MuscleMeat

Rugpijn met benen trainen

scarear

Novice
Waardering
0
Nu ik weer wat zwaarder ga met benen begin ik last van mijn rug te krijgen. Ik heb het dan over squaten, instappen en kuiten. Ik heb een riem om maar ook daar hoor ik verschillende verhalen over.
Hoe slecht zijn deze oefeningen voor je rug? Hebben jullie er last van? Wat kun je eraan doen?

Bij juiste uitvoering, mits geen afwijkingen aan je rug oid, zijn deze oefeningen niet slecht voor je rug. Denk dat je uitvoering niet correct is. Laat eens iemand meekijken.
Weet je pertinent zeker dat je uitvoering correct is dan zou ik eens langs de fysio gaan.

Riem laten voor wat het is tenzij je broek afzakt. :cool:

Riem is pas nodig als je echt zwaar gaat. Tot die tijd je spieren de kans geven het zelf te doen (worden ze alleen maar sterker van)

Ook al denk je dat je de techniek goed onder de knie hebt, het kan nooit kwaad even een instructeur te laten meekijken. Die heeft altijd wel wat opbouwende kritiek. Doen die lui ook nog es wat nuttigs.. :p

Heb ik ook gehad,bij mij was het door bij de laatste reps heen en weer te wringen,je moet je echt kaarsrecht houden,anders schiet het over op je rug

zorg ervoor dat je bij squaten je buikspieren aanspant, dan trekt je rug ook niet helemaal verrot hol..

ik denk dat het probleem ligt bij de houding van je onderrug..

Kan ook een instabiliteitsprobleemje zijn. Zeker de uitvoering laten nakijken en eventueel extra oefeningen vragen aan een fysio (vooral voor m. transversus)

Misschien forceer je teveel? Wellicht zou je eerst andere rugoefeningen kunnen doen voordat je aan de squat begint....zodat ze al flink geprikkeld zijn..?

gewicht eraf halen, overnieuw beginnen en heel strak op je houding letten, dan steeds iets verzwaren. houding goed?=>fysio

STyX zei:
Misschien forceer je teveel? Wellicht zou je eerst andere rugoefeningen kunnen doen voordat je aan de squat begint....zodat ze al flink geprikkeld zijn..?
Dit werkt alleen maar averechts: eerst je rug belasten en dan nog eens extra belasten bij een compound oefening. Je kunt beter 1 a 2 setjes warming-up doen.

Let goed op je houding: je rug niet bol maar ook niet te hol trekken. En voer de beweging rustig uit. Bij ons in de gym wordt over het algemeen heel slordig getraind en ik zie veel mensen 'veren'.

Ik denk dat alles zowel al gezegd is, maar toch nog even dit. De squat (en nog andere massa oefeningen) is een geweldige oefeningen waar je gigantische progressie mee kan boeken, maar alleen als deze perfect wordt uitgevoerd. Doe je de oefening verkeerd, dan werkt het juist averechts en vergroot je de kans op blessures.
Ik zie soms mensen de oefening doen en dan krijg ik gewoon zelf pijn door er alleen al naar te kijken. De meeste mensen hebben bijvoorbeeld door een verkeerde houding en dan vaak in combinatie met te veel gewicht.

Gewoon terug in gewicht gaan en EERST de oefening goed onder de knie krijgen en pas DAARNA verzwaren. Dan sta je maar even voor lul met alleen de stang in je nek, maar dan doe je oefening tenminste goed.

saint zei:
Ik denk dat alles zowel al gezegd is, maar toch nog even dit. De squat (en nog andere massa oefeningen) is een geweldige oefeningen waar je gigantische progressie mee kan boeken, maar alleen als deze perfect wordt uitgevoerd. Doe je de oefening verkeerd, dan werkt het juist averechts en vergroot je de kans op blessures.
Ik zie soms mensen de oefening doen en dan krijg ik gewoon zelf pijn door er alleen al naar te kijken. De meeste mensen hebben bijvoorbeeld door een verkeerde houding en dan vaak in combinatie met te veel gewicht.

Gewoon terug in gewicht gaan en EERST de oefening goed onder de knie krijgen en pas DAARNA verzwaren. Dan sta je maar even voor lul met alleen de stang in je nek, maar dan doe je oefening tenminste goed.
dit is een heeel goed advies.
het gewicht flink lichter maken ,de beweging perfect uitvoeren,dan verzwaren.
je zult zien dat je spieren dan ook veel eerder vermoeid zijn.
want vaak wil het ego meer gewicht dan het lichaam correct aankan :eyes:
maar alleen met de stang zou ik zelf niet doen.mijn ervaring is dat met een iets zwaarder gewicht de beweging beter uitgevoerd word dan met alleen een stang.
stel je doet met squat normaal 15x 100 kilo.
doe dan nu bv 15 x 80 kilo.perfecte vorm.gaat dat goed 5 kilo erbij de keer erop.
om maar wat te noemen . ;)

Black Knight zei:
Dit werkt alleen maar averechts: eerst je rug belasten en dan nog eens extra belasten bij een compound oefening. Je kunt beter 1 a 2 setjes warming-up doen.

Let goed op je houding: je rug niet bol maar ook niet te hol trekken. En voer de beweging rustig uit. Bij ons in de gym wordt over het algemeen heel slordig getraind en ik zie veel mensen 'veren'.

ow ok...maar ik doelde ook niet op zware rugoefeningen maar rugoefeningen ter warming-up....zodat de spieren niet koud zijn wanneer aan de squat begonnen wordt...

maar wel n goede opmerking idd... :D

Ik had er ook last van. Nu span ik mijn buikspieren beter. Michael Heiremans had eens een goede pdf gepost hier. Daarin stond theorie en plaatjes. Ik kan het helaas niet zo snel vinden.

ook mischien toepasselijk om mijn vraag hier te stellen;

Ik heb mijn rug 2 dagen geleden getraint en zou vandaag toekomen aan benen, nu is de pijn in mijn onderrug nog niet volledig weg, kan ik toch gewoon om 10u mijn normale schema verder gaan met squatten etc.. ?

Terug
Naar boven