AndroidHealthClinic

Schouderklachten

Ron Meijers

Cool Novice
Waardering
2
Massa
84kg
Vetpercentage
17%
Beste dames en heren,

Vandaag, bij het machine-schouderdrukken, had ik wat klachten. Mijn schouders 'kraken' altijd minimaal; ik heb niet de soepelste exemplaren. Vandaag echter, ging het mis met mijn linkerschouder. Als ik te ver naar beneden ging 'knakte' het, niet hard, niet echt pijnlijk, maar kort-gevoelig. De pijn is gelokaliseerd aan de achterkant. De pijn beperkt zich tot het schouderdrukken, bij andere spiergroepen en zelfs bij andere schouderoefeningen zijn de klachten minimaal/afwezig.

Nu, na de training, is de schouder wat gevoelig, niet pijnlijk. Wanneer ik een roterende beweging maak, voel ik 'm. Wat bedoel ik met roteren? Ik houd mijn arm alsof ik heel bekakt--à la iemand van het Koninklijk Huis--naar iemand zwaai--elleboog op dezelfde hoogte als schouder, vervolgens maak ik een kleine cirkel c.q. een kleine roterende beweging, achterwaarts welteverstaan. Op het moment dat mijn elleboog lager dan mijn schouder komt, doet het 'pijn' (mwah) en 'knakt' het even. Het is geen voortdurend gekraak en gepiep, maar een korte knak, alsof er even iets op zijn plek springt.

Ik ben ervan overtuigd dat het gewricht-gerelateerd is en niks met mijn spieren van doen heeft. Tijdens het schouderdrukken, voelde ik het m.n. tijdens de negatieve beweging, niet tijdens het uitdrukken. De klacht 'verdween'--of beter: ik voorkwam de klacht--door de beweging in te perken, aldus niet helemaal naar beneden te zakken.

Wat is dit?
Beginnend leed?

Hoe los ik dit op?
Schouder volledig ontzien? Schouder deels ontzien, door ROM te beperken of andere schouderoefeningen te doen? Werken aan flexibiliteit?

Je schouders (en schouder gewrichten/aanhechtingen uiteraard) zijn complex en belast je vaak tijdens het trainen.

Kraken is niet per definitie "schadelijk", zeker niet als het pijnloos is. Ik heb mn schouders wel eens overbelast door wekelijks wat te fanatiek te zijn met bankdrukken, ik kreeg toen ook pijntjes bij rotaties van mn arm.

Even een aantal weken wat rustiger doen (dus niet te veel push oefeningen doen) heeft bij mij geholpen. Als het aanhoudt zou je een supplement als glucosamine/ chondrite kunnen overwegen.

Ik doe deze oefening op dagen dat ik de schouders niet train en werkt echt goed bij mij, je schouders worden er ook lekker soepel van.
Kan ook met een bezemsteel zoals ik doe.

Shoulder dislocations

Het kraken van gewrichten heeft vaak te maken met het te kort van aanmaak van synoviavoch(gewrichtsmeer). Meestal kan je het kraken voorkomen door een goede w-up. Zodat de viscositeit (stroperigheid) van het synoviavocht wat viscoser is, en dus beter smeert.

Het lijkt op iets van een rotator cuff probleem volgens mij, maar dat is altijd lastig zeggen zo van achter het beeldscherm. Probeer te blijven trainen zodat je doorbloeding op gang blijft. Als je weer enigszins pijnvrij bent, begin dan met de oefening zoals in het filmpje van Fable. Doe deze oefening op dagen dat je je schouders niet traint, en ook niet op de dag nadat je schouders hebt getraind of als je de volgende dag schouders gaat trainen. Probeer het op te bouwen naar 50 herhalingen achter elkaar, en ga oefeningen doen om de rotator cuff te versterken. Misschien heb je ook nog wat aan dit topic: http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/schouderproblemen-lees-deze-artikels-eens-95139/

@ EPK: Glucosamine of dergelijke producten richten zich puur en alleen op de gewrichten en niet op de daadwerkelijke pijnlijke en de gevoelige plekken (pezen en aanhechtingen).

@ The Rock + Ron Meijers: Als het daadwerkelijk aan de "cuff"-spieren ligt, kun je '[Link niet meer beschikbaar]' van 'Revolutions' proberen. Geheel veilig en bestaande uit plantenextracten. Zorgt tevens voor een optimale doorbloeding.

Hoop dat ik iets voor je kon betekenen, succes!

Terug
Naar boven