XXL Nutrition

Shoulderpress

Peiling Peiling Tot hoever laten jullie de stang zakken met shoulderpress?

• Tot evenwijdig aan de grond

Stemmen: 5 9,6%
  • iets boven evenwijdig aan de grond

Stemmen: 1 1,9%
  • tot aan ongeveer je kin

Stemmen: 36 69,2%
  • anders nl,

Stemmen: 10 19,2%

• Totaal stemmers
    52
bij frontpress tot op mijn schouders zeg maar en bij behind the neckt pressen en DB presses tot de paralel met mijn oren, iets er onder....

en wat is het verschil tussen een frontpress en een mil. press?

Wat is er dan zo slecht aan deze poll ? 3/4 van wat ik hier lees is lulliger als dit hoor :p (en meestal vol spellingsfouten :mad: )

frietbakker zei:
en wat is het verschil tussen een frontpress en een mil. press?

frontpress is ongeveer schouderbrede grip, ellebogen naar voren (verhlijkbaar met de clean greep)
Bij de Mill. press is de greep breder en worden de ellebogen meer naar achtergetrokken

Bij de front press spelen de pec. major en laterale kop van de schouder een kleinere rol

3XL zei:
Bij de front press spelen de pec. major en laterale kop van de schouder een kleinere rol

Welke press is dan het beste voor de schouders? Ikzelf doe altijd de front-press. Mijn schouders groeien best maar wanneer blijkt dat je met behind neck je schouders beter aanpakt is de keus snel gemaakt natuurlijk.

Doe persoonlijk bijna altijd de powerpress (pushpress) dus relatief smalle greep,ellebogen naar voren, staand en met een beetje hulp van je benen.

Ik vind dit de beste oefening vor de voorste kop van de schouder.

Verders ben ik van mening dat de laterale kop bij sommige varianten wel mee doet, maar dat dit niet in die mate is dat je kan spreken over een "overall" oefening die alle koppen evenredig zou belasten, zoals je regelmatig leest.

Door de "gevlochten" samenstelling van de laterale kop is er wel een klein gedeelte wat meehelp het gewicht omhoog te verplaatsen, maar de belangrijkste rol van de laterale kop bij presses is het naar achter getrokken houden van de bovenarmen. En aangezien deze beweging eigenlijk niet tegen een weerstand is ..........

Even off topic:

De "gevlochten" samenstelling van de laterale kop is ook de reden dat veel mensen onvoldoende profeit hebben van lateral raise. Ze doen de oefening nl. altijd op dezelfde manier, waardoor maar een bepaald gedeelte van de kop getraind word.
Eigenlijk moet je de raises onderverdelen in 3 segmenten. Iets naar voor, recht opzij, iets naar achter.

En zo zijn we van presses terecht gekomen op raisen :D:D:D

3XL zei:
frontpress is ongeveer schouderbrede grip, ellebogen naar voren (verhlijkbaar met de clean greep)
Bij de Mill. press is de greep breder en worden de ellebogen meer naar achtergetrokken

Is het niet zo dat de frontpress zittend is en de mill press staand??

Nee, het verschil zit in de gripbreedte stand van de armen en uitvoering.

Mill.press is een veel striktere uitvoering (daar komt trouwens ook het millitaire press vandaan.

Zitend of staand maakt voor de press beweging dus niet uit

Maar is staand niet link voor je rug? Of doe je een riem om?

Wat is het voordeel tegenover de zittende variant?

ik kan ivm met schouder instabiliteit het gewicht niet helemaal tot mn kin laten zakken en laat hem dus evenwijdig met de grond zakken, verder dan dat mag ik van de fysio nooit meer gaan:( .. maak dus gedeeltelijke herhaling..is dit wel goed?

hehe das t probleem ..mn schouders blijven best achter, misschien moet ik de beweging ook maar helemaal gaan uitvoeren maar das weer link voor mn schouder. Maarja soms moet je risicos nemen in t leven;)

Ik doe'm al jaren en heb nog nooit problemen met m'n rug gehad. Sterker nog, de zitende variant levert meer belasting voor je onderrug als de staande waarbij je benen als "schokdempers" dienen.

Riem gebruik ik alleen als ik onder als ik boven een bepaald gewicht kom

steebz zei:
en laat hem dus evenwijdig met de grond zakken

? ? ?

IK denk dat we dit allemaal doen. Als je de stang scheef laat zakken betekend dit dat 1 kant zwakker is als de andere.

Oke, ik doe bijv. 10 kg frontpresses. Ik denk dat ik bij de staande versie een 5-tal kilo's zal moeten minderen..? Ook wordt volgens mij een stuk moeilijker om het gewicht uit te stoten waardoor het gevaar bestaat dat je je rug erg gaat hollen om uit te kunnen stoten?

Dat hollen is nog altijd minder gevaarlijk als het bollen met een gewicht boven je wat ik 9 van de 10 zie doen als ze hun onderrug tegen de rugleuning duwen bij de zitende variant.

En als je extreem holt ben e niet meer bezig met schouders maar word het een incline oefening voor bovenkant borst.

3XL zei:
? ? ?

IK denk dat we dit allemaal doen. Als je de stang scheef laat zakken betekend dit dat 1 kant zwakker is als de andere.

srry mss heb ik de topic verkeerd begrepen..maar ik bedoel dat ik de stang niet tot mn kin laat zakken maar tot iets boven ooghoogte. Laat ik em lager zakken dan ben ik bang dat de instabiliteit weer terugkomt ???

ik hoor vaak ook over een combinatie van de 2, dwz 1 hh military en de volgende hh front press
als ik 3XL goed begrijp is dit dus eigenlijk (strikt genomen) onmogelijk?

Ik denk dat je een combinatie van voor/achter bedoel. Dus 1 rep mill.press => 1 rep behind the neck press => enz

Terug
Naar boven