hln)

als er iemand is die over emotionele onvolwassenheid zijn klep dient te houden is hij het wel :roflol:

Ja, haha, van alle mensen op de wereld, moet hij het wel zeggen.

Kritiek op rtbf is terecht, maar het gaat om het 'hoe' en de vergelijking met een haatzaaiende radio-omroep was misschien niet de beste vergelijking.

Laatst bewerkt:
Idd, Leterme geeft zelf toe dat hij wel eens foutjes maakt. Hij is spontaan en zegt gewoon eerlijk wat hij denkt. Soms komt dat er sterker uit dan nodig is.

Die argumenten van Anciaux zijn zo dwaas, totaal naast de kwestie, die kan beter helemaal zijn mond houden.

Hier een reactie van Carl Devos, één van de weinigen die ik echt serieus neem:

“Ik vind dat politici het recht hebben om kritiek te uiten op de media. (…) Ik vind zelfs dat Leterme in de grond voor een stuk gelijk heeft. Ik kijk af en toe naar het RTBf-nieuws en ik vind het ook geen toonbeeld van objectieve verslaggeving. Het is geëngageerde journalistiek, die niet in het nieuws thuishoort. Daar heb je columns voor, of een politieke satirische show.”

Carl Devos – politicoloog – in De Standaard, 10.12.07

ik heb niet het hele verhaal gevolgd, maar op de Nederlandse TV wat dingetje gezien... voor zover ik weet heeft hij dus dat station vergeleken met een radiostation uit 1 of ander 3e wereldland wat in de midden jaren 90 tot volkerenmoord aanzette.. en dit omdat ze kritiek op hem uitten!

Ik vind het wel fout om dat te zeggen, maar toch eigenlijk best wel een non-issue :roflol:

achja politiek vind ik altijd maar een beetje lauw (en nee ben geen wilders aanhanger of vlaams belang o.i.d. :yawn:)

waarom post ik dit eigenlijk?

groetjes

“Ik vind dat politici het recht hebben om kritiek te uiten op de media. (…) Ik vind zelfs dat Leterme in de grond voor een stuk gelijk heeft. Ik kijk af en toe naar het RTBf-nieuws en ik vind het ook geen toonbeeld van objectieve verslaggeving. Het is geëngageerde journalistiek, die niet in het nieuws thuishoort. Daar heb je columns voor, of een politieke satirische show.”

Carl Devos – politicoloog – in De Standaard, 10.12.07

Dat is naast de kwestie, politiekers hebben uiteraard het recht te zeggen wat ze willen en kritiek te uiten, de kritiek mag dan nog terecht zijn, daar gaat het nu helemaal niet om.

Waar gaat het dan wel om?

Leterme wijst perfect aan waarom de Waalse zijde zo negatief staat tegenover hem, namelijk door de subjectieve media daar, lijkt me toch enorm belangrijk dat daar aandacht aan besteed wordt?

Alleen die uitspraak (of beter gezegd het citaat, want hij heeft het niet zelf gezegd) over het radiostation was erover, daar kan Leterme best wat voorzichtiger in worden. Maar hij mag het binnenkort gaan uitleggen bij RTBF dus dat is dan wel weer een kans om de Waalse bevolking toe te spreken.

Waar gaat het dan wel om?

Leterme wijst perfect aan waarom de Waalse zijde zo negatief staat tegenover hem, namelijk door de subjectieve media daar, lijkt me toch enorm belangrijk dat daar aandacht aan besteed wordt?

Alleen die uitspraak (of beter gezegd het citaat, want hij heeft het niet zelf gezegd) over het radiostation was erover, daar kan Leterme best wat voorzichtiger in worden. Maar hij mag het binnenkort gaan uitleggen bij RTBF dus dat is dan wel weer een kans om de Waalse bevolking toe te spreken.

zoals je zegt:

dit was er over en indd een goeie kans om daar zijn imago te verbeteren en veel punten te scoren.

Leterme had gelijk. De meeste Vlaamse journalisten zijn het er ook over eens dat de RTBF zich bezondigd aan militante journalistiek.

idd met zo'n mens valt niet samen te werken.
politiek is compromissen sluiten, zeker in een land als Belgie.
ze is al even slecht als een Dedecker, een eeuwige dwarsligger dus (begrijp trouwens niet hoe die volgens recente peilingen nog aan populariteit gewonnen heeft).
Reynders daarentegen is een man van rede, die tenminste snapt dat een staatshervorming noodzakelijk is.

het mocht wel gezegd worden, maar beter niet door Leterme zelf.
daarvoor dient een partijvoorzitter maw Jo Vandeurzen.

dergelijke opruiende journalistiek en eenzijdige berichtgeving mag zeker aan de kaak gesteld worden.

Reynders wil gewoon zijn natte droom waarmaken, namelijk een federale regering zonder PS. En zelfs dat lijkt niet te gaan lukken.;)

Reynders wil gewoon zijn natte droom waarmaken, namelijk een federale regering zonder PS. En zelfs dat lijkt niet te gaan lukken.;)
Ik denk dat dat een natte droom voor heel het land zou zijn... PS is een corrupte, leugenachtige, economie-verwoestende maffia partij die het land letterlijk al jaren aan een stuk kapot aan het maken is. Het is een grote schande als zulke partij nu niet in de oppositie zou komen , Reynders denkt dus echt niet aan zichzelf, maar vooral aan het land en de gevolgen voor dat land als die partij weer gaat deelnemen aan de regering. Jammer hoe mensen altijd het slechte in anderen proberen te zoeken.

In Vlaanderen spreken de media ook over Joëlle Milquet als "madame non" hé..:rolleyes:
Dat is gewoon de harde waarheid die niemand ontkent behalve Milquet zelf :rolleyes:

Ik zie haar nog steeds voor de camera zeggen 'iek hep nuooit nee kezegt teguen iets' :orly: :rolleyes:

Ik denk dat dat een natte droom voor heel het land zou zijn... PS is een corrupte, leugenachtige, economie-verwoestende maffia partij die het land letterlijk al jaren aan een stuk kapot aan het maken is. Het is een grote schande als zulke partij nu niet in de oppositie zou komen , Reynders denkt dus echt niet aan zichzelf, maar vooral aan het land en de gevolgen voor dat land als die partij weer gaat deelnemen aan de regering.

Jij mag Didierke zeggen?:D

Ja en doe nog de groeten aan Joëlleke he ;):D

Ik zie reynders als een echt wolf in schaapskleren. Hij doet er alles over om premier te worden, dat is echt overduidelijk.

Net dat guy een goede oplossing bood voor de huidige situatie, heeft mr(reynders) er problemen mee, want hij weet dat zijn ambitie om premier te worden verleden tijd is.

Er ligt een scenario op tafel waarbij aftredend premier Guy Verhofstadt de interimregering zou leiden en Yves Leterme voor CD&V vicepremier zou worden. Leterme zou de portefeuille Financiën en Institutionele Hervormingen krijgen, waardoor hij de staatshervorming op de rails kan zetten. In CD&V kringen wordt het scenario ontkend. Volgens de woordvoerder van Verhofstadt is het nieuws 'voorbarig'.
Leterme kan zich vinden om voorlopig te functioneren als tweede viool, en zou dan tegen Pasen de fakkel kunnen overnemen om een definitieve regering te leiden. Guy Verhofstadt staat niet te springen om een interimkabinet te leiden, maar is bereid om het te doen als het de politieke situatie kan deblokkeren. Dat bevestigden goedgeplaatste bronnen.

Terug
Naar boven