- Waardering
- 99
Allereerst: ik ben niet jaloers op mensen die 10.000.000 miljoen verdienen per jaar. Ik hoop alleen dat de mensen zich realiseren wát ze verdienen. En dat een zin als 'wij moesten vroeger ook wel eens gehakt eten' je een beetje in het vakje: 'wereldvreemd' plaatst.
En ja, als mensen gaan spreken over: loon naar werk (belangrijk werk) dan lach ik altijd een beetje in het vuistje als ik op m'n stage om me heen kijk.
Ik denk bijvoorbeeld aan de fusies in de zorg in Amerika, die hebben de bevolking zo'n vijftig miljard dollar gekost de afgelopen decennia. En de toestand van de gezondheidszorg is daar deplorabel. Mooie plannen enzo, maar hoe bepalen we wat iemand waard is? (<- dat is de vraag die me met betrekking tot dit soort zaken het meest bezig houdt. Iemand kán goud waard zijn, maar het is imo absoluut geen wet van Meden en Perzen dat zich dat direct omzet in een grote geldsom op de rekening. Mijn vader heeft een machine gebouwd die zonder gein het werk waarvoor deze bedoeld was 200x zo snel deed en preciezer. Je praat dan over duizenden euro's per dag. Ik geloof niet eens dat ie een bedankje heeft gehad. Sinds de beursnotering van het bedrijf waar hij werkte (is met de VUT ondertussen) is het lachen gieren en brullen met de verhalen over de beslissingen van de top. Je vraagt je soms echt af of die lui ook maar één uur school hebben gevolgd.
Niets met vriendjespolitiek? Kundigheid? Uit de topsalarissen blijkt voor mij voornamelijk dat we met z'n allen een enorme berg geld kunnen verzetten. Als kundigheid en salaris zich evenredig met elkaar zouden verhouden zouden veel loonstrookjes er anders uit zien.
In de ouderenzorg is ook veel expertise nodig (erg veel) er is véél stress en overwerk gebeurt veel. Ik zie echter een bezuiniging van enkele honderden miljoenen in het vooruitzicht.
Same here. Is het niet ook de beperking van de macht van 'de rijken' die ons heeft gebracht waar we nu zitten? Een beetje inzicht in een dergelijk (pseudo)Darwiniaans principe doet me griezelen van de mogelijke gevolgen
Zou dat niet gewoon een enorme logica zijn? Doe je het goed, dan doe je het goed en verdien je het ook. Maak je er een baggerzooi van, dan hoor je ergens anders thuis, aan de lopende band of zo
Ik vind het niet echt een reden om dat dan maar voor te zijn; mocht ik het verknallen, dan heb ik iig geld... (waar je imo met je verdiscontering op uitkomt)
Een goede voetballer is veel geld waard ja. Maar hoe wordt bepaald wat een goede CEO is? Doordat een beursnotering hoger uitkomt oid? Lijkt me niet een bijzonder goede verbinding van zaken.
Jesus Christ. Wat een berg bullshit man.
Werkt een dergelijke aanpak? En waaraan wordt de effectiviteit afgemeten? Klinkt aannemelijk natuurlijk, but: where's the evidence?
Dus, als je vet bent beweeg je weinig? jesus christ...
Nee, dan kan je beter ambulanceverpleegkundige zijn. Betaald niet slecht overigens, maar dat werk is écht zwaar, zowel lichamelijk als geestelijk. Laat ik maar niet beginnen over de vooruitzichten in de zorg... Of het vooruitzicht dat een hoge beloning stelt mbt de prestatiedrang/verplichting...
que? Moraal iets dat meer met religie te maken heeft? Motiveer plz... I think Russell would STRONGLY disagree...
kwestie van vraag en aanbod: als je niet voldoet aan een bepaalde vorm die een vraag aan je stelt (en dus geen aanbod van arbeid kan leveren) ben je useless; geen inkomsten... Laat me links zijn, maar een dergelijke visie op zaken, waarin de moraal geen rol speelt veracht ik tot in de punten van m'n tenen.
Haha, wordt die niet in de hele thread gelegd? Als je beter bent, verdien je meer? (of; om te zorgen dat je niet slechter wordt, moet je meer verdienen, zodat een dreigende afgrond je belet om slecht werk te leveren)
Ik denk niet dat iemand er hier moeite mee heeft dat de beste man voor z'n uren en overuren wordt betaald. Hondertwintig uur werken = hondertwintig uur verdienen.
Is de wereld niet juist gebaseerd op evenwichtige verhoudingen? Of bedoel je met 'deze' wereld op de financiële wereld? Maar ook daarin zie ik juist behoefte aan evenwichtige zaken. vraag en aanbod = instellend evenwicht.
En ja, als mensen gaan spreken over: loon naar werk (belangrijk werk) dan lach ik altijd een beetje in het vuistje als ik op m'n stage om me heen kijk.
Ik denk bijvoorbeeld aan de fusies in de zorg in Amerika, die hebben de bevolking zo'n vijftig miljard dollar gekost de afgelopen decennia. En de toestand van de gezondheidszorg is daar deplorabel. Mooie plannen enzo, maar hoe bepalen we wat iemand waard is? (<- dat is de vraag die me met betrekking tot dit soort zaken het meest bezig houdt. Iemand kán goud waard zijn, maar het is imo absoluut geen wet van Meden en Perzen dat zich dat direct omzet in een grote geldsom op de rekening. Mijn vader heeft een machine gebouwd die zonder gein het werk waarvoor deze bedoeld was 200x zo snel deed en preciezer. Je praat dan over duizenden euro's per dag. Ik geloof niet eens dat ie een bedankje heeft gehad. Sinds de beursnotering van het bedrijf waar hij werkte (is met de VUT ondertussen) is het lachen gieren en brullen met de verhalen over de beslissingen van de top. Je vraagt je soms echt af of die lui ook maar één uur school hebben gevolgd.
Wat een grote onzin weer, als je zo jaloers bent op die 'zakkenvullers' zorg dan dat je zelf zo'n positie krijgt.
Bedenk wel dat zo'n positie een zekere expertise vereist, vaak veel stress en overwerk met zich meebrengt.
Gewoon de wet van vraag en aanbod, heeft niets met vriendjespolitiek te maken oid. Uit het feit dat topsalarissen zo hoog liggen blijkt gewoon dat mensen met een dergelijke kundigheid zeldzaam zijn.
Niets met vriendjespolitiek? Kundigheid? Uit de topsalarissen blijkt voor mij voornamelijk dat we met z'n allen een enorme berg geld kunnen verzetten. Als kundigheid en salaris zich evenredig met elkaar zouden verhouden zouden veel loonstrookjes er anders uit zien.
In de ouderenzorg is ook veel expertise nodig (erg veel) er is véél stress en overwerk gebeurt veel. Ik zie echter een bezuiniging van enkele honderden miljoenen in het vooruitzicht.
en vrije markt is dan wel zo zaligmakend? een systeem dat zuiver berust op het in stand houden van zijn eigen werking en daardoor een groot deel van de wereldbevolking benadeelt blijf ik toch ook maar kritisch bekijken.
Same here. Is het niet ook de beperking van de macht van 'de rijken' die ons heeft gebracht waar we nu zitten? Een beetje inzicht in een dergelijk (pseudo)Darwiniaans principe doet me griezelen van de mogelijke gevolgen
Er zijn bovendien wel een aantal theorieen ontwikkelt in de economische literatuur...
Bijvoorbeeld zou het hoge loon van een CEO een groot deel compensatie zijn voor het risico dat hij loopt doordat hij zijn reputatie verbindt aan dit ene bedrijf. Presteert het bedrijf slecht, is hij verantwoordelijk en zal dit ten koste gaan van de rest van zijn carriere. Hierdoor zou hij mogelijk veel geld mislopen dus wordt dat in het huidige loon verdisconteerd.
Zou dat niet gewoon een enorme logica zijn? Doe je het goed, dan doe je het goed en verdien je het ook. Maak je er een baggerzooi van, dan hoor je ergens anders thuis, aan de lopende band of zo
Ik vind het niet echt een reden om dat dan maar voor te zijn; mocht ik het verknallen, dan heb ik iig geld... (waar je imo met je verdiscontering op uitkomt)Andere therorieen richten zich op de 'vervangbaarheid' van een persoon aan de top, of zuiver op de verantwoordelijkheden.
Praktisch probleem van wetgeving voor een plafond op lonen is gewoon de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven. Als je kan begrijpen dat een topvoetballer elders gaat voetballen, kan je ook begrijpen dat de topmanagers elders gaan werken. Wie neemt er genoegen met een enkele ton waarals hij elders een enkele tientallen miljoenen kan verdienen.
Het is moeilijk te verantwoorden naar onder- en middenklasse; maargoed ongelijkheid is van alle tijden en natuur-eigen.
Een goede voetballer is veel geld waard ja. Maar hoe wordt bepaald wat een goede CEO is? Doordat een beursnotering hoger uitkomt oid? Lijkt me niet een bijzonder goede verbinding van zaken.
links = gelijkheid = community property = gemeenschappelijk goed = communisme = catastrofe = k*t
Jesus Christ. Wat een berg bullshit man.
True, maar het gaat hier om een zuiver economisch argument. GEGEVEN de hoge salarissen van topbestuurders is dit argument rekenkundig juist. Met een salaris van 10 miljoen kun je in een worst case scenario enorm terugzakken. Als je 40.000 verdient dan is de downside relatief klein.
Dus de kanttekening die je maakt is terecht maar doet niets af aan het economische argument.
Werkt een dergelijke aanpak? En waaraan wordt de effectiviteit afgemeten? Klinkt aannemelijk natuurlijk, but: where's the evidence?
trouwens, ik hoor steeds dat "bouwvakker" lichamelijk ZO zwaar is...
nu is laatst onderzoek geweest dat 50% vd bouwvakkers overgewicht heeft.
Op tv is hier een rtl4 volgens mij een artikel van uitgezonden, en die gasten zeiden zelf ook..dat ze helemaal niet zo veel bewegen als iedereen denkt.
Dus, als je vet bent beweeg je weinig? jesus christ...
Nee, dan kan je beter ambulanceverpleegkundige zijn. Betaald niet slecht overigens, maar dat werk is écht zwaar, zowel lichamelijk als geestelijk. Laat ik maar niet beginnen over de vooruitzichten in de zorg... Of het vooruitzicht dat een hoge beloning stelt mbt de prestatiedrang/verplichting...
Ja, en? Dit is zo subjectief als wat, dus niemand die daar een sluitend antwoord op kan geven.
Moreel is trouwens overrated en meer iets dat met religie te maken heeft.
que? Moraal iets dat meer met religie te maken heeft? Motiveer plz... I think Russell would STRONGLY disagree...
Hoe kom je daar nu weer bij? Die criminaliteit heeft meer te maken met het feit dat de VS geen sociaal vangnet kennen zodat mensen min of meer 'gedwongen' worden tot criminaliteit omdat ze anders niet te eten hebben.
kwestie van vraag en aanbod: als je niet voldoet aan een bepaalde vorm die een vraag aan je stelt (en dus geen aanbod van arbeid kan leveren) ben je useless; geen inkomsten... Laat me links zijn, maar een dergelijke visie op zaken, waarin de moraal geen rol speelt veracht ik tot in de punten van m'n tenen.
ja
@lorenzo,
Dat jij meteen de link legt tussen rijkdom en beter zijn zegt mij genoeg![]()
Haha, wordt die niet in de hele thread gelegd? Als je beter bent, verdien je meer? (of; om te zorgen dat je niet slechter wordt, moet je meer verdienen, zodat een dreigende afgrond je belet om slecht werk te leveren)
Hahaha, hoe naief.
Alsof er geen goede Poolse stucadoors zijn.
Beware want ook jouw baantje wordt straks aan een ander gegeven als je teveel noten op je zang krijgt.
Ik heb echt veel onzin in dit topic gelezen maar dat is ook niet zo gek aangezien er weinig succesvolle members hier posten die weten wat het is om 80/100 uur per week te werken en dan ook de stress van hun werk mee naar huis nemen.
Het is heel simpel, wie goed leert en presteert heeft later een goede baan met bijpassend salaris.
Dat geldt dus niet voor die zeikerdjes die al lopen te mauwen dat ze nu 1000-zoveel uur naar school moeten.
Mensen die bereid zijn om alles te doen voor veel geld zullen het uiteindelijk verdienen en lachen om de mensen die er te beroerd voor waren en nu lopen te janken.![]()
Ik denk niet dat iemand er hier moeite mee heeft dat de beste man voor z'n uren en overuren wordt betaald. Hondertwintig uur werken = hondertwintig uur verdienen.
Het aantal echt succesvolle personen is vrij laag natuurlijk. Yep er is een redelijk grote groep die het erg goed heeft maar dan moet er meestal wel een tweeverdienerssituatie zijn. Je kan nog zoveel bereid zijn om alles er aan te doen om veel geld te verdienen er speelt nog een factor geluk mee.
Reeel gezien is de kans om bij de happy few te horen niet al te groot. We kunnen niet allemaal directeur, topmanager, lid raad van bestuur etc worden.
In het wereldje van het grote geld in de zakenwereld is het dan ook nog eens zo dat het 'old boys network' elkaar de mooie baantjes toespeelt. Ik wens iedereen succes om daar bij te gaan horen ook al is het voor de meesten totaal kansloos.
Ben ik zelf jaloers op die personen? Nee, je kan toch alleen maar wat doen aan je eigen situatie. Leven van anderen boeit me zeer weinig. Rijkeren blijf je altijd houden. Deze wereld is gebaseerd op niet evenwichtige verhoudingen.
Is de wereld niet juist gebaseerd op evenwichtige verhoudingen? Of bedoel je met 'deze' wereld op de financiële wereld? Maar ook daarin zie ik juist behoefte aan evenwichtige zaken. vraag en aanbod = instellend evenwicht.

. Maar nu, na 3 jaar draait die bedrijfstak miljoenen winst per maand en krijgen ze zoveel werk aangeboden dat ze de mensen er niet voor kunnen vinden. Natuurlijk is dit op kleinere schaal, maar zo'n verhalen zijn er natuurlijk in de topwereld ook. En ja, beursnotering is heel belangrijk voor grote bedrijven, maar ook dat zal je waarschijnlijk niet snappen.