XXL Nutrition

Salaris top bedrijfsleven stijgt met 44%

Kloof tussen rijk en arm bestaat al zolang de mensheid heugt en is oudste vorm van apartheid, het onderscheid tussen klassen, tussen arm en rijk. Het zit m eigenlijk gewoon in de ongelijkheid van de ontwikkelingstempo. Je kan gaan stellen dat het moreel onaanvaardbaar is en dat het het werk van de regering is om de kloof tussen arm en rijk te dichten wat overigens niet al te best idee is. Mensen worden gewoonweg niet geprikkeld om te presteren en je krijgt communistische trekje, er moet imo altijd zoiets als een vrije markt bestaan.

Grote inkomenskloven onder de bevolking zullen altijd blijven bestaan. Zolang de elite bestaat zal er ook gewoon werk zijn voor de middenklasse (en armen) en zo blijft het geld rollen bij wijze van spreken. Zolang er maar 'leefbare lonen' worden betaald.
Klein voorbeeld zoals jody al aangaf:
kan me trouwens geen reet schelen of mijn baas zo veel verdient...
zolang hij mij genoeg betaald mag hij voor mijn part 50 keer zoveel verdienen als ik.
zonder bazen geen werk hé

Velen zijn dus tja ook (het is niet anders he) noodgedwongen overgeleverd aan de "solidariteit" van de rijksten.. Het is immers niet anders dan wat Darwin ook voor ogen had met zijn "Survival of the fittest".

Er is op de wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor ieders hebzucht.

Ja, en? Dit is zo subjectief als wat, dus niemand die daar een sluitend antwoord op kan geven.
Moreel is trouwens overrated en meer iets dat met religie te maken heeft.

Hoe kom je daar nu weer bij? Die criminaliteit heeft meer te maken met het feit dat de VS geen sociaal vangnet kennen zodat mensen min of meer 'gedwongen' worden tot criminaliteit omdat ze anders niet te eten hebben.

+10000

Criminaliteit is in Nederland weer gedaald t.o.v. 2006.

De wapenwet heeft ook een mooi aandeel in de Amerikaanse criminaliteit. Niet alleen kunnen overvallers een wapen dragen. De slachtoffers gaan ook wapens dragen ter bescherming. Gevolg is dat overvallers naar de eerlijke onschuldige mens gaan zonder wapens, die dan ook wapens kopen. Ooit schiet dat hele land elkaars kloten eraf op een mooie vrijdagmiddag als nu :)
:rolleyes: Mooie discussies waren dat bij 'Economie van de rechtswetenschap'.. de trieste Amerikaanse situatie.

En nog even for the record: ik ben zelf natuurlijk gewoon rechts, maar ik ben er wel voor dat iedereen die werkt gewoon een redelijk salaris krijgt, ook in vergelijking met de 20% procent rijkste mensen. Ik zou er bijvoorbeeld zelf niet aan moeten denken om full time schoonmaker te zijn, 40 jaar lang. Zoiemand moet ook gewoon redelijk betaald krijgen. Maar helaas is de verleiding te groot om daar mensen uit lagelonenlanden voor te gebruiken. Ik heb al eerder gezegd: immigratie is vooral nadelig voor de armen en laagopgeleiden, zij moeten ermee concureren op de arbeidsmarkt, en wonen in de probleemwijken. De rijken profiteren alleen maar van de lage lonen, en het meer waard worden van het steeds schaarser wordende onroerend goed dat ze bezitten, etc...

Dit klinkt allemaal bijzonder links Zelda. VVD is voor open grenzen.

Ik ga fijn geneeskunde studeren, daarna thorax-, plastische of neurochirurgie in m'n eigen maatschap. Zal wel tevreden zijn als ik elke maand 20,000 op mijn bankrekening zie verschijnen zonder de zware stress van het bedrijfsleven.

Mijn vader heeft een (redelijk) hoge baan in het zakenwereldje, ik zeg het je, het is zo zwaar. Aangezien heel veel mensen slecht hun werk doen en grote mond hebben, en de werkwerken soms tegen de 100 uur lopen, ja 100 ja. Dat is stress, je baan is je hobby, beroep, je baan is alles. Dus kap eens te schoppen tegen mensen met dit soort salarissen, deze mensen hebben het zwaarder dan menig popzanger en/of topsporter. Ik ben niet voor amerikanisering, maar ook niet hard tegen, maar dit is volkomen subjectief omdat ik het zelf goed gewend ben.

En voor de mensen die argumenten aanslepen als: 'stenen slepen is veel zwaarder' of 'een trucker werkt ook 80 uur in de week'.. Je laat meteen zien op welk niveau je denkt.

Just my 2c.

klopt ja .mijn pa heeft ook best hoge internationale functie bij ORACLE..heeft zn kantoor in London zitten..dus is elke week wel 3-5 dagen van huis..

• Topic Starter Topic Starter
Ja, en? Dit is zo subjectief als wat, dus niemand die daar een sluitend antwoord op kan geven.
Moreel is trouwens overrated en meer iets dat met religie te maken heeft.

Ja en wat wil je hier mee zeggen? Dat er geen harde cijfers zijn waar je op kan baseren wat eerlijk is en wat niet betekent toch niet dat je het maar niet moet doen? Dan gebeurt dus het volgende:

Hoe kom je daar nu weer bij? Die criminaliteit heeft meer te maken met het feit dat de VS geen sociaal vangnet kennen zodat mensen min of meer 'gedwongen' worden tot criminaliteit omdat ze anders niet te eten hebben.

Net heb je het nog over dat het niet belangrijk is wat maatschappelijk aanvaardbaar is omdat dat allemaal maar subjectief is, en een alinea later wijs je die ongelijkheid aan als oorzaak van criminaliteit. :roflol:

Ja en wat wil je hier mee zeggen? Dat er geen harde cijfers zijn waar je op kan baseren wat eerlijk is en wat niet betekent toch niet dat je het maar niet moet doen? Dan gebeurt dus het volgende:
Nog even voor de duidelijkheid, wat ik aangeef is dat jouw vraag maar de vraag is natuurlijk hoeveel verschil moreel en maatschappelijk aanvaardbaar is een onzinnige vraag is in dit verband. De bewering 'een topmanager verdient te veel' is net zo onzinnig als 'mijn buurman rijdt in een te dure auto'. Het zijn gewoon zaken die je helemaal niets aangaan. Het wordt een ander verhaal als je het hebt over de hoogte van de uitkering van je buurman, want die wordt van jouw geld betaald.
En ja, voor je erover begint, het salaris van de topmanager wordt inderdaad doorberekend in het eindproduct. So what. Dan ga je toch naar de concurrent, dat is de wet van vraag en aanbod.

Net heb je het nog over dat het niet belangrijk is wat maatschappelijk aanvaardbaar is omdat dat allemaal maar subjectief is, en een alinea later wijs je die ongelijkheid aan als oorzaak van criminaliteit. :roflol:
Ja, want dat is namelijk geen subjectief maar een objectief, meetbaar gegeven. Algemene sociologische en criminele wetenschap, in tegenstelling tot ethiek wat geen wetenschap is. Je bent dus appels met peren aan het vergelijken. Oftewel, voor wat 'maatschappelijk aanvaardbaar' is valt geen bewijs aan te brengen omdat hier simpelweg niets aan te bewijzen valt, maar voor het ontbreken van een sociaal vangnet als oorzaak van criminaliteit wel, zoals bijv.:

De economische en sociale ongelijkheid en het ontbreken van een sociaal vangnet hebben een directe relatie met de toename van de criminaliteit en daarmee het aantal gevangenen.
bron: Noticias - Platform Latijns-Amerika in Nederland - www.noticias.nl

Kloof tussen rijk en arm bestaat al zolang de mensheid heugt en is oudste vorm van apartheid, het onderscheid tussen klassen, tussen arm en rijk. Het zit m eigenlijk gewoon in de ongelijkheid van de ontwikkelingstempo. Je kan gaan stellen dat het moreel onaanvaardbaar is en dat het het werk van de regering is om de kloof tussen arm en rijk te dichten wat overigens niet al te best idee is. Mensen worden gewoonweg niet geprikkeld om te presteren en je krijgt communistische trekje, er moet imo altijd zoiets als een vrije markt bestaan.

Grote inkomenskloven onder de bevolking zullen altijd blijven bestaan. Zolang de elite bestaat zal er ook gewoon werk zijn voor de middenklasse (en armen) en zo blijft het geld rollen bij wijze van spreken. Zolang er maar 'leefbare lonen' worden betaald.
Klein voorbeeld zoals jody al aangaf:

Velen zijn dus tja ook (het is niet anders he) noodgedwongen overgeleverd aan de "solidariteit" van de rijksten.. Het is immers niet anders dan wat Darwin ook voor ogen had met zijn "Survival of the fittest".

Er is op de wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor ieders hebzucht.

solidariteit van de rijken???????????

ik kan plakken(stukadooren hoe zeg je dat in het nederlands?) mijn baas niet
wij zijn nog met heeeel weinig echte stielmannen die kwaliteitswerk leveren.
als ik bij mijn baas wegga mag hij polen in dienst nemen die kwalitatief veel minder zijn en daardoor krijgt hij problemen om zijn huizen op te leveren.

solidariteit langs 2 kanten lijkt me

• Topic Starter Topic Starter
Nog even voor de duidelijkheid, wat ik aangeef is dat jouw vraag maar de vraag is natuurlijk hoeveel verschil moreel en maatschappelijk aanvaardbaar is een onzinnige vraag is in dit verband. De bewering 'een topmanager verdient te veel' is net zo onzinnig als 'mijn buurman rijdt in een te dure auto'. Het zijn gewoon zaken die je helemaal niets aangaan. Het wordt een ander verhaal als je het hebt over de hoogte van de uitkering van je buurman, want die wordt van jouw geld betaald.
En ja, voor je erover begint, het salaris van de topmanager wordt inderdaad doorberekend in het eindproduct. So what. Dan ga je toch naar de concurrent, dat is de wet van vraag en aanbod.

Het is geen kwestie van naar de concurrent gaan als alle topmensen in een branche prijsafspraken maken over de topsalarissen, de ene topman geeft in de raad van commissarissen immers toestemming voor forse salarisverhoging van zijn concurrent/collega, die direct of indirect hetzelfde terugdoet voor hem. Er is een grens voor wat nog redelijk is. En dan heb ik het trouwens meer over het geld wat wordt verdiend als het bedrijf slecht presteert dan over beloning voor goed beleid. Dat valt niet uit te leggen, en werkt bovendien contraproductief, omdat het de prikkel deels wegneemt om goed te presteren. En daar mag de maatschappij zich best mee bemoeien omdat het een zaak van algemeen belang is dat het bedrijfsleven goed functioneert. En dat niet zoals bijvoorbeeld bij ABN-Amro de topman gewoon een pak miljoenen meekrijgt als hij zijn bank in de uitverkoop zet. Dat is gewoon smeergeld.

Laatst bewerkt:
solidariteit van de rijken???????????

ik kan plakken(stukadooren hoe zeg je dat in het nederlands?) mijn baas niet
wij zijn nog met heeeel weinig echte stielmannen die kwaliteitswerk leveren.
als ik bij mijn baas wegga mag hij polen in dienst nemen die kwalitatief veel minder zijn en daardoor krijgt hij problemen om zijn huizen op te leveren.

solidariteit langs 2 kanten lijkt me

Hahaha, hoe naief.

Alsof er geen goede Poolse stucadoors zijn.:rolleyes:

Beware want ook jouw baantje wordt straks aan een ander gegeven als je teveel noten op je zang krijgt.

Ik heb echt veel onzin in dit topic gelezen maar dat is ook niet zo gek aangezien er weinig succesvolle members hier posten die weten wat het is om 80/100 uur per week te werken en dan ook de stress van hun werk mee naar huis nemen.

Het is heel simpel, wie goed leert en presteert heeft later een goede baan met bijpassend salaris.

Dat geldt dus niet voor die zeikerdjes die al lopen te mauwen dat ze nu 1000-zoveel uur naar school moeten.

Mensen die bereid zijn om alles te doen voor veel geld zullen het uiteindelijk verdienen en lachen om de mensen die er te beroerd voor waren en nu lopen te janken.;)

Het is heel simpel, wie goed leert en presteert heeft later een goede baan met bijpassend salaris.

Dat geldt dus niet voor die zeikerdjes die al lopen te mauwen dat ze nu 1000-zoveel uur naar school moeten.

Mensen die bereid zijn om alles te doen voor veel geld zullen het uiteindelijk verdienen en lachen om de mensen die er te beroerd voor waren en nu lopen te janken.;)

Het aantal echt succesvolle personen is vrij laag natuurlijk. Yep er is een redelijk grote groep die het erg goed heeft maar dan moet er meestal wel een tweeverdienerssituatie zijn. Je kan nog zoveel bereid zijn om alles er aan te doen om veel geld te verdienen er speelt nog een factor geluk mee.

Reeel gezien is de kans om bij de happy few te horen niet al te groot. We kunnen niet allemaal directeur, topmanager, lid raad van bestuur etc worden.

In het wereldje van het grote geld in de zakenwereld is het dan ook nog eens zo dat het 'old boys network' elkaar de mooie baantjes toespeelt. Ik wens iedereen succes om daar bij te gaan horen ook al is het voor de meesten totaal kansloos.

Ben ik zelf jaloers op die personen? Nee, je kan toch alleen maar wat doen aan je eigen situatie. Leven van anderen boeit me zeer weinig. Rijkeren blijf je altijd houden. Deze wereld is gebaseerd op niet evenwichtige verhoudingen.

Terug
Naar boven