MuscleMeat

Simpel excel vraagje

markhispania3

Freaky Bodybuilder
Waardering
582
Beste dbb'ers,

ik ben echt dramatisch met excel, en moet nu een aantal waardes berekenen. Ik heb een fotootje bijgevoegd, waar de waarde opstaat die ik moet hebben. Het gaat dus om het automatisch berekenen van een getal tussen twee getallen in.

Als iemand me zou willen helpen zou dat super zijn :).

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat moet ie automatisch berekenen, je moet namelijk wel zelf even de formule in dat vakje invullen dan.

Bereken de ratio en reken dan je x waarde, geen Excel nodig man

Geen idee of excel het ook makkelijker kan maar het is inderdaad gewoon een kruistabelletje.
Edit: klopt niet, verhouding is niet hetzelfde zie ik nu

Laatst bewerkt:
Gewoon interpoleren

Is vast wel een functie voor

---------- Post toegevoegd Wed 13 Jun 2012 om 20:08 ----------

Heb het even voor je uitgerekend:

[2.5/(0.057-0.035)]*(0.053-0.035) = 2.0455

---------- Post toegevoegd Wed 13 Jun 2012 om 20:12 ----------

Merk wel op dat een interpolatie een linearisatie betekent tussen de twee punten. Terwijl de oorspronkelijke kromme misschien niet lineair is, maar omdat je niet zoveel datapunten hebt is dit het beste wat je kan doen.

Laatst bewerkt:
In Matlab:

21kil50.jpg

• Topic Starter Topic Starter
Gewoon interpoleren

Is vast wel een functie voor

---------- Post toegevoegd Wed 13 Jun 2012 om 20:08 ----------

Heb het even voor je uitgerekend:

[2.5/(0.057-0.035)]*(0.053-0.035) = 2.0455

---------- Post toegevoegd Wed 13 Jun 2012 om 20:12 ----------

Merk wel op dat een interpolatie een linearisatie betekent tussen de twee punten. Terwijl de oorspronkelijke kromme misschien niet lineair is, maar omdat je niet zoveel datapunten hebt is dit het beste wat je kan doen.

Ahh super bedankt ruudje. We mogen er inderdaad gewoon vanuit gaan dat de lijn lineair verloopt tussen de punten.

Ik zal een goed woordje bij ronaldo voor je doen!

XXX

Wat wil je precies doen? Ben je van plan de extncties uit te zetten tegen de concentraties? En daaruit de formule van de ijklijn bepalen? Zo ja dan moet je dat niet doen zoals ruud. Want alleen 2 punten nemen hier voor is natuurlijk 3x niets.

Wat wil je precies doen? Ben je van plan de extncties uit te zetten tegen de concentraties? En daaruit de formule van de ijklijn bepalen? Zo ja dan moet je dat niet doen zoals ruud. Want alleen 2 punten nemen hier voor is natuurlijk 3x niets.

Het enige wat je kan doen tussen 2 punten is een rechte lijn trekken.
Dus beter dan lineariseren wordt het niet.

En ik snap ook wel dat je niet een functie haalt uit 2 punten, dan krijg je namelijk een rechte lijn, maar bij interpoleren (waar het topic over gaat) is dat de enige optie.

De functie ziet er als volgt uit:

r0t7y1.jpg

Neem aan dat die waardes 0 - 25 een simpele verdunningsreeks is?

Die plot je dan in een grafiek, fit hierdoor een rechte en vink hierbij de vergelijking van de rechte aan. Reken je onbekende uit aan de hand vd vergelijking van de rechte.

Die waarde 25 (eenheden wtf?) laat je er het best buiten, Ruud laat al zien dat dat een outliner is. Plus je onbekende zal ook niet daar liggen ;)

Je kan er toch gewoon een grafiek van maken in excel, trendlijn laten maken. Formule aflezen en invullen? Of zit lineair er niet ver van af? (heb m niet gemaakt)

Je kan er toch gewoon een grafiek van maken in excel, trendlijn laten maken. Formule aflezen en invullen? Of zit lineair er niet ver van af? (heb m niet gemaakt)

Precies. En grafiek neem je spreiding grafiek voor, daar komt statistisch betere punten uit. Vraag me niet waarom.

Terug
Naar boven