XXL Nutrition

Snel herstel na lange inactiviteit

steventje

Cool Novice
Waardering
1
Toen ik 1 jaar geleden ben gestopt met trainen (om persoonlijke redenen) ben ik toch een 8-tal kg spiermassa verloren (op ong 1 jaar) ten spijt.
Ik zag mijn armen, benen, borst als het ware krimpen na enkele maanden gestopt te zijn met het dieptepunt enkele maanden geleden.
Die 8 kg spiermassa die ik dit jaar kwijt was had ik vroeger opgebouwd in enkele jaren trainen.
Anderhalf maand geleden heb ik de draad terug opgepikt (nostalgie en heimwee naar vroegere lichaam) en terug beginnen trainen in mijn nieuwe homegym.
Vandaag stel ik vast dat mijn spieren zich sneller ontwikkelen en ik terug naar het lichaam ga van 1 jaar geleden waar ik vroeger zo lang voor moest trainen.
Iemand een soortgelijke ervaring of reden voor deze snelle reincarnatie? :)

ik heb een soortgelijke ervaring.. Nadat ik ging verhuizen dit jaar vanwege mijn stage voor mijn studie had ik een even geen tijd en geld voor de gym! Ik heb veel gewerkt voor het inrichting van mijn appartement en ben zeker 3 tot 4 maanden gestopt met fitnesse.. ik was toen 10 kilo spiermassa kwijt geraakt. Nu ben ik 3 maanden bezig en heb ik alweer 7 kilo erbij getraint, dus ik ben weer bijna op mijn oude gewicht!!!

Een fenomeen dat bekend staat onder de naam: "spiergeheugen" (muscle memory)

Klopt spiergehuegen rules!!!

Is er tot op heden al een verklaring gevonden van het spiergeheugen? Hoe het werkt enzo???

ik heb uitervaring helaas vernomen dat mijn spiergeheugen enkel voor kracht telt en niet de spiergroei. Mijn verloren spiermassa zit nog altijd niet terug, de kracht nagenoeg direct.

ik heb vorige jaar 3 maanden in het gips gezeten 4 kg afgevallen en wat vet erbij.

in 2 maanden had ik weer alles eraan en stond het weer wat voller.

Is er tot op heden al een verklaring gevonden van het spiergeheugen? Hoe het werkt enzo???

Waarschijnlijk iets met de hoeveelheid spiercellen en hun vermogen om groter te worden, gekoppeld met de jarenlange trainingservaring en het vermogen om met hoge intensiteit te trainen (dit in tegenstelling tot beginners).

Na een auto ongeluk en 3 maanden zitten in een rolstoel, 2 gebroken benen, heb ik gemerkt dat het lichaam snel "opruimt" wat je niet gebruikt. M 'n kuiten waren totaal verdwenen, maar toen ik weer ging lopen waren ze binnen no-time weer terug. Niet in de oorspronkelijke vorm, maar mijn benen waren geen lucifershoutjes meer.
Dat geldt eigenlijk voor je hele lichaam, wat je niet gebruikt wordt "opgeruimd".

opgeruimd staat dus niet netjes :P

Spiercellen krimpen in voor een groot deel maar verdwijnen niet, hangt er ook vanaf wat je levensstijl gedurende dat jaar was, maw hoeveel spiercellen zijn er verloren gegaan (atrofie).

had het ook na voedselvergiftiging

2 maandjes back in business.

• Topic Starter Topic Starter
Dit zou betekenen dat je sneller kunt gaan groeien door eens een langere trainingspauze (enkele maanden) in te lassen en daarna terug gaan trainen waardoor je versneld spiermassa bijkrijgt...

Dit zou betekenen dat je sneller kunt gaan groeien door eens een langere trainingspauze (enkele maanden) in te lassen en daarna terug gaan trainen waardoor je versneld spiermassa bijkrijgt...

Nee, als je spiermassa hebt verloren krijg je dat sneller terug na weer beginnen. Als je weer op oude niveau zit ga je weer gewoon langzamer groeien.

Terug
Naar boven